Fler cyklar – mindre skador

| Av Thomas Dietl | RT-Forum | Tipsa redaktionen

Ju fler cyklister på vägarna, desto mindre blir skaderisken – Det framgår av en studie från VTI, läs om den här!

Enligt en studie från VTI finns det stor potential i att använda trafikmodeller som underlag för att studera skaderisken hos cyklister. Modellberäkningar i Göteborg och en observationsstudie i Stockholm visar bland annat att skaderisken för cyklister minskar ju fler de blir.

Forskare på VTI har studerat hur sättet att använda cykeln förändras över tid och hur cyklisters skaderisk påverkas av cykelflöden och trafikmiljön. Forskarna utvecklat modeller för att kunna analysera färdmedelsval, destinationsval och skaderisker hos cyklister. Dessutom har de observerat interaktioner mellan olika trafikanter för att se hur dessa påverkas av flödet av cyklister.

Resultaten visar att cykelflödet har betydelse för cyklisters skaderisk, vilket också stödjs av tidigare forskning. Vid högre flöden, alltså när det är fler som är ute och cyklar på en viss sträcka, minskar risken att skadas i såväl singelolyckor som kollision med motorfordon, säger Jenny Eriksson, utredare på VTI.

Modellberäkningen visar att skaderisken per cyklist är högre i blandtrafik än på cykelväg. Det gäller både för singelolyckor och kollision mellan cyklist och-motorfordon. Totalt sker det dock fler olyckor på cykelväg eftersom det är där en stor del av cykeltrafiken går.

Beteendestudier i Stockholmstrafiken

I en delstudie observerades cyklisters interaktion med andra trafikanter i korsningar samt på gång- och cykelbanor på flera platser i Stockholm, där det finns stora cykelflöden. Det visade sig att situationer då cyklister väjer, saktar ned eller bromsar för en annan trafikant, var vanligare då flödet av cyklister var lågt.

De allvarligaste interaktionerna mellan motorfordon och cyklist inträffade i korsningar, vilket i huvudsak berodde på att bilisten inte lämnade företräde i korsningen, säger Jenny Eriksson.

Oavsett om det var lågt eller högt flöde av cyklister, var det oftast enbart en bil och en cyklist inblandad i en interaktion. Det verkar med andra ord som att bilister oftare lämnar företräde då en hel grupp av cyklister korsar gatan.

Interaktioner mellan cyklisterna var vanligare i samband med upphinnande än vid möte. Det var betydligt vanligare att det uppstod konflikter mellan cyklister snarare än mellan fotgängare och cyklister på gång- och cykelbanorna. Observationerna visade också att rödljuskörning av cyklister var relativt ovanlig. De få fall som noterades handlade om att man cyklade då ljuset precis slagit om till rött eller då det inte fanns någon trafik.

Många av resultaten kan förklaras utifrån principen Safety in Numbers som innebär att skaderisken för oskyddade trafikanter minskar ju fler de blir. I korsningar skulle då bilister bli mer uppmärksamma på cyklister om de färdas i grupp. En annan tolkning kan vara att gruppen cyklister vid högt flöde är sådana som pendlar till och från arbete, med stor vana vid trafiken. Notera att det är risken per cyklist som minskar. Totalt sätt kommer antalet skadade cyklister öka med ett ökat cyklande.

Projektet har kunnat visa att det är möjligt att modellera färdmedels- och destinationsval för cykel samt att med hjälp av modeller beskriva effekter på cyklisters skaderisk.

Vi ser en stor potential i att använda modellgenererade flöden för att beräkna risker och förhoppningsvis börjar fler städer att använda trafikmodeller för cykeltrafiken, säger Jenny Eriksson.

Att använda trafikmodeller för att simulera flöde är intressant, tycker Mari Sparr på Länsförsäkringars forskningsfond.

I förlängningen kan de användas för att förstå hur infrastrukturen för cyklister och andra oskyddade trafikanter ska utformas för att minska antalet skadade och dödade i trafiken, vilket är målet med forskningsprojektet, säger Mari Sparr.

FAKTA/Om studien

I den första delstudien har en modell utvecklats som innehåller både färdmedelsval och destinationsval för cykel. I den andra delstudien har modeller för skaderisker hos cyklister utvecklats för olika olyckstyper och trafikmiljöer. I den tredje delstudien har interaktioner mellan olika trafikanter observerats, i syfte att studera hur dessa påverkas av nivån på cykelflödet.

Projektet ingår i ett treårigt forskningsprogram om oskyddade hjulburna trafikanter som finansieras av Stiftelsen Länsförsäkringsbolagens Forskningsfond. Programmet som avslutades i oktober 2017.



Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom

Kommentarer

Lennart Johansson
Om man utgår från att det vanligaste skälet till att en bilist och en cyklist kolliderar är att den ena eller båda parterna inte observerade varandra så följer det naturligt att om det kommer ett antal cyklister samtidigt så ökas deras synbarhet och även den mest hänsynslöse bilisten kommer att tveka inför att meja ner flera cyklister samtidigt. Problem med cyklister som passerar korsningar med obefintliga marginaler kommer att kvarstå.

Att cyklister som trängs med andra cyklister skadar sig proportionellt sett mindre torde bero på minskad genomsnittlig hastighet och i ett läge där cyklister tvingas leda sin cykel utefter cykelvägen så kommer skaderisken bli obefintlig. En sådan situation skulle dock förfela hela poängen med att cykelpendla till och från arbetet eller för att göra vardagsärenden. Fokus borde ligga på att separera olika fordonsslag/trafikanter och att göra infrastrukturen logisk för alla trafikanter. Idag utgår nästan alla lösningar utifrån motordriven trafik, därefter gångtrafikanter medan cyklismen fortfarande är på undantag. För alla intresserade av ämnet så rekommenderar jag dokumentären "Bikes vs Cars" som t o m kommer att användas i en kampanj för ökad cykelanvändande i Brasilia. Lennart

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Lättare ladda elbilar i norr

700 laddplatser för elbilar ska etableras på lättillgängliga platser mellan Gävle och Luleå under de närmaste tre åren.

Nu kan du prata med MonICA

Maskinpyssel för stora och små

Årets julklapp för stora och små älskare av entreprenadmaskiner har just hittat ut till butikshyllorna.

Kortbedrägerier bromsar in i Sverige

Axfood om torkan: ”Vi kommer att få leva med effekterna länge”

Sommarens hetta och torka har tvingat många köttbönder till nödslakt. - Vi kommer att få leva med effekterna under en lång tid framöver, säger Claes Salomonsson, presschef hos Axfood.

Boom för alkoholfritt öl: Upp 56 procent

Nyhetsbrev

Nytt sätt att förbygga infektion?

Han blir chef för divisionen Board

Stort och smått för Liebherr

Liebherrs tornkranar och jättegrävare väckte uppmärksamhet i mässans största monter, de mindre maskinerna var dock lika viktiga. – Vi ser en tendens i hela Europa att man vill ha kompaktare maskiner.

Självkörande lastbil från Mercedes-Benz på ELMIA

Klart med Postnords nya ordförande

Lidl slutar sälja engångsartiklar av plast

Fiskeby Boards nye VD

Säkrare brobygge med prefab

Ökad säkerhet för brobyggarna och minskad risk för störningar i tågtrafiken utlovas när förtillverkade brobalkar används vid ett brobygge i Härnösand.

Hög lastvikt med täckt vagn

En nio meter lång sluten transportvagn ska förenkla logistiken lovar Ivarssons i Metsjö. "Med TP3 Box bygger vi en av de största täckta transportvagnarna som får ta en mycket hög lastvikt."

Ny tid för Makeni AB

Fick inte lön för sitt jobb – slog sönder villor med grävskopa

Vittnet: " Det såg ut som om det hade varit jordbävning eller som ett bombnedslag"

Stor återvinningsaffär i Indien

Säkra beteenden i byggsektorn minskar olyckor

Årets älvstädning drar igång

1

Kulturkalas med mindre sopor

Idag startar Kulturkalaset i Göteborg. Då invigs också Göteborgs Stads satsning på att avveckla engångsmaterial på evenemang.

De byter namn

Sparar stort efter byte av lagermodell

Genom att ersätta de befintliga lagren i ett transportsystem till så kallade MO-lager kunde ett brittiskt livsmedelsföretag spara 52 000 euro per år.

Städarna förvärvar Hemänglarna

Städarna Sverige AB har, tillsammans med Hemänglarnas vd Gunilla Eriksson, köpt samtliga aktier i Hemänglarna AB av Wingefors Humankapital AB.

USA-ambassad säljer toapapper

Brand vid Trioplast

Kraxande renhållningsarbetare…

Hon tar över på Astrazeneca

Ikaros börjar sälja städmateriel

Nu kan man panta påsar med mobilen

The Body Shop värvar vd från Adidas

Hit kommer Lidl härnäst

”Det blev alldeles kolsvart i luften”

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.117