Förarlösa gruvtransporter

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Ett lovande tecken på att gruvindustrin hunnit en bit på väg i sin återhämtning är att Rio Tinto nu gör en satsning på bortåt fem miljarder US-dollar för att öka produktiviteten. Bland annat investeras stort i teknik som omvandlar gruvtruckar från Komatsu och Caterpillar till självkörande.

Med verksamheten spridd över ungefär 35 länder på sex kontinenter kan den australiska gruvjätten Rio Tinto  göra anspråk på att vara ett av världens största gruvföretag. I flera avseenden ligger företaget långt framme även tekniskt. Inte minst har intresset för förarlösa transportfordon varit stort.

Företaget inledde exempelvis ett samarbete med Komatsu på området 2008 och lade 2011 en jätteorder på 150 gruvtruckar från det japanska företaget för leverans under en fyraårsperiod. Den minskade efterfrågan på metaller ledde dock till ett kraftigt minskat transportbehov och därav betydligt färre levererade maskiner. Enligt företaget har dock de förarlösa truckar som använts transporterat bortåt 20 miljoner ton järnmalm varje månad med förväntat resultat: betydligt säkrare arbetsplats och ökad produktivitet. En anledning är att ingen arbetstid förloras på grund av raster och skiftbyten.

I takt med att konjunkturen vänder uppåt igen har dock satsningen på förarlösa transportfordon satt fart på nytt och då handlar det inte enbart om de stora gruvtruckarna. Ett av företagets större gruvområden finns i Pilbara i västra Australien. Den järnmalm som hämtas från företagets gruvor i distriktet transporteras med tåg till kusten där lastfartyg väntar för fortsatta transporter ut i världen.

För ungefär ett år sedan inleddes de första självkörande tågtransporterna, dock med förare ombord. 2 oktober gjordes det som sägs vara första försöket i Australien med ett tåg för tung transport utan förare ombord. Pilotfärden gjordes på en närmare 100 kilometer lång sträcka och övervakades på distans av såväl företagets egen personal som av andra berörda intressenter.

Denna lyckosamma pilottransport gör att vi snabbt närmar oss målet att vara först i världen med att bedriva tunga långdistanstransporter på järnväg, något som skapar märkbara fördelar i form av ökad säkerhet och bättre produktivitet, säger Chris Salisbury, som ansvarar för Rio Tintos järnmalmsverksamhet.

Han är helt övertygad om att den satsning företaget gör på självkörande transportmedel kommer att gynna företaget långsiktigt genom att bland annat tidigt kunna erbjuda det som kallas framtidens gruvor.

Vi skapar de nya roller som behövs för att kunna bedriva vår framtida verksamhet och vi förbereder vår nuvarande personal för helt nya arbetssätt för att försäkra oss om att de stannar kvar inom vår näring, säger Chris Salisbury.

Och visst kommer den nya inriktningen att innebära förändringar. Bara i Pilbara-distriktet finns 16 gruvor som levererar det utvunna materialet till fyra hamnar med hjälp av 200 lokomotiv på i runda tal 1 700 kilometer järnväg.

Men även inom själva gruvområdena görs nu en offensiv satsning för att öka andelen självkörande transporter. Med start i år kommer därför 29 Komatsutruckar och 19 truckar från Caterpillar att konverteras för att kunna användas utan förare. Ombyggnaderna påbörjas i år och ska vara avslutade under 2019.

Inte minst innebär satsningen ett viktigt steg för Caterpillar, vars gruvtruckar nu för första gången kommer att utrustas för att vara självkörande för Rio Tintos räkning. Premiärmodellen blir 793F med kapacitet att lasta bortåt 230 ton och avsikten är att använda kolosserna i Marandoo-gruvan.

Chris Salisbury är synnerligen nöjd med att kunna fortsätta sitt samarbete med Komatsu samtidigt som företaget skriver ett nytt kapitel i sin utveckling genom att även knyta till sig Caterpillar i ett gemensamt projekt som han beskriver som världspremiär för den här typen av konvertering.

Den snabba teknikutvecklingen fortsätter att revolutionera storskalig gruvproduktion runt om i världen. Genom att utöka vår flotta av självkörande fordon förbättrar vi säkerheten och ökar produktiviteten, säger Chris Salisbury som räknar med en snabb återbetalning av de medel som investeras i Pilbara. Bedömningen är att det årliga kassaflödet förbättras med cirka 500 miljoner US-dollar redan år 2021.

Bakom beräkningarna ligger erfarenheterna från de cirka 80 självkörande gruvtruckar som i dag rullar bland de totalt ungefär 400 enheter som finns i Pilbara. Enligt företaget skiljer sig kostnaderna för transporterna med så pass mycket som femton procent till de självkörande truckarnas fördel. Där finns en stor del av förklaringen till att andelen förarlösa gruvtruckar i Pilbara ökar till ungefär en tredjedel efter genomförda konverteringar.



Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom

Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Optimistisk industri redo för älskad mässa

Förväntningarna är stora. I oktober är det åter dags för Fakuma i Friedrichshafen, en av den europeiska och internationella plastindustrins mest älskade mötesplatser.

Clariant avyttrar sitt standardsortiment

Utforska gruvan virtuellt

Var du än befinner dig i världen ska du kunna gå ner i den virtuella underjordsgruva som forskare vid Luleå tekniska universitet skapat. Du är tusen meter under jord och kan självständigt röra dig mellan schakt och gångar.

370 fick bussbältesböter – i Norge

En omfattande razzia på 745 bussar med bussbälte har genomförts av norska polisen – 370 fick böter och nu är förhoppningen att fler ska bälta sig i de norska bussarna.

Accon köper Swede Rehandling Systems

Kunderna ratar kassabetalning

Tre av fyra föredrar att scanna eller checka ut varorna själva än att betala i kassan, visar en färsk undersökning.

Nyhetsbrev

Nätverksguider för ökad digital säkerhet

Rockwell och Cisco har släppt nya nätverksguider som ska hjälpa företag att förverkliga drömmen om industriell IoT med gällande industrisäkerhetspraxis.

Manitou satsar på eldrift

Manitou står på tur med eldrift. Nu visas två teleskoplastarprototyper, en hybrid och en med renodlad eldrift.

Volvo Cars bilfabrik moderniseras

Schneider Electric ska uppgradera automationssystemet hos Volvo Cars bilfabrik i Olofström för att bland annat göra det lätt för driftteknikerna att kunna övervaka och styra processer och fastigheter från mobiler/surfplattor.

Säkrar framtida vattenförsörjning

Trollhättan Energi ska trygga framtidens vattenförsörjning genom att bygga ett nytt vattenverk med råvattenintag i Vänern.

Industriell vattenhantering – en fråga om överlevnad

Fem motorer går på högvarv och pumpar 23 000 liter vatten per sekund vardera. 12 år tog projektet som nyligen stod klart tack vare imponerande ingenjörskonst. Med hjälp av industriell vattenhantering har man fått bukt med vattenkrisen i Telangana, en delstat i södra Indien.

Plus

Stora Enso:s VD - vurmar för innovativa lösningar

Karl-Henrik Sundström rekryterades för sex år sedan som chef för den svenskfinska skogskoncernen. Uppdraget var att utveckla verksamheten, med ny teknik och nya produkter och stärka ekonomin. Och det har gått bra för Stora Enso på senare år.

Blir samarbetspartner till Wipo Green

De kan få Nobelpriset

Genom analyser av en stor mängd data förutspår analysföretaget Clarivate analytics varje år vilka som ska tilldelas årens olika Nobelpris. Tre forskare pekas ut som heta kandidater till priset i fysiologi eller medicin.

Peggy Rothe från Leesman till Facility Nordic-dagen

Roboten fixar käket – med precision

Nööjd är nöjd

Drop in om lokalvårdaren som ville upp och lyckades

Går från Coor till Newsec

Leksaksjätten köper in sig i 3d-verksamhet

Granskning av preventivmedels-app klar

Lagom stor multiplog

Siljum Mekan presenterar ännu en multiplog – 4 000 X-line ska passa maskiner i storleken L50- L60.

Rapsolja sänker utsläppen

Byggsektorn bland de bättre inom kompetensutveckling

Bygg- och fastighetssektorn hör till de bättre vad gäller kompetensutveckling bland privatanställda tjänstemän.

Ica lanserar designerkasse

AR och VR blir snart vardagsmat

Ny chans att lyssna till Jesper Low

Tips för att bli en bättre ledare

Toppchefen på Ica berättar om könsbytet

Lämnar Göteborg för Arendal

Miljösatsning ger resultat

Först ut på Facility Nordic-dagen

Drop in-seminarie: Dags att städa upp i patriarkatet

Stärker sin position i Nordamerika

Praktikertjänst värvar från Capio

Gruvdäck ska stå pall

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.154