23948sdkhjf

Strikt sophämtning i skärgården

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Med tre färjor och åtta lastbilar ser Vrångö Transport till att renhållningen i Göteborgs södra skärgård fungerar som den ska. "Vi samlar verkligen in ALLT."

Göteborg. Vrångö Transport sköter renhållningen i Göteborgs södra skärgård, totalt 16 sommaröar och sex vinteröar.

Läs också: Ted når bättre med en liten maskin

– Vi samlar verkligen in ALLT, ute i skärgården får man inte ens elda upp sitt eget trädgårdsavfall, det ska vara rent och det är vi bara glada för, säger Roland Sjöberg.

Han bor själv ute i havsbandet, på Vrångö där han är född. Där bor också hans två söner, Martin och Magnus Sjöberg som numera äger firman.

– Vi hämtar alla sopor och sköter också transporterna för alla typer av återvinning, säger Magnus Sjöberg, som basar för företagets renhållningsdel.

Vrångö Transport har också entreprenad på att hämta avfall från de kryssningsfartyg som är för stora för att nå land.

Läs också: Bolidens eltruckar är igång

– De mindre kan få landkontakt, de större måste gå till Arendal, då åker vi dit och hämtar sopor, säger Roland Sjöberg.

Renhållningen har förändrats en hel del sedan mitten av 1990-talet, då företaget kammade hem kontraktet. Allt mer material ska sorteras och återvinnas.

– Då var det bara glas, tidningar och kylskåp, nu är det rent skrot, rent trä, elektronik...

– Det har utvecklats väldigt mycket och vi har fått skaffa nya maskiner efterhand, säger Magnus Sjöberg.

Läs också: T-schakts tyska fullträff

Sopor och återvunnet material körs till företagets anläggning på Styrsö, där komprimeras avfallet innan det fraktas vidare in till Göteborg.

– Vi samarbetar med Renova, det känns tryggt men konkurrensen är stenhård, säger Roland Sjöberg.

Tre bilfärjor, Amanda, från 2008, Annalord från tidigt 2000-tal och Sylveia, från 1995, sköter transporterna.

Amanda är 40 meter lång, cirka tio meter bred och lastar cirka 200 ton, Sylveia är 28 meter lång, åtta meter bred och lastar cirka 100 ton och Annalord är 37 meter lång, nio meter bred och lastar cirka 150 ton.

Läs också: Blå, blå är grävaren

Färjorna går normalt i skytteltrafik, just den här dagen ligger dock Amanda inne för service och Magnus Sjöberg har därför sett till att ta dit all tänkbar service.

– Det gäller att passa på när man för en gångs skulle ligger inne.

I maskinparken ingår också åtta lastbilar, lastväxlare och renhållningsbilar.

Vädret är en faktor att räkna med i skärgården, hårda vindar kan ge högt eller långt vatten, något som har betydelse när man vill komma i land med sopbilarna.

Läs också: Ett sista farväl i Malmberget

– Vi kan trimma färjorna så att de lyfts upp eller trycks ned, då kan lastbilarna komma iland, säger Roland Sjöberg.

Extremt väder förekommer, men som tur är inte så ofta.

– Vi fick köra på isen med lastbilarna något år på 1980-talet, det var så mycket is att hela skärgårdstrafiken ställdes in så vi hade inget annat val, säger Roland Sjöberg.

Numera är vintrarna relativt isfria och färjorna går i ett, en normal arbetsdag är 06 till 16 men för bröderna Sjöberg blir det oftast ännu längre dagar

– Vi börjar normalt klockan fem från Vrångö och sen jobbar vi på till dess att vi är färdiga, säger Magnus Sjöberg.

Mer läsning finns! Läs till exempel om hur Roland Sjöberg baxade ut en traktor till ön 1967 och blev entreprenör på kuppen, och om hur  Martin Sjöberg basar för hela företaget från grävmaskinshytten ute på Vrångö.

———————————————————————————————

Entreprenadbranschens egen tidning!

Följ oss på Facebook, Instagram, Twitter och Youtube

Mer om: REPORTAGE
Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Tredubblat RUT-avdrag i ny budget

På onsdagen röstades Moderaternas och Kristdemokraternas budget igenom i riksdagen, med stöd av Sverigedemokraterna (SD).

Stora Enso gör miljöinvestering

Siemens fixar kontrollsystem i förbifarten

Förbifart Stockholms infrastruktur för kommunikation och övervakning levereras av Siemens Mobility för cirka 800 miljoner kronor.

EU-domstolen återupptar mål?

Häromdagen meddelade Högsta förvaltningsdomstolen sin dom i målet mellan Konkurrensverket och de skånska kommuner som direktupphandlat avfallstjänster utan att annonsera dessa. En dom som kan leda till att EU-domstolen återupptar ett mål mot Sverige.

Flygskatten slopas – men det dröjer

”Höghastighetståg nu!”

Nyhetsbrev

Thand Ringqvist till Skärgårdsstiftelsen

Revolutionerande genombrott för plaståtervinning

Tydliga krav ska bälta bussresnärerna

För att det ska bli lika självklart att använda bälte i buss som i bil behövs tydligare regler - det slår Transportstyrelsen fast efter att på regeringens uppdrag ha låtit utreda frågan.

I Tyskland finns elbilen med tillräcklig lastvolym

Jakten på en hyfsat stor eldriven transportbil tog Daniel Adolfsson till Tyskland och Streetscooter.

Lucka 13 - öppna och se

I dagens lucka förutspås att en ketchupeffekt väntar bakom hörnet...

Ikea ska bli självförsörjande på sallad

Som en del i Ikeas hållbarhetsstrategi börjar nu arbetet mot att bli självförsörjande på sallad.

Bellman Group får fäste i Göteborg

Bellman Group har köpt  Samgräv Holding AB, ett göteborgsföretag som ska stärka hela Bellmangruppen i Västsverige.

Nya juryn i Pentawards utsedd

Datainspektionen granskar SL:s kroppskameror

Jästolja kan ersätta palmolja

Den olja, t ex palm- eller sojaolja, som används i fiskfoder kan ersättas med “fet jäst” som odlas på halmsubstrat.

Segt för EQT att köpa Karo

Intresset bland aktieägarna har varit lågt för EQT:s uppköpsbud. Efter Anders Lönners hastiga bortgång förlängs nu tidsfristen.

Nytt tunneljobb klart för NCC på Färöarna

Det är nu bekräftat att NCC får bygga Sandøyartunneln på Färöarna i ett uppdrag värt motsvarande 1,2 miljarder svenska kronor.

Varberg får simhall

Serneke rekryterar regionchef från NCC

Ny dom kör över Konkurrensverket

Nu är sista ordet sagt kring en flera år gammal strid mellan Konkurrensverket och tretton skånska kommuner.

USA finns i MaaS-fronten

Kollektivtrafikaktören Transdev har gjort en internationell rapport om trender inom kollektivtrafikbranschen – det visar sig att USA leder MaaS-utvecklingen.

Lucka 12 - vem där?

Denna internationellt bevandrade vd önskar sig färre knäppgökar i världspolitiken...

Storsatsning på jämtländsk gränshandel

Investeringar på inledningsvis en kvarts miljard kronor ger Storlien det största nybyggnadsprojektet sedan 1880-talet.

Colombia-avtal för plåsterbolag

Vd-byte och besparingar

Ny metod för att studera ALS bättre

HSB bygger i Visby

Lucka 10 - se vem som döljer sig här

Han blir vd på Svenska Metallkretsen

Samma koncept under nytt namn 

Lucka 9 - vem där?

VD-byte hos Avfall Sverige

Lucka 7 - kika in här

Byggstart i Södertälje

Uppsalaföretag prisades

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.495