23948sdkhjf

Snabba puckar i Varberg

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

En tidsmässigt tight utmaning väntar Svevia när Varberg ska få en ny badplats – företaget uppger att tiden och vädret är två stora utmaningar när det gäller pålning och betongarbeten i marina miljöer.

Varberg ska få en ny badplats strax väster om Varbergs fästning, bredvid stenpiren med det gamla kallbadhuset.

I uppdraget, som är värt 14 miljoner kronor och som gått till Svevia, ingår att bygga ett nytt soldäck, en brygga samt kompletterande arbeten på den intilliggande stenpiren det ska också byggas stödmurar, balkar och bänkar av betong, den nya badplatsen ska bli handikappanpassad och får två hopptorn: ett 3,7 meter högt och ett lite lägre.

Vi börjar med pålningen. Det är 120 pålar som ska pålas ner i havsbotten och som utgör själva stommen till bryggarmarna. Vid piren ska vi gjuta 24 betongbalkar som utgör stommen av den inre delen av bryggan ihop med stödmurarna, säger Henrik Johansson på Svevia i ett pressmeddelande.

Arbetet skulle egentligen ha påbörjats redan i november men fick skjutas upp på grund av andra byggen i området. Svevia uppger att projektet, som ska vara färdigt i juli, därför blir en” tidsmässigt tight utmaning.

Pålning och betongarbeten i marina miljöer innebär framförallt två utmaningar. Tiden och vädret. För att det marina djurlivet inte ska påverkas av grumling i vattnet är vi begränsade till att utföra det arbetet fram till den sista mars. Vi är också väldigt väderberoende. Det här är västkusten. När det blåser in från öppet hav finns det begränsningar för hur mycket arbete som kan utföras.



Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom

Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Hållbart för medvetna

Rättschef till E-hälsomyndigheten

Ny Skalax för flexibla material

Svagt bostadsbyggande oroar träindustrin

En kraftig minskning av antalet sökta och beviljade bygglov för bostäder skapar oro i träindustrin.

Ännu en rekordsäsong i Stockholm

Antalet kryssningspassagerare i Stockholms Hamnar ökar stadigt och slår även i år nytt rekord – det innebar mer körningar för bussföretagen.

VTI: så blir halkbekämpningen bättre

Nytt system ska underlätta både för entreprenörer och för maskinförare.

Nyhetsbrev

Santa Maria backar efter proteststorm

Ny look för Caterpillar

1920-talsrött när maskinjätten moderniserar.

Skånsk rivarfusion

Miljörivarnas expansion fortsätter nu med förvärvet av Lindqvist Sanering och Rivningsfirma i Malmö.

Extrem fetma - är vi beredda?

Beredskapen för att ta emot patienter med extrem fetma i sjukvården är väldigt dålig. – Detta är inte rimligt utan handlar om dålig planering, menar Kicki Reifeldt.

Nya elbussar till Ale

Automatiserar i Lomma

21 dog på septembervägarna

Tiptapp överklagar

Ett sista farväl i Malmberget

"Det är lite tragiskt men gruvan ger och gruvan tar."

Unga vill jobba på Sodexo

Svensk immunterapi prövas mot njursjukdom

I en stor internationell fas 3-studie prövas bolaget Calliditas kandidat mot njurinflammation. Tidigare resultat har varit mycket lovande.

Multidocker ökar försäljningen

2018 har försäljningsmässigt börjat bra för Multidocker, som även i höst ser en fortsatt god efterfrågan.

Slangfabrik på hjul

”Det rinner olja”. Ett telefonsamtal senare ska den fullastade verkstadsbussen vara på väg.

Byt slangarna i tid

"Genom att byta ut slangarna i tid minskar risken för driftstopp."

Getinge reserverar miljardbelopp för skadestånd

Stordalen satsar i Mölndal

Ett 22 våningar högt hotell ska byggas i Mölndal.

Så var mässan

Scanautomatic och ProcessTeknik är nu över för i år.

Byggstart för ny hamnterminal i Göteborg

Ska stå färdig år 2025.

Global Handwashing Day 15 oktober

Koldioxid - så tungt väger resmålet

EU-förslag: 35 % återvunnet i plastflaskor

Genombrott för PEF

FTI-vd lämnar

Compass Group får ny vd

Inspira får ny affärsområdeschef

Procurator får nytt avtal med Statens inköpscentral

Tiptapp stöter på patrull

Veidekke köper borrfirma

H&M köper in sig i Klarna

Båt eller bil, samma återvinningsprocess

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.234