Granska granulatet

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Asfalt är ett krävande material, men det går att använda återvunna massor även här, för bästa resultat bör dock andelen finandel minimeras och den gamla asfalten bör hanteras varsamt och sorteras noggrant redan på fräsningsstadiet.

Jönköping. Branschorganisationen Svensk Bergmaterialindustri, SBMI, anordnar varje år branschdagar i både norr och söder, i början av oktober var det dags för Jönköpingsvarianten, en välbesökt tillställning och en sprängfylld dag där heta branschfrågor stod på agendan.

Läs också: Ragn-Sells säljer konsult- och utbildningsföretag

En del av föredragen fokuserade på återvinning, Karl-Johan Aksell på NCC ställde till exempel frågan om det går att göra bra asfalt utan naturgrus och med återvunnet material.

Svaret är ja, deklarerade han.

Men asfalt är 95 procent sten och mycket av egenskaperna i ballasten sätter egenskaperna för asfalten.

Karl-Johan Aksell konstaterade att han som asfaltproducent har krav, stenmaterialet måste vara en jämn likartad produkt med höga krav på korngradering, kornform, densitet, fukt

För korngradering är det hårda krav från oss och från Trafikverket, både på enskilda värden och medelvärden.

Det som krävs är ett jämnt ingångsmaterial med liten variation.

Läs också: Skeptisk till återvinning

Det är svårt göra ett dåligt material bättre, men det går att göra ett bra material sämre.

Kornformen är också viktig i asfalt, ett väldigt flisigt material är svårt att packa, ska asfalten vara väldigt stabil krävs kanske ett mer kubiskt material.

Kraven går isär beroende på vad man ska ha sin asfalt till.

Densiteten spelar också roll, ett tungt material kan ha mindre volym än ett lättare.

Är materialet tungt krävs mer bitumen, kanske bör man välja mer noggrant vilket material man säljer till asfalttillverkning.

Fukthalten kan också vara intressant och Karl-Johan Aksell ser gärna att täktägare ser till att undvika pölar i täkten.

Läs också: Ett steg närmare cirkulär ekonomi

Asfalt ska läggas ut varm, är materialet fuktigt måste vi i så fall torka bort fukten och sen värma upp det.

Ju mer vatten materialet innehåller, desto kostsammare blir det, variationer i fukthalt gör det också svårare att hålla en jämn temperatur, något som kan påverka kvaliteten, förklarade Karl-Johan Aksell.

Asfalt helt utan naturgrus, blir det bra? Karl-Johan Aksell förklarade att det går, men att ersättningsmaterialet i så fall måste uppfylla en hel del krav.

Normalt berg är ofta inga problem, men väldigt hårt material, eller material med glimmer.

– Är materialet väldigt hårt blir det mycket fint material, då får vi trögare massor som blir svår att packa med höga hålrum.

Det har blivit allt vanligare att använda återvunnen asfalt i tillverkningen.

Läs också: Ragn-Sells går ”all in” på cirkulär ekonomi

Det kommer mer och mer, vi ska också få stoppa i mer, förklarade Karl-Johan Aksell.

Viktigt att tänka på här är att vara skarpögd i mottagningskontrollen, ingen tjärasfalt får slinka med och den asfalt som tas emot bör dessutom sorteras noggrant.

Skilj isär asfalten så gott det går, blanda inte alla lager i en hög.

Helst bör man redan i ett tidigt skede skilja på olika lager.

Redan när man fräser kan man selektera, lager för lager, slitlager med sten med lågt kulkvarnsvärde kan föras tillbaka till liknande lager. B

Med olika typer av lager i olika högar kan återvinningen optimeras, förklarade han.

Läs också: Åtta av tio återvinner

Håll i sär granulatet så får man en homogen produkt, med liten spridning på sitt granulat kan man öka mängden återvinning i massan.

Han tillade att den återvunna asfalten bör hanteras lite varsammare.

Dela den, inte krossa, krossar man stenmaterialet ökar andelen finmaterial och det är redan mycket finmaterial i asfalt.

Granulat som ska återanvändas kan dessutom gärna skyddas.

Det blir svårare med processen om man får in mycket fukt, håll i sär granulatet och ha materialet i tält.

Tillsatser ska förbättra den asfalt som tillverkas med återvunnet material.

Vi jobbar med olika tillsatser, man kan öka smidigheten i massan, öka beständigheten, tillsätta filler av olika slag och öka stabiliteten.

Hans råd till ballastindustrin är att försöka minska andelen finmaterial i det material som ska användas till asfalt

Det är svårt att få en bra balans med filleröverskott, och det lär öka med återvinning – där finns det mycket filler i massorna så det är bra om man kan avskilja det innan man gör sin asfaltballast.

Mer om: återvinning


Håll dig uppdaterad med Mentor Newsroom

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Eldrivet krossverk med stor matare

Fredheim utlovar hög och pålitlig prestanda i en ny maskin. – Krossverket Keestrack B7e är alltigenom byggt för att kombinera hög produktion med låga kostnader för drift och underhåll.

Hållbar värme i Lund

Det står nu klart att Lunds kommun kommer att få uppvärmda torg och spårvagnshållplatser – Dessutom handlar det om återvunnen värme, läs om hur det går till här!

Batterianläggning i drift vid vindkraftspark

Vattenfalls batterianläggning vid en vindkraftspark i Wales lagrar nu förnybar vindkraft. Därmed bidrar batterianläggningen till stabiliteten i det brittiska elsystemet.

Ny vd möter branschen på Solvalla

City Gross inför papperslösa kvitton

Osynlig vätska ska stoppa tjuven

Inbrotten på byggarbetsplatser har ökat drastiskt de senaste åren. Skalskydd i olika former är ett sätt att skydda sig. DNA-märkning, som allt oftare används av maskinuthyrare, verkar inte bara avskräckande, utan ökar också möjligheten att stulet gods återgår till den rättmätige ägaren.

Nyhetsbrev

Sök pengar för att byta jobb

Rentalbransch i stadig utveckling

Det går bra för de svenska maskinuthyrarna – eller rentalföretagen som branschen själv föredrar att kalla sig. Branschansvariga Leena Haabma på Swedish Rental förutspår en spännande framtid med fortsatta lyft vad gäller bland annat hållbarhet, arbetsmiljö och utbildning.

Norsk-svensk maskinallians

Snabbare service och kortare leveranstider utlovas när Tokvam och Broddson ska stötta varandra på den svenska marknaden.

FTI ger avgiftsrabatt på lättåtervunnen plast

Ny Sverigechef på Lidl

Johannes Fieber tar över Lidl i USA.

Ska utveckla läkemedel med cannabinoider

Klaria påbörjar utveckling av läkemedel med cannabinoider.

Vattenfall storsatsar på snabbare service

Vattenfall Eldistribution satsar på att utveckla smarta elnät som ger snabbare kundservice vid elavbrott för 65 000 kunder i ett första steg.

Sandvik avvecklar trådtillverkning

Ny ekonomichef till Inspira

De vann Swedenbio Award

Skärpt kartläggning av antibiotikaresistens

Nu börjar Folkhälsomyndigheten att publicera både nationella och regionala rapporter årligen om antibiotikaresistensens hos viktiga sjukdomsframkallande bakterier i Sverige.

Talent Plastics Alstermo får ny ägare

O.F. Ahlmark & Eftr. AB (OFA) har avyttrat Talent Plastics Alstermo AB till A-Plast.

Vinterns snöröjning utvärderas

Kärchers robot vann i Amsterdam

Kärchers städrobot Kira B 50 är både mindre och mer självgående än andra på marknaden. Det var en tung orsak till att 2018 Amsterdam Innovation Awards jury utsåg Kira B 50 till vinnare i tävlingens kategori för maskiner, tillbehör och komponenter.

Torks pappersåtervinning vann

Tork Paper Circle från Essity vann 2018 Amsterdam Innovation Award i kategorin Management, Training Solutions and Related Products på Interclean-mässan i Amsterdam. Produkten vann dessutom Visitor's Choice-utmärkelsen, den blev alltså mässbesökarnas favorit.

Stort och starkt hos Stig Machine

Stig Machine tar över generalagenturen för Liugong i Sverige.

Dags för spårbara metaller

Svensk gruvindustri hoppas kunna stärka sin konkurrenskraft internationellt genom att utveckla digitala lösningar som kan användas för att spåra metallers ursprung och därigenom öka viljan till återvinning.

17 dog på aprilvägarna

Under april 2018 omkom 17 personer och 1105 personer skadades i vägtrafiken – Det visar Transportstyrelsens statistik, läs mer här!

Planerar ny organisation

Plus

Regeringen satsar

Plus

Praktik om avtalen

Plus

Om koncessioner

Plus

Mer av samma...

Plus

En dag i taget

Plus

Sömlös resa

Plus

Datateknik i trafik

Plus

Individuell trafik

Plus

Skyltad kamera bra

Plus

Säkerheten främst

Plus

Framtiden redan här

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.149