23948sdkhjf

Tatran tar täten

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

"Vi kunde se hur de pendlande axlarna stod ut åt alla håll – det kändes helt underbart."

Cordestams nödlösning visade sig bli en försäljningssuccé – de tjeckiska Tatrabilarna står redan för hälften av omsättningen men potentialen är större än så tror Svante Cordestam.
– Inom några år blir det nog 75 procent Tatra.


Läs också: Ett sista farväl i Malmberget

Bjästa. En sydafrikansk dumper backar ut ur Cordestam Maskins lokaler i Bjästa, svänger runt och drar sedan iväg ut på det väl tilltagna provfältet.

– Vi ska testa comfort ride fjädringen, säger Robert Cordestam.

Han ansvarar för företagets försäljning och marknadsföring och konstaterar att comfort ride är ett tillval som ska öka förarens bekvämlighet.

– Det är rätt nytt, det är den åttonde maskinen vi utrustar med comfort ride, en adaptiv fjädring som gör att maskinen går mjukare genom att parera för ojämnheter och sidovickande så att man kan köra i en lite högre hastighet även när det är ojämnt.

Läs också: Bolidens eltruckar är igång

Även om Tatrabilarna drar till sig allt mer uppmärksamhet är Bells dumprar alltjämt Cordestams signum och inne i verkstaden utrustas två Belldragare med vändskiva och lyftbart bord, maskiner som ska kunna dra trailrar på SSAB:s järnverk i Oxelösund.

Dragarna väger 13 ton och med full last kommer de upp i 135 ton.

– Det är ett mycket speciellt och komplicerat fordon, säger Svante Cordestam, som i dag har titeln rådgivare/försäljare och äger företaget tillsammans med hustrun Anita, som är bolagets vd.

Maskinerna är ett specialprojekt som föddes redan 2003, då en representant för SSAB sett en Belldumper med sidtippande hytt på Maskinexpo.

Läs också: T-schakts tyska fullträff

– De använde dragare som saknade sidotippande hytt och ville byta, det blir lättare att byta växellåda om man slipper stå på huvudet, konstaterar Svante Cordestam.

Han involverade snabbt Bells ingenjörer men fick vänta till dess att de hade tid att ta sig an projektet.

Maskinen byggdes efter SSAB:s specifikationer och 2013 stod en demomaskin klar, tio år efter den första kontakten.

– Den har bland annat fått dubbelt så tjock plåt, åtta millimeter för att de ska kunna stå emot att slå i plåthögarna på järnverket.

Läs också: Linda och Rikard tog fram en egen plog

SSAB testade demomaskinen i 5 000 timmar, ytterligare lite väntan krävdes när D-serien blev E-serien men i höst ska fyra dumperdragare levereras till järnverket i Oxelösund.

Först ska de dock utrustas på Cordestams anläggning i Bjästa, när Leveranstidningen Entreprenad hälsar på är det specialbeställda däck från kinesiska Techking som ska sättas på.

– Det ska vara trestjärniga 20,5/25-däck, inte 23,5/25-däck som är vanligt på dumprar, säger Svante Cordestam.

Trestjärniga däck innebär att de tål påfrestningen som 32 tons totalvikt på vändskivan innebär.

Läs också: Både hängslen och livrem

När maskinen körs tom kan den framföras i 30 kilometer i timmen, lastad är maxhastigheten hälften så hög.

– En finess är att maskinen reser sig automatiskt när den kommer upp i 15 kilometer i timmen, säger Svante Cordestam.

Höjningen ska eliminera risken att maskinen hakar i de järnvägsspår som ofta finns på järnverk.

Familjen Cordestam är van att stå i tät kontakt med den sydafrikanska tillverkaren, redan när de tog in Bells dumprar för snart 20 år sedan var ett krav att maskinerna anpassades så att åtminstone de mindre dumprarna fick köras på allmänna vägar – makarna Cordestam ansåg att det var avgörande om svenska entreprenörer skulle nappa.

– Det krävdes bara andra fälgar och en smalare korg, förklarar Svante Cordestam.

Bell levererade snällt extra smala dumprar till Bjästa i många år, men när D-serien ersattes av E-serien glömdes det svenska kravet bort.

Beskedet var något av ett dråpslag och Cordestam blev tvungna att hitta nya lösningar.

– Nöden är uppfinningarnas moder, säger Svante Cordestam.

På Bauma 2013 snubblade företaget över den tjeckiska Tatran i en monter, och hoppet väcktes.

– Det stod en bil uppställd i montern, vi kunde se hur de pendlande axlarna stod ut åt alla håll – det kändes helt underbart, då såg vi att den kan ta sig fram överallt, säger Robert Cordestam.

Lastbilen skulle kunna ersätta de smala dumprarna på flera sätt.

– Tatran tar sig fram lika bra som en dumper, den lastar 32 ton och på väg lastar den 13 ton, säger Svante Cordestam.

Cordestam såg till att bli generalagent för det tjeckiska märket, försäljningsstarten försenades lite på grund av skiftet mellan Euro 5 och Euro 6, men våren 2016 öppnades alla spjäll.

– Vi har sålt tolv nu, det är en enorm efterfrågan, säger Svante Cordestam.

– De som köper har inte bara köpt en heller, det är ett gott betyg, säger Anita Cordestam.

Fordonen tillverkas i tjeckiska Koprivnice, de tolv sålda är framförallt Tatra Phoenix 8X8 på 32 ton.

– Vi har också sålt en treaxlig grusbil med trevägstipp, den ska levereras i höst, säger Svante Cordestam.

Köparna hittar företaget bland dumperkunder som arbetar med tung anläggning, vägbyggen och liknande uppdrag.

– Det går dubbelt så fort med en Tatra, den drar också betydligt mindre bränsle än en dumper och kan köra fler lass.

Ruschen efter Tatror innebär att Cordestam måste utöka på personalsidan, alla berörda måste dessutom utbildas på det nya märket.

– Jag utbildar också förare när vi levererar maskiner, säger Svante Cordestam.

Hoppet om en smalare Belldumper lever också.

–  Vi har förklarat för Bells nya vd att om 20-tonnaren inte får köras på väg spiller det över på de tyngre dumprarna också, vi tappar affärer.

Svaret blev att problemet nog går att lösa.

– När dragarprojektet är klart ska de titta på det här en gång till.

Tatran har dock fått en permanent plats i sortimentet som numera består bara av Bell och Tatra, tidigare i år slutade Cordestam Maskin sälja Eurocomacs grävmaskiner.

–Det finns så många fabrikat på marknaden, konkurrensen är hårt och priserna är pressade, det är svårt att få lönsamhet, säger Robert Cordestam.

Just nu är fördelningen mellan Bell och Tatra cirka 50/50, Cordestam tror dock att lastbilarna kommer att dominera framöver.

– Dumpermarknaden är blygsam, det såldes 17 registrerade dumprar i Sverige 2016, men för tunga lastbilar var det 4 000, säger Svante Cordestam,

Han ser därför en potentiellt mycket stor marknad för Tatran.

– Inom några år blir det nog 75 procent Tatra och 25 procent Bell.

"Han pratade så in i helvete och till slut undrande han om jag inte ville köpa dem". Historien om Cordestam Maskins 35 stormiga år är svindlande - läs gärna mer här

———————————————————————————————

Entreprenadbranschens egen tidning!

Följ oss på Facebook, Instagram, Twitter och Youtube

Mer om: REPORTAGE


Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom

Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Tiptapp överklagar

Ett sista farväl i Malmberget

"Det är lite tragiskt men gruvan ger och gruvan tar."

Unga vill jobba på Sodexo

Svensk immunterapi prövas mot njursjukdom

I en stor internationell fas 3-studie prövas bolaget Calliditas kandidat mot njurinflammation. Tidigare resultat har varit mycket lovande.

Multidocker ökar försäljningen

2018 har försäljningsmässigt börjat bra för Multidocker, som även i höst ser en fortsatt god efterfrågan.

Slangfabrik på hjul

”Det rinner olja”. Ett telefonsamtal senare ska den fullastade verkstadsbussen vara på väg.

Nyhetsbrev

Byt slangarna i tid

"Genom att byta ut slangarna i tid minskar risken för driftstopp."

Getinge reserverar miljardbelopp för skadestånd

Stordalen satsar i Mölndal

Ett 22 våningar högt hotell ska byggas i Mölndal.

Så var mässan

Scanautomatic och ProcessTeknik är nu över för i år.

Byggstart för ny hamnterminal i Göteborg

Ska stå färdig år 2025.

Christina Holmefalk och SBS startar stiftelse för kompetensutveckling

Christina Holmefalk vaknade en natt och visste exakt vad hon måste göra – starta en insamlingsstiftelse för att stärka kompetensen i branschen.

Almega anställer expert på upphandling

Ulrica Dyrke har anställts som expert på offentlig upphandling, valfrihet och konkurrensfrågor inom Almega.

2

Ikeas nya vegankorvar säljer som smör

Städarna blev Årets arbetsgivare i Visa vägen-prisets östra region

Städarna AB utsågs till Årets arbetsgivare i Östkustregionen när den regionala deltävlingen i Samhalls Visa vägen-pris hölls den 11 oktober i Linköping. 

Dubbdäcksundersökning får kritik

Dubbdäcken gör mer nytta än skada, enligt däcktillverkare.

Flygkonkurs – då torskar direktbokarna

Enormt intresse för Cannabisbolag

Vd:n ber om ursäkt när bolaget övertecknades med tusentals procent inför börsnoteringen.

Städbolag överger tunnelbanan

Icehotel fick fint pris

Icehotel i Jukkasjärvi mottog 11 oktober Fonden för Exportutvecklings Export Hermes-pris för sina exportframgångar inom turism och för sitt internationella PR-arbete.

Global Handwashing Day 15 oktober

Transdev blir deltyskt

Drönarjätte blir svensk delägare

Baxter flyttar – hundratals sägs upp

Koldioxid - så tungt väger resmålet

EU-förslag: 35 % återvunnet i plastflaskor

Genombrott för PEF

FTI-vd lämnar

Compass Group får ny vd

Inspira får ny affärsområdeschef

Procurator får nytt avtal med Statens inköpscentral

Tiptapp stöter på patrull

Veidekke köper borrfirma

H&M köper in sig i Klarna

Båt eller bil, samma återvinningsprocess

Jan Viberg ny VD i Marvaco

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.185