Granska granulatet

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Asfalt är ett krävande material, men det går att använda återvunna massor även här, för bästa resultat bör dock andelen finandel minimeras och den gamla asfalten bör hanteras varsamt och sorteras noggrant redan på fräsningsstadiet.

Jönköping. Branschorganisationen Svensk Bergmaterialindustri, SBMI, anordnar varje år branschdagar i både norr och söder, i början av oktober var det dags för Jönköpingsvarianten, en välbesökt tillställning och en sprängfylld dag där heta branschfrågor stod på agendan.

Läs också: Roslagskrossen vinner med återvinning

En del av föredragen fokuserade på återvinning, Karl-Johan Aksell på NCC ställde till exempel frågan om det går att göra bra asfalt utan naturgrus och med återvunnet material.

Svaret är ja, deklarerade han.

Men asfalt är 95 procent sten och mycket av egenskaperna i ballasten sätter egenskaperna för asfalten.

Karl-Johan Aksell konstaterade att han som asfaltproducent har krav, stenmaterialet måste vara en jämn likartad produkt med höga krav på korngradering, kornform, densitet, fukt

För korngradering är det hårda krav från oss och från Trafikverket, både på enskilda värden och medelvärden.

Det som krävs är ett jämnt ingångsmaterial med liten variation.

Läs också: Använd plastkassar på rätt sätt

Det är svårt göra ett dåligt material bättre, men det går att göra ett bra material sämre.

Kornformen är också viktig i asfalt, ett väldigt flisigt material är svårt att packa, ska asfalten vara väldigt stabil krävs kanske ett mer kubiskt material.

Kraven går isär beroende på vad man ska ha sin asfalt till.

Densiteten spelar också roll, ett tungt material kan ha mindre volym än ett lättare.

Är materialet tungt krävs mer bitumen, kanske bör man välja mer noggrant vilket material man säljer till asfalttillverkning.

Fukthalten kan också vara intressant och Karl-Johan Aksell ser gärna att täktägare ser till att undvika pölar i täkten.

Läs också: Ragn-Sells säljer konsult- och utbildningsföretag

Asfalt ska läggas ut varm, är materialet fuktigt måste vi i så fall torka bort fukten och sen värma upp det.

Ju mer vatten materialet innehåller, desto kostsammare blir det, variationer i fukthalt gör det också svårare att hålla en jämn temperatur, något som kan påverka kvaliteten, förklarade Karl-Johan Aksell.

Asfalt helt utan naturgrus, blir det bra? Karl-Johan Aksell förklarade att det går, men att ersättningsmaterialet i så fall måste uppfylla en hel del krav.

Normalt berg är ofta inga problem, men väldigt hårt material, eller material med glimmer.

– Är materialet väldigt hårt blir det mycket fint material, då får vi trögare massor som blir svår att packa med höga hålrum.

Det har blivit allt vanligare att använda återvunnen asfalt i tillverkningen.

Läs också: Skeptisk till återvinning

Det kommer mer och mer, vi ska också få stoppa i mer, förklarade Karl-Johan Aksell.

Viktigt att tänka på här är att vara skarpögd i mottagningskontrollen, ingen tjärasfalt får slinka med och den asfalt som tas emot bör dessutom sorteras noggrant.

Skilj isär asfalten så gott det går, blanda inte alla lager i en hög.

Helst bör man redan i ett tidigt skede skilja på olika lager.

Redan när man fräser kan man selektera, lager för lager, slitlager med sten med lågt kulkvarnsvärde kan föras tillbaka till liknande lager. B

Med olika typer av lager i olika högar kan återvinningen optimeras, förklarade han.

Läs också: Ett steg närmare cirkulär ekonomi

Håll i sär granulatet så får man en homogen produkt, med liten spridning på sitt granulat kan man öka mängden återvinning i massan.

Han tillade att den återvunna asfalten bör hanteras lite varsammare.

Dela den, inte krossa, krossar man stenmaterialet ökar andelen finmaterial och det är redan mycket finmaterial i asfalt.

Granulat som ska återanvändas kan dessutom gärna skyddas.

Det blir svårare med processen om man får in mycket fukt, håll i sär granulatet och ha materialet i tält.

Tillsatser ska förbättra den asfalt som tillverkas med återvunnet material.

Vi jobbar med olika tillsatser, man kan öka smidigheten i massan, öka beständigheten, tillsätta filler av olika slag och öka stabiliteten.

Hans råd till ballastindustrin är att försöka minska andelen finmaterial i det material som ska användas till asfalt

Det är svårt att få en bra balans med filleröverskott, och det lär öka med återvinning – där finns det mycket filler i massorna så det är bra om man kan avskilja det innan man gör sin asfaltballast.

Mer om: återvinning


Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Lättare ladda elbilar i norr

700 laddplatser för elbilar ska etableras på lättillgängliga platser mellan Gävle och Luleå under de närmaste tre åren.

Nu kan du prata med MonICA

Maskinpyssel för stora och små

Årets julklapp för stora och små älskare av entreprenadmaskiner har just hittat ut till butikshyllorna.

Axfood om torkan: ”Vi kommer att få leva med effekterna länge”

Sommarens hetta och torka har tvingat många köttbönder till nödslakt. - Vi kommer att få leva med effekterna under en lång tid framöver, säger Claes Salomonsson, presschef hos Axfood.

Boom för alkoholfritt öl: Upp 56 procent

Han blir chef för divisionen Board

Nyhetsbrev

Stort och smått för Liebherr

Liebherrs tornkranar och jättegrävare väckte uppmärksamhet i mässans största monter, de mindre maskinerna var dock lika viktiga. – Vi ser en tendens i hela Europa att man vill ha kompaktare maskiner.

Lidl slutar sälja engångsartiklar av plast

Fiskeby Boards nye VD

Säkrare brobygge med prefab

Ökad säkerhet för brobyggarna och minskad risk för störningar i tågtrafiken utlovas när förtillverkade brobalkar används vid ett brobygge i Härnösand.

Hög lastvikt med täckt vagn

En nio meter lång sluten transportvagn ska förenkla logistiken lovar Ivarssons i Metsjö. "Med TP3 Box bygger vi en av de största täckta transportvagnarna som får ta en mycket hög lastvikt."

Ny tid för Makeni AB

Fick inte lön för sitt jobb – slog sönder villor med grävskopa

Vittnet: " Det såg ut som om det hade varit jordbävning eller som ett bombnedslag"

Stor återvinningsaffär i Indien

Säkra beteenden i byggsektorn minskar olyckor

Årets älvstädning drar igång

1

Kulturkalas med mindre sopor

Idag startar Kulturkalaset i Göteborg. Då invigs också Göteborgs Stads satsning på att avveckla engångsmaterial på evenemang.

De byter namn

Sparar stort efter byte av lagermodell

Genom att ersätta de befintliga lagren i ett transportsystem till så kallade MO-lager kunde ett brittiskt livsmedelsföretag spara 52 000 euro per år.

Städarna förvärvar Hemänglarna

Städarna Sverige AB har, tillsammans med Hemänglarnas vd Gunilla Eriksson, köpt samtliga aktier i Hemänglarna AB av Wingefors Humankapital AB.

Maskinjätte växlar upp

Det går bra för maskinjätten som återigen höjer vinstprognosen för helåret 2018.

Door to Gate läggs ner

Door to Gate avslutar sin verksamhet 30 september 2018 – Det gick inte att få lönsamhet med de små skyttelbussarna till Arlanda Flygplats.

Mustang och Manitou på Elmia

Allt är inte lastbilar på Elmia, Scantruck visar både teleskoplastare och minilastare.

Lågprismärket lanserar klädkollektion

USA-ambassad säljer toapapper

Brand vid Trioplast

Kraxande renhållningsarbetare…

Hon tar över på Astrazeneca

Ikaros börjar sälja städmateriel

Nu kan man panta påsar med mobilen

The Body Shop värvar vd från Adidas

Hit kommer Lidl härnäst

”Det blev alldeles kolsvart i luften”

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.139