Förarlösa gruvtransporter

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Ett lovande tecken på att gruvindustrin hunnit en bit på väg i sin återhämtning är att Rio Tinto nu gör en satsning på bortåt fem miljarder US-dollar för att öka produktiviteten. Bland annat investeras stort i teknik som omvandlar gruvtruckar från Komatsu och Caterpillar till självkörande.

Med verksamheten spridd över ungefär 35 länder på sex kontinenter kan den australiska gruvjätten Rio Tinto  göra anspråk på att vara ett av världens största gruvföretag. I flera avseenden ligger företaget långt framme även tekniskt. Inte minst har intresset för förarlösa transportfordon varit stort.

Företaget inledde exempelvis ett samarbete med Komatsu på området 2008 och lade 2011 en jätteorder på 150 gruvtruckar från det japanska företaget för leverans under en fyraårsperiod. Den minskade efterfrågan på metaller ledde dock till ett kraftigt minskat transportbehov och därav betydligt färre levererade maskiner. Enligt företaget har dock de förarlösa truckar som använts transporterat bortåt 20 miljoner ton järnmalm varje månad med förväntat resultat: betydligt säkrare arbetsplats och ökad produktivitet. En anledning är att ingen arbetstid förloras på grund av raster och skiftbyten.

I takt med att konjunkturen vänder uppåt igen har dock satsningen på förarlösa transportfordon satt fart på nytt och då handlar det inte enbart om de stora gruvtruckarna. Ett av företagets större gruvområden finns i Pilbara i västra Australien. Den järnmalm som hämtas från företagets gruvor i distriktet transporteras med tåg till kusten där lastfartyg väntar för fortsatta transporter ut i världen.

För ungefär ett år sedan inleddes de första självkörande tågtransporterna, dock med förare ombord. 2 oktober gjordes det som sägs vara första försöket i Australien med ett tåg för tung transport utan förare ombord. Pilotfärden gjordes på en närmare 100 kilometer lång sträcka och övervakades på distans av såväl företagets egen personal som av andra berörda intressenter.

Denna lyckosamma pilottransport gör att vi snabbt närmar oss målet att vara först i världen med att bedriva tunga långdistanstransporter på järnväg, något som skapar märkbara fördelar i form av ökad säkerhet och bättre produktivitet, säger Chris Salisbury, som ansvarar för Rio Tintos järnmalmsverksamhet.

Han är helt övertygad om att den satsning företaget gör på självkörande transportmedel kommer att gynna företaget långsiktigt genom att bland annat tidigt kunna erbjuda det som kallas framtidens gruvor.

Vi skapar de nya roller som behövs för att kunna bedriva vår framtida verksamhet och vi förbereder vår nuvarande personal för helt nya arbetssätt för att försäkra oss om att de stannar kvar inom vår näring, säger Chris Salisbury.

Och visst kommer den nya inriktningen att innebära förändringar. Bara i Pilbara-distriktet finns 16 gruvor som levererar det utvunna materialet till fyra hamnar med hjälp av 200 lokomotiv på i runda tal 1 700 kilometer järnväg.

Men även inom själva gruvområdena görs nu en offensiv satsning för att öka andelen självkörande transporter. Med start i år kommer därför 29 Komatsutruckar och 19 truckar från Caterpillar att konverteras för att kunna användas utan förare. Ombyggnaderna påbörjas i år och ska vara avslutade under 2019.

Inte minst innebär satsningen ett viktigt steg för Caterpillar, vars gruvtruckar nu för första gången kommer att utrustas för att vara självkörande för Rio Tintos räkning. Premiärmodellen blir 793F med kapacitet att lasta bortåt 230 ton och avsikten är att använda kolosserna i Marandoo-gruvan.

Chris Salisbury är synnerligen nöjd med att kunna fortsätta sitt samarbete med Komatsu samtidigt som företaget skriver ett nytt kapitel i sin utveckling genom att även knyta till sig Caterpillar i ett gemensamt projekt som han beskriver som världspremiär för den här typen av konvertering.

Den snabba teknikutvecklingen fortsätter att revolutionera storskalig gruvproduktion runt om i världen. Genom att utöka vår flotta av självkörande fordon förbättrar vi säkerheten och ökar produktiviteten, säger Chris Salisbury som räknar med en snabb återbetalning av de medel som investeras i Pilbara. Bedömningen är att det årliga kassaflödet förbättras med cirka 500 miljoner US-dollar redan år 2021.

Bakom beräkningarna ligger erfarenheterna från de cirka 80 självkörande gruvtruckar som i dag rullar bland de totalt ungefär 400 enheter som finns i Pilbara. Enligt företaget skiljer sig kostnaderna för transporterna med så pass mycket som femton procent till de självkörande truckarnas fördel. Där finns en stor del av förklaringen till att andelen förarlösa gruvtruckar i Pilbara ökar till ungefär en tredjedel efter genomförda konverteringar.



Håll dig uppdaterad med Mentor Newsroom

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Seko tar sextrakasserier till AD

Byte i MTR-toppen

Dahlin och Oscarsson går till nya toppositioner inom MTR Norden – De tar hand om pendeltågen respektive tunnelbanan i Stockholms län.

Begagnathandel sparar material

Genom att handla begagnat på Blocket i stället för att köpa nytt kunde produktionen av bland annat 22 000 ton plast undvikas under 2017. Det visar en studie gjord av Blocket i samarbete med IVL Svenska Miljöinstitutet.

Robot återvinner iPhone

Rekord för PACK POINT NORDIC

Artikeln uppdaterade med fler bilder.

Nio av tio ser nedskräpning som ett problem

Nyhetsbrev

Tillverkningsdata en outnyttjad resurs

Den svenska industrin lagrar allt större mängder data i maskiner och verktyg.

Två svenska bidrag i final

Finalisterna i AkzoNobels tävling Imagine Chemistry är nu klara. Av de 20 är två svenska.

Ett steg närmare cirkulär ekonomi

Närmare 100 MSEK till högskolan i Skövde

Vi har ett lyxproblem just nu

Ny färskvaruchef på Coop

Färska kryddor utan krukor

Muterande enzym bryter ner PET

Fabriksbyggda teknikschakt ska spara tid och pengar

Snabbare, billigare, säkrare och högre kvalitet. Det är de fyra huvudsakliga faktorer som gör att NCC etablerat en fabrik i Lettland där det i full produktion ska tillverkas ungefär 4 000 teknikschakt per år. Ett av de första projekt där modulerna används är byggandet av företagets nya huvudkontor i Solna.

Patienternas matavfall mals, rötas och blir biogas

Norrlands universitetssjukhus har införskaffat en avfallskvarn som ska mala 200 ton matrester om året. Det malda avfallet förvandlas sedan till biogas. Förutom miljövinsten innebär kvarnen att kökspersonalen slipper hantera tunga säckar med matavfall – och städa när säckarna går sönder.

Färre fallolyckor med judons hjälp

Varje år drabbas cirka 11 000 personer i Sverige av fallolyckor på arbetstid. Med hjälp av ett samarbete med Svenska Judoförbundet hoppas nu AFA Försäkring kunna förebygga och minska antalet fallolyckor på arbetsplatserna.

Plus

Olycka med svensk turistbuss

En turistbuss med 42 passagerare körde av vägen i Gooiseweg i Amsterdam, Nederländerna 18 april - Tre personer har skadats, bland dem föraren, läs om mer här!

23 dog på marsvägarna

Under mars i år omkom 23 personer i vägtrafiken – Det är sju fler än mars 2017, läs här om vilka trafikanter som är drabbas värst!

En skadad vid gruvolycka

Aftonbladet rapporterar om en olycka med frätande pulver i Garpenbergsgruvan i Dalarna.

Likheter mellan åderförkalkning och cancer

Blåser av tidigare Force Majeure

Plasternas roll i samhället

Plaster är ett omdebatterat material vilket ofta förekommer i samhällsdebatten, och då inte alltid som något positivt.

Får Silvias alzheimerpris för tidig diagnostik

Michael Schöll får Drottning Silvias pris till ung alzheimerforskare.

Blom frikänd

Utökat stöd till svensk biogas

Nu kommer Hemfrids app

Han har årets favoritbutik

Mouldex nya vd

Ny direktör på Coop

Plus

Nya lagen lurig

Hallå där: Ulf Haraldsson!

Almega vill ha hem-avdrag

Aukner ny vd för Nexans Sverige

Paulig samlar varumärken

Patent för Alzheimerbolag

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.105