23948sdkhjf

Ledare: Illa blir värre

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Till och med regeringen borde inse att minskat bostadsbyggande inte är lösningen på dagens bostadsbrist.

En av Finansinspektionens främsta uppgifter är att verka för ett stabilt finansiellt system som helst kan medverka till att upprätta och bibehålla långsiktig hållbara marknader, något som kräver att både hushåll och näringsliv har förtroende för tingens ordning.

I det perspektivet kan det vara försvarbart att föreslå skärpta amorteringskrav vid bolån för att minska hushållens skuldsättning. Därmed inte sagt att det är bästa sättet att lösa problemet och där kommer regeringen in, en regering som borde ha som sin främsta uppgift att främja välfärd och tillväxt.

I de flesta sammanhang fungerar marknadsekonomin i Sverige – ett undantag är bostadssektorn där mängder med regleringar och pålagor driver upp kostnadsnivåerna till höjder som är omöjliga att betala för en stor del av befolkningen, det gäller framför allt ofta ekonomiskt svaga grupper som äldre, nysvenskar och ungdomar.

Därmed hålls bostadsbyggandet tillbaka eftersom efterfrågan på bostäder med nödvändighet blir avsevärt lägre än det faktiska behovet. Och behovet är gigantiskt. Enligt Boverkets senaste bostadsmarknadsenkät uppger 255 av landets 290 kommuner att de har brist på bostäder. Det är bara ett skäl till att regeringen borde inse att ett skärpt amorteringskrav möjligen dämpar Finansinspektionens oro, men det sker till priset av en ökad bostadsbrist och minskade möjligheter för människor att bosätta sig där utbildning och sysselsättning finns.

Om taket läcker är det ingen vidare smart åtgärd att nöja sig med att sätta en hink under skadan. Lösningen är att reparera taket. Lika meningslöst är det skärpta amorteringskravet. Det kan mildra eventuella skadeverkningar av ett symptom, men löser inte problemet. Till och med regeringen borde inse att minskat bostadsbyggande inte är lösningen på dagens bostadsbrist.

Det är ett problem när en stor del av befolkningen inte har råd att betala vad det kostar att bygga en bostad. På 1980-talet var en lösning de så kallade fribyggena där visst avkall fick göras med utgångspunkt från gällande regelverk. I dag slår pendeln åt andra hållet. När bostadsbyggarna till och med ska belastas för kostnader för framtida kollektivtrafik är det lätt att förstå att kostnaderna skjuter i höjden.

När allmännyttan klagar över att de inte får ett enda anbud till en del av sina projekt är det ett tydligt tecken på att det som är för dyrt för de boende inte är tillräckligt bra betalt för byggarna. En snabbtitt på företagens ekonomiska redovisningar tyder också på att marginalerna ofta är extremt låga.

Låt oss hoppas att allas vår rödklädda vän på julafton har med sig ett färdigt fungerande bostadspolitiskt paket till bostadsministern så vi kan lösa den förödande bostadsbristen en gång för alla.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Avyttrar metakrylatverksamheten

Ny ekonomichef på Svevia

Tobias Bjurling har utsetts till ny ekonomi- och finanschef i Sveviakoncernen.

Många svenskar hittade till Bauma

Bäckströms lät tio pers åka ner tre dagar till Bauma – för att knyta kontakter och hålla sig ajour med nyheterna, men också för att göra affärer.

Finsk miljardsatsning på biodrivmedel

Svevia får tampas med Vänersnön i fyra år till

Plus

Framtidens trafikledning

IT-företagen Hogia blir allt större inom transportsektorn, inte minst inom persontrafikområdet – nu kommer allt fler smarta system som bygger en effektivare kollektivtrafik där operatörerna får ta över trafikledningen själva.

Nyhetsbrev

Nyckelfri grävare med 360-kamera som standard

Doosans nya 30-tonnare och ett par rejält uppgraderade smågrävare stod ut i den sydkoreanska tillverkarens Baumamonter.

Klart med stängning hos Stora Enso

Göteborgsmodell mot matsvinn blir Sverigemodell

Extrutec uppköpt av Iceva

Plus

Miljardinvestering snart i hamn

Smurfit Kappa har investerat cirka en halv miljard på en uppgradering av bolagets anläggning i Piteå. I maj installeras de sista delarna. Process Nordic har tittat närmare på hur det går.

Plus

Fullstor buss kör själv

Volvo testar sedan förra sommaren sin stora självkörande elhybridbuss - bussen är fortfarande på försöksstadiet men den klarar allt svårare uppgifter.

Plus

Tillväxt i sikte för Nobina

Sedan i höstas är Henrik Dagnäs ny vd för Nobina Sverige som är Sveriges största bussbolag – siktet är att växa ännu mer under kommande stora upphandlingar.

Epiroc slutför förvärv i Sydafrika

Skärpt skärning i Götene

Sveab i avtal med rentalföretag

Sparkad entreprenör stämmer Trafikverket

I mars hävde Trafikverket konsortiet Lovön Samverkans två entreprenader i byggandet av Förbifart Stockholm. Nu svarar en av konsortiets italienska parter med att stämma Trafikverket på motsvarande närmare 840 miljoner kronor.

800 kg förfalskade kullager förstörs i dag

Nu snurrar Skywheel of Tallinn

Skywheel of Tallinn har officiellt öppnats för allmänheten – attraktionen blir stadens nya landmärke och är dessutom första pariserhjulet som byggts på ett tak.

Ramirent nappar på Husqvarnas molntjänst

Skrot försvann

Tidningen Norra Skåne skriver att en stöld inträffat på återvinningscentralen i Vankiva.

29 döda i bussolycka

Klart med klädleverantör till NCC

Nya miljoner till AI-utbildningar

KK-stiftelsen stöttar Örebro universitets satsning på AI-utbildningar för yrkesverksamma med 13,5 nya miljoner.

Bussförare friades

Stenhårt sommarjobb

Lindstål till Stockholms Hamn

Ledare: Ur led är tiden

Kafferabatt minskar engångsmuggar

Svevia redo för Salas snöfall

Fastighetsbolag satsar på återbruk av vitvaror

Flergångspåsar för frukt och grönt

Svevia: "Det är en strategisk satsning"

Får utökat tillstånd för stamceller

Är ny vd för APL

Har mycket att berätta

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.144