SJ:s tåg ska bli smartare

| Av Thomas Dietl | RT-Forum | Tipsa redaktionen

Ny teknik gör SJ:s tåg smartare - Från och med nästa år kommer de själva kunna berätta hur de mår, läs här om hur det ska gå till!

Allt ifrån status på hjullager och bromsar till toaletter och dörrar ska kommuniseras automatiskt och digitalt under tågens drift. Digitaliseringen av underhållet innebär ett tekniksprång i tågbranschen, med mer robusta tåg, punktligare tågtrafik och bättre information till passagerarna som följd.

Underhållet kommer att digitaliseras på större delen av SJ:s tågflotta under nästa år, på såväl SJ 3000 (X55), dubbeldäckarna (X40) och nya X 2000 (X2). Att tågen i princip kommer att kunna diagnostisera sig själva innebär en stor förändring för såväl SJ som tågbranschen och i slutändan även för kunderna.

-  X 2000 kommer att bli Sveriges mest intelligenta fordon på räls. Tågen skickar signaler när något är på väg att gå sönder eller när det är dags för service. Därigenom kan vi i god tid avhjälpa fel som annars skulle drabba kunderna. Det blir helt enkelt ännu fler tåg som går i tid, säger Claes Broström, chef för SJ:s fordonsdivision.

2000 signaler per vagn kommer läsas av från sensorer och olika system. SJ kommer därigenom kunna övervaka alla delar av fordonet, exempelvis hjullager, bromsar, klimatanläggningar, dörrar och toaletter. All information samlas därefter ihop och skickas vidare till ett kontrollcenter utanför tåget. Fordonsingenjörer analyserar och använder informationen till att förbättra fordonens underhåll, medan SJs trafikledning får tidiga förvarningar som gör att problem kan undvikas och att kunderna slipper drabbas.

Till följd av digitaliseringen blir underhållet mer effektivt. Servicen görs i tid när fordonen behöver det och inte som tidigare efter ett visst antal kilometer eller körda timmar.

- Förhandsinformation snabbar även upp tiden i verkstaden. Teknikerna vet redan innan tåget kommer in vad felet är och kan vara beredda med rätt reservdelar. I förlängningen innebär detta att vi i god tid kan gå ut med korrekt information till passagerarna, säger Claes Broström.

Ett exempel på signaler som samlas in och analyseras är övervakningen av hjullagren på X 2000. Nu har SJ satsat stort på teknik som gör att driftsäkerheten höjs genom att sensorer känner av de vibrationer i hjullagren, som visar att det är dags för underhåll.

Registreringen av vibrationer innebär inte bara nytta för SJs fordon utan kan även bidra till utvecklingen av hela tågbranschen.

-  Vi kan genom vibrationsmätningarna även upptäcka förändringar på spåren, som Trafikverket har ansvar för. Det blir tydligt vilka spår som är i störst behov av underhåll och detta kan betyda mycket för en bättre fungerande infrastruktur i framtiden, säger Claes Broström. 



Håll dig uppdaterad med Mentor Newsroom

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Byte i MTR-toppen

Dahlin och Oscarsson går till nya toppositioner inom MTR Norden – De tar hand om pendeltågen respektive tunnelbanan i Stockholms län.

Begagnathandel sparar material

Genom att handla begagnat på Blocket i stället för att köpa nytt kunde produktionen av bland annat 22 000 ton plast undvikas under 2017. Det visar en studie gjord av Blocket i samarbete med IVL Svenska Miljöinstitutet.

Robot återvinner iPhone

Rekord för PACK POINT NORDIC

Artikeln uppdaterade med fler bilder.

Nio av tio ser nedskräpning som ett problem

Tillverkningsdata en outnyttjad resurs

Den svenska industrin lagrar allt större mängder data i maskiner och verktyg.

Nyhetsbrev

Två svenska bidrag i final

Finalisterna i AkzoNobels tävling Imagine Chemistry är nu klara. Av de 20 är två svenska.

Ett steg närmare cirkulär ekonomi

Närmare 100 MSEK till högskolan i Skövde

Vi har ett lyxproblem just nu

Ny färskvaruchef på Coop

Färska kryddor utan krukor

Muterande enzym bryter ner PET

Fabriksbyggda teknikschakt ska spara tid och pengar

Snabbare, billigare, säkrare och högre kvalitet. Det är de fyra huvudsakliga faktorer som gör att NCC etablerat en fabrik i Lettland där det i full produktion ska tillverkas ungefär 4 000 teknikschakt per år. Ett av de första projekt där modulerna används är byggandet av företagets nya huvudkontor i Solna.

Patienternas matavfall mals, rötas och blir biogas

Norrlands universitetssjukhus har införskaffat en avfallskvarn som ska mala 200 ton matrester om året. Det malda avfallet förvandlas sedan till biogas. Förutom miljövinsten innebär kvarnen att kökspersonalen slipper hantera tunga säckar med matavfall – och städa när säckarna går sönder.

Färre fallolyckor med judons hjälp

Varje år drabbas cirka 11 000 personer i Sverige av fallolyckor på arbetstid. Med hjälp av ett samarbete med Svenska Judoförbundet hoppas nu AFA Försäkring kunna förebygga och minska antalet fallolyckor på arbetsplatserna.

Plus

Olycka med svensk turistbuss

En turistbuss med 42 passagerare körde av vägen i Gooiseweg i Amsterdam, Nederländerna 18 april - Tre personer har skadats, bland dem föraren, läs om mer här!

23 dog på marsvägarna

Under mars i år omkom 23 personer i vägtrafiken – Det är sju fler än mars 2017, läs här om vilka trafikanter som är drabbas värst!

En skadad vid gruvolycka

Aftonbladet rapporterar om en olycka med frätande pulver i Garpenbergsgruvan i Dalarna.

Likheter mellan åderförkalkning och cancer

Blåser av tidigare Force Majeure

Plasternas roll i samhället

Plaster är ett omdebatterat material vilket ofta förekommer i samhällsdebatten, och då inte alltid som något positivt.

Får Silvias alzheimerpris för tidig diagnostik

Michael Schöll får Drottning Silvias pris till ung alzheimerforskare.

Brist på biomedicinska analytiker väntar

Blom frikänd

Utökat stöd till svensk biogas

Nu kommer Hemfrids app

Han har årets favoritbutik

Mouldex nya vd

Ny direktör på Coop

Plus

Nya lagen lurig

Hallå där: Ulf Haraldsson!

Almega vill ha hem-avdrag

Aukner ny vd för Nexans Sverige

Paulig samlar varumärken

Patent för Alzheimerbolag

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.109