23948sdkhjf

Gula maskiner banar väg för vinterrally

15-18 februari förväntas bortåt 200 000 motorentusiaster samlas längs skogsvägarna i norra Värmland för att spana in världseliten i rally. – Rally Sweden blir vår största publika satsning nästa år, säger Fredrik Rigö, ansvarig för marknadskommunikation på Swecon.

Motorsport och Värmland har länge levt i någon form av symbios. Det är något närmast magiskt över de värmländska vägarna där mängder med blivande storstjärnor inom bland annat racing, rally och rallycross lagt grunden till stora internationella framgångar.

Motorintresset i regionen är enormt och resulterar i att många väljer ett yrkesliv där teknik och motorer spelar stor roll även om det inte är på tävlingsbanan. När Rally Sweden, som den svenska deltävlingen i WCR:s (FIA World Rally Championchip) världsomspännande rallycirkus numera kallas, kommer till Värmland 15-18 februari 2018 förväntas bortåt 200 000 besökare trängas runt tävlingsvägarna i bland annat Torsby med omnejd. Däribland finns åtskilliga som drar till sig stort intresse från Volvos svenska generalagent Swecon.

Här finns många av våra kunder. Här finns även ungdomarna som vi vill ha som medarbetare i framtiden. Rally Sweden blir vår största publika satsning nästa år, säger Fredrik Rigö, ansvarig för marknadskommunikation på Swecon.

Till det kommer ett stort internationellt intresse eftersom det svenska rallyt har de bästa förutsättningarna av samtliga tävlingar att kunna genomföras som ett vinterrally på vägar täckta av is och snö. Bland annat finns förhoppningar att runt 100 miljoner tittare runt om i världen ska slå sig ner framför sina tv-apparater under rallyts avslutande dag.

Swecon har därför valt att även den här gången samarbeta med arrangörerna, något som bland annat innebär att företaget tillhandahåller nödvändiga maskiner för det anläggningsarbete som krävs och även förser arrangören med de hjullastare som behövs för bland annat lastning och lossning på serviceplatsen och då specialsträckorna behöver prepareras.

Företaget har även tillgång till ett demo-område där en handfull av Volvo CE:s maskiner kommer att finnas för påseende och provkörning tillsammans med specialister från såväl Volvo som Swecon.

Totalt har vi ett 30-tal medarbetare på plats under tävlingen, säger Fredrik Rigö.

Liksom förra året har Swecon ett samarbete med Södra Vikens gymnasieskola, vars elever får tillfälla att spaka maskiner i ”riktigt” arbete.

Förra året var en viktig uppgift att förvandla ett stenbrott till en arena som bland annat gör det möjligt för åskådarna att se såväl den mest spektakulära delen av banan som målgång och den prisutdelning som sker vid den intilliggande serviceplatsen. Inför 2018 års tävling har arbetet med arenan och dess närmaste omgivning fortsatt.

I år har vi prioriterat bland annat vägarna till och från arenan, att de fungerar ännu smidigare för publiken där säkerheten ligger i fokus. Vi vill skapa en publikplats som är lättillgänglig och minst lika attraktiv som Colins Crest, säger Fredrik Rigö.

Colins Crest är ett av rallyvärldens mest spektakulära hopp där rekordet innehas av norrmannen Eyvind Brynildsen som hoppade 45 meter med sin Ford Fiesta under 2016 års tävling. Hoppet har fått sitt namn efter den brittiske rallyikonen Colin McRae som debuterade i VM-sammanhang i just Svenska Rallyt 1987. Efter en VM-titel och 25 delsegrar i VM-cirkusen gick han tragiskt nog bort i en helikopterolycka 2007.

Arenan har gett stora delar av publiken en helt ny närhet till de tävlande och tanken att den ska användas i än större utsträckning i kommande tävlingar.

Ja, 2018 kommer tävlingen att passera arenan tre gånger jämfört med två gånger 2017, säger Fredrik Rigö.

Med gymnasieelever och entreprenadmaskiner till hjälp kommer tävlingsbanan allt närmare sitt färdigställande. Men det kanske största frågetecknet återstår. Blir det ett barmarksrally eller kommer Rally Sweden, Sveriges största publika årligen återkommande sportevenemang, att kunna köras på snö.

Fakta Rally Sweden

  • Svenska rallyt har körts som vintertävling sedan 1965. Tävlingen ingår i Rally-VM (WRC) och kallas sedan 2010 Rally Sweden.
  • Tävlingen körs på drygt 300 km rallyvägar i Sverige och Norge fördelade på 19 specialsträckor.
  • Förhoppningen är cirka 200 000 besökare i de värmländska och norska skogarna under rallyt. För att arrangemanget ska flyta utan störningar används runt 4 000 volontärer.
  • Den avslutande sträckan TV-sänds till 100 miljoner tittare världen över.
  • Två gånger har rallyt ställts in. Första gången var 1974 på grund av oljekrisen, andra gången var 1990 då den milda vintern ställde till det.
  • Senast en svensk vann var 1997, då Kenneth Eriksson i en Mitsubishi stod som slutsegrare. Sedan dess har finska förare dominerat tävlingen med tolv segrar, senast 2017 när Jari-Matti Latvala vann i en Toyota.
  • Meste segrare är Stig Blomqvist med sju vinster mellan 1971 och 1984.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.066