23948sdkhjf

Stadler köper Swedtrac

| Av Thomas Dietl | RT-Forum | Tipsa redaktionen

Schweiziska Stadler förvärvar svenska Swedtrac – Affären innebär att det schweiziska företaget blir en av de ledande leverantörerna av service på järnvägsfordon i Sverige, läs mer här!

Stadler förvärvar Swedtrac Railservices AB, en av Nordens största aktörer för modernisering av järnvägsfordon från Knorr-Bremse. Genom förvärvet stärker Stadler sin närvaro i Sverige och sin kapacitet att erbjuda underhåll och modernisering av järnvägsfordon till operatörer och fordonsägare i Norden. Swedtrac har i dag 106 medarbetare i Tillberga, Västerås och kunder som SJ, Transitio och DSB.

- Med Swedtrac utökar Stadler sin kapacitet att modernisera järnvägens befintliga fordonsflottor. Det sker dels genom att vi kan utöka vår kompetens till att omfatta fler tågtyper, dels genom att vi kan arbetar närmare våra kunder. Vi hälsar alla medarbetare på Swedtrac varmt välkomna, säger Jürg Gygax, executive vice president på Stadler Service.

Stadler, som både tillverkar och underhåller tåg, har på kort tid vuxit mycket snabbt i de nordiska länderna. Företaget ser en fortsatt stor tillväxtpotential som man nu förbereder sig för att kunna möta. På sikt är ambitionen att göra verksamheten i Tillberga till ett av Stadlers större kompetenscentra för helhetslösningar inom service.

Under första kvartalet 2018 går Stadler samman med Swedtrac, ett företag specialiserat på modernisering och underhåll av tåg. För närvarande har Swedtrac två större kontrakt. De rör upprustning interiört och exteriört av 111 tåg i Öresundsregionen för kunderna Skånetrafiken, Hallandstrafiken, Transitio och danska DSB samt den del av moderniseringen av SJ:s X2000-tåg som rör interiör och passagerarkomfort.

År 2020 förväntas över 300 Stadler-tillverkade järnvägsfordon trafikera den nordiska järnvägen, vilket är en tillväxt på närmare 400 procent från 2013. I dagsläget underhåller Stadler Service runt 30 procent av de tåg som Stadler levererat globalt.

Swedtrac är i dag helägt av Knorr-Bremse, den ledande tillverkaren av bromssystem för rälsbundna och tunga fordon.

- Vi kommer att fortsätta fokusera på vår kärnkompetens som nyckelleverantör till järnvägsindustrin och erbjuda delsystem och komponenter samt dess relaterade tjänster. För en ledande tillverkare av järnvägsfordon som Stadler, kommer Swedtrac skapa betydande ytterligare värden och driva utvecklingen av företaget framåt, säger Klaus Deller, styrelseordförande i Knorr-Bremse.

FAKTA/Swedtrac

En fordonstjänstleverantör ägd av Knorr-Bremse Nordic Rail Services, och som erbjuder modernisering, renovering, reparation och skadereparation för järnvägsoperatörer och fordonsägare. Bland kunderna finns SJ, DSB och Transitio. Företaget har sin verksamhet i Tillberga strax norr om Västerås, mitt i de mellansvenska trafikströmmarna och i direkt anslutning till huvudspår. Verkstaden i Tillberga har all nödvändig utrustning för fullständig exteriör och interiör modernisering av järnvägsfordon. Inom en kort framtid inkluderar detta även Sveriges längsta lackbox om 115 meter, vilken kan måla hela tågsätt utan att vagnarna behöver kopplas isär.

Swedtrac har en stark marknadsposition genom sina projekt med upprustning och renovering av Öresundståg och X2000. Swedtrac har höga kvalitetsstandarder med effektiva, standardiserade och tvärfunktionella projektprocesser och har idag 106 anställda.

 

FAKTA/Stadler

Schweiziskt företag som byggt tåg och lok i över 75 år. Med över 7000 anställda och kunder världen över är företaget en ledande leverantör av snabbtåg och järnvägsfordon för lokal-, regional- och fjärrtrafik. I partnerskap med kunder kombinerar Stadler innovativa lösningar med beprövad erfarenhet och levererar tåg som klarar krävande vinterförhållanden.

De senaste åren har Stadler utökat sin närvaro betydligt i Skandinavien och har för avsikt att fortsätta utveckla sin verksamhet. Stadler har vunnit flera nyckeluppdrag för att driva denna expansion:

2013 fick Stadler en order från järnvägsbolaget MTR Express gällande sex intercity FLIRT-fordon. Leveransen fullgjordes på otroliga ett års tid och fordonen trafikerar nu sträckan Stockholm Göteborg. 2013 vann Stadler även kontraktet för full-service-underhåll för MTR Express FLIRT-flotta. Dessutom blev Stadler engagerade i den tekniska uppgraderingen av X2000-flottan i samarbete med ABB:

Inom två år kommer Stadlers nya dubbeldäckade tåg DOSTO trafikera Mälardalen. Dessutom levererar Stadler fordon till Roslagsbanan. Dessa fordon utvecklas helt till Roslagsbanans unika spårvidd.

I Norge mottog Stadler en order på FLIRT-tåg till NSB och spårvagnar till Bybanen I Bergen. Dessutom har Stadler ingått två fullservicekontrakt; Bybanen i Bergen och Gjövikbanen i Oslo.

I Danmark vann Stadler ett fullservicekontrakt för spårvagnar i Aarhus.
Punktliga leveranser, tillförlitlighet och flexibilitet har byggt Stadler till ett av branschens starkaste varumärken.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Samarbete om lastbilshandel

Oasmias nya styrelse inleder omfattande granskning

Efter en rekordlång extrastämma och infekterad ägarstrid byttes hela styrelsen i Oasmia ut. Nu ska bolaget genomlysas och granskas.

Stora Enso storsatsar på mässan Plastteknik Nordic

Marigt i Malung

Avtal om skydd mot cyberattacker

SKL Kommentus Inköpscentral tilldelade i veckan Secure State Cyber ett ramavtal för uppföljning av informationssäkerhet och GDPR.

Keolis möblerar om

Keolis Sverige genomför en strategisk organisationsförändring – Stefan Gustavsson och Alexis Kahlmann får nya toppositioner.

Nyhetsbrev

Första genomslaget i Förbifart Stockholm

Ottosson lämna SL

Plus

Sett och hört på Empack i Malmö

Han är ny vd för GE:s medicintekniska verksamhet

Mikael Sälg tar över som vd på GE Healthcare Sverige.

Vägledning om rasrisker

En färsk tillsynsvägledning ska minska risken för bebyggda områden att drabbas av ras, skred eller erosion.

Vägsalt utvinns ur farlig aska

Med hjälp av ny teknik ska Ragn-Sells omvandla farligt avfall till värdefulla resurser i samband med såväl halkbekämpning som gödselproduktion.

Salomon till Busstorget

Johan Salomon, Traveller Buss, kommer till Busstorget i Tylösand - han vill se vilka nyheter fordonsleverantörerna kommer presentera på Busstorget och vill självklart mingla med kollegor i branschen.

Organisation för kemisk återvinning bildad

Chemical Recycling Europe, så heter den nybildade organisationen för kemisk återvinning.

”Det är helt klart realistiskt – förutsättningarna finns”

Utvinn metall och industrimineral i samma gruvor – forskare hävdar att breddad brytning skulle minska mängden avfall och öka den ekonomiska nyttan.

Ledare: Dags att visa mod

Avvecklar i Färgelanda

Klart med byggledare för miljardtunnel

Cyberangreppet mot storkoncernen - FÖLJ UTVECKLINGEN HÄR

Sveriges största kontrakt för smarta elmätare

Ellevio, ett av Sveriges största elnätsbolag, har valt ONE Nordic AB för införandet av nya intelligenta lösningar för energimätning.

Ljungberg till Kollektivtrafikdagen

Hur kollektivtrafiken ska hantera de nya mobilitetslösningarna som dyker upp i en allt snabbare takt – det reder Trivectors Christer Ljungberg ut på Kollektivtrafikdagen 15 maj i Solna.

Personal lämnar bruket – accepterar inte neddragning

Styrelsen petas – Storägaren vann striden

Efter en rekordlång extrastämma stod det sent på tisdagskvällen klart att styrelsen i Oasmia petas.

Axfood fasar ut engångsartiklar av plast

Rekordvinst för WSP

Skjutning i spårvagn - tre döda

NCC bygger i Jönköping

Ensinger köper medicinteknikföretag

Nischad nätläkare fokuserar på ADHD

Bravida förvärvar elföretag

Jernbro stärker sin kompetens

Välbekant uppdrag för NCC

Framgångsrikt med renoverade lungor

Veidekke bygger vårdboende

Hamburgerrestauranger utsätter gäster för onödiga risker

Blir ledamot av kunglig akademi

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.107