Fack vill ha höghastighetsjärnväg

| Av Thomas Dietl | RT-Forum | Tipsa redaktionen

Fackförbundet ST, förr känt som statstjänstemannaförbundet, vill ha höghastighetståg i Sverige byggd med lånade pengar – läs mer här!

Fackförbundet ST har svarat på Trafikverkets remiss ”Förslag till nationell plan för transportsystemet 2018 – 2029” där det bland annat anges att det endast bör byggas en light-version av höghastighetståg med maxhastigheten 250 km/h. Detta räcker inte enligt ST som anser att Sverige behöver en god infrastruktur vilket också skulle gynna den fackliga organisations medlemmar där många arbetar med infrastruktur.

- Vi ser främst lånefinansiering som ett alternativ för finansiering av höghastighetsjärnväg. Detta för att kunna göra hela investeringen på en gång och bygga hela banan, säger Britta Lejon, ordförande i Fackförbundet ST.

En väl fungerande infrastruktur är en viktig förutsättning för en god statlig service i hela landet. Fackförbundet ST avråder från den kompromiss som Trafikverket har föreslagit för en höghastighetsjärnväg i Sverige. Vi vill istället se höghastighetsbanor som är dimensionerade för minst 320 km/h, både ur ett klimatperspektiv och ur ett samhällsekonomiskt perspektiv ser vi det som ett bättre långsiktigt alternativ. Kostnaden för dessa investeringar är så stora att de inte kan finansieras via statsbudgeten för då omöjliggörs nödvändigt underhåll och behov av upprustning. 

- Underhåll och investeringar i befintlig infrastruktur bör prioriteras för att vi i Sverige ska ha väl fungerande transporter på järnväg, säger Stefan Bieder, vice ordförande för ST inom Spårtrafiken.

Det är viktigt att transportpolitiken är sammanhållen och bidrar till en jobbskapande tillväxt som samtidigt hållbar. Tyvärr konstaterar Fackförbundet ST att delar av inriktningen på transportpolitiken riskerar att försvåra detta. Det är en god ambition att en större andel av de långväga godstransporterna ska gå på järnvägar och sjöfart. Men det är vår bedömning att höjda banavgifter riskerar att leda till motsatt effekt för godstrafiken, att färre långväga godstransporter kommer ske på järnväg.

Vi ser det också som viktigt att regeringen lägger fram ett förslag om vägslitageavgifter för lastbilar. Vi menar att det skulle vara bra för hållbarheten och leda till konkurrensneutralitet mellan transporter.

Fotnot. Fackförbundet ST har medlemmar bland anställda på Trafikverket, Luftfartsverket, Sjöfartsverket och Statens väg- och transportforskningsinstitut. Hos oss finns även anställda på de statliga bolagen SJ, Green Cargo, Infranord och Swedavia samt de som arbetar på bolag med statlig anknytning, exempelvis MTR, Aviator och Menzies.



Håll dig uppdaterad med Mentor Newsroom

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Almedalen med MedTech Magazine och Life Science Sweden

Var: Gotlands Museum, Strandg 14, Visby. När: Måndagen den 2 juli kl 09.30 - 15.00

Ägarbyte i Protab

Efter 30 år väljer Protabs grundare och huvudägare Jan Hörnberg att sälja sin andel i företaget med övertagande nu under sommaren.

Lambertsson fortsätter grön satsning

Efter en trög start ökar nu efterfrågan på Lambertssons eldrivna anläggningsmaskiner. Företaget väljer därför att förstärka sitt utbud av ”gröna” maskiner.

Entreprenör utsedd till stort beläggningsjobb

Risk för odetonerad ammunition vid markjobb inför Norrbotniabanan

Mineraler utvinns ur gruvavfall

Ragn-Sells och LKAB inleder nu ett samarbete för att utvinna de värdefulla mineraler som finns i gruvavfall.

Nyhetsbrev

Gigantiskt markjobb grundar för vindkraft

Anläggningsjobb för närmare en halv miljard kronor lägger grunden för Vattenfalls hittills största landbaserade vindkraftsprojekt i Sverige.

Levi's lanserar Pride-kollektion

The Body Shop värvar vd från Adidas

Hit kommer Lidl härnäst

Plus

Ny teknik för busstrafik

Bussarna leder stort när det gäller andel fordon som kör fossilfritt på de svenska vägarna – Hur blir det framöver med fler elfordon och självkörande fordon, det diskuterades på ett seminarium i Visby under Almedalsveckan.

Koncernen avyttrar verksamhet i Åstorp

Smått är gott

Kompaktmaskiner blir allt populärare. Det hävdar i alla fall Hitachis svenska generalagent Delvator som ser ett uppsving för kompaktgrävarna.

Regelrytteri hämmar besöksnäringen

Sveriges besöksnäring befinner sig i snabb tillväxt och är en av de största branscherna totalt sett – Men regelrytteri och krångel sätter krokben för utvecklingen, det konstaterades på ett seminarium i Visby 5 juli.

Grossisten ska utreda om återkallade jordgubbar

Menigo om jordgubbarna: "Vi ser detta som en mycket allvarlig händelse och kommer att följa upp och utreda det inträffade".

Lööf attackerade högerextremisterna

3900 personer lyssnade på centerpartiers ledare Annie Lööf 4 juli i Almedalen – En bråkdel av åhörarna var högerextrema som snart nog fick svar på tal av centerledaren.

Pipelife köper Isoterm i Sverige och Norge

Myndigheter dryftar drönare

Hur får drönare användas egentligen? Åsikterna har varit delade och frågan ska nu analyseras

Swedish modules söker med ljus och lykta efter montörer

Fabrikschefen: "Det är svårt att hitta rätt kompetens".

Värmen tvingar mejeri till minskad glassproduktion

Hållbara Lund vann igen

För tredje året i rad vann Lunds kommun SHIFT kommunrankning för hållbara transporter - Priset delades ut på ett av Trivectors seminarier i Almedalen 4 juli.

Fler dog på vägarna

Trenden är tydlig

En allt högre andel av Sveriges små och medelstora företag vill växa och anställa.

Flygresorna oförändrade i juni

”Det blev alldeles kolsvart i luften”

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

Blir ny vd för Sisp

Ny generaldirektör för Vårdanalys

Isberg ny chef

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.17