Värdestegring ifrågasätts av experter

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Leder höghastighetsbanor till att marken blir mer värd? Inte enligt WSP och LTH som kommit fram till att en sådan investering ger försumbara effekter på taxeringsvärdena, åtminstone när det gäller småhus.

Linköping. Finansiering av stora infrastrukturprojekt är ett omdebatterat ämne, inte minst när det gäller den planerade höghastighetsjärnvägen mellan landets tre största städer. Projektet beräknas kosta 200-260 miljoner kronor och de normala anslagen räcker därför inte till.

Sverigeförhandlingen, som överlämnade sitt slutgiltiga förslag till regeringen i slutet av förra året, föreslår i stället lånefinansiering, medfinansiering anses också vara en viktig del i det totala samhällsbyggarpaketet.

Flera avtal har därför slutits med berörda kommuner där dessa åtar sig att betala totalt en dryg miljard kronor och bygga mer än 288 000 nya bostäder.

Vilken nytta har då kommunerna av att samarbeta kring detta? Många vill gärna få bättre kommunikationer till sin ort och det talas om flera olika typer av nyttor – till exempel ekonomiska, sociala och miljömässiga.

När det gäller de ekonomiska nyttorna har det glunkats om att en höghastighetsjärnväg skulle kunna innebära ökade fastighetsvärden.

Under ett av seminarierna på årets Transportforum ifrågasattes dock ett sådant samband.

– Det finns inte mycket pengar att hämta där, sade Lina Jonsson på WSP.

Hon presenterade en delrapport från ett forskningsprojekt där WSP samarbetat med Lunds tekniska högskola, projektet är finansierat av Trafikverket och syftar bland annat till att ta fram en metod för hur man ska kunna göra en rimlig bedömning av hur markvärden växer till följd av infrastrukturbyggen.

– Vill man kunna plocka in pengar på värdestegringar måste man i förväg kunna bedöma hur stor denna stegring blir, sade hon.

I projektet har höghastighetstågen använts som exempel och Lina Jonsson förklarar att tidigare erfarenheter ger vid handen att det är mycket som ”beror på” om det blir värdeökningar i samband med järnvägsbyggen. Vart går tåget? Vilka restider blir det? Vad fanns innan på platsen?

– Det är väldigt blandade erfarenheter men vi ser att det är mest investeringar i pendeltåg som gett positiva värden.

Nya banor ska öka tillgängligheten, det ska bli lättare att ta sig till attraktiva platser. För att kunna mäta hur mycket pengar detta är värt måste man ta reda på hur mycket tillgängligheten ökar.

Forskarna har förstås inget facit på detta och utgår i sina beräkningar från information från till exempel Trafikverket.

Enligt Lina Jonsson visar det sig att tillgängligheten för långväga resor med och utan höghastighetståg blir ungefär densamma.

– Det blir väldigt små skillnader i tillgänglighet.

Frågan är också hur sambandet mellan tillgänglighet och fastighetsvärden ser ut. Forskarna har gjort en bedömning av hur fastighetsvärdena kommer att utvecklas fram till år 2040 om man bygger höghastighetsbanorna, men också hur det blir om man låter bli.

– Det händer mycket mellan nuläget och 2040 på grund av planerade investeringar, befolkningstillväxt och så vidare, sade Lina Jonsson.

Skillnaden med och utan höghastighetståg blir dock väldigt liten konstaterar hon.

Forskarnas slutsats blir därför att en investering i höghastighetsjärnväg skulle ge försumbara effekter på taxeringsvärden på småhus.

– Höghastighetsjärnvägen påverkar främst tillgängligheten för långväga resor, medan regional tillgänglighet är vad som påverkar fastighetsvärden.

Lina Jonsson medger att forskarna inte tittat på kommersiella fastigheter och uppger att det skulle kunna finns en värdestegring där, men i så fall på ett begränsat område och med en effekt som snabbt avtar.

Hennes slutsats är att höghastighetsbanorna ger väldigt lite pengar om man söker dem i höjda fastighetsvärden.

– För andra typer av investeringar kan det funka, till exempel investeringar i lokal och regional trafik.

Lena Micko, ordförande i Sveriges kommuner och landsting, fanns också med under seminariet, frågan om medfinansiering är högaktuell för SKL:s medlemmar.

– Det är en evig diskussion om finansiering av infrastruktur, i och med höghastighetsjärnvägar och Sverigeförhandlingen är vi många kommuner som berörs och SKL försöker hjälpa medlemmarna när det gäller hur man ska tänka.

Hon noterade dock att investeringarna inte står och faller med ökade fastighetsvärden.

– Det finns en massa nyttor med höghastighetsjärnvägen som inte har med fastighetsvärdena att göra, det är inte därför man bygger.

Länk till forskningsrapporten finns här.

Länk till Sverigeförhandlingens slutrapport finns här.

Höghastighetsjärnvägen

  • Höghastighetsjärnvägen ska byggas mellan Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö.

  • Trafikverket räknar med att detta kommer att kosta 230 miljarder kronor, plus/minus 30 miljarder kronor.

  • Byggstart för sträckan Göteborg-Borås är 2020, med beräknad trafikstart 2026.

  • För Ostlänken räknar Trafikverket med byggstart 2017 och trafikstart 2028.

  • Hela systemet beräknas stå klart i mitten av 2030-talet.

  • Sverigeförhandlingen anser att lånefinansiering via Riksgälden gör det möjligt att bygga ut järnvägen ”snabbt”.

  • Medfinansieringsavtal som även omfattar ett utökat bostadsbyggande har tecknats med totalt 20 kommuner och sex regioner.

  • Medfinansieringsavtalet ger ett tillskott på cirka 1,2 miljarder kronor.

  • Enligt avtalen ska dessutom 285 400 nya bostäder byggas i storstäderna och längs den nya järnvägen.

Källa: Trafikverket och Sverigeförhandlingen

Forskningsrapporten

  • Projektet ”Höghastighetståg: markvärden och finansiering” är uppdelat i fyra delprojekt varav ”Höghastighetståg och markvärden” är ett.

  • Bakom projektet, som finansierats av Trafikverket, står WSP Analys & Strategi och avdelningen för Fastighetsvetenskap vid Lunds Universitet/Lunds Tekniska Högskola (LTH).

  • Utgångspunkten har varit att se om höghastighetsbanorna Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö förbättrar tillgängligheten, för att sedan se hur detta i så fall påverkar fastighetsvärdena.

  • Tillgängligheten har beräknats utifrån data som inhämtats från Trafikverkets prognoser över till exempel restider, reskostnader och trafikering, både med och utan höghastighetsjärnvägen.

Enligt rapporten är det framför allt den regionala tillgängligheten som är viktig för fastighetsvärdena, höghastighetsjärnvägen kan förvisso ge vissa värdeökningar på stationsorterna, men dessa uppges vara mycket små, i princip försumbara.

Källa: WSP/LTH

———————————————————————————————

Entreprenadbranschens egen tidning!

Följ oss på Facebook, Instagram, Twitter och Youtube



Håll dig uppdaterad med Mentor Newsroom

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Almedalen med MedTech Magazine och Life Science Sweden

Var: Gotlands Museum, Strandg 14, Visby. När: Måndagen den 2 juli kl 09.30 - 15.00

Ägarbyte i Protab

Efter 30 år väljer Protabs grundare och huvudägare Jan Hörnberg att sälja sin andel i företaget med övertagande nu under sommaren.

Lambertsson fortsätter grön satsning

Efter en trög start ökar nu efterfrågan på Lambertssons eldrivna anläggningsmaskiner. Företaget väljer därför att förstärka sitt utbud av ”gröna” maskiner.

Entreprenör utsedd till stort beläggningsjobb

Risk för odetonerad ammunition vid markjobb inför Norrbotniabanan

Mineraler utvinns ur gruvavfall

Ragn-Sells och LKAB inleder nu ett samarbete för att utvinna de värdefulla mineraler som finns i gruvavfall.

Nyhetsbrev

Gigantiskt markjobb grundar för vindkraft

Anläggningsjobb för närmare en halv miljard kronor lägger grunden för Vattenfalls hittills största landbaserade vindkraftsprojekt i Sverige.

Levi's lanserar Pride-kollektion

The Body Shop värvar vd från Adidas

Hit kommer Lidl härnäst

Plus

Ny teknik för busstrafik

Bussarna leder stort när det gäller andel fordon som kör fossilfritt på de svenska vägarna – Hur blir det framöver med fler elfordon och självkörande fordon, det diskuterades på ett seminarium i Visby under Almedalsveckan.

Koncernen avyttrar verksamhet i Åstorp

Smått är gott

Kompaktmaskiner blir allt populärare. Det hävdar i alla fall Hitachis svenska generalagent Delvator som ser ett uppsving för kompaktgrävarna.

Regelrytteri hämmar besöksnäringen

Sveriges besöksnäring befinner sig i snabb tillväxt och är en av de största branscherna totalt sett – Men regelrytteri och krångel sätter krokben för utvecklingen, det konstaterades på ett seminarium i Visby 5 juli.

Grossisten ska utreda om återkallade jordgubbar

Menigo om jordgubbarna: "Vi ser detta som en mycket allvarlig händelse och kommer att följa upp och utreda det inträffade".

Lööf attackerade högerextremisterna

3900 personer lyssnade på centerpartiers ledare Annie Lööf 4 juli i Almedalen – En bråkdel av åhörarna var högerextrema som snart nog fick svar på tal av centerledaren.

Pipelife köper Isoterm i Sverige och Norge

Myndigheter dryftar drönare

Hur får drönare användas egentligen? Åsikterna har varit delade och frågan ska nu analyseras

Swedish modules söker med ljus och lykta efter montörer

Fabrikschefen: "Det är svårt att hitta rätt kompetens".

Värmen tvingar mejeri till minskad glassproduktion

Hållbara Lund vann igen

För tredje året i rad vann Lunds kommun SHIFT kommunrankning för hållbara transporter - Priset delades ut på ett av Trivectors seminarier i Almedalen 4 juli.

Fler dog på vägarna

Trenden är tydlig

En allt högre andel av Sveriges små och medelstora företag vill växa och anställa.

Flygresorna oförändrade i juni

”Det blev alldeles kolsvart i luften”

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

Blir ny vd för Sisp

Ny generaldirektör för Vårdanalys

Isberg ny chef

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.116