23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Nordiske Medier Newsroom

5 snabba...

...till Hans Remvig som arbetat länge med olika typer av marknadsundersökningar av turismnäringen - Och som gjort sig känd för att totalsåga den statistik som levereras till branschen, läs mer här!

Hans Remvig har alltså arbetat länge med olika typer av marknadsundersökningar av turismnäringen (evenemang, varumärken, affärsresor, privatresor, konferenser, etcetera) på Resurs för Resor och Turism i Norden AB, som är ett oberoende konsultföretag inom resor och turism. Hans Remvig gör också turistekonomiska beräkningar, djupa analyser och anlitas som föreläsare. Varje månad kommer månadsrapporten ”Vart är vi på väg?” med såväl statistik som betraktelser av olika företeelser inom hela turismområdet. 

Har du sett några intressanta trender inom resandet som är viktiga för researrangörerna det senaste året?

- Det intressanta är att det svenska resandet har ökat kraftigt i Sverige de senaste åren, säger Hans Remvig. Svenskarna vill upptäcka Sverige igen, så därför har svenskarnas resande i sitt eget land ökat rejält. Procentuellt har det utländska resandet ökat mest i Sverige, men i reella tal så är bilden tydlig – det är det svenska resandet som har ökat, det är alltså svenskar som fyllt hotellnätterna i första hand. Litet lustigt, faktiskt, eftersom ingen pratar om det här, i stället talar man om indier och kineser som i dag endast utgör en mycket liten del av alla gästnätterna i Sverige.

- Mellan 2008 och 2016 har de svenska gästnätterna ökat med över 8 miljoner. Samtidigt ökade de utländska gästnätterna med 3,6 miljoner. Alltså ökade de svenska mer än dubbelt så mycket som de utländska, däremot ser det annorlunda ut om vi anger ökningen i procent. Då har de utländska gästnätterna ökat med 30 procent medan de svenska ökat med 29 procent. Att bara titta på procenttal ger fel information i det här fallet.

Vad har du för råd till svenska buss- och gruppresearrangörer inför 2018?

- Se till att marknadsföra er mot de svenska resenärerna som vill resa i Sverige. Varför ska de åka runt i egen bil? Det är mycket bättre att åka buss, då slipper de tänka på att köra, de behöver inte hitta och det är mycket bättre för miljön. Bussen är många gånger miljövänligare än den egna bilen.

För att komma ut till de mindre platserna så är det bussen som gäller, tågen går inte dit längre. Så försök att snappa upp de här reslystna svenskarna, få dem att välja bussen, det är utmaningen för alla bussresearrangörer.

Du har varit skeptisk till mycket av den officiella statistiken inom turistsektorn, nu senast rapporten från Tillväxtverket angående turistkonsumtionen i Sverige 2016 – kan du utveckla det?

- Jo det är helt enkelt så att Tillväxtverket inte har den turistiska kunskapen, säger Hans Remvig. De kan därför inte upptäcka när en siffra är rimlig eller helt felaktig. Och de siffror Tillväxtverket har publicerat är helt horribla vilket betyder att den eller de som är ansvariga på verket inte har minsta grepp om den bransch som siffrorna handlar om. Här ska sägas att siffrorna kommer från SCB ursprungligen. Där är de säkert bra på statistik, men de ser inte heller om det är rimliga siffror. Det fattas personer som kan turism i de här leden.

Vilka statistiska misstag i övrigt vill du lyfta fram?

- Det finns ingen ordentlig statistik i dag, det är det mest allvarliga. De utländska hotellgästnätterna i Tillväxtverkets IBIS-undersökning är dubbelt så många jämfört med dem SCB redovisar. Vad stämmer då, kan man med rätta fråga sig. Visit Sweden talar om indierna som en stor grupp inkommande turister, men de flesta indier som kommer hit kommer för att jobba och är alltså inga fritidsresenärer.

- Det ser inte heller ut som om besöksnäringens egen organisation, Visita, har grepp om statistiken, inte heller Svensk Handel. Det ser inte bättre ut än att det råder dåliga kunskaper om turismen på många håll, det är det som är nöten i det hela. Och det innebär att en felaktig bild av läget riskerar att spridas.

- Allt detta gör att Sverige har saknat riktiga turistiska siffror på många år vilket ursprungligen beror på att Tillväxtverket klantade till det, därför finns det ingen bra statistik inom det här området i Sverige. Till det kommer ett tungt Stockholmsperspektiv på allt som skrivs och sägs om turismen i Sverige, alla verkar ha missat att svenskarnas andra flygplats efter Arlanda är Kastrup i Köpenhamn. Om Sturup fick järnväg till sig kunde den fungera som Köpenhamns östra flygplats, men i dag reser de flesta från Sydsverige ut från just Kastrup och de som ska till södra Sverige kommer in via Kastrup.

Slutligen, hur tror du att den inkommande turismen till Sverige kommer att utvecklas under de kommande två, tre åren?

- Mycket styrs av valutan och vädret! Så medan valutan inte utgjort något hinder så har årets sommar inte varit precis inbjudande för de turister som kom hit. Det som Sverige kan sälja in sig på att vår natur och Allemansrätten men då krävs litet tur med vädret också.

- Vad som händer med Brexit vet vi inte mycket om ännu, pundet har sjunkit något men inte så att det bör påverka resandet från Storbritannien speciellt mycket. Däremot fick vi betydligt fler turister från USA vilket vi nog kan ”tacka” president Trump för samt sjunkande flygpriser mellan Europa och Nordamerika.

- Sedan tror jag att vi måste satsa på de närliggande länderna runt Sverige. Det är där vi har vår marknad. Ytterst få tyskar har någonsin besökt Sverige, det handlar om kanske drygt 3 procent av dem. Om vi bara kunde öka inkommande tyskar med en procentenhet så har vi inte tillräckligt med hotellrum åt dem i Sverige!

- Så satsa på Tyskland men också på Polen, vårt andra stora grannland i söder. Det är den nya stora marknaden för inkommande turism, vi har färjor och flyg mellan våra länder men ännu är det ytterst få polacker som turistar i Sverige, de som kommer hit gör det för att arbeta här. Vi har starka band mellan Sverige och Polen historiskt vilket bör kunna användas när Sverige säljs in till polska turister. Bland de 44 miljonerna som bor i Polen finns fler rika personer än vad det finns i Sverige. Det finns alltså potential att locka hit många fler av dem till Sverige.

- Kineserna och indierna talar ju alla om. Men det handlar ännu om få besökare och speciellt kineserna gör av med extremt litet pengar när de är i Sverige. Rika polacker skulle säkert handla för betydligt mycket mer liksom de flesta andra turisterna. Och glöm inte att svenskar som turistar i Sverige också spenderar mycket pengar i landet, ofta mer än de utländska besökarna, de går ju på teater och konserter i större utsträckning än vad utlänningarna gör.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078