Krympande ytor – en handelstrend

| Av Ylva Åkesson | Dagens Handel | Tipsa redaktionen

Fortfarande höga priser på retailfastigheter och de flesta kedjor har planer för expansion av det fysiska butiksnätet. Men samtidigt: – Vad händer i externhandelsområdena när e-handel på mat och fyndvaror verkligen kommer igång?

Daniel Anderbring, forskningschef på internationella fastighetsrådgivarna Cushman and Wakefield, ställer frågan. Signalerna på en förändring i retaillandskapet har funnits länge.

– Sedan tio år tillbaka har vi sett en omdaning av marknaden när e-handelstillväxten har fått effekter, se till exempel på antalet och storleken på hemelektronikbutikerna..Samma sak gäller andra kategorier, som till exempel vitvaror, bokhandel och kläder. Sportkedjan XXL är en av få som gått åt andra hållet med större butiker, säger Daniel Anderbring.

Att Sverige är ett glest befolkat, avlångt land har räddat en del fysiska butiker, tror han:

– Svårigheten att lösa hemleveranser kostnadseffektivt är räddningen för många butikslägen.

Det finns tecken på att förändringstakten kan komma att höjas.

– Idag har dagligvarukedjorna bara ett par procent av sin försäljning online. Vad händer när mathandeln flyttar ut på nätet på allvar? Vi har ett arv av stora och ineffektiva stormarknader och butiksnät i många delar av Sverige, säger Daniel Anderbring och exemplifierar med matjättar som Coop forum, Ica Maxi och City gross.

– Historiskt har de efterfrågat ytor på 10 000 kvadratmeter. Sedan drygt fem år tillbaka vill de istället ha 5 000-6 000 kvadratmeter .Men långt ifrån alla gamla stormarknader har ställts om till de mindre formaten.

Det ”glappet” är inte så alldeles enkelt att fylla med nya verksamheter, konstaterar Daniel Anderbring och anlägger fastighetsägarperspektivet:

– Här blir det ju obehagligt om behovet av retailyta blir hälften så stort. Dessutom har matbutiker betalat ganska bra. Lågprisaktörer, som till exempel Rusta och Dollarstore, vill inte betala samma hyra.

Många av lågpriskedjorna har skyndat långsamt med e-handel. I takt med att de också går ut på nätet, kan det bli kännbart i externhandelsområdena.

– De här aktörerna utgör runt en fjärdedel av externhandelsytorna. Börjar dessa drar ner på yta blir det ett stort förändringstryck. Mycket tyder faktiskt på att just fyndköp är en stark del av upplevelsehandeln, tänk på aktörer som Gekås och Rusta. Frågan är om lågprisfyndandet i sig är ett tillräckligt stark upplevelse för att driva fysiska besök?

Och parallellt finns andra skeenden:

– Inom hemelektronik, exempelvis, har nästan alla stora kedjor, utom Media markt, expansionsplaner för sitt fysiska butiksnätverk, säger Daniel Anderbring som fortsatt tror på den fysiska butiken:

– Speciellt på de aktörer som kan få de olika kanalerna att boosta varandra.



Håll dig uppdaterad med Mentor Newsroom

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Almedalen med MedTech Magazine och Life Science Sweden

Var: Gotlands Museum, Strandg 14, Visby. När: Måndagen den 2 juli kl 09.30 - 15.00

Ägarbyte i Protab

Efter 30 år väljer Protabs grundare och huvudägare Jan Hörnberg att sälja sin andel i företaget med övertagande nu under sommaren.

Lambertsson fortsätter grön satsning

Efter en trög start ökar nu efterfrågan på Lambertssons eldrivna anläggningsmaskiner. Företaget väljer därför att förstärka sitt utbud av ”gröna” maskiner.

Entreprenör utsedd till stort beläggningsjobb

Risk för odetonerad ammunition vid markjobb inför Norrbotniabanan

Mineraler utvinns ur gruvavfall

Ragn-Sells och LKAB inleder nu ett samarbete för att utvinna de värdefulla mineraler som finns i gruvavfall.

Nyhetsbrev

Gigantiskt markjobb grundar för vindkraft

Anläggningsjobb för närmare en halv miljard kronor lägger grunden för Vattenfalls hittills största landbaserade vindkraftsprojekt i Sverige.

Levi's lanserar Pride-kollektion

The Body Shop värvar vd från Adidas

Hit kommer Lidl härnäst

Plus

Ny teknik för busstrafik

Bussarna leder stort när det gäller andel fordon som kör fossilfritt på de svenska vägarna – Hur blir det framöver med fler elfordon och självkörande fordon, det diskuterades på ett seminarium i Visby under Almedalsveckan.

Koncernen avyttrar verksamhet i Åstorp

Smått är gott

Kompaktmaskiner blir allt populärare. Det hävdar i alla fall Hitachis svenska generalagent Delvator som ser ett uppsving för kompaktgrävarna.

Regelrytteri hämmar besöksnäringen

Sveriges besöksnäring befinner sig i snabb tillväxt och är en av de största branscherna totalt sett – Men regelrytteri och krångel sätter krokben för utvecklingen, det konstaterades på ett seminarium i Visby 5 juli.

Grossisten ska utreda om återkallade jordgubbar

Menigo om jordgubbarna: "Vi ser detta som en mycket allvarlig händelse och kommer att följa upp och utreda det inträffade".

Lööf attackerade högerextremisterna

3900 personer lyssnade på centerpartiers ledare Annie Lööf 4 juli i Almedalen – En bråkdel av åhörarna var högerextrema som snart nog fick svar på tal av centerledaren.

Pipelife köper Isoterm i Sverige och Norge

Myndigheter dryftar drönare

Hur får drönare användas egentligen? Åsikterna har varit delade och frågan ska nu analyseras

Swedish modules söker med ljus och lykta efter montörer

Fabrikschefen: "Det är svårt att hitta rätt kompetens".

Värmen tvingar mejeri till minskad glassproduktion

Hållbara Lund vann igen

För tredje året i rad vann Lunds kommun SHIFT kommunrankning för hållbara transporter - Priset delades ut på ett av Trivectors seminarier i Almedalen 4 juli.

Fler dog på vägarna

Trenden är tydlig

En allt högre andel av Sveriges små och medelstora företag vill växa och anställa.

Flygresorna oförändrade i juni

”Det blev alldeles kolsvart i luften”

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

Blir ny vd för Sisp

Ny generaldirektör för Vårdanalys

Isberg ny chef

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.126