Mercedes och Daf ökar men Volvo säljer mest

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Med drygt 41 procent av totalmarknaden sålde Volvo Lastvagnar även 2017 flest lastbilar över 16 ton i Sverige. Störst procentuell ökning bland de tillverkare som sålt mer än 100 fordon under året noteras dock av Daf som ökade försäljningen med 28,4 procent.

Flertalet leverantörer av tunga lastbilar i Sverige kan se tillbaka på 2017 med viss tillfredsställelse. 1989 års försäljningsrekord på 6 133 fordon blev slaget, om än knappt. Den nya toppnoteringen är 6 196 enheter och bedömningen är att marknadsutsikterna är fortsatt ljusa även om försäljningen kan komma att minska något under 2018.

Vår prognos för 2018 är på 5 900 tunga lastbilar, vilket historiskt sett skulle bli det femte bästa året, säger Johan Holmqvist, bilhandelsansvarig på Motorbranschens Riksförbund, MRF.

Den svenska högkonjunkturen står sig, räntorna kommer att vara fortsatt låga, byggtakten är mycket hög och många stora infrastrukturprojekt har kommit igång. Detta märks på lastbilsförsäljningen ,även om en del företag redan har köpt lastbilar för att fylla behoven som finns för ett antal stora infrastruktur- och byggprojekt.

Som vanligt domineras den svenska marknaden av de inhemska giganterna Volvo och Scania som tillsammans delar på drygt 80 procent av kakan med 2 556 respektive 2 490 sålda fordon.

Stefan Strand, Sverigechef för Volvo lastvagnar, menar att det inte bara är själva produkten som skapar framgång utan även så kallade mjuka faktorer.

– Vi har haft ett intensivt år och har väldigt medvetet jobbat med att fördjupa våra kundrelationer ihop med våra återförsäljare. Det låter som en självklarhet, men utan en struktur och tydlig målbild för arbetet, kan det slarvas bort. Vi har ägnat mycket energi på att hela tiden tänka på vilket värde olika förbättringsåtgärder har för kunden. Gör du det på ett konsekvent sätt i stort som smått, ger det resultat, säger Stefan Strand.

Volvo Lastvagnar ersatte hela sitt produktprogram för ett par år sedan och har därefter fortsatt att ta fram varianter och innovationer som ger större möjligheter för kunden att hitta en lastbil som blir närmast skräddarsydd även för mer specifika göromål, inte minst inom det för företaget så viktiga anläggningssegmentet. Även nysatsningen på "Nyckelfärdig Lastbil", där kunderna erbjuds kompletta lastbilar med kortare leveranstid lyfts fram som en del i framgången.

Trea på listan ligger Mercedes-Benz som med 708 sålda bilar ökat försäljningen med nästan 20 procent. Försäljningsökningen på 117 enheter är till och med större än för de svenska tillverkarna. Den tyska tillverkaren har nu nått sin största marknadsandel hittills i Sverige med drygt elva procent.

Mercedes har på allvar etablerat sig som en stor aktör på den svenska lastbilsmarknaden. De viktigaste förklaringarna till den stora ökningen under 2017 är bränsleekonomi och långa serviceintervall, säger Bengt-Ove Andersson, försäljningschef för lastbilar på Mercedes-Benz Sverige.

Han lyfter också fram konceptet Startklar som är företagets variant av nyckelfärdiga lagerbilar för omgående leverans. Under året lanserades också MB Uptime, en tjänst som aktivt övervakar kundernas lastbilar och förutser problem med bilen innan de blir allvarliga.

Den stora förloraren under året är MAN som tappat drygt elva procent av försäljningen, men som fortfarande håller fjärdeplatsen med 233 sålda enheter.

Med 172 sålda lastbilar närmar sig dock femman Daf med stormsteg. Företaget har målet att uppnå en marknadsandel på 20 procent i Europa och för att nå dit beskrivs nu Skandinavien somt ett prioriterat område. Utvecklingen tycks onekligen gå åt rätt håll. Nordic Truckcenter, som är företagets representant i Sverige, Norge och Finland redovisar en fördubblad omsättning från 2014 till 2016 och tendensen är fortsatt positiv.

– Vi ökar vår totala marknadsandel på både den svenska och den nordiska marknaden, säger Mattias Nilsson, vd för Nordic Truckcenter. Han kan se tillbaka på ett 2017 där omsättningen ökade från 300 miljoner kronor till över 400 miljoner kronor. Och koncernen förbereder sig för fortsatt expansion.

Våra holländska ägare Royal A-ware-koncernen har gjort stora investeringar i både anläggningar och utvecklingen av Dafs lastbilar – bland annat utsågs våra nya XF- och CF-serier till International Truck of the Year 2018, säger Mattias Nilsson.



Håll dig uppdaterad med Mentor Newsroom

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Nyckelchef till SMP

SMP Parts har fått en ny chef för inköp och logistik – Carina Hägglund kommer att ingå i koncernledningen och får ansvar för företagets leverantörssamarbeten.

Förarlösa gruvtransporter

Ett lovande tecken på att gruvindustrin hunnit en bit på väg i sin återhämtning är att Rio Tinto nu gör en satsning på bortåt fem miljarder US-dollar för att öka produktiviteten. Bland annat investeras stort i teknik som omvandlar gruvtruckar från Komatsu och Caterpillar till självkörande.

Förtätning i Lund

Sliten bro repareras

Mycket ska bli mer

Kontrollerad glasåtervinning gör miljön till vinnare

Färre transporter, minskade utsläpp och fräschare återvinningsstationer. Det är några av de fördelar som utlovas med hjälp av de nivåmätare som i ungefär ett års tid funnits utplacerade på återvinningsbehållare för glas runt om i landet.

Nyhetsbrev

Nytt sätt att strypa cancerceller

Ny finansieringsform för järnvägsfordon

Plus

Matka håller ställningarna

Nordens största resemässa, Matka i Helsingfors noterar nära 71600 besökare i år - Ungefär lika många som förra årets mässa, läs mer här!

Butiksrånen blir färre

Nu kan Hemfrids kunder få hjälp med datorn

Regeringen vill strypa rut- och bidragsfusk

Rusning till butikerna med starköl på hyllorna

Bäst på att samla pant

Mora IK Ungdom från Dalarna vann Pantameras miljötävling Föreningskampen.

Coop-butiken krymper i centrala Eslöv

Gamla butiken flyttar – samtidigt som en helt ny byggs upp.

Myndighetskrångel slår mot gruvnäringen

Kaos i beslutsordningen hotar utveckling och jobb i Norrbotten. Det hävdar nio lokalt verksamma S-politiker som är mycket kritiska till hur statliga myndigheter sätter käppar i hjulen för gruvnäringen.

Upprop för cirkulär ekonomi

Miljarder att tjäna på att cirkulera material

Sverige förlorar minst 42 miljarder kronor varje år. Det är budskapet i en ny forskningsrapport som visar att stora ekonomiska värden går förlorade genom att utslitna material och produkter inte tas till vara resurseffektivt.

Han talar om betongskydd

Björn Hestner, från Svensk Industriutveckling AB, SIU, ska tala om renovering och förebyggande ytskydd på betong, på Ytskyddkonferensen i Göteborg den 7-8 februari.

Rekordår för life science i Skandinavien

Under 2017 fördubblades kapitalet som investerades i sektorn i Skandinavien jämfört med föregående år. Det visar en färsk rapport från Industrifonden.

Lättfyllning på svårt ställe

Renoveringen av Göta kanal tuffar vidare, snart drar det största jobbet hittills igång – en ny kanalbank.

Modern förskola i två plan

Umeå får en ny förskola med sex avdelningar, ett uppdrag som gått till Sellbergs Entreprenad.

Täby växer

Veidekke har slutfört ett optionsavtal från 2011 och förvärvat en fastighet i Täby. Tanken nu är att bygga 56 småhus.

Med sikte på Göteborg

Efter flera framgångsrika år med hjälpmedelsmöten i Skåne, 7-klövern och Stockholm är det 2019 dags för Göteborg. – Den typen av möte som vi arrangerar har saknats i västra Sverige, säger Petrus Laestadius, vice vd Swedish Medtech.

EUs plaststrategi presenterad

Plaststrategi kan ge svenska investeringar

Säkerhet viktigare i skolan

Badhusbyggen i Nacka

Julen lyfte Marimekko

Delete till Gällivare

En vecka kvar!

Han går från från Arla till transportbolag

Uppflyttning för Immunicum

Hemfrids appar snart i full gång

Tröskelvärdena har höjts

Lyfthandbok i ny utgåva

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.114