23948sdkhjf

Digitala backspeglar ökar säkerheten

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Utökade synfält och minskat behov av kropps- och huvudrörelser är bara ett par av de fördelar som konstaterats om lastbilarnas konventionella backspeglar byts ut mot digitala. Enligt planerna lanseras produkten på marknaden under 2018.

Trots att en modern lastbil är försedd med många och stora backspeglar är det svårt att undvika vinklar där synfältet begränsas. Med modern teknik går det dock att få fram lösningar som inte bara reducerar de döda vinklarna utan också förbättrar arbetsmiljön. Det visar ”Dreams”, ett nyligen avslutat forskningsprojekt som genomförts av Stoneridge Electronics, Scania och Rise.

Att ersätta konventionella speglar med digitala system skapar en unik möjlighet att förbättra förarnas sikt och mörkerseende. Detta förbättrar säkerheten samtidigt som det skapar en bekvämare arbetsmiljö för lastbilsförare, säger Hanna Staf, fordonsergonom på Scania.

Den svenska lastbilstillverkaren har tillsammans med Stoneridge, som utvecklat en prototyp till ett digitalt backspegelsystem, det svenska forskningsinstitutet Rise gjort en storsatsning för att undersöka och utvärdera skillnaderna mellan konventionella och digitala backspeglar.

I prototypen ingår kameror som monterats nära lastbilshyttens främre hörn samt digitala bildskärmar monterade i hytten. På skärmen kan föraren tillgodogöra sig realtidsvideo från omgivningen på ett sätt som motsvarar konventionella speglar av Klass II och IV.

Enligt Azra Habibovic, projektledare och seniorforskare på Rise Viktoria, har ett helt nytt tillvägagångssätt tagits fram för att utvärdera säkerhets- och användbarhetsaspekter.

Detta inkluderar tre steg: kontrollerade experiment på testanläggningen Asta Zero, följt av fälttester på allmänna vägar och vid verkliga transporter. Utvärderingar med över 70 lastbilsförare tyder på att en hög nivå av säkerhet och användbarhet kan uppnås vid användning av systemet, säger Azra Habibovic.

Enligt utvärderingen upplevde en majoritet av förarna systemet som tilltalande och lätt att vänja sig vid. Bland annat framhölls större synfält, särskilt i korsningar och rondeller, och minskat behovet av kropps- och huvudrörelser för att öka synfältet.

Bättre sikt när dörrfönstren är smutsiga eller när mörkret fallit lyftes också fram. Även med avseende på miljön noterades en fördel: i och med att kamerorna är betydligt mindre än konventionella backspeglar minskas luftmotståndet och därmed bränsleförbrukningen.

En av de stora utmaningarna är att göra systemet robust och pålitligt, ett arbete som fortgick under forskningsprojektets gång. Tanken är att förfina systemet ytterligare innan marknadslanseringen som är planerad till 2018.

Vi har också undersökt hur prototypens funktionalitet kan utökas. I dag visar systemet bara realtidsvideo av omgivningen, men i framtiden skulle det kunna hjälpa förare att upptäcka cyklister i döda vinklar, indikera när det är säkert att byta fil, eller visa avståndet mellan lastbilen och andra objekt när de backar, säger Nicolas Sundberg, utvecklingschef på Stoneridge Electronics.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Mathiesen in - Frydenberg ut

WSP ger teknikstöd för norska tåg

Med byggterapi som morot

En vuxenutbildning paketerad som byggterapi och nära samarbete med bland annat Skanska och NCC ska få fler att öppna ögonen för arbete i byggsektorn.

Dags för nya regnummer

Otillräcklig kunskap om friktion på cykelbanor

Detaljhandelskoncern köper delar av BR

Nettos ägare köper BR:s lager och rättigheterna till varumärket i Danmark.

Nyhetsbrev

Voith tar greppet i Pilotfish

Tyska teknikföretaget Voith förvärvar majoritet i svenska Pilotfish – det handlar om ett strategiskt partnerskap enligt det tyska företaget.

Vindkraftsuppdrag i Värmland

Veidekke får ett uppdrag på 182 miljoner kronor.

Positiva resultat från Isofol

Globalt initiativ för minskat plastavfall

Hela plastvarukedjan i kraftfullt samarbete.

Funktion som mål i upphandling

KraussMaffei nu noterat på Shanghaibörsen

-Vi har nu möjlighet att driva vår tillväxt ännu snabbare och bättre, säger Frank Stieler, vd för KraussMaffei Group.

Ny teknik för vägunderhåll

NSR fick kungligt besök

Skånetrafiken sparkar Ringduvetaxi

Skånetrafiken säger upp trafikavtalet med Ringduvetaxi för färdtjänst och sjukresor med omedelbar verkan - taxibolaget har drabbats av stora problem.

Tetra Pak först med fyrfärgs digitaltryck

Avföringsrester gissel för antibiotikaresistens

Volvo satsar helhjärtat på el i sina kompaktmaskiner

Volvo CE lovar en bred lansering av eldrivna kompaktmaskiner under år 2020.

Insamlingsinitiativ sprider sig

Få vill äta nyttigare trots att vi blir fetare

Äntligen klartecken för bro över Skurusundet

Efter flera års försening kunde kontrakt nyligen tecknas med entreprenör för byggandet av den nya Skurubron.

Sårläkningsbolaget går mot klinik

Klaravik passerar miljarden

Efter en tillväxt på mer än 50 procent passerade Klaravik en omsättning på en miljard kronor på sina auktioner under 2018.

Väganalys i hög fart

Enbart i Sverige mäts cirka 80 000 kilometer väg varje år. Nu presenteras teknik som gör informationsinsamlingen betydligt snabbare.

Kartläggning delas i öppen databas

Ny teknik för diabetiker

Ny affärsområdeschef på Veidekke Anläggning

”Uber skattefuskar”

Minskat intresse för italiensk utrustning

Misstänkt smittspridning kom inte från gruva

Lucka 22 - titta här

Sulapac i avtal med Chanel

Industrin klarar inte kundernas krav på drifttid

Lucka 20 - vem där?

Fortsatt optimism inom industrin

Lucka 18 - öppna och se

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.095