Lotta Frenssen började som vd på Elmia och har dessförinnan arbetat på företaget 3M, bland annat som nordisk marknadschef inom Industri och Transport. Hon har också ett förflutet inom resebranschen som vd för Lotus Travel med kvalitetsresor till Kina, Indien över övriga Asien på programmet. På Danaher Motion var Lotta Frenssen för runt tio år sedan ansvarig för att utveckla el-diesel hybrid-system till tung fordonsindustri. Till det kan nämnas positioner på försäkringsbolaget Skandia, konsultföretaget Askus och generalsekreterare på Svenska Friidrottsförbundet.
Hur gick det till när du fick jobbet som vd för Elmia?
- Jag satt i bilen på E4:an när rekryteringsbolaget ringde. Jag hade ett fantastiskt stimulerande jobb inom 3M men uppdragets komplexitet lockade. Därefter bara ökade intresset från min sida i takt med ytterligare information om uppdraget och möten med ledamöter inom Elmias styrelse…
Är det någon eller några av dina tidigare yrkeserfarenhet som har nytta av i ditt nuvarande jobb?
- Alla mina erfarenheter kan appliceras på Elmia. Elmias verksamhet skiftar från dag till dag / vecka till vecka beroende på mässa / kongress / besökare / utställare. På Elmia kan verksamheten göra rejäla lappkast över en natt – från Hästsportsevent till Internationell industri mässa till Dreamhack och så vidare, och så vidare. Vi har INTE långtråkigt!!!
Vad tror du om mässans möjligheter i framtiden i ett allt mer digitaliserat mötessamhälle?
- Jag tror att det mänskliga mötet blir allt viktigare i vår digitaliserade värld. Det fysiska mötet kommer se lite annorlunda ut i framtiden där vi spelar på alla sinnen – känsel, syn, hörsel, färg/ljus samt lukt/smak. Helhetsupplevelsen i samklang med det digitala skapar enorma möjligheter. Tänk bara på Dreamhack – ett gäng mycket digitalt kompetenta ungdomar som samlas fysiskt kring sitt gemensamma intresse…
Elmia:s samlade erfarenheter och expertis inom mässhantverket och mänskliga möten tillsammans med vårt personliga engagemang gör att vi kan leverera upplevelser till besökare och utställare från hela världen. Ett av mina personliga favoritcitat är från en internationell besökare på Elmia Wood i somras som om sin upplevelse från Elmia Wood sa ”This is better than Google!”
Nordic Rail är av stort intresse för kollektivtrafikbranschen – kan det bli fler mässor hos er som handlar om kollektiv persontransport?
- Absolut. Transport är ett område som har stort fokus på global basis. Vad gäller kollektivtrafik ligger dessutom Sverige i framkant. Att kollektivtrafiken är en nyckelfaktor för miljöanpassat resande gör inte frågan mindre intressant.
Vilka är dina och mässans största utmaningar inför de kommande två, tre åren?
- Att förändra i balans. Vi har stora utvecklingsbehov – men samtidigt kan vi inte ”stänga” verksamheten för att fokusera för vår egen utveckling… ta uppgradering av våra fastigheter/lokaler som ett konkret exempel. Här gäller det att göra allt i rätt prioriteringsordning så vi inte målar in oss i ett hörn. Elmia har en stark och engagerad personalstyrka som vi dessutom lyckats förstärka ytterligare sedan jag kom i mars. Inte minst skapar tillsättningen av Mattias Hörberg som ekonomichef och Benny Blick som produktionschef (fastighetschef) förutsättningar för stabil och långsiktig lönsam tillväxt.