23948sdkhjf

Från hippie till Happy

Ekobutiken Happy Food Store öppnade sin första svenska butik i förra veckan.

– 95 procent av våra kunder har fått butiken rekommenderade av sina vänner. De är ett kvitto på att ambitionen med en mycket hög servicegrad fungerar, säger Arto Ranta-aho, vd.

Efter noggrann undersökning inför etableringen valde Arto Ranta-aho ett butiksläge på Sveavägen i Stockholm som första butiken.
– Inte det bästa läget, men bra nog. Flera stora arbetsplatser med folk som intresserar sig för ekologiska varor och rawfood finns här. Sen vill vi också dra människor hit av egen kraft.

Happy Food Store nöjer sig inte med att bara lita till försäljning.

– Här ska vi ordna olika event, bland annat singelträffar. Det mesta är glädjestyrt och vi står med ena benet kvar i åttiotalet när den första butiken öppnade. Det var ett hippiekollektiv som inte hade råd med matpriserna utan startade en butik med närodlad mat för medlemmarna, säger Arto Ranta-aho.

Därför har man än i dag en unik situation där grundarna av finska Ruohonjuuri, som betyder gräsrötter, fortfarande är största ägare. De var med från starten och har synen på ekokedjan att allt handlar inte om pengar utan man värderar att människor och djur ska må bättre.

– Ägarna har starka åsikter och är högst delaktiga i verksamheten. De tar ner oss på jorden och påminner oss om grundvärdena, vilket är bra, säger Arto Ranta-aho.

Det var inte självklart att etablera sig i Sverige.

– Det finns redan många duktiga livsmedelsbutiker som har ett ekologiskt sortiment men när vi började undersöka saken såg vi att vi skulle nog få en nisch här. Många svenskar som besökt butikerna i Finland säger spontant att de vill att vi kommer hit, säger Arto Ranta-aho.

Kanske är det glädjen i företaget som smittat svenska kunder på besök i Finland.
– Ju mer jag lär om Happy Food Store/Ruohonjuuri vill jag vara i företaget. Man blir så glad, säger den nye Sverigechefen Bengt-Eric Pettersson.

Lika noggrant som Bengt-Eric Pettersson valdes ut sökte Ruohonjuuri en samverkanspartner i butiken. Det är finska Green Street Café som öppnar i lokalerna.

– Vi serverar rawfood och färskpressade drinkar bland annat. Vegankaffe går väldigt bra i Finland, men vi får se hur det tas emot här, säger Johannes Laine, vd för Roots som kafékedjan heter i Finland.

Butiken står på tre ben att stå på, mat, övervägande delen kolonialvaror, superfood och samt kosmetik. Allt ekologiskt och en stor del vegansk. Till det finns också rengöringsmedel.

– För närvarande fokuserar vi på att hjälpa finska varumärken in i Sverige och framöver planerar vi egna varumärken, säger Arto Ranta-aho.

Redan vid slutet av 2018 öppnas ytterligare en butik i Stockholm.

– Vi planerar att öppna butik nummer två i Stockholm innan jul i år och inom fem år sex till åtta butiker i Sverige, säger han.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11