23948sdkhjf

Bombardier på Elmia

Den svenska delen av Bombardier har sina rötter I Asea och Ericsson - Trots motgångar och mutanklagelser ville företaget visa sin innovationskraft på Elmia Nordic Rail - Läs mer här!

Svensk teknik och innovation – så vill Bombarier att alla ska uppfatta dem, inte som ett bolag som dragit ner affärerna och varit inblandat i anklagelser om mutbrott i Azerbajdzjan. Den säljchef som stod åttalad släppes dock innan domen föll 11 oktober vilket alltid är en indikation på att åtalet ogillats eller att häktestiden anses vara straff nog. Det som ligger bakom affären är att Bombardier genom säljchefen ansågs ha mutat en tjänsteman vid den azeriska järnvägen för att få order på ett signalsystem, en affär värd 2,7 miljarder kronor. 

På mässan i Jönköping drog nog bolaget en lättnandens suck, även om ingen ville kommentera eller ens beröra anklagelserna. Snarare då peka på den svenska delen av Bombardiers stolta historia. 

Den svenska delen av företaget har sina rötter i de anrika företagen Asea och Ericsson och har genom åren levererat tåg och järnvägssystem över hela landet. Bombardier säger själv att man känner sig hemma i Norden och det nordiska klimatet. Här utvecklar och levererar man marknadsledande signal-, säkerhets- och trafikledningssystem, kostnadseffektiva underhållslösningar och driftsäkra rälsfordon med hög kapacitet för nordiska förhållanden året runt från norr till söder. Med innovativa produkter, system och tjänster som är designade för nordiskt klimat vill man bidra till att öka järnvägens tillförlitlighet och attraktivitet.

Bombardier har en stark bas i Sverige där vi står för service och underhåll på en lång rad platser runt om i landet. Dessutom står vi för ett stort antal tågleveranser till många svenska bolag, säger Michael Thulin, business developer på Bombardieres signalsida.

I Sverige finns företaget i Västerås, Stockholm, Göteborg och Hässleholm och man står för underhållet i Falköping, Gävle, Kalmar, Luleå och Nässjö. På Elmia Nordic Rail presenterade Bombardier sina projekt och trafiklösningar, men även kommande nyheter som Movia C30 Metro, de nya tågen som ska ska rulla i Stockholms tunnelbanesystem inom kort.

Mässan är bra på många sätt. Givetvis vill vi synas och visa vad vi arbetar med, men det är också en bra mötesplats för att ta kontakt med kunder. Här är det neutral mark vilket underlättar när man ska diskutera, säger Michael Thulin.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078