23948sdkhjf

Skärgårdshjärtat bultar för entreprenad

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Vrångö Transport domineras av renhållning, firmans vd föredrar dock entreprenad – det finns gott om grävjobb ute på ön och det går lika bra att leda företaget från grävmaskinshytten. "Det passar mig bra att köra maskin."

Vrångö. Vrångö Transport startade som entreprenadfirma 1967, på 1970-talet tog renhållning över och det segmentet har sedan dess dominerat.

Läs också: Ted når bättre med en liten maskin

Den som driver företag i glesbygd vill dock gärna ha flera ben att stå på och i mitten av 1990-talet föddes entreprenaddelen på nytt, trots att firman då kammat hem ett riktigt stort renhållningskontrakt – att sköta renhållningen i hela södra skärgården.

– Vi hade klarat oss på renhållningen, men Martin valde entreprenad, därför köpte vi in en grävmaskin och sedan dess har det bara ökat, säger Roland Sjöberg, som grundade företaget 1967.

Vrångö Transport drivs i dag av Rolands söner Martin och Magnus. Magnus basar för renhållningen medan Martin brinner mest för entreprenad, trots att det är han som är vd för hela bolaget är det i princip bara han som rör grävmaskinen.

– Det passar mig att köra maskin och det har blivit mer och mer sånt, säger Martin Sjöberg.

Läs också: Bolidens eltruckar är igång

Inte otippat är det just där Leveranstidningen Entreprenad hittar honom när vi stigit i land på Vrångö, han sitter i en hjulgrävare och lastar sprängsten, grundläggning pågår inför ett kommande lägenhetshus.

– Det finns massor av jobb här, det är många sommargäster som bygger, det bygggs också mycket hyreslägenheter och villor åt företag, projekt där vi hjälper till med markarbetena och transporterna, säger Martin Sjöberg.

Han ansvarar för entreprenaddelen men som vd och arbetsledare är han förstås lika involverad i renhållningsbiten.

– Alla ringer mig, om allt, jag är spindeln i nätet, ler Martin Sjöberg.

Läs också: T-schakts tyska fullträff

Själv kör han färja om det behövs, men han håller sig i stort sett sysselsatt i en eller annan maskin ute på Vrångö.

– Vi har alltid att göra men kan ofta disponera jobben själva – det är allt från mycket tidspressade uppdrag till sånt som kan göras när det passar, då kan vi bolla lite.

Företaget sköter också snöröjningen ute på ön, entreprenaddelen håller sig lätt flytande året runt men ambitionen är ändå inte att växa.

– Det har expanderat mycket de senaste 15-20 åren och vi har inga ambitioner att växa, vi har så det räcker och blir över, säger Martin Sjöberg.

Läs också: Blå, blå är grävaren

Familjen Sjöberg har djupa rötter i skärgården och alla har mer eller mindre vuxit upp på sjön. Även Martin började där, han arbetade som styrman på tankbåt, utbildade sig till skeppare och även i dag kör han färja emellanåt.

Trivs bäst gör han dock i grävmaskinshytten och han har tre grävmaskiner att välja på, en Caterpillar M313D hjulgrävare på 14 ton, en Caterpillar 305 bandgrävare på fem ton och en Take-Job på 1,6 ton. I företaget finns också fem traktorer, varav en går uteslutande på entreprenadjobb.

– Investerar man i mindre maskiner blir det jobb för dem också, vi måste ha flera olika maskiner för att kunna ha rätt maskin till rätt jobb.

På personalsidan är det oftast han själv och en kollega som kör.

Läs också: Ett sista farväl i Malmberget

– Behövs det tar vi in reserver från renhållningssidan.

I gropen tillsammans med grävmaskinen står en Massey Fergusontraktor med släpet fullt av sprängsten.

– Det passar oss bäst med en traktor, en hjullastare är smidig ibland men för våra behov passar traktorn bättre, vi vill kunna dra mycket och hänga av och på släpet, kommenterar Martin Sjöberg.

Maskinerna måste hållas i gott skick, ett riktigt bra underhåll ska förhoppningsvis minska risken att något går sönder.

– Det händer ju ibland och då måste vi få ut en servicebil till ön eller ta in maskinen till stan, säger Martin Sjöberg.

– Underhållet är A och O för att undvika större haverier, men vi kan förstås inte hålla maskinerna i samma skick som på fastlandet, entreprenad är trots allt inte vårt huvudområde.

Han noterar dock att det är viktigt att hålla maskinparken fräsch.

– Vi behöver se till att byta ut dem i tid.

Sprängmaterialet lastas på traktorsläpet, det ska läggas på hög för framtida behov.

– Vi spar material, det kommer väl till pass till våren för andra jobb, säger Martin Sjöberg.

Som spindel i nätet kan han ofta koppla ihop sparat material med kommande bygguppdrag.

– Det är dyrt att frakta hit material från stan, vi spar både berg, jord och sand.

Vrångö Transport gräver precis intill asfaltbilen som skjutsades ut med företagets färja samma morgon, det har lagts ner fiber och nu är det dags att lappa och laga hålen. Martin Sjöberg håller ett vakande öga på asfaltekipaget, för vägföreningens och öns räkning.

– Vi har justerat en del schakter åt dem och jag hjälper gärna till, ler han.

Som ende entreprenör på ön blir han en auktoritet på området, ett ansvar han gärna axlar.

– Alla frågar mig om allt, men det är bara roligt, jag tycker om att ha koll!

Mer läsning finns!  Läs till exempel om hur Roland Sjöberg baxade ut en traktor till ön 1967 och blev entreprenör på kuppen, och om hur Vrångö Transport numera samlar in hela södra skärgårdens sopor.

———————————————————————————————

Entreprenadbranschens egen tidning!

Följ oss på Facebook, Instagram, Twitter och Youtube

Mer om: REPORTAGE
Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Pengar till tankestyrda robotproteser

Upptäckt av pytteliten organism gav pris

Strategiskt köp nära Detroit

KB Components har förvärvat sin första enhet i Kanada.

Hydroscand etablerar sig på Gotland

Forska Sveriges uppmaning till nya regeringen

Stiftelsen uppmanar till dubblerad satsning på medicinsk forskning per vårdkrona och förväntar sig att regeringen går från ord till handling.

Undersökning visar oro inom kompositindustrin

Nyhetsbrev

Ansvarar för tunnelventilation

Assemblin har tilldelats ett omfattande ventilationsuppdrag i infrastrukturprojektet Förbifart Stockholm.

Mathiesen in - Frydenberg ut

WSP ger teknikstöd för norska tåg

Med byggterapi som morot

En vuxenutbildning paketerad som byggterapi och nära samarbete med bland annat Skanska och NCC ska få fler att öppna ögonen för arbete i byggsektorn.

Dags för nya regnummer

Otillräcklig kunskap om friktion på cykelbanor

Detaljhandelskoncern köper delar av BR

Nettos ägare köper BR:s lager och rättigheterna till varumärket i Danmark.

Voith tar greppet i Pilotfish

Tyska teknikföretaget Voith förvärvar majoritet i svenska Pilotfish – det handlar om ett strategiskt partnerskap enligt det tyska företaget.

Vindkraftsuppdrag i Värmland

Veidekke får ett uppdrag på 182 miljoner kronor.

Positiva resultat från Isofol

Globalt initiativ för minskat plastavfall

Hela plastvarukedjan i kraftfullt samarbete.

Funktion som mål i upphandling

KraussMaffei nu noterat på Shanghaibörsen

-Vi har nu möjlighet att driva vår tillväxt ännu snabbare och bättre, säger Frank Stieler, vd för KraussMaffei Group.

Ny teknik för vägunderhåll

NSR fick kungligt besök

Skånetrafiken sparkar Ringduvetaxi

Skånetrafiken säger upp trafikavtalet med Ringduvetaxi för färdtjänst och sjukresor med omedelbar verkan - taxibolaget har drabbats av stora problem.

Tetra Pak först med fyrfärgs digitaltryck

Avföringsrester gissel för antibiotikaresistens

Få vill äta nyttigare trots att vi blir fetare

Kartläggning delas i öppen databas

Ny teknik för diabetiker

Ny affärsområdeschef på Veidekke Anläggning

”Uber skattefuskar”

Minskat intresse för italiensk utrustning

Misstänkt smittspridning kom inte från gruva

Lucka 22 - titta här

Sulapac i avtal med Chanel

Industrin klarar inte kundernas krav på drifttid

Lucka 20 - vem där?

Fortsatt optimism inom industrin

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.132