Stadler köper Swedtrac

| Av Thomas Dietl | RT-Forum | Tipsa redaktionen

Schweiziska Stadler förvärvar svenska Swedtrac – Affären innebär att det schweiziska företaget blir en av de ledande leverantörerna av service på järnvägsfordon i Sverige, läs mer här!

Stadler förvärvar Swedtrac Railservices AB, en av Nordens största aktörer för modernisering av järnvägsfordon från Knorr-Bremse. Genom förvärvet stärker Stadler sin närvaro i Sverige och sin kapacitet att erbjuda underhåll och modernisering av järnvägsfordon till operatörer och fordonsägare i Norden. Swedtrac har i dag 106 medarbetare i Tillberga, Västerås och kunder som SJ, Transitio och DSB.

- Med Swedtrac utökar Stadler sin kapacitet att modernisera järnvägens befintliga fordonsflottor. Det sker dels genom att vi kan utöka vår kompetens till att omfatta fler tågtyper, dels genom att vi kan arbetar närmare våra kunder. Vi hälsar alla medarbetare på Swedtrac varmt välkomna, säger Jürg Gygax, executive vice president på Stadler Service.

Stadler, som både tillverkar och underhåller tåg, har på kort tid vuxit mycket snabbt i de nordiska länderna. Företaget ser en fortsatt stor tillväxtpotential som man nu förbereder sig för att kunna möta. På sikt är ambitionen att göra verksamheten i Tillberga till ett av Stadlers större kompetenscentra för helhetslösningar inom service.

Under första kvartalet 2018 går Stadler samman med Swedtrac, ett företag specialiserat på modernisering och underhåll av tåg. För närvarande har Swedtrac två större kontrakt. De rör upprustning interiört och exteriört av 111 tåg i Öresundsregionen för kunderna Skånetrafiken, Hallandstrafiken, Transitio och danska DSB samt den del av moderniseringen av SJ:s X2000-tåg som rör interiör och passagerarkomfort.

År 2020 förväntas över 300 Stadler-tillverkade järnvägsfordon trafikera den nordiska järnvägen, vilket är en tillväxt på närmare 400 procent från 2013. I dagsläget underhåller Stadler Service runt 30 procent av de tåg som Stadler levererat globalt.

Swedtrac är i dag helägt av Knorr-Bremse, den ledande tillverkaren av bromssystem för rälsbundna och tunga fordon.

- Vi kommer att fortsätta fokusera på vår kärnkompetens som nyckelleverantör till järnvägsindustrin och erbjuda delsystem och komponenter samt dess relaterade tjänster. För en ledande tillverkare av järnvägsfordon som Stadler, kommer Swedtrac skapa betydande ytterligare värden och driva utvecklingen av företaget framåt, säger Klaus Deller, styrelseordförande i Knorr-Bremse.

FAKTA/Swedtrac

En fordonstjänstleverantör ägd av Knorr-Bremse Nordic Rail Services, och som erbjuder modernisering, renovering, reparation och skadereparation för järnvägsoperatörer och fordonsägare. Bland kunderna finns SJ, DSB och Transitio. Företaget har sin verksamhet i Tillberga strax norr om Västerås, mitt i de mellansvenska trafikströmmarna och i direkt anslutning till huvudspår. Verkstaden i Tillberga har all nödvändig utrustning för fullständig exteriör och interiör modernisering av järnvägsfordon. Inom en kort framtid inkluderar detta även Sveriges längsta lackbox om 115 meter, vilken kan måla hela tågsätt utan att vagnarna behöver kopplas isär.

Swedtrac har en stark marknadsposition genom sina projekt med upprustning och renovering av Öresundståg och X2000. Swedtrac har höga kvalitetsstandarder med effektiva, standardiserade och tvärfunktionella projektprocesser och har idag 106 anställda.

 

FAKTA/Stadler

Schweiziskt företag som byggt tåg och lok i över 75 år. Med över 7000 anställda och kunder världen över är företaget en ledande leverantör av snabbtåg och järnvägsfordon för lokal-, regional- och fjärrtrafik. I partnerskap med kunder kombinerar Stadler innovativa lösningar med beprövad erfarenhet och levererar tåg som klarar krävande vinterförhållanden.

De senaste åren har Stadler utökat sin närvaro betydligt i Skandinavien och har för avsikt att fortsätta utveckla sin verksamhet. Stadler har vunnit flera nyckeluppdrag för att driva denna expansion:

2013 fick Stadler en order från järnvägsbolaget MTR Express gällande sex intercity FLIRT-fordon. Leveransen fullgjordes på otroliga ett års tid och fordonen trafikerar nu sträckan Stockholm Göteborg. 2013 vann Stadler även kontraktet för full-service-underhåll för MTR Express FLIRT-flotta. Dessutom blev Stadler engagerade i den tekniska uppgraderingen av X2000-flottan i samarbete med ABB:

Inom två år kommer Stadlers nya dubbeldäckade tåg DOSTO trafikera Mälardalen. Dessutom levererar Stadler fordon till Roslagsbanan. Dessa fordon utvecklas helt till Roslagsbanans unika spårvidd.

I Norge mottog Stadler en order på FLIRT-tåg till NSB och spårvagnar till Bybanen I Bergen. Dessutom har Stadler ingått två fullservicekontrakt; Bybanen i Bergen och Gjövikbanen i Oslo.

I Danmark vann Stadler ett fullservicekontrakt för spårvagnar i Aarhus.
Punktliga leveranser, tillförlitlighet och flexibilitet har byggt Stadler till ett av branschens starkaste varumärken.



Håll dig uppdaterad med Mentor Newsroom

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Rätt använd – många möjligheter

Kranpunkten storsatsar – köper in 200 maskiner

Det är bråda tider för Kranpunkten. Efterfrågan på maskiner för vertikala transporter är stor och företaget investerar därför cirka 80 miljoner kronor för att stärka sin uthyrningsflotta med i runda tal 200 nya maskiner.

Oerlikon i finskt förvärv

Land Rover mobiltelefonidebuterar på MWC i april

Nu kastar sig även Land Rover in i mobiltelefonernas värld. Stor batterikapacitet och god funktionalitet även då händerna är våta eller försedda med handskar utlovas.

NCC på köprunda i Danmark

Förvärvet av Jakobsen & Blindkilde stärker NCC:s ställning på framför allt Jylland, men även i resten av Danmark.

Cirkeln sluts i Umeå

Den sista delen av Umeås ringled skulle börja byggas 2013. 2019 ska skopan äntligen kunna sättas i backen för Västra länken, det står klart sedan regeringen sagt sitt.

Nyhetsbrev

Nu tar tredje generationen Olsson vid

Plus

Billigare vätgas i sikte

Forskare vid KTH har hittat en metod som kan producera vätgas både billigt och storskaligt – Det ger nytt hopp för vätgasdrivna bussar, läs om hur det går till här!

ifoodbags grundare lämnar bolaget

Investerar i unik smältspinningsutrustning

Kaunis Iron gör klart för gruvstart

Genom att alla nödvändiga resurser nu samlats i ett bolag ska det vara möjligt att återstarta gruvverksamheten i Kaunisvaara i sommar.

Smurfit Kappa uppgraderar övervakningssystem

För att undvika stillestånd uppgraderar Pappersbruket Smurfit Kappa i Piteå till nästa generations övervakningssystem IMx-8 från SKF.

Underhåll stoppar kärleksyttringar

Det är många kärlekspar som har satt upp hänglås på en bro i Västerås för att manifestera evig kärlek. Nu är det slut med det. Broräcket ska bytas ut.

Låg stresstolerans kan leda till rökning

Framgång för Kollektivtrafik SYD

21 februari genomfördes branschmötet Kollektivtrafik SYD i Luftkastellet utanför Malmö - Runt 60 deltagare är på plats, läs mer här!

NCC-veteran blir Sveviachef

Svevia har fått en ny regionchef för division anläggning Syd-Väst – Sven-Åke Bengtsson

Spårvägsbygge mot Kista

Alliansen: Skärp kraven för återvinning

Debatt: Vi måste bli bättre på att ta tillvara och återvinna. För fortsatt ekonomisk tillväxt, minskad klimatpåverkan och skydd av naturens resurser behövs en cirkulär ekonomi där det som en gång bara var avfall blir till nya produkter. För att lyckas krävs tydliga och långsiktiga regler, och därför föreslår Alliansen att kraven skärps på flera områden.

Ledare: Regeringens planekonom

Miljöanpassad snöhantering

i sex säsonger har NCC:s egenutvecklade snöreningsanläggning Snowclean tagit hand om de snömassor som tas bort från Oslos gator och torg. Anläggningen omvandlar snön till vatten och filtrerar bort föroreningarna innan smältvattnet leds vidare till fjorden.

Ständig städning för Svevia

Sju nätter i veckan 36 veckor om året – Svevia har fullt upp med Stockholms tunnlar, små och stora anläggningar med en sak gemensamt – de är riktigt smutsiga.

Specialfordon spolar rent

En jättelik våtdammsugare och skräddarsydda teknikbilar med busshytt och robotarm är grunden när Svevia tvättar tunnlar i Stockholm.

Snabba och kalla duschar

Kallt vatten och lite rengöringsmedel är vapnet som står till buds när Stockholms smutsiga tunnlar rengörs. "Det går inte att använda varmvatten i tunnlarna".

Rena framtidsvisioner

Betong som bryter ned föroreningar och färg som andas? Utvecklingen går snabbt och nya metoder skulle kunna underlätta städningen och förbättra miljön i de stora tunnlarna.

Algextrakt kan bli läkemedel

Många döda i soptippsras

Vaktkameror hos SL

Slutreplik: Våga lyfta blicken från diskhon

FM-utbildning får fortsätta

Hoppfulla ministrar efter möte

Ängelholm städar skolor med robot

Miab/NCA blir Miab

Kriminalvården storrekryterar

Personalen utan bonus

Ny provningsmetod metod med radiologi

Licensaffärer lyfter Bactiguard

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.135