Utredningsledare utsedd inför slutförvaring av processavfall

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Boliden har tagit ytterligare ett steg framåt i planerna på en slutdeponi, 300 meter ner i berggrunden under det egna smältverket i Skelleftehamn. Företaget har gett Hifab uppdraget att koordinera det utredningsarbete som ska resultera i ett långsiktigt säkert djupförvar.

Sedan 1930 har Bolidens smältverk i Rönnskär producerat metaller som koppar, bly, zink, silver och guld från gruvkoncentrat och under senare år även från kasserad elektronik. Processerna skapar dock restavfall och under åren har närmare 300 000 ton avfall placerats på olika lagerplatser på området.

Målet har sedan länge varit att anlägga ett djupförvar som efter förslutning ska säkerställa att det processavfall som beskrivs som farligt – exempelvis kvicksilver och arsenik – ska behållas på plats under flera tusen år. Som ett led i det arbetet har nu Hifab fått ansvaret att koordinera det utredningsarbete som krävs för att göra djupförvaret så säkert som det bara går.

– Ett djupförvar innebär konkret att processavfall skickas djupt ner i berget och sen stänger vi igen utrymmet i flera tusen år. A och O är därför att skapa ett så säkert förvar som möjligt och minimera riskerna att tungmetaller från avfallet läcker ut, säger Hifabs Ida Tjerngren som är ansvarig projektledare för projektet.

Processen som ska leda till anläggning och idriftsättande av djupförvaret inleddes 2006 och sedan dess har Boliden fått godkänt av Mark- och miljödomstolen att anlägga ett djupförvar. Nästa steg i processen är att även få klartecken för att ta själva anläggningen i drift.

– För att vi ska kunna deponera avfallet i berggrunden behöver vi göra noggranna undersökningar som visar att berg, barriärer och avfall tillsammans bildar ett säkert förvarssystem, säger Ida Tjerngren.

Den rapport som nu tas fram, och som kommer att utgöra ett väsentligt underlag för Mark- och miljödomstolen när den gör sin bedömning, ska framför allt ge svar på tre väsentliga frågeställningar: bergets kvalitet, vilken typ av restavfall som ska deponeras samt barriärerna – det vill säga hur bergrummen ska förslutas så att avfallet hålls på plats.

Utredningsarbetet är dock extremt komplext och sträcker sig över en rad kompetensområden som omfattar det mesta från geologi, kemi och hydrogeologi till drift, transporter, masshantering samt miljö- och arbetsmiljöfrågor.

Tillsammans med Boliden, och ett flertal andra experter, kan vi på ett metodiskt tillvägagångssätt räkna ut bergets hållfasthet och därefter ta fram förslag på olika typer av barriärer. Just nu håller vi på att gå igenom för- och nackdelarna med olika typer av barriärer, exempelvis cementinslutning, säger Ida Tjerngren.

En förhoppning är att slutförvaret ska kunna tas i bruk under senare halvan av 2019. Så här långt har man bland annat drivit en ungefär tre kilometer lång ramptunnel de dryga 300 meterna ner till den slutliga nivån för slutförvaret.



Håll dig uppdaterad med Mentor Newsroom

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Rätt använd – många möjligheter

Kranpunkten storsatsar – köper in 200 maskiner

Det är bråda tider för Kranpunkten. Efterfrågan på maskiner för vertikala transporter är stor och företaget investerar därför cirka 80 miljoner kronor för att stärka sin uthyrningsflotta med i runda tal 200 nya maskiner.

Oerlikon i finskt förvärv

Land Rover mobiltelefonidebuterar på MWC i april

Nu kastar sig även Land Rover in i mobiltelefonernas värld. Stor batterikapacitet och god funktionalitet även då händerna är våta eller försedda med handskar utlovas.

NCC på köprunda i Danmark

Förvärvet av Jakobsen & Blindkilde stärker NCC:s ställning på framför allt Jylland, men även i resten av Danmark.

Cirkeln sluts i Umeå

Den sista delen av Umeås ringled skulle börja byggas 2013. 2019 ska skopan äntligen kunna sättas i backen för Västra länken, det står klart sedan regeringen sagt sitt.

Nyhetsbrev

Nu tar tredje generationen Olsson vid

Plus

Billigare vätgas i sikte

Forskare vid KTH har hittat en metod som kan producera vätgas både billigt och storskaligt – Det ger nytt hopp för vätgasdrivna bussar, läs om hur det går till här!

ifoodbags grundare lämnar bolaget

Investerar i unik smältspinningsutrustning

Kaunis Iron gör klart för gruvstart

Genom att alla nödvändiga resurser nu samlats i ett bolag ska det vara möjligt att återstarta gruvverksamheten i Kaunisvaara i sommar.

Smurfit Kappa uppgraderar övervakningssystem

För att undvika stillestånd uppgraderar Pappersbruket Smurfit Kappa i Piteå till nästa generations övervakningssystem IMx-8 från SKF.

Underhåll stoppar kärleksyttringar

Det är många kärlekspar som har satt upp hänglås på en bro i Västerås för att manifestera evig kärlek. Nu är det slut med det. Broräcket ska bytas ut.

Låg stresstolerans kan leda till rökning

Framgång för Kollektivtrafik SYD

21 februari genomfördes branschmötet Kollektivtrafik SYD i Luftkastellet utanför Malmö - Runt 60 deltagare är på plats, läs mer här!

NCC-veteran blir Sveviachef

Svevia har fått en ny regionchef för division anläggning Syd-Väst – Sven-Åke Bengtsson

Spårvägsbygge mot Kista

Alliansen: Skärp kraven för återvinning

Debatt: Vi måste bli bättre på att ta tillvara och återvinna. För fortsatt ekonomisk tillväxt, minskad klimatpåverkan och skydd av naturens resurser behövs en cirkulär ekonomi där det som en gång bara var avfall blir till nya produkter. För att lyckas krävs tydliga och långsiktiga regler, och därför föreslår Alliansen att kraven skärps på flera områden.

Ledare: Regeringens planekonom

Miljöanpassad snöhantering

i sex säsonger har NCC:s egenutvecklade snöreningsanläggning Snowclean tagit hand om de snömassor som tas bort från Oslos gator och torg. Anläggningen omvandlar snön till vatten och filtrerar bort föroreningarna innan smältvattnet leds vidare till fjorden.

Ständig städning för Svevia

Sju nätter i veckan 36 veckor om året – Svevia har fullt upp med Stockholms tunnlar, små och stora anläggningar med en sak gemensamt – de är riktigt smutsiga.

Specialfordon spolar rent

En jättelik våtdammsugare och skräddarsydda teknikbilar med busshytt och robotarm är grunden när Svevia tvättar tunnlar i Stockholm.

Snabba och kalla duschar

Kallt vatten och lite rengöringsmedel är vapnet som står till buds när Stockholms smutsiga tunnlar rengörs. "Det går inte att använda varmvatten i tunnlarna".

Rena framtidsvisioner

Betong som bryter ned föroreningar och färg som andas? Utvecklingen går snabbt och nya metoder skulle kunna underlätta städningen och förbättra miljön i de stora tunnlarna.

Algextrakt kan bli läkemedel

Många döda i soptippsras

Vaktkameror hos SL

Slutreplik: Våga lyfta blicken från diskhon

FM-utbildning får fortsätta

Hoppfulla ministrar efter möte

Ängelholm städar skolor med robot

Miab/NCA blir Miab

Kriminalvården storrekryterar

Personalen utan bonus

Ny provningsmetod metod med radiologi

Licensaffärer lyfter Bactiguard

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.158