Miljonmuddring i Västerås

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Västerås hamn ska muddras för 386 miljoner kronor för att kunna ta emot större fartyg. Projektet är dock villkorat, om Hjulstabron hamnar utanför den nationella planen kan beslutet dras tillbaka.

I början av februari beslutade kommunfullmäktige i Västerås att stadens hamn ska muddras.

Tanken är att muddra både hamnbassängen och farleden, muddermassorna ska dessutom solidifieras för att möjliggöra ännu fler verksamhetsytor i hamnen och i beslutet ingår också projektering av hamnytor och anläggningar.

Det här är ett betydelsefullt beslut, inte bara för Västerås näringsliv och arbetsmarknad utan för hela Mälardalen, säger Anders Teljebäck (S), kommunalråd och ordförande i kommunstyrelsen, i ett pressmeddelande.

Beslutet är dock villkorat, enligt kommunledningen måste även Hjulstabron åtgärdas om hamnarna i Västerås och Köping ska kunna ta emot de riktigt stora fartygen.

Det anses därför angeläget att ett sådant projekt tas med i den nationella planen för transportinfrastruktur 2018-2029, det fanns inte med i remissen och kommunen uppger att muddringsbeslutet kan omprövas om det visar sig att Hjulstabrons anpassning inte kommer med när planen spikas senare i vår.

Västerås hamn är ett viktigt nav för transporter i hela Mälardalen. Vi vill satsa och utveckla kapaciteten. Men för att vi ska få ut full effekt av Mälarprojektet, som vi i Västerås är en del av, måste också Hjulstabron inkluderas i den nationella transportplanen, säger Elisabeth Unell (M), oppositionsråd och andre vice ordförande i kommunstyrelsen, i pressmeddelandet.

Nu arbetar vi vidare för att Hjulstabron ska komma med i den nationella transportplanen, säger Anders Teljebäck.

Muddringen beräknas kosta 386 miljoner kronor.



Håll dig uppdaterad med Mentor Newsroom

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Nu tar tredje generationen Olsson vid

Plus

Billigare vätgas i sikte

Forskare vid KTH har hittat en metod som kan producera vätgas både billigt och storskaligt – Det ger nytt hopp för vätgasdrivna bussar, läs om hur det går till här!

ifoodbags grundare lämnar bolaget

Investerar i unik smältspinningsutrustning

Kaunis Iron gör klart för gruvstart

Genom att alla nödvändiga resurser nu samlats i ett bolag ska det vara möjligt att återstarta gruvverksamheten i Kaunisvaara i sommar.

Smurfit Kappa uppgraderar övervakningssystem

För att undvika stillestånd uppgraderar Pappersbruket Smurfit Kappa i Piteå till nästa generations övervakningssystem IMx-8 från SKF.

Nyhetsbrev

Underhåll stoppar kärleksyttringar

Det är många kärlekspar som har satt upp hänglås på en bro i Västerås för att manifestera evig kärlek. Nu är det slut med det. Broräcket ska bytas ut.

Låg stresstolerans kan leda till rökning

Framgång för Kollektivtrafik SYD

21 februari genomfördes branschmötet Kollektivtrafik SYD i Luftkastellet utanför Malmö - Runt 60 deltagare är på plats, läs mer här!

NCC-veteran blir Sveviachef

Svevia har fått en ny regionchef för division anläggning Syd-Väst – Sven-Åke Bengtsson

Spårvägsbygge mot Kista

Alliansen: Skärp kraven för återvinning

Debatt: Vi måste bli bättre på att ta tillvara och återvinna. För fortsatt ekonomisk tillväxt, minskad klimatpåverkan och skydd av naturens resurser behövs en cirkulär ekonomi där det som en gång bara var avfall blir till nya produkter. För att lyckas krävs tydliga och långsiktiga regler, och därför föreslår Alliansen att kraven skärps på flera områden.

Ledare: Regeringens planekonom

Miljöanpassad snöhantering

i sex säsonger har NCC:s egenutvecklade snöreningsanläggning Snowclean tagit hand om de snömassor som tas bort från Oslos gator och torg. Anläggningen omvandlar snön till vatten och filtrerar bort föroreningarna innan smältvattnet leds vidare till fjorden.

Ständig städning för Svevia

Sju nätter i veckan 36 veckor om året – Svevia har fullt upp med Stockholms tunnlar, små och stora anläggningar med en sak gemensamt – de är riktigt smutsiga.

Specialfordon spolar rent

En jättelik våtdammsugare och skräddarsydda teknikbilar med busshytt och robotarm är grunden när Svevia tvättar tunnlar i Stockholm.

Snabba och kalla duschar

Kallt vatten och lite rengöringsmedel är vapnet som står till buds när Stockholms smutsiga tunnlar rengörs. "Det går inte att använda varmvatten i tunnlarna".

Rena framtidsvisioner

Betong som bryter ned föroreningar och färg som andas? Utvecklingen går snabbt och nya metoder skulle kunna underlätta städningen och förbättra miljön i de stora tunnlarna.

Städning sämre för kvinnor än för män

Kvinnor som städar mycket, antingen professionellt eller i hemmet, riskerar att på lång sikt få minskad lungkapacitet. Det har norska forskare vid universitetet i Bergen visat i en ny studie.

Resurseffektivare användning av restprodukter

Vinnovaprojektet MinePap, med fokus på att titta närmare på hur man kan utveckla en hållbar affärsmodell kopplad till det cirkulära resursflödet, har nu tagit fart. 

Sodexo och Stora Sköndal i samarbete

Algextrakt kan bli läkemedel

Att förflytta människor med smärta

Plus

Branschorganisationer oense

Sveriges Bussföretag och EU vill att all busstrafik ska få tillgång till bytespunkter och terminaler – Men Svensk Kollektivtrafik vill inte släppa in kommersiella bussar dit, läs om det här!

Många döda i soptippsras

Vaktkameror hos SL

Slutreplik: Våga lyfta blicken från diskhon

FM-utbildning får fortsätta

Hoppfulla ministrar efter möte

Ängelholm städar skolor med robot

Miab/NCA blir Miab

Kriminalvården storrekryterar

Personalen utan bonus

Ny provningsmetod metod med radiologi

Licensaffärer lyfter Bactiguard

Förvärvar inom medicinteknik

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.36