23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Nordiske Medier Newsroom

Internationellt toppjobb för Grönlund

Vid IRU:s årsmöte i Genève 9 november valdes Sveriges Bussföretags branschchef Anna Grönlund till vice ordförande i IRU:s passagerarkommitté, läs mer här!

Jag är väldigt glad över att blivit framröstad av våra systerorganisationer i hela världen. Posten som vice ordförande ger svenskt bussbransch möjlighet till en starkare röst framförallt inom EU, säger Anna Grönlund i en kommentar.

 Den internationella vägtransportorganisationen IRU företräder både buss- och lastbilsföretag över hela världen även om tyngdpunkten framförallt på bussföretagssidan finns inom Europa. IRU är idag delad i två områden, gods- och passagerartransporter som vardera har egna styrelser och kansliresurser. Passagerarsidan är i sin tur uppdelad i en buss- respektive taxisektor. IRU är också som organisation av EU-kommissionen utsedd som officiell social part, vilket innebär att man regelbundet samråder med de europeiska fackförbunden inom EU.

 För den svenska bussbranschens del är IRU en viktig organisation i sin egenskap av social partner, där Annika Nordin företräder svenska bussföretag (bussarbetsgivare). Organisationen är också viktig för att påverka EU:s politik, då IRU har ett eget kontor med experter på plats i Bryssel som bevakar och påverkar EU:s beslutsprocesser rörande bussfrågor. Fokus för IRU har fram till nu legat på frågor som berör kommersiell linjetrafik samt turist- och beställningstrafik. IRU har ett starkt namn i EU-sammanhang och organisationen är väl känd. Till stöd i lobbyarbetet har IRUs passageraravdelning en kommitté med medlemsföreträdare från EU:s medlemsländer, CPT. Här finns Sveriges Bussföretags Anna Grönlund. Vid torsdagens årsmöte vid IRU:s årsmöte i Geneve valdes hon till ny vice ordförande för CPT, tillsammans med tyska bussförbundet BDO:s förbundsdirektör Christiane Leonard, som sedan ett antal år haft denna roll i IRU. Till ny ordförande valdes Jos Sales, ordförande i Luxemburgs bussbranschförbund.

 – För Sveriges Bussföretags del är det viktigt att ha starka allianser på EU-nivå. Särskilt nu, när den europeiska bussmarknaden är stadd i förändring. Fram till 2020 ska EU:s kollektivtrafikmarknad öppnas för konkurrens på samma sätt som vi har i Sverige. Det påverkar dagens centraleuropeiska modell med busstrafikföretag som kör trafik i egen-regi utan konkurrensutsättning. Det får också effekter på angränsande marknader, som kommersiell linjetrafik samt turist- och beställningstrafik då förändringar bland dagens bussföretag inom EU säkerligen kommer förändra strukturer på samma sätt som det gjorde när Sverige omreglerades med start på 80-talet. Vi behöver följa den här utvecklingen noga, säger Anna Grönlund.

 IRU har under många år haft stadiga inkomster genom sitt engagemang i TIT, som är en internationell tullkonvention som betyder fri transiteringen. Det innebär att man förtullar sin last i hemlandet och därefter förseglar lasten. TIR är nu föremål för ändrad organisation och IRU:s roll och inkomst från TIR kommer förändras. Det innebär att också IRU nu genomgår förändringar och behöver söka nya organisations- och finansieringsformer. Det ger också utrymme att förändra och förnya förbundet. För den nyvalda ledningen för IRU:s passagerarkommitté ger det både utmaningar och möjligheter.

Sveriges Bussföretag är förutom i IRU också medlemmar i den internationella kollektivtrafikorganisationen UITP. Här ingår Sveriges Bussföretag i UITP:s EU-kommitté tillsammans med företrädare för Svensk Kollektivtrafik och Trafikförvaltningen SLL. I UITPs EU-kommitté diskuteras och beslutas UITP:s ståndpunkter i EU-frågor rörande busstrafik inom EU. UITP organiserar huvudsakligen företag som arbetar med linjelagd trafik, såväl upphandlad som direkttilldelad egen-regi, vilket fortfarande är norm inom EU utanför Norden, Storbritannien och Holland. Anna Grönlund är svensk bussbrans

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094