Nya teknik registrerar helikopterskador

| Av Christer Åkerlundh | UochD | Tipsa redaktionen

Ny Teknik skriver att besättningar i stridshelikioptrar länge har efterlyst ett system som kan registrera skador på helikoptern i realtid. Nu har forskare utvecklat ett system som fungerar.

Då stridshelikoptrar kan träffas av alla möjliga vapen är det viktigt för besättningen att få reda på vilka skador som uppstår. Amerikanska forskare har nu utvecklat en metod som kan registrera skador i realtid, skriver tidningen Ny Teknik.

Lösningen är ett nätverk av sensorer som använder akustisk emission - en vibrationsteknik som används bland annat inom industrin för att lokalisera läckage i ventiler och korrosion. Akustisk emission upptäcker fysikaliska förändringar, kan hitta lösa partiklar och läsa av knackningar i en maskin.

Lösningar som ultraljud och magnetkameror kan påverka helikopterns övriga system, så för två år sedan började forskarna leta efter alternativa tekniker för att registrera skador, berättar Ny Teknik.

Akustisk emission påverkar inte helikopterns andra system. En annan fördel är att helikopterbesättningen kan upptäcka skador i ett väldigt tidigt skede och med stor noggrannhet. Tekniken kan kan också upptäcka förslitningsskador. Förhoppningen är därför att tekniken ska göra det möjligt för armén att uppnå sin långsiktiga vision om underhållsfria plattformar.

– Tid på marken för rutinmässiga inspektioner utgör huvuddelen av kostnaden under livscykeln. Då använder vi inte plattformen, och måste betala för inspektioner som i de flesta fall inte avslöjar några skador. Tanken är att istället integrera ett pålitligt nätverk av sensorer och bara utföra underhåll när det verkligen är nödvändigt, säger Dr. Jaret Riddick, chef vid the Vehicle Technology Directorate, till Ny Teknik.

Mer om: helikoptrar


Håll dig uppdaterad med Mentor Newsroom

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Ledare: Regeringens planekonom

Miljöanpassad snöhantering

i sex säsonger har NCC:s egenutvecklade snöreningsanläggning Snowclean tagit hand om de snömassor som tas bort från Oslos gator och torg. Anläggningen omvandlar snön till vatten och filtrerar bort föroreningarna innan smältvattnet leds vidare till fjorden.

Ständig städning för Svevia

Sju nätter i veckan 36 veckor om året – Svevia har fullt upp med Stockholms tunnlar, små och stora anläggningar med en sak gemensamt – de är riktigt smutsiga.

Specialfordon spolar rent

En jättelik våtdammsugare och skräddarsydda teknikbilar med busshytt och robotarm är grunden när Svevia tvättar tunnlar i Stockholm.

Snabba och kalla duschar

Kallt vatten och lite rengöringsmedel är vapnet som står till buds när Stockholms smutsiga tunnlar rengörs. "Det går inte att använda varmvatten i tunnlarna".

Rena framtidsvisioner

Betong som bryter ned föroreningar och färg som andas? Utvecklingen går snabbt och nya metoder skulle kunna underlätta städningen och förbättra miljön i de stora tunnlarna.

Nyhetsbrev

Städning sämre för kvinnor än för män

Kvinnor som städar mycket, antingen professionellt eller i hemmet, riskerar att på lång sikt få minskad lungkapacitet. Det har norska forskare vid universitetet i Bergen visat i en ny studie.

Resurseffektivare användning av restprodukter

Vinnovaprojektet MinePap, med fokus på att titta närmare på hur man kan utveckla en hållbar affärsmodell kopplad till det cirkulära resursflödet, har nu tagit fart. 

Sodexo och Stora Sköndal i samarbete

Algextrakt kan bli läkemedel

Att förflytta människor med smärta

Plus

Branschorganisationer oense

Sveriges Bussföretag och EU vill att all busstrafik ska få tillgång till bytespunkter och terminaler – Men Svensk Kollektivtrafik vill inte släppa in kommersiella bussar dit, läs om det här!

Många döda i soptippsras

Klartecken för efterlängtad utbildning

-Jag tror att det här är en utbildning som branschen behöver, säger Anders Rickman, verksamhetschef för Yrkeshögskolan i Jönköping.

Rakt genom berget

Nu är det klart hur Trafikverket vill dra nya E4 genom Örnsköldsvik, trafiken ska bort från stadskärnan.

Plus

Leufstadius: "Vi ska vara remissinstans!"

Branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik är sedan ett år petade som remissinstans hos Näringsdepartementet – Något som upprör organisationen, läs här vad som händer nu!

Företag gillar kollektivavtal

60 procent av Sveriges företag vill ha kollektivavtal. Främsta orsaken är att avtalen förbättrar relationen med de anställda och ger företaget bättre anseende på marknaden. Det framkom vid Arbetsmarknadsekonomiska rådets presentation av rapporten "Hur fungerar kollektivavtalen?"

Utökar kapaciteten inom PA12-pulver

En världsnyhet för möbelbranschen

Snabba ryck med bra tryck

Nya innovationer har revolutionerat vägunderhållet hävdar Ströman Maskin. – Laken har förändrat hela vinterväghållningen, den plus höghastighetsspridaren har gett oss en helt annan vinterdrift.

Maxad mix hejdar halkan

Karlstad var ”sämst” på att sopsalta, en transportledare experimenterade sig då fram till en ny lösning – Karlstadlaken som sedan dess ska ha lett till mindre halka, lägre kostnader och färre olyckor.

Laken dög när flingorna flög

Att byta torrsalt mot lake löste inte bara problemet med dammiga skogsvägar, det gav Peab helt nya affärsmöjligheter. "I stället för en återkommande årlig kostnad har vi nu intäkter med bra förtjänst".

Förpackningsinsamlingen vill växla upp

Sverige är bland de bästa i klassen i Europa på att samla in och återvinna förpackningar. Men FTI, Förpacknings- och tidningsinsamlingen, som sköter verksamheten, vill gå ännu längre. Nu efterlyser de politiska beslut som gör det möjligt.

Siljansnäs får nytt utsiktstorn

Ett nytt utsiktstorn ska byggas i Siljansnäs, det står klart sedan Naturvårdsverket beviljat Länsstyrelsen medel.

Vaktkameror hos SL

Slutreplik: Våga lyfta blicken från diskhon

FM-utbildning får fortsätta

Hoppfulla ministrar efter möte

Ängelholm städar skolor med robot

Miab/NCA blir Miab

Kriminalvården storrekryterar

Personalen utan bonus

Ny provningsmetod metod med radiologi

Licensaffärer lyfter Bactiguard

Förvärvar inom medicinteknik

Sodexo fick "Gold Class" igen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.149