23948sdkhjf

Fyra i kamp om Trafiklab-pris

För tredje året delar Trafiklab ut utmärkelsen Årets Trafiklabhjälte för att uppmärksamma eldsjälarna bakom digitala tjänster som gör det enklare att resa kollektivt – Fyra finalister slåss om priset, här presenteras de!

Juryn har haft en tuff uppgift att välja ut finalisterna bland många nomineringar av hög klass. Det är tydligt att det finns många idéer och lösningar som med hjälp av öppna data avsevärt kan utveckla kollektivtrafiken i Sverige, säger Elias Arnestrand, Tjänsteansvarig Trafiklab.

De fyra finalisterna har alla bidragit till utvecklingen av digitala tjänster inom kollektivtrafiken i Sverige, byggda på öppna data eller öppna API:er från Trafiklab. Juryn utser sedan den slutliga vinnaren som mottar utmärkelsen 20 november på Nordic Open Data Forum. Här presenterad årets finalister:

Ulrika Park

Ulrika Park har genom enträget arbete drivit vidareutvecklingen av appen Res i Stockholm som dagligen hjälper 100 000-tals Stockholmare att resa kollektivt. Ulrika har i sitt arbete utmanat branschen och bidragit med konstruktiva utvecklingsförslag för öppna API:er som tillgängliggörs genom Trafiklab.

Arrangörsteamet bakom Trainhack

Trainhack är Sveriges första Hack ombord på tåg och har under två år utvecklats till en viktig mötesplats för personer med passion för kollektivtrafikdata i Sverige. Under arrangemanget utvecklas idéer och koncept för digitala verktyg som kan göra resandet med kollektivtrafik mer attraktivt. Teamet som arrangerar eventet har med positiv energi och en passion för kollektivtrafiksystemet lyckats arrangera vad många ansåg omöjligt och slog under 2017 dessutom rekord genom att arrangera världens längsta hack på ett tåg.

Tomas Tydal

Tomas Tydal har med en otrolig passion för det svenska järnvägssystemet starkt bidragit till att skapa digitala verktyg för personal inom järnvägsbranschen. Med kreativa förslag och idéer har han utmanat branschens aktörer och i praktisk handling visat hur datadrivna innovationer kan göra skillnad i den dagliga verksamheten ombord på tåg i Sverige.

Wilhelm Landerholm

Wilhelm Landerholm är hjärnan bakom de alternativa förseningsprognoser som bland annat testats för pendeltågstrafiken i Stockholm. Med öppna data från järnvägssystemet som bas har Willhelm utvecklat en avancerad modell som utmanat branschens traditionella sätt att se på prognoser och som nu ligger till grund för företaget The Train Brain.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.343