23948sdkhjf

Stadler köper Swedtrac

| Av Thomas Dietl | RT-Forum | Tipsa redaktionen

Schweiziska Stadler förvärvar svenska Swedtrac – Affären innebär att det schweiziska företaget blir en av de ledande leverantörerna av service på järnvägsfordon i Sverige, läs mer här!

Stadler förvärvar Swedtrac Railservices AB, en av Nordens största aktörer för modernisering av järnvägsfordon från Knorr-Bremse. Genom förvärvet stärker Stadler sin närvaro i Sverige och sin kapacitet att erbjuda underhåll och modernisering av järnvägsfordon till operatörer och fordonsägare i Norden. Swedtrac har i dag 106 medarbetare i Tillberga, Västerås och kunder som SJ, Transitio och DSB.

- Med Swedtrac utökar Stadler sin kapacitet att modernisera järnvägens befintliga fordonsflottor. Det sker dels genom att vi kan utöka vår kompetens till att omfatta fler tågtyper, dels genom att vi kan arbetar närmare våra kunder. Vi hälsar alla medarbetare på Swedtrac varmt välkomna, säger Jürg Gygax, executive vice president på Stadler Service.

Stadler, som både tillverkar och underhåller tåg, har på kort tid vuxit mycket snabbt i de nordiska länderna. Företaget ser en fortsatt stor tillväxtpotential som man nu förbereder sig för att kunna möta. På sikt är ambitionen att göra verksamheten i Tillberga till ett av Stadlers större kompetenscentra för helhetslösningar inom service.

Under första kvartalet 2018 går Stadler samman med Swedtrac, ett företag specialiserat på modernisering och underhåll av tåg. För närvarande har Swedtrac två större kontrakt. De rör upprustning interiört och exteriört av 111 tåg i Öresundsregionen för kunderna Skånetrafiken, Hallandstrafiken, Transitio och danska DSB samt den del av moderniseringen av SJ:s X2000-tåg som rör interiör och passagerarkomfort.

År 2020 förväntas över 300 Stadler-tillverkade järnvägsfordon trafikera den nordiska järnvägen, vilket är en tillväxt på närmare 400 procent från 2013. I dagsläget underhåller Stadler Service runt 30 procent av de tåg som Stadler levererat globalt.

Swedtrac är i dag helägt av Knorr-Bremse, den ledande tillverkaren av bromssystem för rälsbundna och tunga fordon.

- Vi kommer att fortsätta fokusera på vår kärnkompetens som nyckelleverantör till järnvägsindustrin och erbjuda delsystem och komponenter samt dess relaterade tjänster. För en ledande tillverkare av järnvägsfordon som Stadler, kommer Swedtrac skapa betydande ytterligare värden och driva utvecklingen av företaget framåt, säger Klaus Deller, styrelseordförande i Knorr-Bremse.

FAKTA/Swedtrac

En fordonstjänstleverantör ägd av Knorr-Bremse Nordic Rail Services, och som erbjuder modernisering, renovering, reparation och skadereparation för järnvägsoperatörer och fordonsägare. Bland kunderna finns SJ, DSB och Transitio. Företaget har sin verksamhet i Tillberga strax norr om Västerås, mitt i de mellansvenska trafikströmmarna och i direkt anslutning till huvudspår. Verkstaden i Tillberga har all nödvändig utrustning för fullständig exteriör och interiör modernisering av järnvägsfordon. Inom en kort framtid inkluderar detta även Sveriges längsta lackbox om 115 meter, vilken kan måla hela tågsätt utan att vagnarna behöver kopplas isär.

Swedtrac har en stark marknadsposition genom sina projekt med upprustning och renovering av Öresundståg och X2000. Swedtrac har höga kvalitetsstandarder med effektiva, standardiserade och tvärfunktionella projektprocesser och har idag 106 anställda.

 

FAKTA/Stadler

Schweiziskt företag som byggt tåg och lok i över 75 år. Med över 7000 anställda och kunder världen över är företaget en ledande leverantör av snabbtåg och järnvägsfordon för lokal-, regional- och fjärrtrafik. I partnerskap med kunder kombinerar Stadler innovativa lösningar med beprövad erfarenhet och levererar tåg som klarar krävande vinterförhållanden.

De senaste åren har Stadler utökat sin närvaro betydligt i Skandinavien och har för avsikt att fortsätta utveckla sin verksamhet. Stadler har vunnit flera nyckeluppdrag för att driva denna expansion:

2013 fick Stadler en order från järnvägsbolaget MTR Express gällande sex intercity FLIRT-fordon. Leveransen fullgjordes på otroliga ett års tid och fordonen trafikerar nu sträckan Stockholm Göteborg. 2013 vann Stadler även kontraktet för full-service-underhåll för MTR Express FLIRT-flotta. Dessutom blev Stadler engagerade i den tekniska uppgraderingen av X2000-flottan i samarbete med ABB:

Inom två år kommer Stadlers nya dubbeldäckade tåg DOSTO trafikera Mälardalen. Dessutom levererar Stadler fordon till Roslagsbanan. Dessa fordon utvecklas helt till Roslagsbanans unika spårvidd.

I Norge mottog Stadler en order på FLIRT-tåg till NSB och spårvagnar till Bybanen I Bergen. Dessutom har Stadler ingått två fullservicekontrakt; Bybanen i Bergen och Gjövikbanen i Oslo.

I Danmark vann Stadler ett fullservicekontrakt för spårvagnar i Aarhus.
Punktliga leveranser, tillförlitlighet och flexibilitet har byggt Stadler till ett av branschens starkaste varumärken.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Macchiarini-utredning öppnas igen

Beslut från överåklagare Mikael Björk under en presskonferens idag.

Lego lägger bud på industrijätte

Gamla handdukar blev nya redan på 90-talet

Rent ut sagt med Ulf Wiklund, vd för Pacson Papperspartner i Norr AB.

Stadsplanerare kan motverka självmord

Rätt utformning av den byggda miljön är en mycket viktig faktor för att motverka självmord hos unga, hävdar Chalmersforskaren Charlotta Thodelius.

HSB bygger i Visby

Orsaksanalys av lagerskador i vindkraftverk

Orsaken till White Structure Flaking, en lagerskada i vindkraftverk och andra drivsystem som uppstår väldigt tidigt, har länge varit okänd. Nu har NSK utvecklat ett nytt lagermaterial som uppges ge stora fördelar för vindturbiners livslängd.

Nyhetsbrev

Alstom påbörjar underhållskontrakt

2

Glänsande gammal goding

"Jag är inte hjälpt av att ha kört grävmaskin hela livet – när jag kör den här är jag lika mycket nybörjare som du skulle vara".

Lucka 11 - se vem som finns här

Projekt om digitala tvillingar för vattenrening

I ett nytt projekt kommer ett antal aktörer att undersöka hur öppna data i digitala tvillingar för vattenreningsverk kan bidra till nya produkter och tjänster för effektiv och hållbar vattenrening.

Rototilt bygger ut

Rototilt närmar sig kapacitetstaket och bygger därför ut sin fabrik med mer än 3 000 kvadratmeter.

Ny styrelse i Bellman Group

Bellman Group byter ut sin styrelse, nya ledamöter ska stärka företaget inför framtiden.

Perstorp säljer kaprolaktonverksamheten

Amerikanska Ingevity tar över verksamhet och varumärke.

Castellum bäddar för tillväxt

Castellum förstärker och möblerar om i företagsledningen som förberedelse inför en förväntad tillväxt.

Lucka 10 - se vem som döljer sig här

Årets livsmedelshalvdag på Empack

Han blir vd på Svenska Metallkretsen

Luriga myrar trycks ned

"Där vill vi inte vara och gräva."

Samma koncept under nytt namn 

Gå på opera och återvinn mobiler!

GöteborgsOperan har startat mobilinsamling för sina besökare, ett initiativ som direkt blivit en succé.

Nedgång i offentligt husbyggande

Kraftigt ras i nyinvesteringar i skolor och barnstugor.

Klart med installatör till förbifarten

Cirka 40 tjänstemän och som mest drygt 250 montörer får sysselsättning när installationerna ska på plats i Förbifart Stockholm.

Lucka 10 - vem finns här bakom?

Bauhaus tar över Fredells

Lucka 9 - vem där?

VD-byte hos Avfall Sverige

Lucka 7 - kika in här

Byggstart i Södertälje

Uppsalaföretag prisades

Lucka 1 – vem döljer sig här?

De bygger fiber i Västergötland

Västerbotten: Slut på influensavaccin

Nätet störst på Black friday

Keolis depå i brand

Lundberg till Region Stockholm

Får Forska Sveriges hedersutmärkelse

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.213