Plattan i mattan för Partrex

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Ett välfyllt lager är prioritet nummer ett för slitdelsleverantören Partrex som mångdubblat omsättningen på bara några år. "Vi vill ha korta, säkra leveranstider."

Hörnefors. Det har gått fort för Partrex, på drygt tre år har Hörneforsföretaget tiodubblat lagerytorna och omsättningen har ökat lavinartat.

– 2014 omsatte vi 1,5 miljoner, 2016 var det 34 miljoner och i år blir det ungefär 40 miljoner, säger vd Göran Sjöström, som också äger företaget tillsammans med Henrik Häggmark.

Det var ägarduon tillsammans med Peter Gidlund som drog igång verksamheten genom att köpa ett befintligt företag.

– Vår tanke var att sälja slitdelar till entreprenadmaskiner, säger Göran Sjöström.

Företaget startade i liten skala, tre personer och ett hundra kvadratmeter stort lager med tillhörande kontor i Hörnefors.

Tre år senare har företaget fem anställda och betydligt större ytor till sitt förfogande.

– Vi började med 525 kvadratmeter men efter ett halvår fick vi lägga till 600 kvadratmeter, nu har vi drygt tusen kvadratmeter höglager plus 2 000 kvadratmeter utomhuslager, säger Göran Sjöström.

Partrex flyttade in i de större lokalerna för snart två år sedan och Göran Sjöström navigerar säkert bland lagerhyllorna, han föreläser initierat om plåttjocklekar och var och på vilken maskinen viss slitdel ska sitta. Bland fräständer och slitstål hittar han en hel del gamla trotjänare, men också en del nyheter.

– Cattänder med skruvad låsning är nytt i Sverige, kommenterar han.

I stället för att slå in en pinne skruvas låset in i hållaren.

– Det räcker med trekvartsvarv, det blir enklare och dessutom slipper man riskera att slå lös bitar.

Han tror att många skulle ha nytta av den skruvade lösningen men väljer att inte ”tjata” för mycket om den.

– Det är en försiktig bransch så det tar nog några år innan det får riktig fart, men det är en fantastiskt bra produkt.

Utbudet för skopor är stort, här ingår bland annat tänder, stål, slitskydd och bultade sparskär.

– Vi har också profilsparskär till lastarskopor, något vi är rätt ensamma om, kommenterar Göran Sjöström.

Profilsparskären levereras av Black Cat, så kallade ”half arrows” ska göra det lättare att ta sig in i materialet, profileringen ska också säkerställa att godset hamnar på ”rätt ställe” så att basskäret inte slits lika mycket i framkanten.

–  Vi ser att de som börjar med profilsparskär aldrig går tillbaka till vanliga – det kostar mer men totalekonomin blir bättre, det blir lättare att lasta och stålet håller längre, säger Göran Sjöström.

Företaget levererar också slitdelar till vägmaskiner av olika slag.

– Vi är fullsorterade när det gäller slitstål till plogar och väghyvlar, inklusive hårdmetalldubbar och hårdmetallskär.

Partrex har ett avtal med Svevia och levererar hårdmetallskär till alla företagets lastbilsplogar.

– Det är ett viktigt avtal och vi levererar till dem för tredje säsongen i rad.

Göran Sjöström uppger att Partrex är fullsorterade även när det gäller fräständer till mark-, asfalts- och vägfräsar.

Ett relativt nytt produktområde är ITR larvband från italienska Usco.

– Usco är en ledande leverantör globalt sett, med kvalitet som originalet men till ett lägre pris, hävdar Göran Sjöström.

Han konstaterar att segmentet är rätt litet.

– Det är fortfarande i sin linda för oss men marknadsmässigt är det faktiskt det största segmentet, det är en riktigt bra produkt till ett bra pris och det kommer definitivt att växa.

I lagret finns drygt tusen artikelnummer, alla storlekar ska finnas och faktum är att lagret var prioritet ett redan från start.

– Vi satte plattan i mattan och fyllde lagret först, innan vi ens började marknadsföra oss, säger Göran Sjöström.

– Vårt mål var att bli en bra leverantör och då kan vi inte börja med att säga till kunderna att vi inte har produkten de vill köpa.

Taktiken ledde till ett välfyllt lager men minus i kassan det första året.

– Vi sålde kanske inte som vi borde i början men det är inte lönt att sälja något vi inte har, det blir bara strul för kunden.

Företaget har testat olika upplägg under årens lopp, under en period hade de lokala lager i Luleå och Örnsköldsvik.

– Vi hade en tanke att ha en lokal närvaro, men nu har vi styrt bort ifrån det, vi tror det blir bättre med ett stort centrallager, säger Göran Sjöström.

Strategin man håller fast vid är att ha allt i lager för att kunna leverera snabbt.

– Vi vill ha korta, säkra leveranstider – grejerna ska finnas här när det behövs.

Kunderna hittar de över hela landet.

– Vi säljer också en hel del på export via samarbetspartners i Norden och Baltikum, säger Göran Sjöström.

Entreprenörer som jobbar i gruvindustrin är extra intressanta.

– Vi har stort fokus på berghantering och arbetar mycket med kunder i den sektorn, säger Göran Sjöström.

Nya kunder får sina skopor uppmätta, informationen ligger till grund för de lösningar företaget tar fram men även för lagerhållningen av de artiklar kunderna löpande behöver.

En viktig kugge i det arbetet är Bengt Enqvist.

Han är den som oftast träffar kunderna ute på fältet och han är ett välbekant ansikte i branschen, inte minst inom snöröjningen säger Göran Sjöström.

Bengt Enqvist har arbetat som försäljningschef för Tellefsdal Sverige och var länge ansvarig för lastbilsplogsegmentet på Mählers, han har också jobbat på Olofsfors precis som Göran Sjöström som var marknadschef där.

Bengt besöker besöker både nya och gamla kunder. Han tittar närmare på vad kunderna behöver till sina redskap och rapporterar till kontoret så att de delarna finns i lagret. 

Att sälja slitdelar innebär mer än att bara förmedla färdiga produkter från fabriken och Partrex har därför en tät dialog med leverantörerna, vid behov ritar företaget därför egna produkter, till exempel bultade slitstål..

– Det kan handla om att ett sparskär ska ha tänder eller andra mått, det är inte så dramatiskt men det är en av nycklarna för att det ska fungera bra för kunden, säger Göran Sjöström.

Han tillägger att det finns en del nackdelar med speciallösningar, det tar till exempel längre tid att få sin produkt levererad.

– Vi försöker först och främst styra kunden till sånt som redan finns, men går inte det konstruerar vi något nytt - ibland är det den bästa lösningen. Viktigast i slutänden är att vi har i lager det våra kunder behöver.

Fotnot: läs mer om Partrex sortiment här.



Håll dig uppdaterad med Mentor Newsroom

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Alliansen: Skärp kraven för återvinning

Debatt: Vi måste bli bättre på att ta tillvara och återvinna. För fortsatt ekonomisk tillväxt, minskad klimatpåverkan och skydd av naturens resurser behövs en cirkulär ekonomi där det som en gång bara var avfall blir till nya produkter. För att lyckas krävs tydliga och långsiktiga regler, och därför föreslår Alliansen att kraven skärps på flera områden.

Ledare: Regeringens planekonom

Miljöanpassad snöhantering

i sex säsonger har NCC:s egenutvecklade snöreningsanläggning Snowclean tagit hand om de snömassor som tas bort från Oslos gator och torg. Anläggningen omvandlar snön till vatten och filtrerar bort föroreningarna innan smältvattnet leds vidare till fjorden.

Ständig städning för Svevia

Sju nätter i veckan 36 veckor om året – Svevia har fullt upp med Stockholms tunnlar, små och stora anläggningar med en sak gemensamt – de är riktigt smutsiga.

Specialfordon spolar rent

En jättelik våtdammsugare och skräddarsydda teknikbilar med busshytt och robotarm är grunden när Svevia tvättar tunnlar i Stockholm.

Snabba och kalla duschar

Kallt vatten och lite rengöringsmedel är vapnet som står till buds när Stockholms smutsiga tunnlar rengörs. "Det går inte att använda varmvatten i tunnlarna".

Nyhetsbrev

Rena framtidsvisioner

Betong som bryter ned föroreningar och färg som andas? Utvecklingen går snabbt och nya metoder skulle kunna underlätta städningen och förbättra miljön i de stora tunnlarna.

Städning sämre för kvinnor än för män

Kvinnor som städar mycket, antingen professionellt eller i hemmet, riskerar att på lång sikt få minskad lungkapacitet. Det har norska forskare vid universitetet i Bergen visat i en ny studie.

Resurseffektivare användning av restprodukter

Vinnovaprojektet MinePap, med fokus på att titta närmare på hur man kan utveckla en hållbar affärsmodell kopplad till det cirkulära resursflödet, har nu tagit fart. 

Sodexo och Stora Sköndal i samarbete

Algextrakt kan bli läkemedel

Att förflytta människor med smärta

Plus

Branschorganisationer oense

Sveriges Bussföretag och EU vill att all busstrafik ska få tillgång till bytespunkter och terminaler – Men Svensk Kollektivtrafik vill inte släppa in kommersiella bussar dit, läs om det här!

Många döda i soptippsras

Klartecken för efterlängtad utbildning

-Jag tror att det här är en utbildning som branschen behöver, säger Anders Rickman, verksamhetschef för Yrkeshögskolan i Jönköping.

Rakt genom berget

Nu är det klart hur Trafikverket vill dra nya E4 genom Örnsköldsvik, trafiken ska bort från stadskärnan.

Plus

Leufstadius: "Vi ska vara remissinstans!"

Branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik är sedan ett år petade som remissinstans hos Näringsdepartementet – Något som upprör organisationen, läs här vad som händer nu!

Företag gillar kollektivavtal

60 procent av Sveriges företag vill ha kollektivavtal. Främsta orsaken är att avtalen förbättrar relationen med de anställda och ger företaget bättre anseende på marknaden. Det framkom vid Arbetsmarknadsekonomiska rådets presentation av rapporten "Hur fungerar kollektivavtalen?"

Utökar kapaciteten inom PA12-pulver

En världsnyhet för möbelbranschen

Snabba ryck med bra tryck

Nya innovationer har revolutionerat vägunderhållet hävdar Ströman Maskin. – Laken har förändrat hela vinterväghållningen, den plus höghastighetsspridaren har gett oss en helt annan vinterdrift.

Maxad mix hejdar halkan

Karlstad var ”sämst” på att sopsalta, en transportledare experimenterade sig då fram till en ny lösning – Karlstadlaken som sedan dess ska ha lett till mindre halka, lägre kostnader och färre olyckor.

Laken dög när flingorna flög

Att byta torrsalt mot lake löste inte bara problemet med dammiga skogsvägar, det gav Peab helt nya affärsmöjligheter. "I stället för en återkommande årlig kostnad har vi nu intäkter med bra förtjänst".

Förpackningsinsamlingen vill växla upp

Sverige är bland de bästa i klassen i Europa på att samla in och återvinna förpackningar. Men FTI, Förpacknings- och tidningsinsamlingen, som sköter verksamheten, vill gå ännu längre. Nu efterlyser de politiska beslut som gör det möjligt.

Vaktkameror hos SL

Slutreplik: Våga lyfta blicken från diskhon

FM-utbildning får fortsätta

Hoppfulla ministrar efter möte

Ängelholm städar skolor med robot

Miab/NCA blir Miab

Kriminalvården storrekryterar

Personalen utan bonus

Ny provningsmetod metod med radiologi

Licensaffärer lyfter Bactiguard

Förvärvar inom medicinteknik

Sodexo fick "Gold Class" igen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.176