23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Nordiske Medier Newsroom

Iskallt tågtest

Sverige vill köra tåg i 250 km/h, alltså ett höghastighetståg light - Stadler tillverkar ett sådant tåg som nu testats hos RTA i Wien, en jättelik anläggning, läs mer här!

RTA, Rail Tec Arsenal, är en stor testanläggning för fordon i utkanten av Wien. Där finns värdlens största klimat- och vindtunnel för test av allt från vanliga bilar till 100 meter långa tåg. Just nu testas tåget Smile i vindtunneln i upp till 250 km/h och ned till 20 minusgrader, torrsnö, blötsnö och regn kan också levereras i anläggningen. Trafikforum besökte RTA för att se hur det går till.

- Det här är den största anläggningen i världen som kan levera den verklighet som vi gör på konstgjord väg. Vi kan blåsa på med 300 km/h om det krävs och sänka temperaturen till minus 40 grader. Nu testar vi dock ett tåg som är mera tänkt för norra Europa, säger Gabriel Haller, teknisk direktör och vd för RTA i Wien.

Mer om detta kommer att publiceras i Trafikforum nr 10 som utkommer till jul, missa inte det!

BREAKING
{{ article.headline }}
0.063