23948sdkhjf

Nytt onlinesystem för tåg

På järnvägsmässan Nordic Rail, på Elmia i Jönköping i oktober, visade SKF upp ett nytt system för onlineövervakning av tåghjul.

SKF Insight är ett trådlöst system som samlar in lagerdata och skickar dem till ett fjärrdiagnostikcenter för snabb analys av mekaniska problem. Det trådlösa systemet gör det möjligt för tillståndsbaserat underhåll och ska bidra till att järnvägsoperatörer kan spendera sina underhållsbudgetar på ett effektivare sätt.

SKF Insight ger viktig information om tillståndet för kritiska komponenter i hjulpar. Det bygger på att en liten avancerad, trådlös sensor monteras på hjulparets axelbox vilket bara tar några minuter för ett komplett hjulpar. Sensorn upptäcker lagerskador och hjulplattor snabbt och exakt.

- Tågen måste finnas ute på rälsen snarare än att tillbringa tid för service i underhållsdepåerna, säger Mark Rhodes, utvecklingskonsult på SKF.

Trots att den trådlösa sensorn sitter i en bullrig miljö, registrerar den vibrationsavvikelser i lagret när det är på väg att haverera. Avancerad signalbehandling och algoritmer separerar vibrationssignalen från den bullriga omgivningen vilket gör att sensorn levererar och skickar exakta data för vidare fjärranalys vid behov.

I tidigare versioner av tekniken skickades informationen från sensorerna via kablar till en processor i järnvägsfordonet. I SKF Insight används dock trådlös dataöverföring – och data skickas direkt från sensorn till molnet och vidare till fjärrdiagnostikcentret med hjälp av mobilnät.

- Nu behöver inte någon ohanterlig gateway-router monteras ombord – och alla kablar har tagits bort, säger Nils Ekholm, teknisk ledare på SKF.

En viktig del av systemet är att det kan ge tydliga rekommendationer från komplexa datamängder. När data från sensorn har behandlats och en skada har upptäckts, tar SKFs experter fram en rapport. Om en underhållsåtgärd rekommenderas får operatören ett meddelande, och byte av komponent eller lager kan planeras och genomföras vid lämplig tidpunkt.

Det trådlösa sensorsystemet analyserar förutom vibration också temperatur samt hastighets- och lägesinformation med hjälp av GPS. Alla data lagras i SKFs moln.

Systemet har redan genomgått lyckade fältprov i olika länder. 2015 installerades det på ett av SJ:s järnvägsfordon där tre skadade lager upptäcktes på ett korrekt sätt. Systemet verifieras och valideras för närvarande på fler tåg i fält.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093