23948sdkhjf

Jättejordfräs gav Limsjön nytt liv

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Limsjön återskapades med hjälp av en jättejordfräs, vintervindarna spelade också en viktig roll när en av Dalarnas bästa fågelsjöar restaurerades för snart 30 år sedan.

Leksand. Limsjön är en vik av Dalälven och vattendraget har genom årens lopp varit en populär häckningsplats för alla möjliga typer av fåglar. När Siljan reglerades i början av 1960-talet förändrades dock förutsättningarna, Limsjön var beroende av den större sjön och när kraftverksbygget i Trängslet sänkte Siljans vattenstånd krympte Limsjön till en smal bäck.

Dämningsgränsen sänktes med två meter, säger Staffan Müller.

Läs också: Ted når bättre med en liten maskin

Han är naturvårdsförvaltare på Leksands kommun, han är också vice ordförande i den lokala fågelklubben och var en drivande part när Limsjön restaurerades för över 25 år sedan.

Kraftverksbygget påverkade vattendraget dramatiskt, den 2-3 meter breda ”sjön” svämmades över vid vår- och höstflod och de fåglar som tidigare betraktat Limsjön som sitt hem kunde bara göra kortare besök.

Det blev en bra rastplats men när bäcken torkade ut igen måste de flyga vidare, inga fåglar häckade längre här, säger Staffan Müller.

1989 vidtogs åtgärder för att återskapa fågelparadiset genom att fördjupa sjön, den fanns trots allt där någonstans under tuvorna.

Vi fräste upp 40 hektar av rotfilten med en rotorkultivator, minns Staffan Müller.

Den flytande jordfräsen behövde bara 2-3 veckor på sig för att beta av hela ytan, sedan återstod frågan hur man skulle bli av med de uppfrästa massorna.

Läs också: Bolidens eltruckar är igång

Att låta köra bort dem hade blivit kostsamt och kommunen lät därför naturen sköta transporterna.

Vi visste hur vinden kan pressa iväg stora isblock helt gratis och använde samma metod, minns Staffan Müller.

Det tog bara några veckor innan vinden tryckt alla massor till ena sidan, där bildar de sedan dess ett gungfly som vilar på vatten och som blir allt tunnare för varje år som går.

Vi har fått 6-7 hektar gungfly som rostar sönder och sjunker till botten i takt med att torven mineraliseras, säger Staffan Müller.

– Om 30- 40 år kommer det att vara en helt fantastisk biotop.

Limsjön svarade också bra på fräsningen, efter bara några veckor hade den smala bäcken omvandlats till en sjö.

Läs också: T-schakts tyska fullträff

Vi såg resultat direkt, säger Staffan Müller, som också konstaterar att fåglarna godtog den nya livsmiljön.

– I dag är det en av regionens allra bästa fågelsjöar.

En damm byggdes också, för att göra Limsjön oberoende av Siljans vattenstånd.

Utan dammen skulle sjön bli bara 2-3 meter bred på våren, fåglarna som kommer då lägger sig i strandkanten och när vattenståndet sedan stiger spolas alla ägg bort, förklarar Staffan Müller.

Med hjälp av dammen kan kommunen höja och och sänka sjön efter behov.

– Efter häckningssäsongen sänker vid den för att gynna strandbetesdjuren, till jul tömmer vi sjön helt och låter den bottenfrysa, och den 15 mars släpper vi på vattnet igen – sedan kan isskorpan lyfta och drar med sig rötterna så att vi minskar risken för igenväxning, säger Staffan Müller.

Läs också: Blå, blå är grävaren

Han betraktar projektet som ett gott exempel på hur ett allt vanligare problem kan lösas.

Vi är glada att Limsjön blivit något av ett flaggskepp för hur en våtmark kan restaureras på ett bra sätt – det måste göras på många ställen, hela Sverige är utdikat.

Läs mer här om hur Limsjön måste räddas igen - från den vidrigt doftande växten som brett ut sig hämningslöst, en räddningsinsats som bygger på en flytande grävmaskin!

———————————————————————————————

Entreprenadbranschens egen tidning!

Följ oss på Facebook, Instagram, Twitter och Youtube





Mer om: Reportage
Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Mathiesen in - Frydenberg ut

WSP ger teknikstöd för norska tåg

Med byggterapi som morot

En vuxenutbildning paketerad som byggterapi och nära samarbete med bland annat Skanska och NCC ska få fler att öppna ögonen för arbete i byggsektorn.

Dags för nya regnummer

Otillräcklig kunskap om friktion på cykelbanor

Detaljhandelskoncern köper delar av BR

Nettos ägare köper BR:s lager och rättigheterna till varumärket i Danmark.

Nyhetsbrev

Voith tar greppet i Pilotfish

Tyska teknikföretaget Voith förvärvar majoritet i svenska Pilotfish – det handlar om ett strategiskt partnerskap enligt det tyska företaget.

Vindkraftsuppdrag i Värmland

Veidekke får ett uppdrag på 182 miljoner kronor.

Positiva resultat från Isofol

Globalt initiativ för minskat plastavfall

Hela plastvarukedjan i kraftfullt samarbete.

Funktion som mål i upphandling

KraussMaffei nu noterat på Shanghaibörsen

-Vi har nu möjlighet att driva vår tillväxt ännu snabbare och bättre, säger Frank Stieler, vd för KraussMaffei Group.

Ny teknik för vägunderhåll

NSR fick kungligt besök

Skånetrafiken sparkar Ringduvetaxi

Skånetrafiken säger upp trafikavtalet med Ringduvetaxi för färdtjänst och sjukresor med omedelbar verkan - taxibolaget har drabbats av stora problem.

Tetra Pak först med fyrfärgs digitaltryck

Avföringsrester gissel för antibiotikaresistens

Volvo satsar helhjärtat på el i sina kompaktmaskiner

Volvo CE lovar en bred lansering av eldrivna kompaktmaskiner under år 2020.

Insamlingsinitiativ sprider sig

Få vill äta nyttigare trots att vi blir fetare

Äntligen klartecken för bro över Skurusundet

Efter flera års försening kunde kontrakt nyligen tecknas med entreprenör för byggandet av den nya Skurubron.

Sårläkningsbolaget går mot klinik

Klaravik passerar miljarden

Efter en tillväxt på mer än 50 procent passerade Klaravik en omsättning på en miljard kronor på sina auktioner under 2018.

Väganalys i hög fart

Enbart i Sverige mäts cirka 80 000 kilometer väg varje år. Nu presenteras teknik som gör informationsinsamlingen betydligt snabbare.

Kartläggning delas i öppen databas

Ny teknik för diabetiker

Ny affärsområdeschef på Veidekke Anläggning

”Uber skattefuskar”

Minskat intresse för italiensk utrustning

Misstänkt smittspridning kom inte från gruva

Lucka 22 - titta här

Sulapac i avtal med Chanel

Industrin klarar inte kundernas krav på drifttid

Lucka 20 - vem där?

Fortsatt optimism inom industrin

Lucka 18 - öppna och se

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.115