23948sdkhjf

Värdestegring ifrågasätts av experter

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Leder höghastighetsbanor till att marken blir mer värd? Inte enligt WSP och LTH som kommit fram till att en sådan investering ger försumbara effekter på taxeringsvärdena, åtminstone när det gäller småhus.

Linköping. Finansiering av stora infrastrukturprojekt är ett omdebatterat ämne, inte minst när det gäller den planerade höghastighetsjärnvägen mellan landets tre största städer. Projektet beräknas kosta 200-260 miljoner kronor och de normala anslagen räcker därför inte till.

Sverigeförhandlingen, som överlämnade sitt slutgiltiga förslag till regeringen i slutet av förra året, föreslår i stället lånefinansiering, medfinansiering anses också vara en viktig del i det totala samhällsbyggarpaketet.

Flera avtal har därför slutits med berörda kommuner där dessa åtar sig att betala totalt en dryg miljard kronor och bygga mer än 288 000 nya bostäder.

Vilken nytta har då kommunerna av att samarbeta kring detta? Många vill gärna få bättre kommunikationer till sin ort och det talas om flera olika typer av nyttor – till exempel ekonomiska, sociala och miljömässiga.

När det gäller de ekonomiska nyttorna har det glunkats om att en höghastighetsjärnväg skulle kunna innebära ökade fastighetsvärden.

Under ett av seminarierna på årets Transportforum ifrågasattes dock ett sådant samband.

– Det finns inte mycket pengar att hämta där, sade Lina Jonsson på WSP.

Hon presenterade en delrapport från ett forskningsprojekt där WSP samarbetat med Lunds tekniska högskola, projektet är finansierat av Trafikverket och syftar bland annat till att ta fram en metod för hur man ska kunna göra en rimlig bedömning av hur markvärden växer till följd av infrastrukturbyggen.

– Vill man kunna plocka in pengar på värdestegringar måste man i förväg kunna bedöma hur stor denna stegring blir, sade hon.

I projektet har höghastighetstågen använts som exempel och Lina Jonsson förklarar att tidigare erfarenheter ger vid handen att det är mycket som ”beror på” om det blir värdeökningar i samband med järnvägsbyggen. Vart går tåget? Vilka restider blir det? Vad fanns innan på platsen?

– Det är väldigt blandade erfarenheter men vi ser att det är mest investeringar i pendeltåg som gett positiva värden.

Nya banor ska öka tillgängligheten, det ska bli lättare att ta sig till attraktiva platser. För att kunna mäta hur mycket pengar detta är värt måste man ta reda på hur mycket tillgängligheten ökar.

Forskarna har förstås inget facit på detta och utgår i sina beräkningar från information från till exempel Trafikverket.

Enligt Lina Jonsson visar det sig att tillgängligheten för långväga resor med och utan höghastighetståg blir ungefär densamma.

– Det blir väldigt små skillnader i tillgänglighet.

Frågan är också hur sambandet mellan tillgänglighet och fastighetsvärden ser ut. Forskarna har gjort en bedömning av hur fastighetsvärdena kommer att utvecklas fram till år 2040 om man bygger höghastighetsbanorna, men också hur det blir om man låter bli.

– Det händer mycket mellan nuläget och 2040 på grund av planerade investeringar, befolkningstillväxt och så vidare, sade Lina Jonsson.

Skillnaden med och utan höghastighetståg blir dock väldigt liten konstaterar hon.

Forskarnas slutsats blir därför att en investering i höghastighetsjärnväg skulle ge försumbara effekter på taxeringsvärden på småhus.

– Höghastighetsjärnvägen påverkar främst tillgängligheten för långväga resor, medan regional tillgänglighet är vad som påverkar fastighetsvärden.

Lina Jonsson medger att forskarna inte tittat på kommersiella fastigheter och uppger att det skulle kunna finns en värdestegring där, men i så fall på ett begränsat område och med en effekt som snabbt avtar.

Hennes slutsats är att höghastighetsbanorna ger väldigt lite pengar om man söker dem i höjda fastighetsvärden.

– För andra typer av investeringar kan det funka, till exempel investeringar i lokal och regional trafik.

Lena Micko, ordförande i Sveriges kommuner och landsting, fanns också med under seminariet, frågan om medfinansiering är högaktuell för SKL:s medlemmar.

– Det är en evig diskussion om finansiering av infrastruktur, i och med höghastighetsjärnvägar och Sverigeförhandlingen är vi många kommuner som berörs och SKL försöker hjälpa medlemmarna när det gäller hur man ska tänka.

Hon noterade dock att investeringarna inte står och faller med ökade fastighetsvärden.

– Det finns en massa nyttor med höghastighetsjärnvägen som inte har med fastighetsvärdena att göra, det är inte därför man bygger.

Länk till forskningsrapporten finns här.

Länk till Sverigeförhandlingens slutrapport finns här.

Höghastighetsjärnvägen

  • Höghastighetsjärnvägen ska byggas mellan Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö.

  • Trafikverket räknar med att detta kommer att kosta 230 miljarder kronor, plus/minus 30 miljarder kronor.

  • Byggstart för sträckan Göteborg-Borås är 2020, med beräknad trafikstart 2026.

  • För Ostlänken räknar Trafikverket med byggstart 2017 och trafikstart 2028.

  • Hela systemet beräknas stå klart i mitten av 2030-talet.

  • Sverigeförhandlingen anser att lånefinansiering via Riksgälden gör det möjligt att bygga ut järnvägen ”snabbt”.

  • Medfinansieringsavtal som även omfattar ett utökat bostadsbyggande har tecknats med totalt 20 kommuner och sex regioner.

  • Medfinansieringsavtalet ger ett tillskott på cirka 1,2 miljarder kronor.

  • Enligt avtalen ska dessutom 285 400 nya bostäder byggas i storstäderna och längs den nya järnvägen.

Källa: Trafikverket och Sverigeförhandlingen

Forskningsrapporten

  • Projektet ”Höghastighetståg: markvärden och finansiering” är uppdelat i fyra delprojekt varav ”Höghastighetståg och markvärden” är ett.

  • Bakom projektet, som finansierats av Trafikverket, står WSP Analys & Strategi och avdelningen för Fastighetsvetenskap vid Lunds Universitet/Lunds Tekniska Högskola (LTH).

  • Utgångspunkten har varit att se om höghastighetsbanorna Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö förbättrar tillgängligheten, för att sedan se hur detta i så fall påverkar fastighetsvärdena.

  • Tillgängligheten har beräknats utifrån data som inhämtats från Trafikverkets prognoser över till exempel restider, reskostnader och trafikering, både med och utan höghastighetsjärnvägen.

Enligt rapporten är det framför allt den regionala tillgängligheten som är viktig för fastighetsvärdena, höghastighetsjärnvägen kan förvisso ge vissa värdeökningar på stationsorterna, men dessa uppges vara mycket små, i princip försumbara.

Källa: WSP/LTH

———————————————————————————————

Entreprenadbranschens egen tidning!

Följ oss på Facebook, Instagram, Twitter och Youtube

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Efterlängtat spadtag

I dag togs första spadtaget för den 530 meter långa Veddestabron som blir en viktig pusselbit för att knyta samman den stadsbildning som just nu växer fram i Järfälla, strax utanför Stockholm.

KTH lanserar ny distansutbildning

Utbildningen fokuserar på materialgrupperna polymerer och metaller.

”Att bruka – inte förbruka”

Genom att ersätta cementklinker med masugnsslagg kan Skanska nu producera betong med betydlig lägre utsläpp än tidigare. Målet är en minskning med 50 procent senast år 2030.

Ny teknik tar tempen på elnätet

Med ny smart teknik, som för första gången används i Sverige, kan Öresundskraft övervaka stora avsnitt av elnätet i realtid.

Ja och nej till ny yrkesskola

Utbildningsutskottet vill införa en ny tvåårig yrkesskola på gymnasienivå – tre partier håller dock inte med.

Skjutning i spårvagn - tre döda

Nyhetsbrev

Miljoner till nya samarbetsprojekt inom cirkulär bioekonomi

Jordbruksverket utlyser 10 miljoner kronor för nya samarbetsprojekt inom cirkulär bioekonomi för jordbruks- och trädgårdsnäringarna.

Pack@lunch på RISE

Fjorton kg elektronik till återvinning

2018 samlade svenskarna in drygt 14 kg elektronik per person till återvinning.

NCC bygger i Jönköping

Testar nytt läkemedel inför transplantation

Akademiska sjukhuset är först i landet med att utvärdera det nya läkemedlet som ska förhindra skador på njurar inför transplantation. Från och med februari i år erbjuds patienter behandlingen inom ramen för en klinisk studie.

400 kan få gå från bruket

Ensinger köper medicinteknikföretag

Nischad nätläkare fokuserar på ADHD

Veidekke Vågar i Varberg

Prevas öppnar kontor i Luleå

Förvärvar verksamhet i tre länder

Han köper första eldrivna Viton i Sverige

Budcompaniett i Stockholm blir första företag som tar Mercedes-Benz elversion av transportbilen Vito i bruk på svensk mark.

Bussbranschen tror på geofencing

Transportföretagen bussbranschen mötte infrastrukturminister Tomas Enertoth 15 mars med anledning av gasbussolyckan i Stockholm – bussbranschen tror att geofencing är ett ätt att ytterligare öka säkerheten.

”Geofencing säkrar gasbussar”

10 mars körde en biogasbuss in i en höjdbegränsingsbalk i centrala Stockholm och exploderade – olyckor av den typen kan stoppas med geofencing, enligt Svensk Kollektivtrafik.

Säkrare trafik med ny teknik

Nu kommer tekniken som styr hur fort yrkestrafiken får köra – och var. Eller om bara elbussar och elfordon får köra i vissa zoner i en stadskärna, då kommer fordon som drivs på annat sätt att stanna om de försöker köra in där, motorn stannar helt enkelt.

Scania miljardsatsar på motorer

Bussföraren som blev vd

18 mars är bussförarens dag – rt-forum uppmärksammar därför Stefan Magnusson som startade sin karriär som just bussförare för att senare bli vd för Nettbuss.

Sveriges populäraste järnvägsstation

Nässjö är Sveriges populäraste järnvägsstation – det framgår av ägaren Jernhusens undersökning, rt-forum har hela listan.

Bravida förvärvar elföretag

Jernbro stärker sin kompetens

Välbekant uppdrag för NCC

Framgångsrikt med renoverade lungor

Veidekke bygger vårdboende

Hamburgerrestauranger utsätter gäster för onödiga risker

Blir ledamot av kunglig akademi

Indien vill stoppa import av plastavfall

Bantningspillret kan vara livsfarligt

Hur påverkas vi av digitaliseringen?

Alzheimerbolag till Nasdaq

Nya partner till Pack Point Nordic

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.115