Lotus vill stå på egna ben

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Lotuskoncernens strategi är att bli helt oberoende, de senaste årens förvärv har täppt igen de luckor som funnits och målet nu är att öka omsättningen för både rivning, anläggning och transport.

Norsborg. Familjeföretaget Lotus har seglat upp som en riktig jätte, företaget beskriver sig som Sveriges största privatägda rivningskoncern och vd John Segerlund konstaterar att marknaden är het.

– Det är bra med jobb och förfrågningar men man får vara beredd på allt – vad händer om bostadsbyggandet dras ned till exempel?

Lotus har sitt starkaste fäste i Stockholm/Mälardalen, företaget åtar sig dock uppdrag över hela landet, på västkusten finns det egna bolaget Rivab och koncernen river och bygger även på andra håll, utflykter går till exempelvis Uppsala och Gävle, Lotus har också rivit i Umeå och byggt Sveriges längsta skidtunnel i Bräcke.

– Vi räknar på jobb överallt, säger John Segerlund.

Bland de dagsaktuella rivningsprojekten kan nämnas NCC:s gamla huvudkontor i Solna, kvarteret Tobaksmonopolet på Södermalm, Sergelhuset i city och Ikanos kontor i Årsta, Lotus river också i Spånga, Uppsala och Rinkeby samt renoverar en tunnel i Farsta.

Målet är att bli helt självförsörjande och koncernen har därför genomfört flera strategiska förvärv. Först ut för några år sedan var göteborgsföretaget Rivab som nu täcker in en stor del av västkusten under eget namn.

– Vi växte mycket på rivningssidan i Göteborgstrakten och stod inför valet att investera i nya maskiner. Då hörde vi att Rivab var till salu och valde att ta över dem i stället, säger John Segerlund.

För drygt ett år genomfördes en ännu större affär när Lotus köpte konkurrenten Rivners med tillhörande dotterbolag, som nu drivs som separata bolag i egna namn.

– Rivners har en omsättning på 120-130 miljoner kronor och vi ser företaget som ett bra komplement – Lotus har bara tungrivning medan Rivners har både tung- och lättrivning, vi såg det också som självklart att behålla ett så inarbetat varumärke, säger John Segerlund.

Så sent som i höstas var det dags igen, då förvärvade Lotus AK Schakt, som utför både entreprenaduppdrag och transporter.

Även denna gång var det en saknad funktion som föranledde affären.

– Vi ville hitta ett sätt att öka våra anläggningstransporter, ett område som vi inte var så bra på, kommenterar John Segerlund.

Det var särskilt de tunga betongtransporterna han ville få snurr på.

– Nu har vi tunga bilar som kan köra för oss men också ta externa kunder.

AK Schakt, som också drivs vidare under originalnamnet, åtar sig egna entreprenader, företaget fungerar också som en maskinförmedling och hyr ut maskiner med förare på timme.

– Det gör inte Lotus så det blir ett bra komplement, konstaterar John Segerlund.

Han har varit vd för koncernen i ett par år, resten av ägarfamiljen är också djupt involverade, systern Marlene ansvarar för miljö- och kvalitetssystemet, brodern Peter kör maskin och brodern Anton är maskinansvarig.

Även föräldrarna är i högsta grad aktiva, Margareta Segerlund och Seppo Soumela sitter med i ledningen till den koncern de grundade för drygt 20 år sedan.

När makarna startade företaget 1997 var verksamheten inriktad på finplanering. Året därpå flyttades fokus över till att transportera containrar och Lotus Sten och Trädgård bytte namn till Lotus Maskin och Transport.

En lastbil räckte till en början men 1999 investerade företaget i en till när äldste sonen John, som i dag är vd för hela koncernen, kom in som lastbilschaufför.

Grävmaskinerna smög sig in allt eftersom, när beställarna behövde maskinresurser var det enkelt om transportören kunde bidra.

– Vi började köra åt olika rivningsföretag, sen började vi ta egna smårivningar, minns John Segerlund.

Lotus började sortera byggavfall och åta sig återvinning och 2009 togs beslutet att satsa på rivning i egen regi.

– Vi började räkna på egna jobb, vi såg att det fanns en marknad och vi ville verkligen växa och bli stora på rivning, kommenterar John Segerlund.

Företaget hade då ett 15-tal bilar och tiotalet maskiner och sedan dess har rivningssidan bara vuxit och transportsidan har hängt med i svängarna.

– Ju mer vi river desto mer transporter blir det, konstaterar John Segerlund.

Kraven på rivning har blivit allt strängare, en utveckling Lotus välkomnar.

– Det ska bara vara miljövänliga och säkra rivningar, säger John Segerlund.

En del beställare tittar kanske mer på prislappen men då får jobbet hellre vara, konstaterar han.

– Det kanske kostar mer att såga och lyfta isär, men vi jobbar bara om vi kan jobba säkert.

Företagets tredje affärsområde anläggning har hängt med sedan start, då fokus låg på trädgård. Med åren har de mindre maskinerna bytts ut mot större.

– Sedan 2006 har vi specialiserat oss på tunneljobb, säger John Segerlund.

De senaste åren har allt mer vikt lagts vid anläggningsdelen och företaget har till exempel varit med och byggt Citybanan och Sveriges längsta skidtunnel i Bräcke.

– Vi spränger inte men vi har lagt mycket kablar och trummor, kommenterar John Segerlund som konstaterar att de tre affärsområdena är ungefär lika stora.

De senaste årens förvärv märks i omsättningen, målet är att nå 600 miljoner vid halvårsskiftet 2018, en viss förbättring jämfört med fjolårets cirka 420 miljoner.

John Segerlund sätter dock siktet ännu högre.

– Vi vill växa ännu mer och har absolut målet att öka omsättningen framöver.

Han utesluter inte att en del av tillväxten kan hämtas hem genom fler förvärv.

– Man ska aldrig säga aldrig, vi vill alltid utvecklas men med kontroll och med en bra tanke bakom.

Målet är att kunna göra det mesta i egen regi.

– Vi vill kunna sköta hela kedjan inom Lotus, det har gått förvånansvärt bra hittills, vi har sett till att skaffa oss de komplement vi behöver och nu har vi både håltagning, sanering, lättrivning, tungrivning, anläggning och egna bilar för transport – vi är i princip oberoende av andra.

Fakta Lotuskoncernen

  • I koncernen ingår Lotus Maskin & Transport, Rivab i Göteborg AB, Rivners AB, Rivners Sanering AB, Rivners Håltagning AB och AK Schakt.

  • Lotus arbetar inom tre affärsområden: rivning, anläggning och transport.

  • Koncernen har ungefär 200 anställda, ett 20-tal lastbilar och cirka 150 maskiner, från små rivningsrobotar till höjdrivare.

  • Omsättningen vid förra halvårsskiftet var ungefär 420 miljoner kronor. Målet för kommande halvårsskifte är 600 miljoner.

Läs mer här om Lotuskoncernens maskiner och bilar här.———————————————————————————————

Entreprenadbranschens egen tidning!

Följ oss på Facebook, Instagram, Twitter och Youtube



Håll dig uppdaterad med Mentor Newsroom

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Utökar kapaciteten inom PA12-pulver

En världsnyhet för möbelbranschen

Snabba ryck med bra tryck

Nya innovationer har revolutionerat vägunderhållet hävdar Ströman Maskin. – Laken har förändrat hela vinterväghållningen, den plus höghastighetsspridaren har gett oss en helt annan vinterdrift.

Maxad mix hejdar halkan

Karlstad var ”sämst” på att sopsalta, en transportledare experimenterade sig då fram till en ny lösning – Karlstadlaken som sedan dess ska ha lett till mindre halka, lägre kostnader och färre olyckor.

Laken dög när flingorna flög

Att byta torrsalt mot lake löste inte bara problemet med dammiga skogsvägar, det gav Peab helt nya affärsmöjligheter. "I stället för en återkommande årlig kostnad har vi nu intäkter med bra förtjänst".

Förpackningsinsamlingen vill växla upp

Sverige är bland de bästa i klassen i Europa på att samla in och återvinna förpackningar. Men FTI, Förpacknings- och tidningsinsamlingen, som sköter verksamheten, vill gå ännu längre. Nu efterlyser de politiska beslut som gör det möjligt.

Nyhetsbrev

Siljansnäs får nytt utsiktstorn

Ett nytt utsiktstorn ska byggas i Siljansnäs, det står klart sedan Naturvårdsverket beviljat Länsstyrelsen medel.

Minskade maskinstölder

Stockholms län är värst drabbat men maskinstölderna minskade faktiskt något under 2017, särskilt i Västra Götaland och Skåne. Antalet maskiner som återfinns minskar dock berättar Larmtjänst.

LyondellBasell förvärvar A. Schulman

En affär på 2,25 miljarder dollar, motsvarande cirka 19 miljarder kronor.

Finansieringlösning sökes för upprustning av Inlandsbanan

Inlandsbanans ledning har beslutat att gå vidare för att senare i år kunna presentera finansieringsalternativ som möjliggör en nödvändig upprustning av den cirka 110 mil långa järnvägsanläggningen genom Sveriges inland.

Vaktkameror hos SL

Så blir de nya avgifterna

I mars börjar Postnord ta ut moms och avgift för alla de postförsändelser som levereras från tredje land.

Slutreplik: Våga lyfta blicken från diskhon

Nästan hundra i Kristianstad

Fyra bostadshus med totalt 96 hyresbostäder ska byggas i östra Kristianstad, ett uppdrag värt 120 miljoner kronor.

Är nu certifierad partner för SAP-integrationer

Väljer IFS för hantering av flygunderhåll

Vägledning för underhåll i elnät

Nu finns möjligheten att vara med från början och forma standarder för metoder för underhåll och tillståndskontroll av elnät och ansluten utrustning.

Tåg till Vasaloppen

Ska ge snabb leverans av läkemedel – dygnet runt

Skarp kritik mot ministerutspel om järnvägsunderhåll

Infrastrukturminister Tomas Eneroth vill att Trafikverket ska återta delar av Infranord och bedriva järnvägsunderhåll i egen regi. Det vill inte Sveriges Byggindustrier som befarar att en sådan åtgärd leder till ytterligare försämringar av en redan skakig spårbunden trafik.

1

Lag om entreprenörsansvar möts med ris – och lite ros

Trots massiv branschkritik väljer regeringen att gå vidare med sitt förslag om entreprenörsansvar. Lagförslaget slår, enligt kritikerna, mot skötsamma företag som tvingas ta över betalningsansvaret från mindre seriösa företag som i praktiken får fritt fram för springnotor.

Kameror ska öka tryggheten för ordningsvakterna

Den 14 februari började SL:s ordningsvakter bära kroppsburna trygghetskameror. Målet är att minska risken för våld och hot mot ordningsvakter samt att hjälpa till att förebygga och lösa brott.

Grönt promenadstråk på nedgrävd järnväg

Med tänkt byggstart år 2020 ska järnvägen genom Sundbyberg grävas ner och överdäckas. Åtta år senare ska dagens ogästvänliga centrummiljö vara ersatt av en kilometerlång promenad med inslag av planteringar, restauranger, butiker och torgmiljöer.

Mer narkotika beslagtas

Antalet beslag av narkotika, alkohol och tobak ökade markant år 2017 och även fler skjutvapen stoppades vid gränsen. Under året började Tullverket dessutom stoppa införsel av explosiva varor.

FM-utbildning får fortsätta

Hoppfulla ministrar efter möte

Ängelholm städar skolor med robot

Miab/NCA blir Miab

Kriminalvården storrekryterar

Personalen utan bonus

Ny provningsmetod metod med radiologi

Licensaffärer lyfter Bactiguard

Förvärvar inom medicinteknik

Sodexo fick "Gold Class" igen

Gemensamt avfallsbolag i södra Småland

Högre krav på Apoteken

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.202