Granska granulatet

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Asfalt är ett krävande material, men det går att använda återvunna massor även här, för bästa resultat bör dock andelen finandel minimeras och den gamla asfalten bör hanteras varsamt och sorteras noggrant redan på fräsningsstadiet.

Jönköping. Branschorganisationen Svensk Bergmaterialindustri, SBMI, anordnar varje år branschdagar i både norr och söder, i början av oktober var det dags för Jönköpingsvarianten, en välbesökt tillställning och en sprängfylld dag där heta branschfrågor stod på agendan.

En del av föredragen fokuserade på återvinning, Karl-Johan Aksell på NCC ställde till exempel frågan om det går att göra bra asfalt utan naturgrus och med återvunnet material.

Svaret är ja, deklarerade han.

Men asfalt är 95 procent sten och mycket av egenskaperna i ballasten sätter egenskaperna för asfalten.

Karl-Johan Aksell konstaterade att han som asfaltproducent har krav, stenmaterialet måste vara en jämn likartad produkt med höga krav på korngradering, kornform, densitet, fukt

För korngradering är det hårda krav från oss och från Trafikverket, både på enskilda värden och medelvärden.

Det som krävs är ett jämnt ingångsmaterial med liten variation.

Det är svårt göra ett dåligt material bättre, men det går att göra ett bra material sämre.

Kornformen är också viktig i asfalt, ett väldigt flisigt material är svårt att packa, ska asfalten vara väldigt stabil krävs kanske ett mer kubiskt material.

Kraven går isär beroende på vad man ska ha sin asfalt till.

Densiteten spelar också roll, ett tungt material kan ha mindre volym än ett lättare.

Är materialet tungt krävs mer bitumen, kanske bör man välja mer noggrant vilket material man säljer till asfalttillverkning.

Fukthalten kan också vara intressant och Karl-Johan Aksell ser gärna att täktägare ser till att undvika pölar i täkten.

Asfalt ska läggas ut varm, är materialet fuktigt måste vi i så fall torka bort fukten och sen värma upp det.

Ju mer vatten materialet innehåller, desto kostsammare blir det, variationer i fukthalt gör det också svårare att hålla en jämn temperatur, något som kan påverka kvaliteten, förklarade Karl-Johan Aksell.

Asfalt helt utan naturgrus, blir det bra? Karl-Johan Aksell förklarade att det går, men att ersättningsmaterialet i så fall måste uppfylla en hel del krav.

Normalt berg är ofta inga problem, men väldigt hårt material, eller material med glimmer.

– Är materialet väldigt hårt blir det mycket fint material, då får vi trögare massor som blir svår att packa med höga hålrum.

Läs också: Alliansen: Skärp kraven för återvinning

Det har blivit allt vanligare att använda återvunnen asfalt i tillverkningen.

Det kommer mer och mer, vi ska också få stoppa i mer, förklarade Karl-Johan Aksell.

Viktigt att tänka på här är att vara skarpögd i mottagningskontrollen, ingen tjärasfalt får slinka med och den asfalt som tas emot bör dessutom sorteras noggrant.

Skilj isär asfalten så gott det går, blanda inte alla lager i en hög.

Helst bör man redan i ett tidigt skede skilja på olika lager.

Redan när man fräser kan man selektera, lager för lager, slitlager med sten med lågt kulkvarnsvärde kan föras tillbaka till liknande lager. B

Med olika typer av lager i olika högar kan återvinningen optimeras, förklarade han.

Läs också: Slutreplik: Våga lyfta blicken från diskhon

Håll i sär granulatet så får man en homogen produkt, med liten spridning på sitt granulat kan man öka mängden återvinning i massan.

Han tillade att den återvunna asfalten bör hanteras lite varsammare.

Dela den, inte krossa, krossar man stenmaterialet ökar andelen finmaterial och det är redan mycket finmaterial i asfalt.

Granulat som ska återanvändas kan dessutom gärna skyddas.

Det blir svårare med processen om man får in mycket fukt, håll i sär granulatet och ha materialet i tält.

Tillsatser ska förbättra den asfalt som tillverkas med återvunnet material.

Vi jobbar med olika tillsatser, man kan öka smidigheten i massan, öka beständigheten, tillsätta filler av olika slag och öka stabiliteten.

Hans råd till ballastindustrin är att försöka minska andelen finmaterial i det material som ska användas till asfalt

Det är svårt att få en bra balans med filleröverskott, och det lär öka med återvinning – där finns det mycket filler i massorna så det är bra om man kan avskilja det innan man gör sin asfaltballast.

Mer om: återvinning


Håll dig uppdaterad med Mentor Newsroom

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Kaunis Iron gör klart för gruvstart

Genom att alla nödvändiga resurser nu samlats i ett bolag ska det vara möjligt att återstarta gruvverksamheten i Kaunisvaara i sommar.

Smurfit Kappa uppgraderar övervakningssystem

För att undvika stillestånd uppgraderar Pappersbruket Smurfit Kappa i Piteå till nästa generations övervakningssystem IMx-8 från SKF.

Underhåll stoppar kärleksyttringar

Det är många kärlekspar som har satt upp hänglås på en bro i Västerås för att manifestera evig kärlek. Nu är det slut med det. Broräcket ska bytas ut.

Låg stresstolerans kan leda till rökning

Framgång för Kollektivtrafik SYD

21 februari genomfördes branschmötet Kollektivtrafik SYD i Luftkastellet utanför Malmö - Runt 60 deltagare är på plats, läs mer här!

NCC-veteran blir Sveviachef

Svevia har fått en ny regionchef för division anläggning Syd-Väst – Sven-Åke Bengtsson

Nyhetsbrev

Spårvägsbygge mot Kista

Alliansen: Skärp kraven för återvinning

Debatt: Vi måste bli bättre på att ta tillvara och återvinna. För fortsatt ekonomisk tillväxt, minskad klimatpåverkan och skydd av naturens resurser behövs en cirkulär ekonomi där det som en gång bara var avfall blir till nya produkter. För att lyckas krävs tydliga och långsiktiga regler, och därför föreslår Alliansen att kraven skärps på flera områden.

Ledare: Regeringens planekonom

Miljöanpassad snöhantering

i sex säsonger har NCC:s egenutvecklade snöreningsanläggning Snowclean tagit hand om de snömassor som tas bort från Oslos gator och torg. Anläggningen omvandlar snön till vatten och filtrerar bort föroreningarna innan smältvattnet leds vidare till fjorden.

Ständig städning för Svevia

Sju nätter i veckan 36 veckor om året – Svevia har fullt upp med Stockholms tunnlar, små och stora anläggningar med en sak gemensamt – de är riktigt smutsiga.

Specialfordon spolar rent

En jättelik våtdammsugare och skräddarsydda teknikbilar med busshytt och robotarm är grunden när Svevia tvättar tunnlar i Stockholm.

Snabba och kalla duschar

Kallt vatten och lite rengöringsmedel är vapnet som står till buds när Stockholms smutsiga tunnlar rengörs. "Det går inte att använda varmvatten i tunnlarna".

Rena framtidsvisioner

Betong som bryter ned föroreningar och färg som andas? Utvecklingen går snabbt och nya metoder skulle kunna underlätta städningen och förbättra miljön i de stora tunnlarna.

Städning sämre för kvinnor än för män

Kvinnor som städar mycket, antingen professionellt eller i hemmet, riskerar att på lång sikt få minskad lungkapacitet. Det har norska forskare vid universitetet i Bergen visat i en ny studie.

Resurseffektivare användning av restprodukter

Vinnovaprojektet MinePap, med fokus på att titta närmare på hur man kan utveckla en hållbar affärsmodell kopplad till det cirkulära resursflödet, har nu tagit fart. 

Sodexo och Stora Sköndal i samarbete

Algextrakt kan bli läkemedel

Att förflytta människor med smärta

Plus

Branschorganisationer oense

Sveriges Bussföretag och EU vill att all busstrafik ska få tillgång till bytespunkter och terminaler – Men Svensk Kollektivtrafik vill inte släppa in kommersiella bussar dit, läs om det här!

Många döda i soptippsras

Klartecken för efterlängtad utbildning

-Jag tror att det här är en utbildning som branschen behöver, säger Anders Rickman, verksamhetschef för Yrkeshögskolan i Jönköping.

Rakt genom berget

Nu är det klart hur Trafikverket vill dra nya E4 genom Örnsköldsvik, trafiken ska bort från stadskärnan.

Plus

Leufstadius: "Vi ska vara remissinstans!"

Branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik är sedan ett år petade som remissinstans hos Näringsdepartementet – Något som upprör organisationen, läs här vad som händer nu!

Vaktkameror hos SL

Slutreplik: Våga lyfta blicken från diskhon

FM-utbildning får fortsätta

Hoppfulla ministrar efter möte

Ängelholm städar skolor med robot

Miab/NCA blir Miab

Kriminalvården storrekryterar

Personalen utan bonus

Ny provningsmetod metod med radiologi

Licensaffärer lyfter Bactiguard

Förvärvar inom medicinteknik

Sodexo fick "Gold Class" igen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.125