Säkerhetsbubbla runt maskinen

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Caterpillars nya grävargeneration ska vara säkrare än äldre modeller, ett nytt e-fencesystem ska till exempel minska risken för att riva ner ledningar, gräva för djupt eller kanske råka svänga in i chefens bil.

Enligt Caterpillar är sikten avsevärt bättre på maskinerna i Next Gen Hex maskinerna, hytten har fått en ny design där till exempel dörren har fått ett större fönster och i det europeiska standardutförandet får man både backkamera och kamera på den högra sidan, med ännu fler kameror ska man få ”birdseye view”, ett alternativ som kommer att bli standard för de maskiner som levereras i Sverige.

– Det är det vi tycker man ska ha, kommenterar Anders Forsberg, produktchef på Pon Equipment.

Konsolen går att lyfta upp, för att underlätta in- och utsteg för föraren, gångytorna ska vara halksäkra, motorn kan stängas av från marknivån och säkerheten ska också gynnas av att alla dagliga kontroller kan ske från marknivå. Den som ändå vill ta sig upp på maskinen får bättre stöd av räcken och trappsteg än i tidigare varianter, lovar Caterpillar.

Sensorer är standard på de nya maskinerna, bommen har försetts med IMU-sensorer och en givare i skopcylindern har bytts ut mot en magnetisk sensor.

Läs också: Standardpaket med mycket teknik

Tanken är att det aldrig ska råda några tvivel om var maskinen, bommen, stickan och skopan befinner sig.

Sensorerna får jobba till exempel för det nya e-fencesystemet där föraren kan ange gränser för hur maskinen kan röra sig, både i höjd- djup- och sidled.

– Genom att ange hur högt skopan får gå ökar både säkerheten och produktiviteten, hävdar Caterpillar.

Läs också: Förarna ska få hjälp

Vill föraren till exempel hålla undan för en elledning ställs skopan in på rätt höjd, även om föraren sedan brassar på ännu högre sätter maskinen stopp i tid– maskinen ska stanna in mjukt och fint i god tid, lovar Caterpillar.

Föraren väljer att sätta ett tak (ceiling), ett golv (floor) eller en vägg (wall), det går också att ställa in för swing, för att till exempel undvika att råka svänga in i en bil som står i närheten.

Om maskinen flyttas kanske höjderna inte längre är aktuella, systemet kompenserar inte för detta automatiskt men föraren ska få en varning om att han eller hon kanske bör justera e-fenceläget eftersom maskinen inte längre står kvar på samma ställe.

Som standard finns också ett system för att skona hytten, Cab avoidance. Det innebär att om skopan förs mot hytten ljuder en varning när den kommer för nära, den ska också stanna innan den träffar och den som vill ska kunna konfigurera avståndet efter behag lovar Caterpillar.

Till skillnad från assist-tjänsterna, där man också anger hur maskinen får röra sig, går e-fencesystemet inte att lirka med, har föraren ställt in swing assist för att alltid hamna på rätt ställe mitt ovanför krossen med skopan, går det att tillfälligt koppla ur systemet på ett enkelt sätt och till exempel plocka upp tappat material på marken. Med e-fence finns inte den möjligheten – för säkerhets skull, förklarar Caterpillar.

Fler artiklar om Caterpillars nya maskiner finns att läsa här.



Håll dig uppdaterad med Mentor Newsroom

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Kaunis Iron gör klart för gruvstart

Genom att alla nödvändiga resurser nu samlats i ett bolag ska det vara möjligt att återstarta gruvverksamheten i Kaunisvaara i sommar.

Smurfit Kappa uppgraderar övervakningssystem

För att undvika stillestånd uppgraderar Pappersbruket Smurfit Kappa i Piteå till nästa generations övervakningssystem IMx-8 från SKF.

Underhåll stoppar kärleksyttringar

Det är många kärlekspar som har satt upp hänglås på en bro i Västerås för att manifestera evig kärlek. Nu är det slut med det. Broräcket ska bytas ut.

Låg stresstolerans kan leda till rökning

Framgång för Kollektivtrafik SYD

21 februari genomfördes branschmötet Kollektivtrafik SYD i Luftkastellet utanför Malmö - Runt 60 deltagare är på plats, läs mer här!

NCC-veteran blir Sveviachef

Svevia har fått en ny regionchef för division anläggning Syd-Väst – Sven-Åke Bengtsson

Nyhetsbrev

Spårvägsbygge mot Kista

Alliansen: Skärp kraven för återvinning

Debatt: Vi måste bli bättre på att ta tillvara och återvinna. För fortsatt ekonomisk tillväxt, minskad klimatpåverkan och skydd av naturens resurser behövs en cirkulär ekonomi där det som en gång bara var avfall blir till nya produkter. För att lyckas krävs tydliga och långsiktiga regler, och därför föreslår Alliansen att kraven skärps på flera områden.

Ledare: Regeringens planekonom

Miljöanpassad snöhantering

i sex säsonger har NCC:s egenutvecklade snöreningsanläggning Snowclean tagit hand om de snömassor som tas bort från Oslos gator och torg. Anläggningen omvandlar snön till vatten och filtrerar bort föroreningarna innan smältvattnet leds vidare till fjorden.

Ständig städning för Svevia

Sju nätter i veckan 36 veckor om året – Svevia har fullt upp med Stockholms tunnlar, små och stora anläggningar med en sak gemensamt – de är riktigt smutsiga.

Specialfordon spolar rent

En jättelik våtdammsugare och skräddarsydda teknikbilar med busshytt och robotarm är grunden när Svevia tvättar tunnlar i Stockholm.

Snabba och kalla duschar

Kallt vatten och lite rengöringsmedel är vapnet som står till buds när Stockholms smutsiga tunnlar rengörs. "Det går inte att använda varmvatten i tunnlarna".

Rena framtidsvisioner

Betong som bryter ned föroreningar och färg som andas? Utvecklingen går snabbt och nya metoder skulle kunna underlätta städningen och förbättra miljön i de stora tunnlarna.

Städning sämre för kvinnor än för män

Kvinnor som städar mycket, antingen professionellt eller i hemmet, riskerar att på lång sikt få minskad lungkapacitet. Det har norska forskare vid universitetet i Bergen visat i en ny studie.

Resurseffektivare användning av restprodukter

Vinnovaprojektet MinePap, med fokus på att titta närmare på hur man kan utveckla en hållbar affärsmodell kopplad till det cirkulära resursflödet, har nu tagit fart. 

Sodexo och Stora Sköndal i samarbete

Algextrakt kan bli läkemedel

Att förflytta människor med smärta

Plus

Branschorganisationer oense

Sveriges Bussföretag och EU vill att all busstrafik ska få tillgång till bytespunkter och terminaler – Men Svensk Kollektivtrafik vill inte släppa in kommersiella bussar dit, läs om det här!

Många döda i soptippsras

Klartecken för efterlängtad utbildning

-Jag tror att det här är en utbildning som branschen behöver, säger Anders Rickman, verksamhetschef för Yrkeshögskolan i Jönköping.

Rakt genom berget

Nu är det klart hur Trafikverket vill dra nya E4 genom Örnsköldsvik, trafiken ska bort från stadskärnan.

Plus

Leufstadius: "Vi ska vara remissinstans!"

Branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik är sedan ett år petade som remissinstans hos Näringsdepartementet – Något som upprör organisationen, läs här vad som händer nu!

Vaktkameror hos SL

Slutreplik: Våga lyfta blicken från diskhon

FM-utbildning får fortsätta

Hoppfulla ministrar efter möte

Ängelholm städar skolor med robot

Miab/NCA blir Miab

Kriminalvården storrekryterar

Personalen utan bonus

Ny provningsmetod metod med radiologi

Licensaffärer lyfter Bactiguard

Förvärvar inom medicinteknik

Sodexo fick "Gold Class" igen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.143