23948sdkhjf

Fack vill ha höghastighetsjärnväg

| Av Thomas Dietl | RT-Forum | Tipsa redaktionen

Fackförbundet ST, förr känt som statstjänstemannaförbundet, vill ha höghastighetståg i Sverige byggd med lånade pengar – läs mer här!

Fackförbundet ST har svarat på Trafikverkets remiss ”Förslag till nationell plan för transportsystemet 2018 – 2029” där det bland annat anges att det endast bör byggas en light-version av höghastighetståg med maxhastigheten 250 km/h. Detta räcker inte enligt ST som anser att Sverige behöver en god infrastruktur vilket också skulle gynna den fackliga organisations medlemmar där många arbetar med infrastruktur.

- Vi ser främst lånefinansiering som ett alternativ för finansiering av höghastighetsjärnväg. Detta för att kunna göra hela investeringen på en gång och bygga hela banan, säger Britta Lejon, ordförande i Fackförbundet ST.

En väl fungerande infrastruktur är en viktig förutsättning för en god statlig service i hela landet. Fackförbundet ST avråder från den kompromiss som Trafikverket har föreslagit för en höghastighetsjärnväg i Sverige. Vi vill istället se höghastighetsbanor som är dimensionerade för minst 320 km/h, både ur ett klimatperspektiv och ur ett samhällsekonomiskt perspektiv ser vi det som ett bättre långsiktigt alternativ. Kostnaden för dessa investeringar är så stora att de inte kan finansieras via statsbudgeten för då omöjliggörs nödvändigt underhåll och behov av upprustning. 

- Underhåll och investeringar i befintlig infrastruktur bör prioriteras för att vi i Sverige ska ha väl fungerande transporter på järnväg, säger Stefan Bieder, vice ordförande för ST inom Spårtrafiken.

Det är viktigt att transportpolitiken är sammanhållen och bidrar till en jobbskapande tillväxt som samtidigt hållbar. Tyvärr konstaterar Fackförbundet ST att delar av inriktningen på transportpolitiken riskerar att försvåra detta. Det är en god ambition att en större andel av de långväga godstransporterna ska gå på järnvägar och sjöfart. Men det är vår bedömning att höjda banavgifter riskerar att leda till motsatt effekt för godstrafiken, att färre långväga godstransporter kommer ske på järnväg.

Vi ser det också som viktigt att regeringen lägger fram ett förslag om vägslitageavgifter för lastbilar. Vi menar att det skulle vara bra för hållbarheten och leda till konkurrensneutralitet mellan transporter.

Fotnot. Fackförbundet ST har medlemmar bland anställda på Trafikverket, Luftfartsverket, Sjöfartsverket och Statens väg- och transportforskningsinstitut. Hos oss finns även anställda på de statliga bolagen SJ, Green Cargo, Infranord och Swedavia samt de som arbetar på bolag med statlig anknytning, exempelvis MTR, Aviator och Menzies.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Rymden på Stockholms Kulturfestival

Rymden är årets tema på Stockholms Kulturfestival som går av stapeln 13-17 augusti – något att pricka in för temaresan till Stockholm under sensommaren.

Bäst i landet på avfallshantering

Nöjda kunder och bra miljövärden för förnybara drivmedel och matavfallsinsamling avgjorde när landets bästa bästa kommun på avfallshantering utsågs igår.

Peab bygger naturnära

Ett helt nytt bostadsområde ska byggas i Sollentuna.

Liten rigg med stor räckvidd

Sandviks nya topphammarrigg får plats på en släpvagn, enligt företaget tar aggregatet sig fram nästan överallt och den ska passa för både anläggningsjobb, tunneldrivning och stenindustrin.

Siktar på Bussförar-SM 2019

Regerande svenska mästaren i att köra buss, Anders Norell Bergendahl, siktar på deltagande i Bussföra-SM även i år – varvar läkarstudierna med helgjobb som bussförare.

SJ ska köra Öresundståg

Det blir SJ som ska köra och underhålla Öresundstågen från och med december 2020 – det beslutades av de regionala trafikhuvudmännen 21 maj.

Nyhetsbrev

Upptåget närmar sig Mälartåg

En integrering av Upptåget med Mälartåg, det kan bli resultatet av det beslut som Trafik- och samhällsutvecklingsnämnden fattade vid sammanträdet 20 maj.

Risk för brittisk stålkollaps

Busskuren som renar luften

Avancerad pålning för Sveriges första AC Marriott-hotel

Ibland är det trångt på riktigt – järnvägen dundrar förbi bara några meter från bygget och hela tomten går åt när Constrera bygger hotell tillsammans med Vi Invest i Solna.

Rottneros massa nu fossilfri

Klarsignal för nya E10

Peab asfalterar i Olofström

Klockan tickar för Bergnäsbron

Hon blir Wästbyggs nya Stockholmschef

Ny säckfabrik invigdes av näringsministern

Avfall Sverige avbryter samarbete kring förpackningar

Avfall Sveriges styrelse har beslutat att tills vidare avbryta arbetet med den samverkansplattform som skapats med Förpacknings- och Tidningsinsamlingen, FTI.

Samarbete ska minska matsvinn i livsmedelsbranschen

Nya krafter i Svenska Förpackningsgillet

1

Hon ska leda PE:s satsning på infrastruktur

PACK POINT NORDIC av stapeln – Konferensen i bilder

ÅI till Holmen: Låt oss inte sprida fake news

Holmen skapar förvirring kring klimat- och miljönyttan med återvunnet papper.

Fokus på rugby för Polarcool

Ny strategi att behandla tuberkulos

DSM gör förvärv

Växjö nästa för Hydroscand

Coromatic får ny ägare

Uppländskt uppdrag för Peab

De två bolagen går samman

Nytt bostadsområde byggs i Ale kommun

Ledare: Vårbudget utan svar

1

Stora bostadsbyggen på Slakthusområdet

Förändringar i producentansvaret riskerar snedvrida konkurrensen

SIS får nytt namn och utseende

Ny hållbarhetschef på Svevia

Vill ha mer tid att täcka deponi

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.157