Fossilfria inspektioner

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

För att testa ett helt fossilfritt alternativ kommer två av de inspektionsbilar som Svevia tänker använda i Umeå att vara utrustade med vätgasdrivna bränsleceller.

Vi vill utvärdera ett helt fossilfritt alternativ för vår verksamhet. Vi vill göra skillnad för framtiden och bygga och sköta om vägar och infrastruktur på ett sätt som är modernt och långsiktigt hållbart. Att minska vår miljöpåverkan är ett av våra hållbarhetsmål och en stor utmaning för hela branschen, säger Svevias projektledare Mats Granberg.

Driftområde Umeå är Sveriges näst största och omfattar cirka 1 740 kilometer väg. I driftkontraktet ingick en klausul som utlovade en extra ekonomisk ersättning om utsläppen av koldioxid kunde sänkas.

– Det blev den uppmuntran vi behövde. Vi hade redan tittat på tekniken med vätgas och här öppnades en möjlighet att använda den i vårt uppdrag. Två inspektionsbilar som tillsammans kör cirka 6 000 mil under ett år, blir en miljöbesparing på tio ton farliga utsläpp. Det är ett steg på väg mot en mer hållbar miljö. En bränslecellsbil som tankas med vätgas avger endast vattenånga. Man skulle kunna säga att man kan dricka avgaserna, säger Mats Granberg.

En svårighet återstod dock att lösa innan projektet kunde sjösättas – bristen på tankställen. Enligt uppgift finns sammantaget inte mer än fyra tankstationer för vätgas i Sverige. Därför hyrs i samarbete med vätgasleverantören Oazer en demostation för vätgas med placering på Svevias vägstation på Västerslätt i Umeå.



Håll dig uppdaterad med Mentor Newsroom

Kommentarer

Anders Forsberg
Behjärtansvärt att tänka på miljön.
Kanske Svevia skulle göra det på miljöklassningen på ex.vis väghyvlar, där tänker man inte på miljön.

MVH
Anders Forsberg

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Ledare: Regeringens planekonom

Miljöanpassad snöhantering

i sex säsonger har NCC:s egenutvecklade snöreningsanläggning Snowclean tagit hand om de snömassor som tas bort från Oslos gator och torg. Anläggningen omvandlar snön till vatten och filtrerar bort föroreningarna innan smältvattnet leds vidare till fjorden.

Ständig städning för Svevia

Sju nätter i veckan 36 veckor om året – Svevia har fullt upp med Stockholms tunnlar, små och stora anläggningar med en sak gemensamt – de är riktigt smutsiga.

Specialfordon spolar rent

En jättelik våtdammsugare och skräddarsydda teknikbilar med busshytt och robotarm är grunden när Svevia tvättar tunnlar i Stockholm.

Snabba och kalla duschar

Kallt vatten och lite rengöringsmedel är vapnet som står till buds när Stockholms smutsiga tunnlar rengörs. "Det går inte att använda varmvatten i tunnlarna".

Rena framtidsvisioner

Betong som bryter ned föroreningar och färg som andas? Utvecklingen går snabbt och nya metoder skulle kunna underlätta städningen och förbättra miljön i de stora tunnlarna.

Nyhetsbrev

Städning sämre för kvinnor än för män

Kvinnor som städar mycket, antingen professionellt eller i hemmet, riskerar att på lång sikt få minskad lungkapacitet. Det har norska forskare vid universitetet i Bergen visat i en ny studie.

Resurseffektivare användning av restprodukter

Vinnovaprojektet MinePap, med fokus på att titta närmare på hur man kan utveckla en hållbar affärsmodell kopplad till det cirkulära resursflödet, har nu tagit fart. 

Sodexo och Stora Sköndal i samarbete

Algextrakt kan bli läkemedel

Att förflytta människor med smärta

Plus

Branschorganisationer oense

Sveriges Bussföretag och EU vill att all busstrafik ska få tillgång till bytespunkter och terminaler – Men Svensk Kollektivtrafik vill inte släppa in kommersiella bussar dit, läs om det här!

Många döda i soptippsras

Klartecken för efterlängtad utbildning

-Jag tror att det här är en utbildning som branschen behöver, säger Anders Rickman, verksamhetschef för Yrkeshögskolan i Jönköping.

Rakt genom berget

Nu är det klart hur Trafikverket vill dra nya E4 genom Örnsköldsvik, trafiken ska bort från stadskärnan.

Plus

Leufstadius: "Vi ska vara remissinstans!"

Branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik är sedan ett år petade som remissinstans hos Näringsdepartementet – Något som upprör organisationen, läs här vad som händer nu!

Företag gillar kollektivavtal

60 procent av Sveriges företag vill ha kollektivavtal. Främsta orsaken är att avtalen förbättrar relationen med de anställda och ger företaget bättre anseende på marknaden. Det framkom vid Arbetsmarknadsekonomiska rådets presentation av rapporten "Hur fungerar kollektivavtalen?"

Utökar kapaciteten inom PA12-pulver

En världsnyhet för möbelbranschen

Snabba ryck med bra tryck

Nya innovationer har revolutionerat vägunderhållet hävdar Ströman Maskin. – Laken har förändrat hela vinterväghållningen, den plus höghastighetsspridaren har gett oss en helt annan vinterdrift.

Maxad mix hejdar halkan

Karlstad var ”sämst” på att sopsalta, en transportledare experimenterade sig då fram till en ny lösning – Karlstadlaken som sedan dess ska ha lett till mindre halka, lägre kostnader och färre olyckor.

Laken dög när flingorna flög

Att byta torrsalt mot lake löste inte bara problemet med dammiga skogsvägar, det gav Peab helt nya affärsmöjligheter. "I stället för en återkommande årlig kostnad har vi nu intäkter med bra förtjänst".

Förpackningsinsamlingen vill växla upp

Sverige är bland de bästa i klassen i Europa på att samla in och återvinna förpackningar. Men FTI, Förpacknings- och tidningsinsamlingen, som sköter verksamheten, vill gå ännu längre. Nu efterlyser de politiska beslut som gör det möjligt.

Siljansnäs får nytt utsiktstorn

Ett nytt utsiktstorn ska byggas i Siljansnäs, det står klart sedan Naturvårdsverket beviljat Länsstyrelsen medel.

Vaktkameror hos SL

Slutreplik: Våga lyfta blicken från diskhon

FM-utbildning får fortsätta

Hoppfulla ministrar efter möte

Ängelholm städar skolor med robot

Miab/NCA blir Miab

Kriminalvården storrekryterar

Personalen utan bonus

Ny provningsmetod metod med radiologi

Licensaffärer lyfter Bactiguard

Förvärvar inom medicinteknik

Sodexo fick "Gold Class" igen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.191