23948sdkhjf

Med näsa för maskiner

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Svårflirtade engelsmän, tyfoner på sydkinesiska sjön och så den där sydafrikanska dumpern som man råkade få syn på...

Svante Cordestam ledsnade på sin väghyvel, sålde den men råkade sedan köpa två till, plus alla reservdelar som fanns i landet. Det blev starten på Cordestam Maskin som nu kan se tillbaka på 35 stormiga år fyllda av roliga maskiner, många framgångar och en del bakslag.

Läs också: Ted når bättre med en liten maskin

Bjästa. Cordestam Maskin är intimt förknippat med Ångermanland och Bjästa, men starten står faktiskt att finna i Södertälje, där Svante Cordestam föddes in i en åkarfamilj. Han växte upp med lastbilar och maskiner, familjeföretaget hade också en verkstadsdel och redan som mycket ung fick Svante ta ett stort ansvar.

I mitten av 1970-talet renodlades verksamheten, åkeri och entreprenad fick ge vika för verkstad, därmed förändrades dynamiken och Svante, som var chef men också yngst, började vantrivas. Det var dags att göra något drastiskt.

– Jag flyttade till Bjästa, säger han drygt 40 år senare.

Hans föräldrar stammade från Ådalen, han hade ett sommarhus i Västernorrland och sålde huset i Nykvarn för att i stället slå ner sina bopålar i Ångermanland.

Läs också: ”Vi började med två tomma händer”

I Bjästa köpte han en camping, men fann att det är ont om turister vintertid. För att fylla ut säsongerna skaffade han därför en väghyvel och började röja snö.

Efter ett par år tröt intresset och han ville sälja hyveln, en Aveling Barford. Tack vare en annons i Leveranstidningen Entreprenad blev han av med maskinen, när den var såld fick han dock en påringning till, en nyfiken man som undrade vad han fått för hyveln.

– Det visade sig att han hade två likadana hyvlar, fast ett par år yngre. Han hade köpt dem av LKAB och köpt på sig alla reservdelar som fanns, minns Svante Cordestam.

– Han pratade så in i helvete och till slut undrande han om jag inte ville köpa dem.

Läs också: Bolidens eltruckar är igång

Svante Cordestam hade nyss sålt sin hyvel, men insåg att han ändå var intresserad.

– Han sa att han ville ha 120 000 för dem, jag hade sålt min för 140 000 och tänkte att om jag får alla reservdelar också måste det ju vara en jättebra affär.

Han föll för frestelsen och åkte till Luleå för att kolla in maskinerna. Väl på plats visade det sig de var byggda för underjordsverksamhet med låga hytter. Det visade sig också att priset var 320 000 kronor, inte 120 000.

–  Jag skulle aldrig ha åkt dit om jag vetat det, men nu var jag ju fast. Men det var hur mycket reservdelar som helst så det bara måste vara en bra affär, minns Svante Cordestam.

Läs också: Blå, blå är grävaren

Han lyckades beveka banken och affären blev av, han tog hem hyvlarna utan att egentligen ha någonstans att ställa dem, resten av spontanköpet ramlade in allt eftersom.

– Det kom en fullastad långtradare med reservdelar, minns Anita Cordestam som ansvarat för bokföringen på campingen och som fick samma ansvar i det nya företaget, ett företag hon numera är vd i.

Makarna Cordestam agerade snabbt, lokaler införskaffades omgående och de tog också och kontakt med den engelska tillverkaren.

– Vi skrev att vi ville bli generalagent för Aveling Barford!

Läs också: Ett sista farväl i Malmberget

Svaret löd att det nog krävdes mer än att äga två maskiner och ett jättelager reservdelar.

– Jag och Anita fick åka dit, konstaterade Svante Cordestam.

Anita var vid detta tillfälle höggravid med yngste sonen Stefan och ombads artigt att gå och shoppa medan Svante presenterades för finansavdelningen.

– Men jag sa ”nej för helvete, du ska vara med”, ler Svante Cordestam.

Sida vid sida tog makarna Cordestam sig an de brittiska företagsledarna och de passerade det första nålsögat.

Aveling Barford behövde dock mer kött på benen, de lät flyga in en representant till Sverige, en man med ett uppdrag – att ta reda på vilka resurser makarna Cordestam egentligen hade.

– Men vi hade ju ingenting att visa, minns Svante Cordestam.

Innan representanten landat hann makarna dock knyta till sig Såifa som servicelämnare, när engelsmannen sedan hade svensk mark under fötterna drog Cordestam Maskin med honom landet runt, de sökte upp presumtiva kunder, avlade visit på Vägverket i Borlänge, visade upp sitt omfattande reservdelslager och presenterade sina planer för framtiden.

– När han reste hem sa han att han skulle tillstyrka, han sa att ”med en man med såna idéer kan det aldrig gå fel”, ler Svante Cordestam.

Cordestam Maskin började alltså sälja väghyvlar, en produktgrupp som väl aldrig varit en storsäljare. De fick även erbjudande att sälja Liebherrs bandburna grävmaskiner, men tackade nej.

– Det blev lite för stort, säger Anita Cordestam.

Företaget kämpade på med sina hyvlar, kunderna var få och lite väl buttra emellanåt, men det gick runt.

– Vi sålde väl ett par om året, säger Svante Cordestam.

Han såg till att alltid ha ögonen öppna för nya möjligheter.

– Svante har en otrolig näsa för att hitta annorlunda produkter och se ett värde i dem, säger Anita Cordestam.

 – Jag har förarbevis på allt och har kört allt, kommenterar Svante Cordestam.

1986 fick han se en bild på en Priestman LC20 Long Reach och även den här gången skred han till handling, han åkte till England för att titta på långgrävaren men det som verkligen fångade hans uppmärksamhet var den Sanderson Teleporter som stod bredvid.

– Det var en teleskoplastare, jag hade aldrig sett en sån förut.

Svante Cordestam följde sitt hjärta och köpte teleskoparen som knappt hann nudda svensk mark innan den hittade hem.

– Den kom till Göteborgs hamn, vi skulle tagit hit den till Bjästa men den blev såld till Örebro direkt.

Suget efter teleskoplastare visade sig vara oväntat stort, efter 18 månader hade Cordestam Maskin sålt 200 maskiner.

– Det var en riktig explosion, Sandersonlastaren var jättemodern i jämförelse med de maskiner som funnits tidigare, säger Svante Cordestam, som faktiskt tog hem ett antal Priestmangrävare också.

– Vi sålde väl 6-7 stycken med långsticka.

Bara några år senare blev succémaskinen Sanderson Cordestam Maskins sorgebarn. Det tidiga 1990-talets byggkris fick konsekvenser för den brittiska tillverkaren och leveranserna från fabriken ströps plötsligt.

I Ångermanland betalade Cordestam Maskin priset – de hade många beställningar men inga maskiner att leverera.

– Vi hade dessutom garantiavtal på 35 maskiner, Sanderson var skyldiga oss en miljon kronor men kunde inte betala, vårt kapital var förbrukat och till slut hamnade vi på obestånd, säger Svante Cordestam.

Cordestam Maskin hade dessutom nyligen fått den första europeiska agenturen för Hyundai och var hårt belånade när även vädrets makter vände sig emot dem.

– När de första maskinerna var på väg från Korea blev det en tyfon på sydkinesiska sjön, berättar Anita Cordestam.

Fartyget sjönk inte, men fick stå inne på varv i tre månader. När maskinerna till sist nådde Bjästa var de inte en rolig syn.

– Det var fem vattenskadade och rostiga maskiner, säger Anita Cordestam.

Makarna försökte få ordning på affärerna men 1991 var konkursen ett faktum.

– Vi hade förhandlat med banken länge men kom ingen vart, de tyckte att vi var skyldiga dem tolv miljoner, säger Svante Cordestam.

Han konstaterar att gnistan slocknade och ger hustrun en eloge för att de trots allt tog sig igenom svårigheterna.

– Anita sa att ”vi har inte gjort något fel” och ”nu startar vi om”.

– Man kan välja att vara ett offer, eller se till att göra något konstruktivt, säger Anita Cordestam, snart 30 år efter konkursen.

Ett nytt bolag startades, med agenturen för Hyundai som bas. Makarna lånade pengar av en släkting och efter några år kunde den där skulden på tolv miljoner skrivas ned till 400 000 kronor.

– Det kändes mera överkomligt, säger Anita Cordestam.

Cordestam Maskin stånkade igång igen, 1995 släppte man dock Hyundai sedan den koreanska tillverkarens krav bedömdes vara för höga.

– De ville att vi skulle garantera 100 maskiner, det ville vi inte förbinda oss till, säger Anita Cordestam.

Familjen Cordestam var dock på banan igen.

– Det tog fem år innan gnistan var tillbaka, säger Svante Cordestam.

Med gnistan på plats dröjde det inte länge innan han fick vittring igen – nästa varumärke att landa i Bjästa blev Bell.

– En entreprenör hade sett en sydafrikansk dumper på nätet och ville att vi skulle sälja den till honom.

Svante Cordestam nosade upp dumprarna på Bauma och kom fram till att det var ”bra grejer”. Svante Cordestam försökte sedan förgäves få kontakt med exportdirektören, till slut tog han i stället med sig ett gäng nyfikna svenska entreprenörer till England för att provköra.

Det visade sig att även entreprenörerna föll för Belldumprarna och Svante Cordestams nästa fråga till Bell blev därför ett konstaterande – om han fick bli generalagent kunde han sälja tre maskiner direkt.

– Sedan kunde vi leverera våra första Bell våren 2000.

Bell har sedan dess varit grunden för företaget.

– Bell är ett fantastiskt bra företag att ha att göra med, 98 procent av alla kunder vi sålt maskiner till har träffat huvudägaren Gary Bell och kunderna är ofta imponerande över hur Bell tar emot deras önskemål.

Cordestam Maskin är numera generalagent även för tjeckiska Tatra, anläggningsbilar som rusat i försäljning under det senaste året och Cordestam Maskin, där även sönerna Robert och Stefan finns med numera, uppger att det inte finns några planer på att ta in fler varumärken.

– Just nu räcker det bra med två produkter, det är inte vettigt att gapa över för mycket, säger Anita Cordestam.

– Vi hinner knappt få hem grejerna innan de försvinner ut igen.

Tanken är därför att ha löpande leveranser på Tatran och jobba vidare med Bell. Det går dock inte att slå sig till ro som mindre leverantör, och familjen Cordestam ser till att alltjämt ha ögonen öppna.

– Det är inte lätt att konkurrera på Volvos bakgård, branschen är föränderlig och nästa år kanske spelreglerna har ändras, då måste vi hitta på något nytt igen, säger Svante Cordestam.

Läs mer om Cordestam Maskins Tatrasatsning här.

———————————————————————————————

Entreprenadbranschens egen tidning!

Följ oss på Facebook, Instagram, Twitter och Youtube

Mer om: REPORTAGE
Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nya ägare i Steelwrist

Det svenska investmentbolaget Solix har i dag förvärvat samtliga aktier i Terratech, med de helägda dotterbolagen Steelwrist och SVAB Hydraulik.

Bilister flest bland trafikdödade 2018

Göteborg nästa för Maskinia

Maskinia öppnar ett eget kontor i Göteborg för att möta en ökande efterfrågan på företagets produkter. Det uppdrag som Andresen Maskin haft som återförsäljare de senaste fem åren ska, enligt planerna, vara avslutat till sommaren.

Torka kan förlänga strömavbrott

BM-traktorer populära på Klaravik

Bra fart i Multidocker

Det är riktigt bra fart i Multidocker som redovisar en nära på tredubblad orderingång för 2018. För att effektivisera verksamheten flyttas nu viss produktion från Nederländerna till Sverige. Dessutom ger sig företaget in i renodlad entreprenadverksamhet.

Nyhetsbrev

Här är Industri 4.0 fortfarande baktungt

Starkt första kvartal för SJ

Tågresandet fortsätter att öka och SJ redovisar ett mycket starkt första kvartal – rörelseresultatet mer än fördubblades jämfört med samma period 2018.

Hållbar sjukvård ska gynna svensk export

Unik sambulans i trafik

En ny typ av sjuktransport, en sambulans, börjar nu trafikera rutten Skellefteå och Umeå. Tidigare har patienterna fått åka taxi mellan sjukhusen men nu rullar den specialbyggda bussen.

1

Priset på ett liv – NT-rådet startar podd

Gräv, fyll och kompaktera med samma redskap

Finska Allu hade för första gången någonsin en helt egen monter på Bauma, ett faktum som företaget firade med att visa upp ett gäng nyheter.

Omfattande arbete efter stormen

Kostnaden efter stormen Alfrida uppgår för Vattenfall till 850 miljoner kronor under första kvartalet.

Komatsus första helelektriska grävare

Spännande partnerskap inom robotteknik

Blir ny Marknadsdirektör

Plus

Framtidens trafikledning

IT-företaget Hogia blir allt större inom transportsektorn, inte minst inom persontrafikområdet – nu kommer allt fler smarta system som bygger en effektivare kollektivtrafik där operatörerna får ta över trafikledningen själva.

aPak bygger ut lager

Misstänkt sabotage mot Västlänken

Misstänkt skadegörelse på en ledning som leder vatten till Västlänkens arbetstunnel vid Linné i Göteborg har polisanmälts.

Combi Wear Parts utökar sitt nät

Plus

Första Road Showen med Volvo Bussar

Volvo Bussar har åkt till kunderna för att visa upp sina nya turistbussar - de första helt nya från tillverkaren på drygt 20 år.

Översvämningar – ett växande och underskattat problem

– Missar vi översvämningsproblematiken i stadsplaneringen riskerar vi enorm kapitalförstöring då kommuner och medborgare investerar i fastigheter som blir osäljbara samtidigt som inga försäkringsbolag vill försäkra. Det hävdar Gunnar Svensson på Tyréns.

NCC bygger i Bydalen

Starkare lyft utlovas i nya Komatsun

Komatsu har kombinerat power shift och hydrostatdrift i nya hjullastarens steglösa växellåda – något som ska leda till snabbare och starkare lyft lovar tillverkaren.

Bussförare friades

Stenhårt sommarjobb

Lindstål till Stockholms Hamn

Ledare: Ur led är tiden

Kafferabatt minskar engångsmuggar

Svevia redo för Salas snöfall

Fastighetsbolag satsar på återbruk av vitvaror

Flergångspåsar för frukt och grönt

Svevia: "Det är en strategisk satsning"

Får utökat tillstånd för stamceller

Är ny vd för APL

Har mycket att berätta

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.183