Teslas lastbil drar el som en by

| Av Johan Colliander | Transportnet | Tipsa redaktionen

Enligt beräkningar kräver den nya lastbilen kräver rejäla mängder el.

Enligt beräkningar som energikonsulten Aurora Energy Finance gjort kommer den nyligen annonserade lastbilen från Tesla att kräva lika mycket energi som motsvarande 4000 bostadshus, det rapporter Financial Times.

Med hjälp av en så kallad ”megacharger” ska lastbilen ha räckvidd på 650 kilometer och kunna laddas på drygt 30 minuter, något som Aurora Energy Finance uppger att den effekt som då krävs uppgår till 1.600 kilowatt, vilket är motsvarar ungefär mellan 3.000 och 4.000 genomsnittliga bostadshus.

Läs också: Scania skeptiska till Tesla

Teslas nuvarande nätverk av laddare klarar idag av ungefär en tiondel av den kapaciteten och för att lastbilen ska kunna användas fullt ut kommer en utbyggnad av infrastrukturen att krävas.

– Det finns smarta och dumma sätt att inkorporera den här nivån av kapacitetskrav i systemet, men oavsett hur så kräver fullt elektrifierad vägtransport en stor del ny infrastruktur, uppger John Feddersen på Aurora Energy till Financial Times

Mer om: Tesla


Håll dig uppdaterad med Mentor Newsroom

Kommentarer

Johan T.
Ja mängden energi som krävs för att föra ett fordon framåt är densamma. Rubriken försöker göra sensation av något som inte är särskilt fantastiskt utan ett faktum.

Vad skulle ni föredra? En lastbil som drar ren el som en by eller en by som drivs av en smutsig lastbilsmotor/generator som går på bensin / diesel?...

Hans Sternlycke
En eldriven lastbil är energieffektivare än en driven av förbränningsmotor. Men den ger också klimatutsläpp om än inte i samma grad. Det är fel att skapa fossilfrihet genom att öka vägtrafiken och göra den elektrisk. När det finns eldriven järnväg som kräver bråkdelen av energi och infrastrukturslitage.
Hans Sternlycke

Hans Sternlycke
Se ovan

Hans Sternlycke
En eldriven lastbil är energieffektivare än en driven av förbränningsmotor. Men den ger också klimatutsläpp om än inte i samma grad. Det är fel att skapa fossilfrihet genom att öka vägtrafiken och göra den elektrisk. När det finns eldriven järnväg som kräver bråkdelen av energi och infrastrukturslitage.
Hans Sternlycke

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Nu tar tredje generationen Olsson vid

Plus

Billigare vätgas i sikte

Forskare vid KTH har hittat en metod som kan producera vätgas både billigt och storskaligt – Det ger nytt hopp för vätgasdrivna bussar, läs om hur det går till här!

ifoodbags grundare lämnar bolaget

Investerar i unik smältspinningsutrustning

Kaunis Iron gör klart för gruvstart

Genom att alla nödvändiga resurser nu samlats i ett bolag ska det vara möjligt att återstarta gruvverksamheten i Kaunisvaara i sommar.

Smurfit Kappa uppgraderar övervakningssystem

För att undvika stillestånd uppgraderar Pappersbruket Smurfit Kappa i Piteå till nästa generations övervakningssystem IMx-8 från SKF.

Nyhetsbrev

Underhåll stoppar kärleksyttringar

Det är många kärlekspar som har satt upp hänglås på en bro i Västerås för att manifestera evig kärlek. Nu är det slut med det. Broräcket ska bytas ut.

Låg stresstolerans kan leda till rökning

Framgång för Kollektivtrafik SYD

21 februari genomfördes branschmötet Kollektivtrafik SYD i Luftkastellet utanför Malmö - Runt 60 deltagare är på plats, läs mer här!

NCC-veteran blir Sveviachef

Svevia har fått en ny regionchef för division anläggning Syd-Väst – Sven-Åke Bengtsson

Spårvägsbygge mot Kista

Alliansen: Skärp kraven för återvinning

Debatt: Vi måste bli bättre på att ta tillvara och återvinna. För fortsatt ekonomisk tillväxt, minskad klimatpåverkan och skydd av naturens resurser behövs en cirkulär ekonomi där det som en gång bara var avfall blir till nya produkter. För att lyckas krävs tydliga och långsiktiga regler, och därför föreslår Alliansen att kraven skärps på flera områden.

Ledare: Regeringens planekonom

Miljöanpassad snöhantering

i sex säsonger har NCC:s egenutvecklade snöreningsanläggning Snowclean tagit hand om de snömassor som tas bort från Oslos gator och torg. Anläggningen omvandlar snön till vatten och filtrerar bort föroreningarna innan smältvattnet leds vidare till fjorden.

Ständig städning för Svevia

Sju nätter i veckan 36 veckor om året – Svevia har fullt upp med Stockholms tunnlar, små och stora anläggningar med en sak gemensamt – de är riktigt smutsiga.

Specialfordon spolar rent

En jättelik våtdammsugare och skräddarsydda teknikbilar med busshytt och robotarm är grunden när Svevia tvättar tunnlar i Stockholm.

Snabba och kalla duschar

Kallt vatten och lite rengöringsmedel är vapnet som står till buds när Stockholms smutsiga tunnlar rengörs. "Det går inte att använda varmvatten i tunnlarna".

Rena framtidsvisioner

Betong som bryter ned föroreningar och färg som andas? Utvecklingen går snabbt och nya metoder skulle kunna underlätta städningen och förbättra miljön i de stora tunnlarna.

Städning sämre för kvinnor än för män

Kvinnor som städar mycket, antingen professionellt eller i hemmet, riskerar att på lång sikt få minskad lungkapacitet. Det har norska forskare vid universitetet i Bergen visat i en ny studie.

Resurseffektivare användning av restprodukter

Vinnovaprojektet MinePap, med fokus på att titta närmare på hur man kan utveckla en hållbar affärsmodell kopplad till det cirkulära resursflödet, har nu tagit fart. 

Sodexo och Stora Sköndal i samarbete

Algextrakt kan bli läkemedel

Att förflytta människor med smärta

Plus

Branschorganisationer oense

Sveriges Bussföretag och EU vill att all busstrafik ska få tillgång till bytespunkter och terminaler – Men Svensk Kollektivtrafik vill inte släppa in kommersiella bussar dit, läs om det här!

Många döda i soptippsras

Vaktkameror hos SL

Slutreplik: Våga lyfta blicken från diskhon

FM-utbildning får fortsätta

Hoppfulla ministrar efter möte

Ängelholm städar skolor med robot

Miab/NCA blir Miab

Kriminalvården storrekryterar

Personalen utan bonus

Ny provningsmetod metod med radiologi

Licensaffärer lyfter Bactiguard

Förvärvar inom medicinteknik

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.206