23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Nordiske Medier Newsroom

Därför tar Örebro över busstrafiken

Region Örebro har startat ett eget offentligägt bussbolag som ska börja ta över trafiken i egen regi från 2019 – Men inte för att slå ut de små bussbolagen, snarare för att rädda dem, enligt länstrafikens ordförande Mats Gunnarsson på Svensk Kollektivtrafiks årskonferens, läs mer här!

1 januari i år bildades det nya bussbolaget genom sammanslagning med Västerås Lokaltrafik

Vad vill ni uppnå med ert nya bussbolag i Region Örebro?

- Jo vi har ett trafikförsörjningsprogram där vi säger att vi ska ha Sveriges mest nöjda kollektivtrafikresenärer, säger Mats Gunnarsson, MP, regionråd och bland annat ordförande för Länstrafiken. Det kanske vi inte kommer att få år ett eller år två, men det är en uttalad inriktning där vi sätter fokus på resenärerna. Ibland har det varit allt för mycket fokus på teknik, turer och fordon. Viktigt, men vi ville sätta resenärerna i fokus.

- Sedan har vi haft en del ganska tuffa upphandlingar i länet och samtidigt har vi ibland haft svårt att utvecklas och komma vidare inom befintliga avtal.

Har ni sneglat på andra områden i Sverige?

- Ja, vi har tittat på Västmanland och Luleå som haft mycket bra siffror när resenärernas synpunkter på trafiken utnyttjas, säger Mats Gunnarsson. Och både Luleå och Västmanlands trafikbolag är offentligt ägda. I maj fick vi se siffror som visar att Luleå Lokaltrafik ligger bäst till vad gäller utbudskilometer per krona. Det argumentet hade vi inte när vi fattade beslutet, däremot de nöjda kundsiffrorna. Dock är utbudskilometer per krona ytterligare en faktor som visar att vi är på rätt väg.

Men konkurrensen då, den försvinner i Örebro från och med hösten 2019?

- Vi såg också att konkurrensen som fanns mellan de stora drakarna är lite chimär, säger Mats Gunnarsson. Tre av de fem största bussbolagen som kör i Sverige är statsägda. Och vi har under åren upplevt att de små bussåkerierna på landsbygden har slagits ut av dem. En del små orkar inte ens leverera in underlag för att kunna vara med i upphandlingarna, sedan såg vi också att de små hade svårt att vara med i konkurrensen när de här stora dundrade in.

Fast nu blir det ju ni med ert offentligägda bussbolag som kör i stället för jättarna?

- Nej vi vill inte köra all busstrafik i hela länet för alltid. Vi vill tvärt om öppna dörren för de här litet mindre avtalen där vi kan behålla smååkerierna som en resurs i den glesare delen av länet där de fyller många andra funktioner än att bara köra skoltrafik eller linjetrafik en viss tid på dagen. De finns där även på helgerna och kan då köra pensionärer på julmarknadsresa, idrottslaget som ska spela handbollskupp och allt sådant. Risken är att de här nyttiga små bussbolagen försvinner, det vill vi förhindra.

Ja, många mindre bussbolag har slagits ut, finns exempel på motsatsen alltså?

- Det ser vi i Västmanland, säger Mats Gunnarsson. Där har de hittat en modell där de skriver ramavtal och handlar upp på litet mera enkelt sätt. Alltså handlar upp mindre avtal inom systemet. Där har de en mix av det egna bolaget och små avtal, en modell som villar här i Örebro också.

Sveriges Bussföretag har riktat kritik mot detta med eget offentligägt bolag – kommentar?

- Vi försöker förklara för dem i de möten vi har, alltså att vi inte ser det här som en slutgiltig lösning att hela länet. Allt ska inte bli kommunalt, utan vi ser det här som en bra möjlighet att lära oss mera och kunna ha en kapacitet när vi inte blir nöjda med trafik i någon del av länet.

Söne är stora i västra delen av länet och är ett litet större bolag, hur blir det där?

- Det avtalet löper vidare i många år till, så de kör på som vanligt. Däremot får vi chans att få en bättre insyn i kostnader och villkor genom bolaget som vi är med och äger själva. I centrala Örebro kommer vi däremot att ta över under hösten 2019, liksom delar av länstrafiken som utgår därifrån, bortåt 30 regionbusslinjer, det är redan spikat.

Och sedan tar ni över vartefter avtalen löper ut?

- Inte säkert, fortsätter vi att få bra förslag när vi går ut och gör upphandlingar i andra delar av länet så finns det säkert anledning att fortsätta köra vidare på anbud där. Men om vi bara får in ett eller två dåliga anbud så skulle vi i det läget stå utan kapacitet och tvingas välja ett dåligt anbud. Det har hänt en gång för oss tidigare och flera gånger i andra län.

- Den situationen vill vi inte hamna i igen, nu kommer vi att kunna säga nej tack, då kör vi själva. Nu har vi muskler och kapacitet att kunna göra det. Då kan vi alltid lösa det själva.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.106