Nytt onlinesystem för tåg

| Av Christer Åkerlundh | UochD | Tipsa redaktionen

På järnvägsmässan Nordic Rail, på Elmia i Jönköping i oktober, visade SKF upp ett nytt system för onlineövervakning av tåghjul.

SKF Insight är ett trådlöst system som samlar in lagerdata och skickar dem till ett fjärrdiagnostikcenter för snabb analys av mekaniska problem. Det trådlösa systemet gör det möjligt för tillståndsbaserat underhåll och ska bidra till att järnvägsoperatörer kan spendera sina underhållsbudgetar på ett effektivare sätt.

SKF Insight ger viktig information om tillståndet för kritiska komponenter i hjulpar. Det bygger på att en liten avancerad, trådlös sensor monteras på hjulparets axelbox vilket bara tar några minuter för ett komplett hjulpar. Sensorn upptäcker lagerskador och hjulplattor snabbt och exakt.

- Tågen måste finnas ute på rälsen snarare än att tillbringa tid för service i underhållsdepåerna, säger Mark Rhodes, utvecklingskonsult på SKF.

Läs också: Innovationspris utdelat

Trots att den trådlösa sensorn sitter i en bullrig miljö, registrerar den vibrationsavvikelser i lagret när det är på väg att haverera. Avancerad signalbehandling och algoritmer separerar vibrationssignalen från den bullriga omgivningen vilket gör att sensorn levererar och skickar exakta data för vidare fjärranalys vid behov.

I tidigare versioner av tekniken skickades informationen från sensorerna via kablar till en processor i järnvägsfordonet. I SKF Insight används dock trådlös dataöverföring – och data skickas direkt från sensorn till molnet och vidare till fjärrdiagnostikcentret med hjälp av mobilnät.

Läs också: Intensivutbildning löser kompetensbrist

- Nu behöver inte någon ohanterlig gateway-router monteras ombord – och alla kablar har tagits bort, säger Nils Ekholm, teknisk ledare på SKF.

En viktig del av systemet är att det kan ge tydliga rekommendationer från komplexa datamängder. När data från sensorn har behandlats och en skada har upptäckts, tar SKFs experter fram en rapport. Om en underhållsåtgärd rekommenderas får operatören ett meddelande, och byte av komponent eller lager kan planeras och genomföras vid lämplig tidpunkt.

Det trådlösa sensorsystemet analyserar förutom vibration också temperatur samt hastighets- och lägesinformation med hjälp av GPS. Alla data lagras i SKFs moln.

Systemet har redan genomgått lyckade fältprov i olika länder. 2015 installerades det på ett av SJ:s järnvägsfordon där tre skadade lager upptäcktes på ett korrekt sätt. Systemet verifieras och valideras för närvarande på fler tåg i fält.



Håll dig uppdaterad med Mentor Newsroom

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Kaunis Iron gör klart för gruvstart

Genom att alla nödvändiga resurser nu samlats i ett bolag ska det vara möjligt att återstarta gruvverksamheten i Kaunisvaara i sommar.

Smurfit Kappa uppgraderar övervakningssystem

För att undvika stillestånd uppgraderar Pappersbruket Smurfit Kappa i Piteå till nästa generations övervakningssystem IMx-8 från SKF.

Underhåll stoppar kärleksyttringar

Det är många kärlekspar som har satt upp hänglås på en bro i Västerås för att manifestera evig kärlek. Nu är det slut med det. Broräcket ska bytas ut.

Låg stresstolerans kan leda till rökning

Framgång för Kollektivtrafik SYD

21 februari genomfördes branschmötet Kollektivtrafik SYD i Luftkastellet utanför Malmö - Runt 60 deltagare är på plats, läs mer här!

NCC-veteran blir Sveviachef

Svevia har fått en ny regionchef för division anläggning Syd-Väst – Sven-Åke Bengtsson

Nyhetsbrev

Spårvägsbygge mot Kista

Alliansen: Skärp kraven för återvinning

Debatt: Vi måste bli bättre på att ta tillvara och återvinna. För fortsatt ekonomisk tillväxt, minskad klimatpåverkan och skydd av naturens resurser behövs en cirkulär ekonomi där det som en gång bara var avfall blir till nya produkter. För att lyckas krävs tydliga och långsiktiga regler, och därför föreslår Alliansen att kraven skärps på flera områden.

Ledare: Regeringens planekonom

Miljöanpassad snöhantering

i sex säsonger har NCC:s egenutvecklade snöreningsanläggning Snowclean tagit hand om de snömassor som tas bort från Oslos gator och torg. Anläggningen omvandlar snön till vatten och filtrerar bort föroreningarna innan smältvattnet leds vidare till fjorden.

Ständig städning för Svevia

Sju nätter i veckan 36 veckor om året – Svevia har fullt upp med Stockholms tunnlar, små och stora anläggningar med en sak gemensamt – de är riktigt smutsiga.

Specialfordon spolar rent

En jättelik våtdammsugare och skräddarsydda teknikbilar med busshytt och robotarm är grunden när Svevia tvättar tunnlar i Stockholm.

Snabba och kalla duschar

Kallt vatten och lite rengöringsmedel är vapnet som står till buds när Stockholms smutsiga tunnlar rengörs. "Det går inte att använda varmvatten i tunnlarna".

Rena framtidsvisioner

Betong som bryter ned föroreningar och färg som andas? Utvecklingen går snabbt och nya metoder skulle kunna underlätta städningen och förbättra miljön i de stora tunnlarna.

Städning sämre för kvinnor än för män

Kvinnor som städar mycket, antingen professionellt eller i hemmet, riskerar att på lång sikt få minskad lungkapacitet. Det har norska forskare vid universitetet i Bergen visat i en ny studie.

Resurseffektivare användning av restprodukter

Vinnovaprojektet MinePap, med fokus på att titta närmare på hur man kan utveckla en hållbar affärsmodell kopplad till det cirkulära resursflödet, har nu tagit fart. 

Sodexo och Stora Sköndal i samarbete

Algextrakt kan bli läkemedel

Att förflytta människor med smärta

Plus

Branschorganisationer oense

Sveriges Bussföretag och EU vill att all busstrafik ska få tillgång till bytespunkter och terminaler – Men Svensk Kollektivtrafik vill inte släppa in kommersiella bussar dit, läs om det här!

Många döda i soptippsras

Klartecken för efterlängtad utbildning

-Jag tror att det här är en utbildning som branschen behöver, säger Anders Rickman, verksamhetschef för Yrkeshögskolan i Jönköping.

Rakt genom berget

Nu är det klart hur Trafikverket vill dra nya E4 genom Örnsköldsvik, trafiken ska bort från stadskärnan.

Plus

Leufstadius: "Vi ska vara remissinstans!"

Branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik är sedan ett år petade som remissinstans hos Näringsdepartementet – Något som upprör organisationen, läs här vad som händer nu!

Vaktkameror hos SL

Slutreplik: Våga lyfta blicken från diskhon

FM-utbildning får fortsätta

Hoppfulla ministrar efter möte

Ängelholm städar skolor med robot

Miab/NCA blir Miab

Kriminalvården storrekryterar

Personalen utan bonus

Ny provningsmetod metod med radiologi

Licensaffärer lyfter Bactiguard

Förvärvar inom medicinteknik

Sodexo fick "Gold Class" igen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.204