Efter en svag september följde en stark oktober i Tunga Bussligan 2017 som nu totalt sett är förbi förra årets liga med ganska god marginal. Ingen verkar kunna utmana Mercedes-Benz i toppen, men det händer saker längre ner i ligan, en omkörning och två ikappkörningar.
Allra bäst i oktober gick det för Temsa med 12 nyregistrerade tungviktare. På andra plats kom MAN med 10 nya bussar och därefter Volvo med 9. Oktoberfyra blev Kässbohrer-Setra med 8 nya tungviktare och först därefter totalledaren Mercedes-Benz med 7 nya bussar. Lika många fick också Scania som alltså delar femteplatsen med ledande Mercedes-Benz.
Sedan är det ett hopp ner till VDL med 2 nya tunga bussar över 10 ton. Iveco och Neoplan fick vardera en ny buss registrerd, alla andra tillverkare kammade noll under oktober.
Det här innebar att MAN kört ikapp Kässbohrer-Setra under oktober, Temsa har kört om VDL och Iveco har kört ikapp Irizar. Totalt sett har därmed 844 tungviktare över 10 ton blivit registrerade hittills i år vilket ska jämföras med 814 för samma period 2016. Tunga Bussligan 2017 ligger därmed 3,7 procent före fjolårets liga.
Hur det blir i november ska bli spännnde att se, kan någon utmana ledaren Mercedes-Benz? Och vem kan komma tvåa och trea förutom de som toppar ligan just nu? Allt detta publiceras i näst sista Tunga Bussligan för året 1 december - missa inte det!
TUNGA BUSSLIGAN JANUARI-OKTOBER 2017
Fabrikat |
Antal |
Andel |
(Andel 2016) |
|
|
|
|
Mercedes-Benz |
255 |
30,5 |
(12,4) |
|
|
|
|
Scania |
170 |
20,1 |
(14,3) |
|
|
|
|
MAN |
121 |
14,3 |
(9,1) |
|
|
|
|
Kässbohrer-Setra |
121 |
14,3 |
(6,6) |
|
|
|
|
Volvo |
83 |
9,8 |
(43,1) |
|
|
|
|
Temsa |
36 |
4,3 |
(1,8) |
|
|
|
|
VDL |
33 |
3,9 |
(3,9) |
|
|
|
|
BYD |
10 |
1,3 |
(0,5) |
|
|
|
|
Iveco |
3 |
0,4 |
(0,5) |
|
|
|
|
Irizar |
3 |
0,4 |
(0,7) |
Neoplan | 2 | 0,2 | (1,4) |