Gula maskiner banar väg för vinterrally

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

15-18 februari förväntas bortåt 200 000 motorentusiaster samlas längs skogsvägarna i norra Värmland för att spana in världseliten i rally. – Rally Sweden blir vår största publika satsning nästa år, säger Fredrik Rigö, ansvarig för marknadskommunikation på Swecon.

Motorsport och Värmland har länge levt i någon form av symbios. Det är något närmast magiskt över de värmländska vägarna där mängder med blivande storstjärnor inom bland annat racing, rally och rallycross lagt grunden till stora internationella framgångar.

Motorintresset i regionen är enormt och resulterar i att många väljer ett yrkesliv där teknik och motorer spelar stor roll även om det inte är på tävlingsbanan. När Rally Sweden, som den svenska deltävlingen i WCR:s (FIA World Rally Championchip) världsomspännande rallycirkus numera kallas, kommer till Värmland 15-18 februari 2018 förväntas bortåt 200 000 besökare trängas runt tävlingsvägarna i bland annat Torsby med omnejd. Däribland finns åtskilliga som drar till sig stort intresse från Volvos svenska generalagent Swecon.

Här finns många av våra kunder. Här finns även ungdomarna som vi vill ha som medarbetare i framtiden. Rally Sweden blir vår största publika satsning nästa år, säger Fredrik Rigö, ansvarig för marknadskommunikation på Swecon.

Till det kommer ett stort internationellt intresse eftersom det svenska rallyt har de bästa förutsättningarna av samtliga tävlingar att kunna genomföras som ett vinterrally på vägar täckta av is och snö. Bland annat finns förhoppningar att runt 100 miljoner tittare runt om i världen ska slå sig ner framför sina tv-apparater under rallyts avslutande dag.

Swecon har därför valt att även den här gången samarbeta med arrangörerna, något som bland annat innebär att företaget tillhandahåller nödvändiga maskiner för det anläggningsarbete som krävs och även förser arrangören med de hjullastare som behövs för bland annat lastning och lossning på serviceplatsen och då specialsträckorna behöver prepareras.

Företaget har även tillgång till ett demo-område där en handfull av Volvo CE:s maskiner kommer att finnas för påseende och provkörning tillsammans med specialister från såväl Volvo som Swecon.

Totalt har vi ett 30-tal medarbetare på plats under tävlingen, säger Fredrik Rigö.

Liksom förra året har Swecon ett samarbete med Södra Vikens gymnasieskola, vars elever får tillfälla att spaka maskiner i ”riktigt” arbete.

Förra året var en viktig uppgift att förvandla ett stenbrott till en arena som bland annat gör det möjligt för åskådarna att se såväl den mest spektakulära delen av banan som målgång och den prisutdelning som sker vid den intilliggande serviceplatsen. Inför 2018 års tävling har arbetet med arenan och dess närmaste omgivning fortsatt.

I år har vi prioriterat bland annat vägarna till och från arenan, att de fungerar ännu smidigare för publiken där säkerheten ligger i fokus. Vi vill skapa en publikplats som är lättillgänglig och minst lika attraktiv som Colins Crest, säger Fredrik Rigö.

Colins Crest är ett av rallyvärldens mest spektakulära hopp där rekordet innehas av norrmannen Eyvind Brynildsen som hoppade 45 meter med sin Ford Fiesta under 2016 års tävling. Hoppet har fått sitt namn efter den brittiske rallyikonen Colin McRae som debuterade i VM-sammanhang i just Svenska Rallyt 1987. Efter en VM-titel och 25 delsegrar i VM-cirkusen gick han tragiskt nog bort i en helikopterolycka 2007.

Arenan har gett stora delar av publiken en helt ny närhet till de tävlande och tanken att den ska användas i än större utsträckning i kommande tävlingar.

Ja, 2018 kommer tävlingen att passera arenan tre gånger jämfört med två gånger 2017, säger Fredrik Rigö.

Med gymnasieelever och entreprenadmaskiner till hjälp kommer tävlingsbanan allt närmare sitt färdigställande. Men det kanske största frågetecknet återstår. Blir det ett barmarksrally eller kommer Rally Sweden, Sveriges största publika årligen återkommande sportevenemang, att kunna köras på snö.

Fakta Rally Sweden

  • Svenska rallyt har körts som vintertävling sedan 1965. Tävlingen ingår i Rally-VM (WRC) och kallas sedan 2010 Rally Sweden.
  • Tävlingen körs på drygt 300 km rallyvägar i Sverige och Norge fördelade på 19 specialsträckor.
  • Förhoppningen är cirka 200 000 besökare i de värmländska och norska skogarna under rallyt. För att arrangemanget ska flyta utan störningar används runt 4 000 volontärer.
  • Den avslutande sträckan TV-sänds till 100 miljoner tittare världen över.
  • Två gånger har rallyt ställts in. Första gången var 1974 på grund av oljekrisen, andra gången var 1990 då den milda vintern ställde till det.
  • Senast en svensk vann var 1997, då Kenneth Eriksson i en Mitsubishi stod som slutsegrare. Sedan dess har finska förare dominerat tävlingen med tolv segrar, senast 2017 när Jari-Matti Latvala vann i en Toyota.
  • Meste segrare är Stig Blomqvist med sju vinster mellan 1971 och 1984.


Håll dig uppdaterad med Mentor Newsroom

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Nu tar tredje generationen Olsson vid

Plus

Billigare vätgas i sikte

Forskare vid KTH har hittat en metod som kan producera vätgas både billigt och storskaligt – Det ger nytt hopp för vätgasdrivna bussar, läs om hur det går till här!

ifoodbags grundare lämnar bolaget

Investerar i unik smältspinningsutrustning

Kaunis Iron gör klart för gruvstart

Genom att alla nödvändiga resurser nu samlats i ett bolag ska det vara möjligt att återstarta gruvverksamheten i Kaunisvaara i sommar.

Smurfit Kappa uppgraderar övervakningssystem

För att undvika stillestånd uppgraderar Pappersbruket Smurfit Kappa i Piteå till nästa generations övervakningssystem IMx-8 från SKF.

Nyhetsbrev

Underhåll stoppar kärleksyttringar

Det är många kärlekspar som har satt upp hänglås på en bro i Västerås för att manifestera evig kärlek. Nu är det slut med det. Broräcket ska bytas ut.

Låg stresstolerans kan leda till rökning

Framgång för Kollektivtrafik SYD

21 februari genomfördes branschmötet Kollektivtrafik SYD i Luftkastellet utanför Malmö - Runt 60 deltagare är på plats, läs mer här!

NCC-veteran blir Sveviachef

Svevia har fått en ny regionchef för division anläggning Syd-Väst – Sven-Åke Bengtsson

Spårvägsbygge mot Kista

Alliansen: Skärp kraven för återvinning

Debatt: Vi måste bli bättre på att ta tillvara och återvinna. För fortsatt ekonomisk tillväxt, minskad klimatpåverkan och skydd av naturens resurser behövs en cirkulär ekonomi där det som en gång bara var avfall blir till nya produkter. För att lyckas krävs tydliga och långsiktiga regler, och därför föreslår Alliansen att kraven skärps på flera områden.

Ledare: Regeringens planekonom

Miljöanpassad snöhantering

i sex säsonger har NCC:s egenutvecklade snöreningsanläggning Snowclean tagit hand om de snömassor som tas bort från Oslos gator och torg. Anläggningen omvandlar snön till vatten och filtrerar bort föroreningarna innan smältvattnet leds vidare till fjorden.

Ständig städning för Svevia

Sju nätter i veckan 36 veckor om året – Svevia har fullt upp med Stockholms tunnlar, små och stora anläggningar med en sak gemensamt – de är riktigt smutsiga.

Specialfordon spolar rent

En jättelik våtdammsugare och skräddarsydda teknikbilar med busshytt och robotarm är grunden när Svevia tvättar tunnlar i Stockholm.

Snabba och kalla duschar

Kallt vatten och lite rengöringsmedel är vapnet som står till buds när Stockholms smutsiga tunnlar rengörs. "Det går inte att använda varmvatten i tunnlarna".

Rena framtidsvisioner

Betong som bryter ned föroreningar och färg som andas? Utvecklingen går snabbt och nya metoder skulle kunna underlätta städningen och förbättra miljön i de stora tunnlarna.

Städning sämre för kvinnor än för män

Kvinnor som städar mycket, antingen professionellt eller i hemmet, riskerar att på lång sikt få minskad lungkapacitet. Det har norska forskare vid universitetet i Bergen visat i en ny studie.

Resurseffektivare användning av restprodukter

Vinnovaprojektet MinePap, med fokus på att titta närmare på hur man kan utveckla en hållbar affärsmodell kopplad till det cirkulära resursflödet, har nu tagit fart. 

Sodexo och Stora Sköndal i samarbete

Algextrakt kan bli läkemedel

Att förflytta människor med smärta

Plus

Branschorganisationer oense

Sveriges Bussföretag och EU vill att all busstrafik ska få tillgång till bytespunkter och terminaler – Men Svensk Kollektivtrafik vill inte släppa in kommersiella bussar dit, läs om det här!

Många döda i soptippsras

Vaktkameror hos SL

Slutreplik: Våga lyfta blicken från diskhon

FM-utbildning får fortsätta

Hoppfulla ministrar efter möte

Ängelholm städar skolor med robot

Miab/NCA blir Miab

Kriminalvården storrekryterar

Personalen utan bonus

Ny provningsmetod metod med radiologi

Licensaffärer lyfter Bactiguard

Förvärvar inom medicinteknik

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.191