Dags för järnvägstunnel under Göteborg

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Ett tyskt-svenskt samarbete spelar en av nyckelrollerna när tågkapaciteten ska fördubblas vid Göteborgs central. NCC och Wayss & Freytag drog det längsta strået när en 3,2 kilometer lång deletapp handlades upp för 3,8 miljarder kronor.

Malmö och Stockholm har fått sina tunnlar för att effektivisera järnvägstrafiken genom städerna. Nu är det Göteborgs tur. I dagarna fick NCC tillsammans med tyska Wayss & Freytag Ingeniurbau ingående i Royal BAM-group – uppdraget att bygga deletapp Korsvägen i den så kallade Västlänken som ska ge göteborgarna en järnvägstunnel under stadens centrala delar i kombination med tre nya stationer.

Den upphandlade etappen är cirka 3,2 kilometer lång och sträcker sig från Landala, via Korsvägen, Örgryte/Jakobsdal för att ansluta till befintliga spår i Almedal. Kontraktet är värt cirka 3,8 miljarder kronor och omfattar arbeten med mycket varierade förutsättningar.

Bland annat ingår en spårtunnel och en parallell service- och räddningstunnel som kommer att anläggas i berg. Tre avsnitt kommer att kräva schakt i lera kompletterat med betongkonstruktioner. Vid Korsvägen byggs en underjordisk station med tre uppgångar. Stationen får två spår med en mellanliggande plattform. Dessutom förbereds för ytterligare två spår med tillhörande plattform. Tänkt byggstart för etappen är våren 2018 och byggtiden beräknas till sex år.

– Vid anbudsprocessen har vi lagt stor vikt vid hur entreprenörerna valt att genomföra bygget. Anbuden har utvärderats på både deras planerade genomförande och pris, säger Bo Larsson, projektchef för Västlänken på Trafikverket.

Projektet är komplext och ger stort utrymme för kreativa lösningar. Det är en anledning till att så kallad prekvalificering tillämpats. Svårighetsgraden och utmaningarna har i hög grad bidragit till stort intresse även internationellt. Sammantaget fick Trafikverket in nio ansökningar om att få lämna anbud, varav fem inbjöds att gå vidare. Av dessa fem, valde tre att lämna in anbud.

Det vinnande konsortiet ägs till lika delar av NCC och Wayss & Freytag Ingeniurbau – två företag med stor erfarenhet av liknande uppdrag. NCC har exempelvis haft viktiga roller vid byggandet av Öresundsförbindelsens tunneldel, östra delen av Götatunneln, Citytunneln i Malmö, Citybanan, Norrströmstunneln i Stockholm och Singapores metrolinje Circle Line.

Wayss & Freytags meritlista finns Silberbergtunneln - en dubbelspårig järnvägstunnel i Tyskland och Diabolo Project – transformation av säckstationen vid Brussels flygplats till en kontinuerlig linjestation.

De båda företagen ingick också i ett konsortium tillsammans med franska Vinci som stupade på mållinjen när ett tunnelprojekt värt 8,7 miljarder norska kronor handlades upp i samband med utbyggnaden av den norska Follobanen.

Deletapp Korsvägen är en av fem huvudentreprenader i Västlänken. Tidigare har konsortiet Gülemak, Astaldi och Segermo tilldelats deletapp Haga. NCC har ett ECI-kontrakt (Early Contractor Involvement) för deletapp Centralen, fas ett projektering. Anbudsförfrågan för deletapp Kvarnberget skickas ut 4 december med sista anbudsdag 23 april. Entreprenad BEST (Bana, El, Signal och Tele) kommer att gå ut på anbud i början av 2019.

Västlänken är en cirka åtta kilometer lång pendel- och regiontågförbindelse, varav drygt sex kilometer i tunnel, under centrala Göteborg. Ett huvudmål är att fördubbla kapaciteten på Göteborgs central som i dag inte kan ta emot fler tåg. I projektet ingår nya stationer vid Haga och Korsvägen samt en ny stationsdel vid Göteborgs Central.

Enligt nuvarande planer sker själva byggandet 2018-2024 medan installationsarbeten och återställning beräknas till 2024-2026 med trafikstart 2026. Kostnaden beräknas till 20 miljarder kronor i 2009 års prisnivå 2009).



Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom

Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

De kan få Nobelpriset

Genom analyser av en stor mängd data förutspår analysföretaget Clarivate analytics varje varje år vilka som ska tilldelas årens Nobelpris. Tre forskare pekas ut som tänkbara till priset i fysiologi eller medicin.

Peggy Rothe från Leesman till Facility Nordic-dagen

Roboten fixar käket – med precision

Nööjd är nöjd

Drop in om lokalvårdaren som ville upp och lyckades

Går från Coor till Newsec

Nyhetsbrev

Leksaksjätten köper in sig i 3d-verksamhet

Granskning av preventivmedels-app klar

Lagom stor multiplog

Siljum Mekan presenterar ännu en multiplog – 4 000 X-line ska passa maskiner i storleken L50- L60.

Rapsolja sänker utsläppen

Byggsektorn bland de bättre inom kompetensutveckling

Bygg- och fastighetssektorn hör till de bättre vad gäller kompetensutveckling bland privatanställda tjänstemän.

Ett ökat utflöde med nästan 50 %

Svenska företag investerar utomlands som aldrig förr.

ECJ ropar något för högt

Enligt European Cleaning Journal visar en svensk forskningsstudie att lokalvårdare är en av de yrkesgrupper som kan ha ökad risk att få MS (multipel skleros). Detta är dock något som studiens försteförfattare Dr Anna Hedström förnekar.

Skoogs fixar bränsle till gruvverksamhet

Kompakt arm på ny klippare

Ystamaskiner kommer att premiärvisa nya Spearhead Twiga Kompakt 360 på Elmia Lantbruk.

Miljonregn till Stadsmiljöavtal

Trafikverket fördelar 825 miljoner kronor till cykel- och kollektivtrafik via 12 nya stadsmiljöavtal - avtalen ska borga för hållbart resande i framtiden men de har också kritiserats av bland andra bussbranschen.

Samarbete för smartare användande av elnätet

Plus

EU-kritik mot Alstom-Siemens

Den planerade jättefusionen mellan Alstom och Siemens har stött på patrull i EU – men Alstoms vd Henri Poupart-Lafarge säger att planerna på ett samgående fortsätter som vanligt.

Tre som kan bli Årets Städföretag

Sydafrikansk gruva satsar svenskt

Sabic släpper tekniska plaster till Clariant

Möjliggör för Clariant att etablera ett nytt bolag.

Ny metod ger säker diagnos för Alzheimer 

Tåligare plogar

En ny svepform ska få snön att rulla bättre i Drivex nya plogar som dessutom fått smalare spetsfunktion och fjädrade skärhållare.

Total släpper fabriker till Ineos

Ica lanserar designerkasse

AR och VR blir snart vardagsmat

Ny chans att lyssna till Jesper Low

Tips för att bli en bättre ledare

Toppchefen på Ica berättar om könsbytet

Lämnar Göteborg för Arendal

Miljösatsning ger resultat

Först ut på Facility Nordic-dagen

Drop in-seminarie: Dags att städa upp i patriarkatet

Stärker sin position i Nordamerika

Praktikertjänst värvar från Capio

Gruvdäck ska stå pall

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.451