23948sdkhjf

Både hängslen och livrem

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

"Det är en revolution, det är två instrument i ett – en totalstation och en skanner."

ÅF satsar på att få med sig allt på en enda utflykt – genom att kombinera traditionell mätning med skanning och kameror mäter de i punktmoln och fotografier om fler data behövs.

Solna. När Trimble lanserade sin nya totalstation hösten 2016 beskrevs den som något av en revolution.

Konsultföretaget ÅF är redo att skriva under på den beskrivningen.

Läs också: Ted når bättre med en liten maskin

– Det är en revolution, det är två instrument i ett – en totalstation och en skanner, det är helt nytt, säger Annalena Hellström, GIS ingenjör på avdelningen för mät- och kartteknik.

Det har blivit ett riktigt bra instrument för oss på ÅF, säger Lennart Gimring, sektionschef på avdelningen mät- och kartteknik.

När SX10 kom upp på banan blev det svenska företaget en av betatestarna som fick prova på ”Sally” redan våren 2016 – totalstationen som saknade okular men försetts med laserskanner och kraftfulla kameror.

ÅF började med att kontrollera sina egna mätningar, de gjorde detaljinmätningar på skolor och skannade alla ytor parallellt för att sedan jämföra resultaten.

Sally” visade sig motsvara högt ställda förväntningar och nu betraktar ÅF skanningen som en slags kvalitetssäkring. Att kunna samla in mycket data anses viktigt eftersom uppdragen de får inte alltid så detaljerade, i en del fall uppstår dessutom önskemål om ytterligare mätningar efter hand.

Detta innebär att det ofta krävs extramätningar, fältutflykter som driver kostnader.

Läs också: ”Vi började med två tomma händer”

SX10 löser det, om en landskapsarkitekt vill att vi mäter in vissa detaljer som till exempel sargkanter och brunnar, men sedan återkommer om fler detaljer kan vi ordna det i efterhand – man behöver inte ha allt fokus i fält, tack vare skanningen får vi med oss all information, säger Lennart Gimring.

– De kanske kommer på att ”den här stolpen måste vi också se”. Då har vi den redan i datorn och kan med vår kunskap enkelt mäta i molnet, säger Annalena Hellström.

Även om instrumentet huvudsakligen är en totalstation ser Lennart Gimring skanningsfunktionen som ett värdefullt komplement som underlättar mätarbetet.

Skannern är lite långsammare än en ”vanlig” skanner, men den är riktigt bra – inget brus och en brutal räckvidd, vi har skannat över 500 meter på Arlanda med jättebra resultat.

För rena skanningsuppdrag krävs dock ibland andra muskler, konstaterar han.

När vi ska skanna in industrier eller tunnlar krävs helt annan utrustning.

Läs också: Blå, blå är grävaren

Ett möjligt krux är också att någon måste ta sig an punktmolnet.

– Det krävs mer efterarbete, något vi också erbjuder kunden,. Men det jämnar ut sig i längden eftersom mätningen går snabbare.

ÅF:s första reguljära uppdrag med SX10 gick ut på att mäta in hundra busshållplatser och företaget valde att mäta in kanter, kantsten och terränglinjer med totalstation och GPS.

Det blir ett komplement till skanningen, kommenterar Annalena Hellström.

Hela området skannades sedan in.

Eftersom vi inte visste exakt vad de skulle använda informationen till på varje enskild busshållplats ville vi göra insamlingen så bred som möjligt.

Det dröjde inte länge tilläggsbeställningen kom, uppdragsgivaren behövde information om träden. ÅF hade inte mätt in dem, men alla data fanns att hämta i det inskannade punktmolnet.

Vi behövde inte åka ut igen, det är en stor fördel, konstaterar Lennart Gimring.

Läs också: Automatisk vinkel ska spara tid

Han uppskattar också att utrustningen är lätt att arbeta med, inte minst om man redan är Trimbleanvändare.

En mätteknisk bakgrund krävs dock betonar Lennart Gimring.

– Även om utrustningen går att använda måste man veta vad ett referenssystem och vad en geoidmodell är, annars finns risken att mätningarna inte blir repeterbara och spårbara.

Läs mer om hur ÅF använder totalstationen här.

Trimble SX10

  • Trimble beskriver SX10 som sin mest avancerade totalstation någonsin, en totalstation med kraftfulla kameror och laserskanner, men utan okular.
  • Totalstationen utvecklades på Trimbles anläggning i Danderyd och lanserades på Intergeo i Hamburg hösten 2016.
  • Tack vare skanningen ska det gå att snabbt samla in data i fält, en stor del av mätarbetet kan i stället ske på kontoret – genom att mäta i fotografier och punktmoln.
  • Totalstationen saknar okular, i stället finns siktet på själva tableten (plattan) där teknikern får all nödvändig information och dessutom styr instrumentet.
  • Arbetsmiljön uppges bli säkrare eftersom teknikern inte behöver befinna sig nära instrumentet och därmed riskera att rubba det av misstag.
  • En annan fördel är att det går att till exempel ställa upp instrumentet på en höjd eller nära en väg medan mätteknikern rör sig på tryggt på säkrare mark.
  • Det går att skanna objekt på flera hundra meters håll, något som också ska minska riskerna till exempel i riskfyllda miljöer.

———————————————————————————————

Entreprenadbranschens egen tidning!

Följ oss på Facebook, Instagram, Twitter och Youtube

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Rymden på Stockholms Kulturfestival

Rymden är årets tema på Stockholms Kulturfestival som går av stapeln 13-17 augusti – något att pricka in för temaresan till Stockholm under sensommaren.

Bäst i landet på avfallshantering

Nöjda kunder och bra miljövärden för förnybara drivmedel och matavfallsinsamling avgjorde när landets bästa bästa kommun på avfallshantering utsågs igår.

Peab bygger naturnära

Ett helt nytt bostadsområde ska byggas i Sollentuna.

Liten rigg med stor räckvidd

Sandviks nya topphammarrigg får plats på en släpvagn, enligt företaget tar aggregatet sig fram nästan överallt och den ska passa för både anläggningsjobb, tunneldrivning och stenindustrin.

Siktar på Bussförar-SM 2019

Regerande svenska mästaren i att köra buss, Anders Norell Bergendahl, siktar på deltagande i Bussföra-SM även i år – varvar läkarstudierna med helgjobb som bussförare.

SJ ska köra Öresundståg

Det blir SJ som ska köra och underhålla Öresundstågen från och med december 2020 – det beslutades av de regionala trafikhuvudmännen 21 maj.

Nyhetsbrev

Upptåget närmar sig Mälartåg

En integrering av Upptåget med Mälartåg, det kan bli resultatet av det beslut som Trafik- och samhällsutvecklingsnämnden fattade vid sammanträdet 20 maj.

Risk för brittisk stålkollaps

Busskuren som renar luften

Avancerad pålning för Sveriges första AC Marriott-hotel

Ibland är det trångt på riktigt – järnvägen dundrar förbi bara några meter från bygget och hela tomten går åt när Constrera bygger hotell tillsammans med Vi Invest i Solna.

Rottneros massa nu fossilfri

Klarsignal för nya E10

Peab asfalterar i Olofström

Klockan tickar för Bergnäsbron

Hon blir Wästbyggs nya Stockholmschef

Ny säckfabrik invigdes av näringsministern

Avfall Sverige avbryter samarbete kring förpackningar

Avfall Sveriges styrelse har beslutat att tills vidare avbryta arbetet med den samverkansplattform som skapats med Förpacknings- och Tidningsinsamlingen, FTI.

Samarbete ska minska matsvinn i livsmedelsbranschen

Nya krafter i Svenska Förpackningsgillet

1

Hon ska leda PE:s satsning på infrastruktur

PACK POINT NORDIC av stapeln – Konferensen i bilder

ÅI till Holmen: Låt oss inte sprida fake news

Holmen skapar förvirring kring klimat- och miljönyttan med återvunnet papper.

Fokus på rugby för Polarcool

Ny strategi att behandla tuberkulos

DSM gör förvärv

Växjö nästa för Hydroscand

Coromatic får ny ägare

Uppländskt uppdrag för Peab

De två bolagen går samman

Nytt bostadsområde byggs i Ale kommun

Ledare: Vårbudget utan svar

1

Stora bostadsbyggen på Slakthusområdet

Förändringar i producentansvaret riskerar snedvrida konkurrensen

SIS får nytt namn och utseende

Ny hållbarhetschef på Svevia

Vill ha mer tid att täcka deponi

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.186