Tatran tar täten

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

"Vi kunde se hur de pendlande axlarna stod ut åt alla håll – det kändes helt underbart."

Cordestams nödlösning visade sig bli en försäljningssuccé – de tjeckiska Tatrabilarna står redan för hälften av omsättningen men potentialen är större än så tror Svante Cordestam.
– Inom några år blir det nog 75 procent Tatra.


Läs också: Isak valde grävaren före skolan

Bjästa. En sydafrikansk dumper backar ut ur Cordestam Maskins lokaler i Bjästa, svänger runt och drar sedan iväg ut på det väl tilltagna provfältet.

– Vi ska testa comfort ride fjädringen, säger Robert Cordestam.

Han ansvarar för företagets försäljning och marknadsföring och konstaterar att comfort ride är ett tillval som ska öka förarens bekvämlighet.

– Det är rätt nytt, det är den åttonde maskinen vi utrustar med comfort ride, en adaptiv fjädring som gör att maskinen går mjukare genom att parera för ojämnheter och sidovickande så att man kan köra i en lite högre hastighet även när det är ojämnt.

Läs också: En blå Cat smyger i mörkret

Även om Tatrabilarna drar till sig allt mer uppmärksamhet är Bells dumprar alltjämt Cordestams signum och inne i verkstaden utrustas två Belldragare med vändskiva och lyftbart bord, maskiner som ska kunna dra trailrar på SSAB:s järnverk i Oxelösund.

Dragarna väger 13 ton och med full last kommer de upp i 135 ton.

– Det är ett mycket speciellt och komplicerat fordon, säger Svante Cordestam, som i dag har titeln rådgivare/försäljare och äger företaget tillsammans med hustrun Anita, som är bolagets vd.

Maskinerna är ett specialprojekt som föddes redan 2003, då en representant för SSAB sett en Belldumper med sidtippande hytt på Maskinexpo.

Läs också: Lastbilskranar på banan igen

– De använde dragare som saknade sidotippande hytt och ville byta, det blir lättare att byta växellåda om man slipper stå på huvudet, konstaterar Svante Cordestam.

Han involverade snabbt Bells ingenjörer men fick vänta till dess att de hade tid att ta sig an projektet.

Maskinen byggdes efter SSAB:s specifikationer och 2013 stod en demomaskin klar, tio år efter den första kontakten.

– Den har bland annat fått dubbelt så tjock plåt, åtta millimeter för att de ska kunna stå emot att slå i plåthögarna på järnverket.

Läs också: Med näsa för maskiner

SSAB testade demomaskinen i 5 000 timmar, ytterligare lite väntan krävdes när D-serien blev E-serien men i höst ska fyra dumperdragare levereras till järnverket i Oxelösund.

Först ska de dock utrustas på Cordestams anläggning i Bjästa, när Leveranstidningen Entreprenad hälsar på är det specialbeställda däck från kinesiska Techking som ska sättas på.

– Det ska vara trestjärniga 20,5/25-däck, inte 23,5/25-däck som är vanligt på dumprar, säger Svante Cordestam.

Trestjärniga däck innebär att de tål påfrestningen som 32 tons totalvikt på vändskivan innebär.

Läs också: Svårt skydda sig mot stölder

När maskinen körs tom kan den framföras i 30 kilometer i timmen, lastad är maxhastigheten hälften så hög.

– En finess är att maskinen reser sig automatiskt när den kommer upp i 15 kilometer i timmen, säger Svante Cordestam.

Höjningen ska eliminera risken att maskinen hakar i de järnvägsspår som ofta finns på järnverk.

Familjen Cordestam är van att stå i tät kontakt med den sydafrikanska tillverkaren, redan när de tog in Bells dumprar för snart 20 år sedan var ett krav att maskinerna anpassades så att åtminstone de mindre dumprarna fick köras på allmänna vägar – makarna Cordestam ansåg att det var avgörande om svenska entreprenörer skulle nappa.

– Det krävdes bara andra fälgar och en smalare korg, förklarar Svante Cordestam.

Bell levererade snällt extra smala dumprar till Bjästa i många år, men när D-serien ersattes av E-serien glömdes det svenska kravet bort.

Beskedet var något av ett dråpslag och Cordestam blev tvungna att hitta nya lösningar.

– Nöden är uppfinningarnas moder, säger Svante Cordestam.

På Bauma 2013 snubblade företaget över den tjeckiska Tatran i en monter, och hoppet väcktes.

– Det stod en bil uppställd i montern, vi kunde se hur de pendlande axlarna stod ut åt alla håll – det kändes helt underbart, då såg vi att den kan ta sig fram överallt, säger Robert Cordestam.

Lastbilen skulle kunna ersätta de smala dumprarna på flera sätt.

– Tatran tar sig fram lika bra som en dumper, den lastar 32 ton och på väg lastar den 13 ton, säger Svante Cordestam.

Cordestam såg till att bli generalagent för det tjeckiska märket, försäljningsstarten försenades lite på grund av skiftet mellan Euro 5 och Euro 6, men våren 2016 öppnades alla spjäll.

– Vi har sålt tolv nu, det är en enorm efterfrågan, säger Svante Cordestam.

– De som köper har inte bara köpt en heller, det är ett gott betyg, säger Anita Cordestam.

Fordonen tillverkas i tjeckiska Koprivnice, de tolv sålda är framförallt Tatra Phoenix 8X8 på 32 ton.

– Vi har också sålt en treaxlig grusbil med trevägstipp, den ska levereras i höst, säger Svante Cordestam.

Köparna hittar företaget bland dumperkunder som arbetar med tung anläggning, vägbyggen och liknande uppdrag.

– Det går dubbelt så fort med en Tatra, den drar också betydligt mindre bränsle än en dumper och kan köra fler lass.

Ruschen efter Tatror innebär att Cordestam måste utöka på personalsidan, alla berörda måste dessutom utbildas på det nya märket.

– Jag utbildar också förare när vi levererar maskiner, säger Svante Cordestam.

Hoppet om en smalare Belldumper lever också.

–  Vi har förklarat för Bells nya vd att om 20-tonnaren inte får köras på väg spiller det över på de tyngre dumprarna också, vi tappar affärer.

Svaret blev att problemet nog går att lösa.

– När dragarprojektet är klart ska de titta på det här en gång till.

Tatran har dock fått en permanent plats i sortimentet som numera består bara av Bell och Tatra, tidigare i år slutade Cordestam Maskin sälja Eurocomacs grävmaskiner.

–Det finns så många fabrikat på marknaden, konkurrensen är hårt och priserna är pressade, det är svårt att få lönsamhet, säger Robert Cordestam.

Just nu är fördelningen mellan Bell och Tatra cirka 50/50, Cordestam tror dock att lastbilarna kommer att dominera framöver.

– Dumpermarknaden är blygsam, det såldes 17 registrerade dumprar i Sverige 2016, men för tunga lastbilar var det 4 000, säger Svante Cordestam,

Han ser därför en potentiellt mycket stor marknad för Tatran.

– Inom några år blir det nog 75 procent Tatra och 25 procent Bell.

"Han pratade så in i helvete och till slut undrande han om jag inte ville köpa dem". Historien om Cordestam Maskins 35 stormiga år är svindlande - läs gärna mer här

———————————————————————————————

Entreprenadbranschens egen tidning!

Följ oss på Facebook, Instagram, Twitter och Youtube

Mer om: REPORTAGE


Håll dig uppdaterad med Mentor Newsroom

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Robot premiärvisas i Hannovermässan

Bolidens krav på underentreprenörerna

Pulsmöten, obligatoriska skyddsronder – även för vd – och hårdare krav på underentreprenörerna. Det är några av punkterna i Bolidens satsning på ökad säkerhet.

Hybridkraft i ny vält

En hybridvält från Hamm, en asfaltsfräs med hytt från Wirtgen och egentillverkade siktar från Kleemann. Wirtgen Group hade nyheter över hela linjen på Intermat.

Cancerframkallande ämnen i tatueringsfärger

Läkemedelsverket har granskat 34 färger för tatuering och permanent makeup och 12 av färgerna innehöll förbjudna ämnen.

Nobina leder Bussförar-SM

Vid den senaste mätningen hade 93 bussförare genomfört uttagningsprovet till Bussförar-SM 2018 – Just nu leder Nobina, men fler är på gång, läs här!

Komatsus nya maskiner

En ny hybridgrävare och en helt ny generation grävlastare var några av nyheterna när Komatsu dukade upp på Intermat.

Nyhetsbrev

Koncessioner på Kollektivtrafikdagen

Vilken roll kan koncessioner i kollektivtrafiken spela? Den frågan får sitt svar på Kollektivtrafikdagen 14 maj, läs mer här!

ABB lanserar transformatornyhet

ABB har släppt världens första integrerade lösning för digitalt uppkopplade krafttransformatorer.

Fortsatt stark utveckling

Ska bli Sveriges smartaste sågverk

Hallå där Mårten Widborg!

Som meddelades tidigare idag lämnar Mårten Widborg Vileda Professional för att i juni bli General Manager för Supplies Direct City i Stockholm. Rent ringde upp honom.

Bildar stiftelse mot antibiotikaresistens

Mikael Wallner ny vd för Effekt Svenska

Mikael Wallner, vd på Inspira sedan fyra år tillbaka, lämnar företaget den sista maj för att den 23 juli tillträda som vd för och delägare i Effekt Svenska AB.

Patrik Jansson: ”Kommunikationen har varit rätt aggressiv ibland.”

Att stärka sprängkortet och lotsa sprängarna genom de juridiska djunglerna står högt på nya BEF-bossens att-göra-lista. Patrik Jansson hoppas också kunna sluta fred med stenspräckarna.

Maskinfesten är igång

Intermat rullade igång i måndags, bland myllret av utställare finns några av världens absolut största tillverkare och det lär rassla till av nyheter under veckan.

Bygger ny förbehandling för biogas

Danska grävlastare med bättre sikt

Hydremas nya grävlastare ska vara mindre men starkare än föregångarna.

800 000 till standardisering av plaståtervinning

Som en del i den särskilda satsningen på internationellt arbete med miljöanpassning av plast har Naturvårdsverket beslutat om ett bidrag till SIS, Swedish Standards Institute, på 800 000 kronor för etablering av ett ISO-sekretariat för utveckling av standarder för plaståtervinning, och för utveckling av ett standardförslag inom området.

Per Karlsson ersätter Mikael Wallner på Inspira

Per Karlsson, operativ chef på Inspira, utses till ny vd för företaget. Han tillträder den 1 maj 2018 och ersätter Mikael Wallner som efter fem framgångsrika år valt att gå vidare i sin karriär. 

Färdplan kring plastförpackningar till statsministern

De har 3d-printat en smart axel

VTT Tekniska Forskningscenter, ett finskt forskningsinstitut som utvecklar framtida tillverkningskoncept, har lyckats med 3D-utskrift av en smart axel.

Kompakta kraftpaket från Brokk

Brokks fyra nya maskiner ska vara nästan lika små men betydligt starkare än sina föregångare. – Det blir enormt mycket mer att köra med.

Rototilt har gått i mål

R-serien är nu komplett, Rototilt lanserade de två sista – och minsta – modellerna på Intermat.

Mårten Widborg till nya Supplies Direct City

Branschprofilen Mårten Widborg har rekryterats till Supplies Direct City i rollen som General Manager. Han tillträder i juni och blir också ansvarig för Supplies Direct Uppsala.

Uniti och Zoltek i samarbete

Robot återvinner iPhone

Ny färskvaruchef på Coop

Färska kryddor utan krukor

Muterande enzym bryter ner PET

Blom frikänd

Utökat stöd till svensk biogas

Nu kommer Hemfrids app

Han har årets favoritbutik

Mouldex nya vd

Ny direktör på Coop

Plus

Nya lagen lurig

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.175