Tema MaaS
Ännu har vi inte sett så mycket praktiska exempel på MaaS, men det finns några och inom kort kommer flera, enligt Mats Johansson som är en av IT-koncernen Hogias experter inom det här området.
UbiGo i Göteborg var ett tidigt exempel på MaaS som lanserades redan innan begreppet hade börjat användas. Nu när MaaS eller kombinerad mobilitet blivit känt gäller det för aktörerna att paketera det som erbjuds på ett bra sätt, att visa hur en mobilitetstjänst ska erbjudas samtidigt som det är tydligt vilken mobilitetstjänst som kan erbjudas. Sedan gäller det att klara ut hur den bakomliggande tekniken ser ut och hur det fungera rent praktiskt. En händelse som ser ut som en tanke är att UbiGo kommer till Stockholm kommande vår, den här gången ska runt hundratalet stockholmare erbjudas att abonnera på mobilitet.
- Just när det gäller tekniken bakom MaaS-lösingar så kommer Hogia in i bilden med våra system och vår kunskap kring hur kollektivtrafikdata hanteras samt hur den görs tillgänglig. Där ligger vår styrka, säger Mats Johansson, bolagschef för Hogia Communications AB samt kommersiellt ansvarig för koncernens sektor Travel.
- Vi har inga ambitioner att leverera paketerbjudandet till kund, däremot är vi gärna med på den tekniska sidan. Våra system kan skapa möjligheten till den här typen av tjänster.
Mats Johansson har lång bakgrund inom bussbranschen, bland annat var han vd på Flygbussarna. De lanserade kombinationen taxi och flygbuss, tjänsten Flygbusstaxi, vilket med all rätt kan betraktas som en tidig kombinerad mobilitetstjänst. Kunden åkte med bussen till vald hållplats där taxin stod och väntade.
- Jag var med och försökte lansera det här när vi startade flygbussverksamheten i Göteborg. I Stockholm hade det fungerat bra i flygbusstrafiken mellan Arlanda och Stockholm, men i Göteborg fungerade det inte särskilt bra.
För det är en sak att ha ett system som gör det möjligt att sälja tjänsten Flygbusstaxi, utmaningen är att få det att fungera i praktiken: Om taxin inte står vid hållplatsen när flygbussen stannar så fungerar inte den kombinerade mobiliteten vilket i sin tur gör att ingen vill köpa den. Med dagens smarta telefoner hade det kanske gått bättre, där kan kunden se var den beställda taxin befinner sig och få en exakt ankomsttid till hållplatsen, kanske bara en eller två minuter. Då håller sig kunden nöjd, men den tekniken fanns inte för tio år sedan.
Hogias produkt ”TransitCloud” kan spela en viktig roll eftersom det används för att skapa realtidsinformation om kollektivtrafik. Den kan visa var bussen verkligen befinner sig i förhållande till var den borde ha befunnit sig enligt tidtabell, uppgifter som en leverantör av kombinerad mobilitet kan bygga vidare på.
I dag använder många trafikhuvudmän ”PubTrans” som är Hogias huvudsystem. Den allmänna kollektivtrafiken i Sverige är utbyggd och subventionerad på ett sätt som gör att en MaaS-leverantör rimligen vill bygga sitt utbud med den som stomme.
Leverantörerna av kombinerad mobilitet hänger sedan på en komplettering till den vanliga kollektivtrafiken: Taxi nämndes tidigare, det kan också handla om hyrbil eller hyrcykel så att det blir ett komplett mobilitetserbjudande.
- För att det ska bli möjligt så måste informationen om kollektivtrafiken erbjudas på ett högupplöst sätt, säger Mats Johansson. Det vill säga en mycket detaljerad information om hur trafiken ser ut för att det ska kunna fungera. Ungefärlig information håller helt enkelt inte för att det ska gå att skarva i andra färdsätt exakt rätt. Och det kan vi erbjuda via vårt Pub Trans enligt vår syn på saken!
Just Pub Trans skapar möjligheter till att ta fram konsekvent och sammanhängande data som gör det möjligt att bygga kombinerade mobilitetstjänster med. Något som bara är möjligt om data levereras i realtid vilket alltså Hogias system Transit Cloud kan hjälpa till med.
Det finns ännu inte så många tillämpningar på en tillämpning på MaaS – kombinerad mobilitet – men förutom flygbusstaxin och Ubigo vill Mats Johansson lyfta ännu ett spännande exempel: I Värmland finns koll inte bara på den allmänna öppna kollektivtrafiken utan även på den särskilda kollektivtrafiken. Det innebär att trafikhuvudmannen även positionerar sina skol- och färdtjänstfordon vilket möjliggör integration mellan den allmänna och särskilda kollektivtrafiken vilket effektiviserar exempelvis sjukresor i regionen. Resultatet blir en kombinerad resa med flera fordon så att resenären kommer hela vägen från hemmet till i det här fallet sjukhuset eller vårdcentralen. Värmlandstrafik har också tagit reda på var bästa punkten är för byte mellan transportslagen – och för att hitta de punkterna behövs den högupplösta realtidsinformationen.
- Vi har en produktvariant som jag tycker borde nämnas här och det är ”TransitCloud on-board”, säger Mats Johansson. De finns installerade bland annat på SL:s stombussar i Stockholm och visar, med utgångspunkt från var bussen är, vilken nästa hållplats är och vilka bytesmöjligheter som finns där i realtid.
Så används tekniken på SL:s stombussar, men den skulle redan i dag kunna visa de bytespunkter som finns och när den buss som önskas anländer dit samt alternativa färdvägar för resenären. Samma information som visas i bussens bildskärm kan lika lätt föras över till resenärens egen privata skylt i fickan, vanligen kallad smartphone.
Ingen gillar byten i kollektivtrafiken, men den här tekniken underlättar för resenären att acceptera dem, tror Mats Johansson. Resenären får överblick och kan välja mellan flera alternativ under resans gång.
Till det kommer att Hogias teknik kan leverera mer nyttig information: Exempelvis om och hur många hyrcyklar det finns vid nästa hållplats – kanske en resenär som abonnerar på lånecyklar i sitt personliga mobilitetspaket. Sådana här mobilitetspaket kan vara ytterst flexibla, för utom den vanliga kollektivtrafiken kan de kompletteras med cykel, taxi och hyrbil allt efter resenärens önskemål.
När kan det då tänkas att MaaS på det sättet börjar slå igenom på allvar?
- Ännu har jag inte sett något i Sverige som inkluderar all slags kollektivtrafik, säger Mats Johansson. Däremot är de tekniska förutsättningarna redan på plats. De tekniska lösningarna kan alltså Hogia leverera.
Sedan är det upp till andra aktörer att göra resten och det finns flera som arbetar med att utveckla MaaS-tjänster redan i dag och de blir säkert fler. Det här börjar nu bli möjligt sedan trafikhuvudmännen i allt större utsträckning släpper ifrån sig sin realtidsinformation.