23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Nordiske Medier Newsroom

Det brinner i motorn!

Brand i bussmotorn är en mardröm för alla bussbolag, speciellt med de många heta gas- och Euro 6-motorerna - Men det finns hjälp, läs här!

Svensk teknik med vattendimma under högt tryck släcker elden bokstavligen blixtsnabbt och har blivit en riktig affärsframgång. Fogmaker i Växjö tillverkar och säljer sitt brandsläckningssystem globalt, senast har mycket handlat om en jätteorder till Australien. De största återförsäljningsorganisationerna finns i Australien och Nordamerika. Flest system går till bussar, resten till arbetsmaskiner av olika slag.

- Förra året levererade vi 18000 system varav över 15000 till bussar i 50 länder, säger Andreas Svensson, vd för Fogmaker International AB. Vi har allt inom huset, inköp, logistik, försäljning och produktion.

Sedan starten 1995 har företaget levererat mer än 150000 system till runt 125000 bussar. Den årliga tillväxten ligger på 20-25 procent per år. Behovet av brandskydd i fordon är stort, så en effektiv produkt har en given marknad. I Sverige infördes försäkringskrav på släckningssystem i bussar 2004. Fogmaker jobbar mycket med certifiering och innehar en lång rad sådana i dag. För att klara tillväxten så har ny produktionslokal och kontor byggts under 2017 och dessutom är ett nytt testlabb med utvecklingsavdelning och skolsal för både teoretisk och praktisk träning på väg att färdigställas under 2018.

Tekniken som Fogmaker använder är vattendimma under högt tryck, över 100 bar, för att släcka bränder i slutna utrymmen som exempelvis motorrum. Branden duschas vilket ger en kraftig kyleffekt, samtidigt trycks syret undan.

Systemet består av en kolv-ackumulator med en kolv, en ventil som öppnas när en detektorslang brinner av när branden uppstår. Munstyckena i systemet sprutar ut vattendroppar som är ofattbart små, det går 8000 Fogmaker-droppar på en ”vanlig” vattendroppe. Det här gör att mikrodropparnas totala yta blir enormt stor vilket ger en dramatisk kyleffekt. Samtidigt så förångas vattendropparna till vattenånga som tar mycket mer plats. Expansionen vid ångbildningen sänker syrenivån. Systemet slår alltså samtidigt mot värmen och syret.

Eftersom det finns bränsle i motorrummen som kan återantändas har vattendimman en tillsats som skapar en filmbeläggning som täcker alla ytor och sätter stopp för det.

Problemet med bränder i bussarnas motorrum har ökat med de allt mer miljövänliga motorerna, typ Euro 4, 5 och nu 6. Bullerkraven gör också att motorerna byggs in allt mer, vilket ökar risken för höga temperaturer och därmed ökad brandrisk.

- De miljövänliga biogasbussarnas stora nackdel är att motorn blir så het, säger Andreas Svensson. Den är 100 grader varmare än en dieselmotor. Samma sak med Euro 6, mycket varmare än den gamla dieselmotorn.

Om allt fungerar som det ska så sker ingen motorbrand. Men om den inträffar i exempelvis en gasmotor så kan det gå riktigt illa mycket snabbt utan släckningsutrustning. Något Andreas Svensson anser att alla borde ha:

- Systemet är mycket enkelt uppbyggt, ingen elektronik eller batterier, därför är det också totalt driftsäkert. Det är också tacksamt att installera i bussen.

FAKTA/Fogmaker

Omsättning: 170 miljoner kronor

Anställda: 55

Exportandel: Drygt 90 procent

BREAKING
{{ article.headline }}
0.063