Färre faror för förarna

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Säkerheten står överst på listan när Carlssons Lastmaskiner rensar berg i gamla gruvbottnar. Säkerhetsrutor, utbildning och hjälpsamma hundar ska minska risken för dolor.

Luleå. Säkerhet är ett ständigt aktuellt ämne för Carlssons Lastmaskiner, företaget som startades redan 1952 av Sixten Carlsson och som numera ägs och drivs av Sixtens sonsöner Micael och Mattias Carlsson.

Företaget verkar på flera spelplaner och återfinns lite här och där i Norrbotten. En viktig uppdragsgivare är LKAB, via BDX har Carlssons Lastmaskiner fått ett långvarigt uppdrag för gruvjätten i Svappavaara.

Vi rensar gamla bergbottnar i Leveäniemi och gräver bort löst berg och malm, vi har två grävmaskiner och en dumper igång sju dagar i veckan där, säger vd Micael Carlsson.

LKAB ska återuppta driften i Leveäniemi, det tog flera år att tömma gruvan på vatten och nu är det dags att rensa berget.

Den gamla gruvan är dock full av mindre trevliga överraskningar, när verksamheten lades ned på 1970-talet lämnade man platsen utan att städa särskilt mycket efter sig, ett faktum som innebär att gammalt sprängmedel kan finnas kvarglömt lite här och där.

LKAB:s säkerhetsrutiner är därför omfattande, innan maskinerna ens får komma in söker bombhundar av alla ytor.

– Jag är väldigt imponerad av vad dessa hundar kan göra – de är klockrena, sätter de sig ner då finns det något där, kommenterar Micael Carlsson.

LKAB och BDX ställer också höga krav på maskinerna, alla grävmaskiner ska till exempel vara utrustade med säkerhetsklassade rutor, närmast decimetertjocka glas som ska stå emot om olyckan trots allt är framme.

Grävmaskinerna har också F8-filter som ska minska risken att utsättas för till exempel kvartsit och stendamm.

Alla berörda förare har fått särskild dolutbildning.

De får veta vad de ska titta efter, hur trådar och pentylstubiner ser ut, hur nya och gamla sprängmedel ser ut, kommenterar Micael Carlsson.

Fastlagda rutiner ska minska risken för incidenter, får en förare syn på något misstänkt ska han eller hon ringa ett visst nummer.

– Då kommer LKAB ut direkt och kollar.

Han konstaterar att det är bättre att ringa en gång för mycket än en gång för lite och uppger att LKAB är av samma åsikt.

– Även om det bara var en kvist är det bättre att de kommer ut.

Proceduren tar lite tid, och företaget får betalt per ton. Att stanna upp en stund ”i onödan” kostar därför, men det är det värt, konstaterar Micael Carlsson som noterar att det dyker upp dolor lite här och där.

Oftast sprängs de bort, ibland får vi gräva fram dem först.

Företaget arbetar också med utlastning i en bergtäkt på Öberget i Luleå, en grävmaskin och två hjullastare sköter arbetet och även här krävs stor försiktighet även om maskinerna inte behöver specialutrustas.

På Öberget bedriver Carlssons Lastmaskiner dessutom matjordstillverkning i det egna bolaget Jordproffset, en verksamhet som kräver en lastmaskin och ett Keestrack sorteringsverk.

Säkerhetsfrågan nummer ett här att hålla nyfikna på lagom avstånd.

– Vi har skyltat upp och försöker se till att privatpersoner inte tar sig in i täkten men det lyckas tyvärr inte alltid, säger Micael Carlsson.

Läs också: Lastbilskranar på banan igen

Företaget försöker få pli på privatkunderna men en del varken lyssnar eller lyder och sätter istället sikte på hjullastaren.

– De vill få sin släpvagn fylld, eller så är de bara nyfikna och vill titta på traktorn.

Jordproffset försöker ryta till men det förstås finns gränser för hur mycket man kan skälla ut sina kunder.

– Vi gör vårt bästa, men ibland räcker det inte hela vägen.

Stora maskiner som sorteringsverk kan också innebära en del risker, Micael Carlsson konstaterar dock att för att överhuvudtaget kunna utföra service och underhåll krävs två personer som följer alla rutiner.

– Allt är för tungt och för stort, det går inte att genomföra om man gör fel.

Hur en entreprenör tar sig an säkerheten är numera en avgörande faktor för att ens få jobbet och Micael Carlsson tar fram en gedigen pärm, fylld av de säkerhetskrav olika beställare ställt.

– En del är mer krångliga, andra mindre krångliga, konstaterar han.

NCC, Skanska och SSAB har mer eller mindre utförliga regler för hur arbetet får utföras och Carlssons Lastmaskiner ser till att följa dem.

Vi försöker göra precis som de vill, även om det kanske vore enklare om alla hade samma regler, säger Micael Carlsson.

Han har arbetat i branschen i snart 30 år, och konstaterar att säkerhetstänket utvecklats en hel del sedan 1980-talet.

Det har blivit bättre för arbetspersonalen, förr var man inte lika noga, säger han men konstaterar samtidigt att vissa formaliteter kan vara lätt löjeväckande.

Läs också: Med näsa för maskiner

– När man plogat i många år och plötsligt måste gå kurs – annars kan man tydligen inte ploga, det känns lite som slöseri.

Han konstaterar dock att säkerhet är en självklar del av jobbet numera.

– Det är ett helt annat tänk numera, men tänket är rätt.

Fotnot: Läs om hur Carlssons Lastmaskiner försöker minska risken för stöld här.

———————————————————————————————

Entreprenadbranschens egen tidning!

Följ oss på Facebook, Instagram, Twitter och Youtube

Mer om: REPORTAGE


Håll dig uppdaterad med Mentor Newsroom

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Ledare: Regeringens planekonom

Miljöanpassad snöhantering

i sex säsonger har NCC:s egenutvecklade snöreningsanläggning Snowclean tagit hand om de snömassor som tas bort från Oslos gator och torg. Anläggningen omvandlar snön till vatten och filtrerar bort föroreningarna innan smältvattnet leds vidare till fjorden.

Ständig städning för Svevia

Sju nätter i veckan 36 veckor om året – Svevia har fullt upp med Stockholms tunnlar, små och stora anläggningar med en sak gemensamt – de är riktigt smutsiga.

Specialfordon spolar rent

En jättelik våtdammsugare och skräddarsydda teknikbilar med busshytt och robotarm är grunden när Svevia tvättar tunnlar i Stockholm.

Snabba och kalla duschar

Kallt vatten och lite rengöringsmedel är vapnet som står till buds när Stockholms smutsiga tunnlar rengörs. "Det går inte att använda varmvatten i tunnlarna".

Rena framtidsvisioner

Betong som bryter ned föroreningar och färg som andas? Utvecklingen går snabbt och nya metoder skulle kunna underlätta städningen och förbättra miljön i de stora tunnlarna.

Nyhetsbrev

Städning sämre för kvinnor än för män

Kvinnor som städar mycket, antingen professionellt eller i hemmet, riskerar att på lång sikt få minskad lungkapacitet. Det har norska forskare vid universitetet i Bergen visat i en ny studie.

Resurseffektivare användning av restprodukter

Vinnovaprojektet MinePap, med fokus på att titta närmare på hur man kan utveckla en hållbar affärsmodell kopplad till det cirkulära resursflödet, har nu tagit fart. 

Sodexo och Stora Sköndal i samarbete

Algextrakt kan bli läkemedel

Att förflytta människor med smärta

Plus

Branschorganisationer oense

Sveriges Bussföretag och EU vill att all busstrafik ska få tillgång till bytespunkter och terminaler – Men Svensk Kollektivtrafik vill inte släppa in kommersiella bussar dit, läs om det här!

Många döda i soptippsras

Klartecken för efterlängtad utbildning

-Jag tror att det här är en utbildning som branschen behöver, säger Anders Rickman, verksamhetschef för Yrkeshögskolan i Jönköping.

Rakt genom berget

Nu är det klart hur Trafikverket vill dra nya E4 genom Örnsköldsvik, trafiken ska bort från stadskärnan.

Plus

Leufstadius: "Vi ska vara remissinstans!"

Branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik är sedan ett år petade som remissinstans hos Näringsdepartementet – Något som upprör organisationen, läs här vad som händer nu!

Företag gillar kollektivavtal

60 procent av Sveriges företag vill ha kollektivavtal. Främsta orsaken är att avtalen förbättrar relationen med de anställda och ger företaget bättre anseende på marknaden. Det framkom vid Arbetsmarknadsekonomiska rådets presentation av rapporten "Hur fungerar kollektivavtalen?"

Utökar kapaciteten inom PA12-pulver

En världsnyhet för möbelbranschen

Snabba ryck med bra tryck

Nya innovationer har revolutionerat vägunderhållet hävdar Ströman Maskin. – Laken har förändrat hela vinterväghållningen, den plus höghastighetsspridaren har gett oss en helt annan vinterdrift.

Maxad mix hejdar halkan

Karlstad var ”sämst” på att sopsalta, en transportledare experimenterade sig då fram till en ny lösning – Karlstadlaken som sedan dess ska ha lett till mindre halka, lägre kostnader och färre olyckor.

Laken dög när flingorna flög

Att byta torrsalt mot lake löste inte bara problemet med dammiga skogsvägar, det gav Peab helt nya affärsmöjligheter. "I stället för en återkommande årlig kostnad har vi nu intäkter med bra förtjänst".

Förpackningsinsamlingen vill växla upp

Sverige är bland de bästa i klassen i Europa på att samla in och återvinna förpackningar. Men FTI, Förpacknings- och tidningsinsamlingen, som sköter verksamheten, vill gå ännu längre. Nu efterlyser de politiska beslut som gör det möjligt.

Siljansnäs får nytt utsiktstorn

Ett nytt utsiktstorn ska byggas i Siljansnäs, det står klart sedan Naturvårdsverket beviljat Länsstyrelsen medel.

Vaktkameror hos SL

Slutreplik: Våga lyfta blicken från diskhon

FM-utbildning får fortsätta

Hoppfulla ministrar efter möte

Ängelholm städar skolor med robot

Miab/NCA blir Miab

Kriminalvården storrekryterar

Personalen utan bonus

Ny provningsmetod metod med radiologi

Licensaffärer lyfter Bactiguard

Förvärvar inom medicinteknik

Sodexo fick "Gold Class" igen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.32