Digitala backspeglar ökar säkerheten

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Utökade synfält och minskat behov av kropps- och huvudrörelser är bara ett par av de fördelar som konstaterats om lastbilarnas konventionella backspeglar byts ut mot digitala. Enligt planerna lanseras produkten på marknaden under 2018.

Trots att en modern lastbil är försedd med många och stora backspeglar är det svårt att undvika vinklar där synfältet begränsas. Med modern teknik går det dock att få fram lösningar som inte bara reducerar de döda vinklarna utan också förbättrar arbetsmiljön. Det visar ”Dreams”, ett nyligen avslutat forskningsprojekt som genomförts av Stoneridge Electronics, Scania och Rise.

Att ersätta konventionella speglar med digitala system skapar en unik möjlighet att förbättra förarnas sikt och mörkerseende. Detta förbättrar säkerheten samtidigt som det skapar en bekvämare arbetsmiljö för lastbilsförare, säger Hanna Staf, fordonsergonom på Scania.

Den svenska lastbilstillverkaren har tillsammans med Stoneridge, som utvecklat en prototyp till ett digitalt backspegelsystem, det svenska forskningsinstitutet Rise gjort en storsatsning för att undersöka och utvärdera skillnaderna mellan konventionella och digitala backspeglar.

I prototypen ingår kameror som monterats nära lastbilshyttens främre hörn samt digitala bildskärmar monterade i hytten. På skärmen kan föraren tillgodogöra sig realtidsvideo från omgivningen på ett sätt som motsvarar konventionella speglar av Klass II och IV.

Enligt Azra Habibovic, projektledare och seniorforskare på Rise Viktoria, har ett helt nytt tillvägagångssätt tagits fram för att utvärdera säkerhets- och användbarhetsaspekter.

Detta inkluderar tre steg: kontrollerade experiment på testanläggningen Asta Zero, följt av fälttester på allmänna vägar och vid verkliga transporter. Utvärderingar med över 70 lastbilsförare tyder på att en hög nivå av säkerhet och användbarhet kan uppnås vid användning av systemet, säger Azra Habibovic.

Enligt utvärderingen upplevde en majoritet av förarna systemet som tilltalande och lätt att vänja sig vid. Bland annat framhölls större synfält, särskilt i korsningar och rondeller, och minskat behovet av kropps- och huvudrörelser för att öka synfältet.

Bättre sikt när dörrfönstren är smutsiga eller när mörkret fallit lyftes också fram. Även med avseende på miljön noterades en fördel: i och med att kamerorna är betydligt mindre än konventionella backspeglar minskas luftmotståndet och därmed bränsleförbrukningen.

En av de stora utmaningarna är att göra systemet robust och pålitligt, ett arbete som fortgick under forskningsprojektets gång. Tanken är att förfina systemet ytterligare innan marknadslanseringen som är planerad till 2018.

Vi har också undersökt hur prototypens funktionalitet kan utökas. I dag visar systemet bara realtidsvideo av omgivningen, men i framtiden skulle det kunna hjälpa förare att upptäcka cyklister i döda vinklar, indikera när det är säkert att byta fil, eller visa avståndet mellan lastbilen och andra objekt när de backar, säger Nicolas Sundberg, utvecklingschef på Stoneridge Electronics.



Håll dig uppdaterad med Mentor Newsroom

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Nu tar tredje generationen Olsson vid

Plus

Billigare vätgas i sikte

Forskare vid KTH har hittat en metod som kan producera vätgas både billigt och storskaligt – Det ger nytt hopp för vätgasdrivna bussar, läs om hur det går till här!

ifoodbags grundare lämnar bolaget

Investerar i unik smältspinningsutrustning

Kaunis Iron gör klart för gruvstart

Genom att alla nödvändiga resurser nu samlats i ett bolag ska det vara möjligt att återstarta gruvverksamheten i Kaunisvaara i sommar.

Smurfit Kappa uppgraderar övervakningssystem

För att undvika stillestånd uppgraderar Pappersbruket Smurfit Kappa i Piteå till nästa generations övervakningssystem IMx-8 från SKF.

Nyhetsbrev

Underhåll stoppar kärleksyttringar

Det är många kärlekspar som har satt upp hänglås på en bro i Västerås för att manifestera evig kärlek. Nu är det slut med det. Broräcket ska bytas ut.

Låg stresstolerans kan leda till rökning

Framgång för Kollektivtrafik SYD

21 februari genomfördes branschmötet Kollektivtrafik SYD i Luftkastellet utanför Malmö - Runt 60 deltagare är på plats, läs mer här!

NCC-veteran blir Sveviachef

Svevia har fått en ny regionchef för division anläggning Syd-Väst – Sven-Åke Bengtsson

Spårvägsbygge mot Kista

Alliansen: Skärp kraven för återvinning

Debatt: Vi måste bli bättre på att ta tillvara och återvinna. För fortsatt ekonomisk tillväxt, minskad klimatpåverkan och skydd av naturens resurser behövs en cirkulär ekonomi där det som en gång bara var avfall blir till nya produkter. För att lyckas krävs tydliga och långsiktiga regler, och därför föreslår Alliansen att kraven skärps på flera områden.

Ledare: Regeringens planekonom

Miljöanpassad snöhantering

i sex säsonger har NCC:s egenutvecklade snöreningsanläggning Snowclean tagit hand om de snömassor som tas bort från Oslos gator och torg. Anläggningen omvandlar snön till vatten och filtrerar bort föroreningarna innan smältvattnet leds vidare till fjorden.

Ständig städning för Svevia

Sju nätter i veckan 36 veckor om året – Svevia har fullt upp med Stockholms tunnlar, små och stora anläggningar med en sak gemensamt – de är riktigt smutsiga.

Specialfordon spolar rent

En jättelik våtdammsugare och skräddarsydda teknikbilar med busshytt och robotarm är grunden när Svevia tvättar tunnlar i Stockholm.

Snabba och kalla duschar

Kallt vatten och lite rengöringsmedel är vapnet som står till buds när Stockholms smutsiga tunnlar rengörs. "Det går inte att använda varmvatten i tunnlarna".

Rena framtidsvisioner

Betong som bryter ned föroreningar och färg som andas? Utvecklingen går snabbt och nya metoder skulle kunna underlätta städningen och förbättra miljön i de stora tunnlarna.

Städning sämre för kvinnor än för män

Kvinnor som städar mycket, antingen professionellt eller i hemmet, riskerar att på lång sikt få minskad lungkapacitet. Det har norska forskare vid universitetet i Bergen visat i en ny studie.

Resurseffektivare användning av restprodukter

Vinnovaprojektet MinePap, med fokus på att titta närmare på hur man kan utveckla en hållbar affärsmodell kopplad till det cirkulära resursflödet, har nu tagit fart. 

Sodexo och Stora Sköndal i samarbete

Algextrakt kan bli läkemedel

Att förflytta människor med smärta

Plus

Branschorganisationer oense

Sveriges Bussföretag och EU vill att all busstrafik ska få tillgång till bytespunkter och terminaler – Men Svensk Kollektivtrafik vill inte släppa in kommersiella bussar dit, läs om det här!

Många döda i soptippsras

Vaktkameror hos SL

Slutreplik: Våga lyfta blicken från diskhon

FM-utbildning får fortsätta

Hoppfulla ministrar efter möte

Ängelholm städar skolor med robot

Miab/NCA blir Miab

Kriminalvården storrekryterar

Personalen utan bonus

Ny provningsmetod metod med radiologi

Licensaffärer lyfter Bactiguard

Förvärvar inom medicinteknik

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.205