Skärgårdshjärtat bultar för entreprenad

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Vrångö Transport domineras av renhållning, firmans vd föredrar dock entreprenad – det finns gott om grävjobb ute på ön och det går lika bra att leda företaget från grävmaskinshytten. "Det passar mig bra att köra maskin."

Vrångö. Vrångö Transport startade som entreprenadfirma 1967, på 1970-talet tog renhållning över och det segmentet har sedan dess dominerat.

Den som driver företag i glesbygd vill dock gärna ha flera ben att stå på och i mitten av 1990-talet föddes entreprenaddelen på nytt, trots att firman då kammat hem ett riktigt stort renhållningskontrakt – att sköta renhållningen i hela södra skärgården.

– Vi hade klarat oss på renhållningen, men Martin valde entreprenad, därför köpte vi in en grävmaskin och sedan dess har det bara ökat, säger Roland Sjöberg, som grundade företaget 1967.

Vrångö Transport drivs i dag av Rolands söner Martin och Magnus. Magnus basar för renhållningen medan Martin brinner mest för entreprenad, trots att det är han som är vd för hela bolaget är det i princip bara han som rör grävmaskinen.

– Det passar mig att köra maskin och det har blivit mer och mer sånt, säger Martin Sjöberg.

Inte otippat är det just där Leveranstidningen Entreprenad hittar honom när vi stigit i land på Vrångö, han sitter i en hjulgrävare och lastar sprängsten, grundläggning pågår inför ett kommande lägenhetshus.

– Det finns massor av jobb här, det är många sommargäster som bygger, det bygggs också mycket hyreslägenheter och villor åt företag, projekt där vi hjälper till med markarbetena och transporterna, säger Martin Sjöberg.

Han ansvarar för entreprenaddelen men som vd och arbetsledare är han förstås lika involverad i renhållningsbiten.

– Alla ringer mig, om allt, jag är spindeln i nätet, ler Martin Sjöberg.

Själv kör han färja om det behövs, men han håller sig i stort sett sysselsatt i en eller annan maskin ute på Vrångö.

– Vi har alltid att göra men kan ofta disponera jobben själva – det är allt från mycket tidspressade uppdrag till sånt som kan göras när det passar, då kan vi bolla lite.

Företaget sköter också snöröjningen ute på ön, entreprenaddelen håller sig lätt flytande året runt men ambitionen är ändå inte att växa.

– Det har expanderat mycket de senaste 15-20 åren och vi har inga ambitioner att växa, vi har så det räcker och blir över, säger Martin Sjöberg.

Familjen Sjöberg har djupa rötter i skärgården och alla har mer eller mindre vuxit upp på sjön. Även Martin började där, han arbetade som styrman på tankbåt, utbildade sig till skeppare och även i dag kör han färja emellanåt.

Trivs bäst gör han dock i grävmaskinshytten och han har tre grävmaskiner att välja på, en Caterpillar M313D hjulgrävare på 14 ton, en Caterpillar 305 bandgrävare på fem ton och en Take-Job på 1,6 ton. I företaget finns också fem traktorer, varav en går uteslutande på entreprenadjobb.

– Investerar man i mindre maskiner blir det jobb för dem också, vi måste ha flera olika maskiner för att kunna ha rätt maskin till rätt jobb.

På personalsidan är det oftast han själv och en kollega som kör.

– Behövs det tar vi in reserver från renhållningssidan.

Läs också: Lastbilskranar på banan igen

I gropen tillsammans med grävmaskinen står en Massey Fergusontraktor med släpet fullt av sprängsten.

– Det passar oss bäst med en traktor, en hjullastare är smidig ibland men för våra behov passar traktorn bättre, vi vill kunna dra mycket och hänga av och på släpet, kommenterar Martin Sjöberg.

Maskinerna måste hållas i gott skick, ett riktigt bra underhåll ska förhoppningsvis minska risken att något går sönder.

– Det händer ju ibland och då måste vi få ut en servicebil till ön eller ta in maskinen till stan, säger Martin Sjöberg.

– Underhållet är A och O för att undvika större haverier, men vi kan förstås inte hålla maskinerna i samma skick som på fastlandet, entreprenad är trots allt inte vårt huvudområde.

Han noterar dock att det är viktigt att hålla maskinparken fräsch.

– Vi behöver se till att byta ut dem i tid.

Sprängmaterialet lastas på traktorsläpet, det ska läggas på hög för framtida behov.

– Vi spar material, det kommer väl till pass till våren för andra jobb, säger Martin Sjöberg.

Läs också: Med näsa för maskiner

Som spindel i nätet kan han ofta koppla ihop sparat material med kommande bygguppdrag.

– Det är dyrt att frakta hit material från stan, vi spar både berg, jord och sand.

Vrångö Transport gräver precis intill asfaltbilen som skjutsades ut med företagets färja samma morgon, det har lagts ner fiber och nu är det dags att lappa och laga hålen. Martin Sjöberg håller ett vakande öga på asfaltekipaget, för vägföreningens och öns räkning.

– Vi har justerat en del schakter åt dem och jag hjälper gärna till, ler han.

Som ende entreprenör på ön blir han en auktoritet på området, ett ansvar han gärna axlar.

– Alla frågar mig om allt, men det är bara roligt, jag tycker om att ha koll!

Mer läsning finns!  Läs till exempel om hur Roland Sjöberg baxade ut en traktor till ön 1967 och blev entreprenör på kuppen, och om hur Vrångö Transport numera samlar in hela södra skärgårdens sopor.

———————————————————————————————

Entreprenadbranschens egen tidning!

Följ oss på Facebook, Instagram, Twitter och Youtube

Mer om: REPORTAGE


Håll dig uppdaterad med Mentor Newsroom

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Alliansen: Skärp kraven för återvinning

Debatt: Vi måste bli bättre på att ta tillvara och återvinna. För fortsatt ekonomisk tillväxt, minskad klimatpåverkan och skydd av naturens resurser behövs en cirkulär ekonomi där det som en gång bara var avfall blir till nya produkter. För att lyckas krävs tydliga och långsiktiga regler, och därför föreslår Alliansen att kraven skärps på flera områden.

Ledare: Regeringens planekonom

Miljöanpassad snöhantering

i sex säsonger har NCC:s egenutvecklade snöreningsanläggning Snowclean tagit hand om de snömassor som tas bort från Oslos gator och torg. Anläggningen omvandlar snön till vatten och filtrerar bort föroreningarna innan smältvattnet leds vidare till fjorden.

Ständig städning för Svevia

Sju nätter i veckan 36 veckor om året – Svevia har fullt upp med Stockholms tunnlar, små och stora anläggningar med en sak gemensamt – de är riktigt smutsiga.

Specialfordon spolar rent

En jättelik våtdammsugare och skräddarsydda teknikbilar med busshytt och robotarm är grunden när Svevia tvättar tunnlar i Stockholm.

Snabba och kalla duschar

Kallt vatten och lite rengöringsmedel är vapnet som står till buds när Stockholms smutsiga tunnlar rengörs. "Det går inte att använda varmvatten i tunnlarna".

Nyhetsbrev

Rena framtidsvisioner

Betong som bryter ned föroreningar och färg som andas? Utvecklingen går snabbt och nya metoder skulle kunna underlätta städningen och förbättra miljön i de stora tunnlarna.

Städning sämre för kvinnor än för män

Kvinnor som städar mycket, antingen professionellt eller i hemmet, riskerar att på lång sikt få minskad lungkapacitet. Det har norska forskare vid universitetet i Bergen visat i en ny studie.

Resurseffektivare användning av restprodukter

Vinnovaprojektet MinePap, med fokus på att titta närmare på hur man kan utveckla en hållbar affärsmodell kopplad till det cirkulära resursflödet, har nu tagit fart. 

Sodexo och Stora Sköndal i samarbete

Algextrakt kan bli läkemedel

Att förflytta människor med smärta

Plus

Branschorganisationer oense

Sveriges Bussföretag och EU vill att all busstrafik ska få tillgång till bytespunkter och terminaler – Men Svensk Kollektivtrafik vill inte släppa in kommersiella bussar dit, läs om det här!

Många döda i soptippsras

Klartecken för efterlängtad utbildning

-Jag tror att det här är en utbildning som branschen behöver, säger Anders Rickman, verksamhetschef för Yrkeshögskolan i Jönköping.

Rakt genom berget

Nu är det klart hur Trafikverket vill dra nya E4 genom Örnsköldsvik, trafiken ska bort från stadskärnan.

Plus

Leufstadius: "Vi ska vara remissinstans!"

Branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik är sedan ett år petade som remissinstans hos Näringsdepartementet – Något som upprör organisationen, läs här vad som händer nu!

Företag gillar kollektivavtal

60 procent av Sveriges företag vill ha kollektivavtal. Främsta orsaken är att avtalen förbättrar relationen med de anställda och ger företaget bättre anseende på marknaden. Det framkom vid Arbetsmarknadsekonomiska rådets presentation av rapporten "Hur fungerar kollektivavtalen?"

Utökar kapaciteten inom PA12-pulver

En världsnyhet för möbelbranschen

Snabba ryck med bra tryck

Nya innovationer har revolutionerat vägunderhållet hävdar Ströman Maskin. – Laken har förändrat hela vinterväghållningen, den plus höghastighetsspridaren har gett oss en helt annan vinterdrift.

Maxad mix hejdar halkan

Karlstad var ”sämst” på att sopsalta, en transportledare experimenterade sig då fram till en ny lösning – Karlstadlaken som sedan dess ska ha lett till mindre halka, lägre kostnader och färre olyckor.

Laken dög när flingorna flög

Att byta torrsalt mot lake löste inte bara problemet med dammiga skogsvägar, det gav Peab helt nya affärsmöjligheter. "I stället för en återkommande årlig kostnad har vi nu intäkter med bra förtjänst".

Förpackningsinsamlingen vill växla upp

Sverige är bland de bästa i klassen i Europa på att samla in och återvinna förpackningar. Men FTI, Förpacknings- och tidningsinsamlingen, som sköter verksamheten, vill gå ännu längre. Nu efterlyser de politiska beslut som gör det möjligt.

Vaktkameror hos SL

Slutreplik: Våga lyfta blicken från diskhon

FM-utbildning får fortsätta

Hoppfulla ministrar efter möte

Ängelholm städar skolor med robot

Miab/NCA blir Miab

Kriminalvården storrekryterar

Personalen utan bonus

Ny provningsmetod metod med radiologi

Licensaffärer lyfter Bactiguard

Förvärvar inom medicinteknik

Sodexo fick "Gold Class" igen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.222