Skärgårdshjärtat bultar för entreprenad

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Vrångö Transport domineras av renhållning, firmans vd föredrar dock entreprenad – det finns gott om grävjobb ute på ön och det går lika bra att leda företaget från grävmaskinshytten. "Det passar mig bra att köra maskin."

Vrångö. Vrångö Transport startade som entreprenadfirma 1967, på 1970-talet tog renhållning över och det segmentet har sedan dess dominerat.

Läs också: Isak valde grävaren före skolan

Den som driver företag i glesbygd vill dock gärna ha flera ben att stå på och i mitten av 1990-talet föddes entreprenaddelen på nytt, trots att firman då kammat hem ett riktigt stort renhållningskontrakt – att sköta renhållningen i hela södra skärgården.

– Vi hade klarat oss på renhållningen, men Martin valde entreprenad, därför köpte vi in en grävmaskin och sedan dess har det bara ökat, säger Roland Sjöberg, som grundade företaget 1967.

Vrångö Transport drivs i dag av Rolands söner Martin och Magnus. Magnus basar för renhållningen medan Martin brinner mest för entreprenad, trots att det är han som är vd för hela bolaget är det i princip bara han som rör grävmaskinen.

– Det passar mig att köra maskin och det har blivit mer och mer sånt, säger Martin Sjöberg.

Läs också: En blå Cat smyger i mörkret

Inte otippat är det just där Leveranstidningen Entreprenad hittar honom när vi stigit i land på Vrångö, han sitter i en hjulgrävare och lastar sprängsten, grundläggning pågår inför ett kommande lägenhetshus.

– Det finns massor av jobb här, det är många sommargäster som bygger, det bygggs också mycket hyreslägenheter och villor åt företag, projekt där vi hjälper till med markarbetena och transporterna, säger Martin Sjöberg.

Han ansvarar för entreprenaddelen men som vd och arbetsledare är han förstås lika involverad i renhållningsbiten.

– Alla ringer mig, om allt, jag är spindeln i nätet, ler Martin Sjöberg.

Läs också: Lastbilskranar på banan igen

Själv kör han färja om det behövs, men han håller sig i stort sett sysselsatt i en eller annan maskin ute på Vrångö.

– Vi har alltid att göra men kan ofta disponera jobben själva – det är allt från mycket tidspressade uppdrag till sånt som kan göras när det passar, då kan vi bolla lite.

Företaget sköter också snöröjningen ute på ön, entreprenaddelen håller sig lätt flytande året runt men ambitionen är ändå inte att växa.

– Det har expanderat mycket de senaste 15-20 åren och vi har inga ambitioner att växa, vi har så det räcker och blir över, säger Martin Sjöberg.

Läs också: Med näsa för maskiner

Familjen Sjöberg har djupa rötter i skärgården och alla har mer eller mindre vuxit upp på sjön. Även Martin började där, han arbetade som styrman på tankbåt, utbildade sig till skeppare och även i dag kör han färja emellanåt.

Trivs bäst gör han dock i grävmaskinshytten och han har tre grävmaskiner att välja på, en Caterpillar M313D hjulgrävare på 14 ton, en Caterpillar 305 bandgrävare på fem ton och en Take-Job på 1,6 ton. I företaget finns också fem traktorer, varav en går uteslutande på entreprenadjobb.

– Investerar man i mindre maskiner blir det jobb för dem också, vi måste ha flera olika maskiner för att kunna ha rätt maskin till rätt jobb.

På personalsidan är det oftast han själv och en kollega som kör.

Läs också: Tatran tar täten

– Behövs det tar vi in reserver från renhållningssidan.

I gropen tillsammans med grävmaskinen står en Massey Fergusontraktor med släpet fullt av sprängsten.

– Det passar oss bäst med en traktor, en hjullastare är smidig ibland men för våra behov passar traktorn bättre, vi vill kunna dra mycket och hänga av och på släpet, kommenterar Martin Sjöberg.

Maskinerna måste hållas i gott skick, ett riktigt bra underhåll ska förhoppningsvis minska risken att något går sönder.

– Det händer ju ibland och då måste vi få ut en servicebil till ön eller ta in maskinen till stan, säger Martin Sjöberg.

– Underhållet är A och O för att undvika större haverier, men vi kan förstås inte hålla maskinerna i samma skick som på fastlandet, entreprenad är trots allt inte vårt huvudområde.

Han noterar dock att det är viktigt att hålla maskinparken fräsch.

– Vi behöver se till att byta ut dem i tid.

Sprängmaterialet lastas på traktorsläpet, det ska läggas på hög för framtida behov.

– Vi spar material, det kommer väl till pass till våren för andra jobb, säger Martin Sjöberg.

Som spindel i nätet kan han ofta koppla ihop sparat material med kommande bygguppdrag.

– Det är dyrt att frakta hit material från stan, vi spar både berg, jord och sand.

Vrångö Transport gräver precis intill asfaltbilen som skjutsades ut med företagets färja samma morgon, det har lagts ner fiber och nu är det dags att lappa och laga hålen. Martin Sjöberg håller ett vakande öga på asfaltekipaget, för vägföreningens och öns räkning.

– Vi har justerat en del schakter åt dem och jag hjälper gärna till, ler han.

Som ende entreprenör på ön blir han en auktoritet på området, ett ansvar han gärna axlar.

– Alla frågar mig om allt, men det är bara roligt, jag tycker om att ha koll!

Mer läsning finns!  Läs till exempel om hur Roland Sjöberg baxade ut en traktor till ön 1967 och blev entreprenör på kuppen, och om hur Vrångö Transport numera samlar in hela södra skärgårdens sopor.

———————————————————————————————

Entreprenadbranschens egen tidning!

Följ oss på Facebook, Instagram, Twitter och Youtube

Mer om: REPORTAGE


Håll dig uppdaterad med Mentor Newsroom

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Robot premiärvisas i Hannovermässan

Bolidens krav på underentreprenörerna

Pulsmöten, obligatoriska skyddsronder – även för vd – och hårdare krav på underentreprenörerna. Det är några av punkterna i Bolidens satsning på ökad säkerhet.

Hybridkraft i ny vält

En hybridvält från Hamm, en asfaltsfräs med hytt från Wirtgen och egentillverkade siktar från Kleemann. Wirtgen Group hade nyheter över hela linjen på Intermat.

Cancerframkallande ämnen i tatueringsfärger

Läkemedelsverket har granskat 34 färger för tatuering och permanent makeup och 12 av färgerna innehöll förbjudna ämnen.

Nobina leder Bussförar-SM

Vid den senaste mätningen hade 93 bussförare genomfört uttagningsprovet till Bussförar-SM 2018 – Just nu leder Nobina, men fler är på gång, läs här!

Komatsus nya maskiner

En ny hybridgrävare och en helt ny generation grävlastare var några av nyheterna när Komatsu dukade upp på Intermat.

Nyhetsbrev

Koncessioner på Kollektivtrafikdagen

Vilken roll kan koncessioner i kollektivtrafiken spela? Den frågan får sitt svar på Kollektivtrafikdagen 14 maj, läs mer här!

ABB lanserar transformatornyhet

ABB har släppt världens första integrerade lösning för digitalt uppkopplade krafttransformatorer.

Fortsatt stark utveckling

Ska bli Sveriges smartaste sågverk

Hallå där Mårten Widborg!

Som meddelades tidigare idag lämnar Mårten Widborg Vileda Professional för att i juni bli General Manager för Supplies Direct City i Stockholm. Rent ringde upp honom.

Bildar stiftelse mot antibiotikaresistens

Mikael Wallner ny vd för Effekt Svenska

Mikael Wallner, vd på Inspira sedan fyra år tillbaka, lämnar företaget den sista maj för att den 23 juli tillträda som vd för och delägare i Effekt Svenska AB.

Patrik Jansson: ”Kommunikationen har varit rätt aggressiv ibland.”

Att stärka sprängkortet och lotsa sprängarna genom de juridiska djunglerna står högt på nya BEF-bossens att-göra-lista. Patrik Jansson hoppas också kunna sluta fred med stenspräckarna.

Maskinfesten är igång

Intermat rullade igång i måndags, bland myllret av utställare finns några av världens absolut största tillverkare och det lär rassla till av nyheter under veckan.

Bygger ny förbehandling för biogas

Danska grävlastare med bättre sikt

Hydremas nya grävlastare ska vara mindre men starkare än föregångarna.

800 000 till standardisering av plaståtervinning

Som en del i den särskilda satsningen på internationellt arbete med miljöanpassning av plast har Naturvårdsverket beslutat om ett bidrag till SIS, Swedish Standards Institute, på 800 000 kronor för etablering av ett ISO-sekretariat för utveckling av standarder för plaståtervinning, och för utveckling av ett standardförslag inom området.

Per Karlsson ersätter Mikael Wallner på Inspira

Per Karlsson, operativ chef på Inspira, utses till ny vd för företaget. Han tillträder den 1 maj 2018 och ersätter Mikael Wallner som efter fem framgångsrika år valt att gå vidare i sin karriär. 

Färdplan kring plastförpackningar till statsministern

De har 3d-printat en smart axel

VTT Tekniska Forskningscenter, ett finskt forskningsinstitut som utvecklar framtida tillverkningskoncept, har lyckats med 3D-utskrift av en smart axel.

Kompakta kraftpaket från Brokk

Brokks fyra nya maskiner ska vara nästan lika små men betydligt starkare än sina föregångare. – Det blir enormt mycket mer att köra med.

Rototilt har gått i mål

R-serien är nu komplett, Rototilt lanserade de två sista – och minsta – modellerna på Intermat.

Mårten Widborg till nya Supplies Direct City

Branschprofilen Mårten Widborg har rekryterats till Supplies Direct City i rollen som General Manager. Han tillträder i juni och blir också ansvarig för Supplies Direct Uppsala.

Uniti och Zoltek i samarbete

Robot återvinner iPhone

Ny färskvaruchef på Coop

Färska kryddor utan krukor

Muterande enzym bryter ner PET

Blom frikänd

Utökat stöd till svensk biogas

Nu kommer Hemfrids app

Han har årets favoritbutik

Mouldex nya vd

Ny direktör på Coop

Plus

Nya lagen lurig

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.164