"Många entreprenörer är alldeles för snälla"

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Se till att få betalt allt eftersom projektet fortskrider, korta betalningstiderna och lägg ner jobbet direkt om du inte får betalt. Advokat Carl Johan Törnros rekommendation är att våga ställa krav. – Många entreprenörer är alldeles för snälla.

Entreprenörer har mycket att förlora om beställaren inte fullgör sina skyldigheter och bör därför se till att skaffa sig kunskap och vara mycket tydliga i sin kommunikation med beställaren anser Carl Johan Törnros, advokat på Terra Advokat AB.

– Innan man ens skriver på avtalet är det A och O att vara tydlig – vill man undvika förluster är det är viktigt att vara överens från början om vad som ska göras och vilken ersättning entreprenören ska ha för det.

Han har 15 års erfarenhet av entreprenadjuridik och var under många år anställd av bransch-och arbetsgivareorganisationen Maskinentreprenörerna. Nu driver han en egen advokatfirma och han kan med facit i hand se att maskinentreprenörer har anledning att försöka skydda sig.

Det har blivit vanligare att man råkar illa ut under de senaste åren.

Som tur är finns det en hel del entreprenörerna kan göra för att undvika oseriösa (eller för den delen okunniga) entreprenörer som inte kan eller vill fullfölja sin del av avtalet.

Ta referenser och kolla upp beställarens ekonomi, ta reda på om de har finansiering så att de klarar av att betala sina entreprenörer, råder Carl Johan Törnros.

– Att kräva bankgaranti, moderbolagsgaranti eller andra typer av säkerhet kan vara ett sätt att försäkra sig om att beställaren klarar av sina åtaganden.

Han rekommenderar att entreprenörerna gör sitt yttersta för att förvissa sig om att beställaren klarar av att betala, detta gäller framförallt nya oprövade beställare.

I en högkonjunktur byggs det mycket och det drar till sig en hel del nya företag som kanske inte har den kunskap som krävs även om de inte behöver vara oseriösa.

Det är också viktigt att säkra betalningsrutinerna, Carl Johan Törnros rekommenderar att man gör upp en betalningsplan och ser till att få betalt under projektets gång i stället för att jobba klart och sedan skicka en jättenota.

Det är inte bra att låta fordringarna bli för stora – då sitter entreprenören i en dålig förhandlingssituation, och det vet beställaren ofta om.

En betalningsplan bör vara kopplad till prestation, den kan till exempel gå ut på att entreprenören får en första betalning när etableringen är gjord, den andra när en viss uppgift är klar, och så vidare.

Betalningstiderna bör dessutom hållas korta, anser Carl Johan Törnros.

Ju mindre pengar man ligger ute med, desto bättre, framförallt bör man aldrig ligga ute med så mycket pengar att man äventyrar sitt företags existens om man inte får betalt.

Det kan till exempel räcka med att ge beställaren tio dagar på sig att betala.

– Jobbar man 30 dagar och sedan skickar en faktura med 30 dagars betalningstid tar det två månader innan man vet om man får betalt eller inte.

Läs också: Upphandlingsmyndigheten: Städbranschen är en riskbransch

Ett annat sätt att minska sina risker är att låta beställaren betala för materialet.

Det är förvisso en mindre del av utgifterna men om fakturorna för material går direkt till beställaren slipper entreprenören ligga ute med de pengarna.

Carl Johan Törnros råder också entreprenörerna att stå på sig.

Många entreprenörer är alldeles för snälla, om de inte får betalt fortsätter de att jobba när beställaren lovar att de ”ska betala snart”.

Han råder den som inte får betalt att lägga ner arbetet direkt och underrätta beställaren om att arbetet återupptas så snart betalningen erlagts.

Att beställaren plötsligt har ont om pengar är illavarslande och fortsätter man jobba då blir fordringarna ännu större och risken för att göra kreditförluster ökar.

Kan man verkligen ställa alla dessa krav när konkurrensen om uppdragen är hård?

Läs också: Tröskelvärdena har höjts

– Allt är förstås öppet för förhandling och i den konjunktur som råder nu är det lättare att ställa krav, det finns mycket jobb särskilt i storstadsområdena, säger Carl Johan Törnros.

Han konstaterar också att den som inte törs ”bråka” eller som viker ner sig för krånglande beställare löper risken att råka ut för stora eller små förluster, det kostar också på att ägna tid åt att dividera med beställaren om betalning.

Framgångsfaktorn för ett företag beror ofta på vilka affärsparters man väljer, det finns stora vinster i att faktiskt ställa krav.

Leveranstidningen Entreprenad har skrivit mycket mer om detta, se länkarna nedan!

Ta de där jobbiga samtalen, råder Skatteverket. 

Är beställaren seriös eller inte? Så här hittar du informationen.

"Nu är vi trötta på det här, vi vill också varna andra." 

"Där stod vi med fordringar på 400 000 och kostnader på 300 000- 350 000."  

Vad kan Kronofogden göra?———————————————————————————————Entreprenadbranschens egen tidning!

Följ oss på Facebook, Instagram, Twitter och Youtube

Mer om: Upphandling


Håll dig uppdaterad med Mentor Newsroom

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Rätt använd – många möjligheter

Kranpunkten storsatsar – köper in 200 maskiner

Det är bråda tider för Kranpunkten. Efterfrågan på maskiner för vertikala transporter är stor och företaget investerar därför cirka 80 miljoner kronor för att stärka sin uthyrningsflotta med i runda tal 200 nya maskiner.

Oerlikon i finskt förvärv

Land Rover mobiltelefonidebuterar på MWC i april

Nu kastar sig även Land Rover in i mobiltelefonernas värld. Stor batterikapacitet och god funktionalitet även då händerna är våta eller försedda med handskar utlovas.

NCC på köprunda i Danmark

Förvärvet av Jakobsen & Blindkilde stärker NCC:s ställning på framför allt Jylland, men även i resten av Danmark.

Cirkeln sluts i Umeå

Den sista delen av Umeås ringled skulle börja byggas 2013. 2019 ska skopan äntligen kunna sättas i backen för Västra länken, det står klart sedan regeringen sagt sitt.

Nyhetsbrev

Nu tar tredje generationen Olsson vid

Plus

Billigare vätgas i sikte

Forskare vid KTH har hittat en metod som kan producera vätgas både billigt och storskaligt – Det ger nytt hopp för vätgasdrivna bussar, läs om hur det går till här!

ifoodbags grundare lämnar bolaget

Investerar i unik smältspinningsutrustning

Kaunis Iron gör klart för gruvstart

Genom att alla nödvändiga resurser nu samlats i ett bolag ska det vara möjligt att återstarta gruvverksamheten i Kaunisvaara i sommar.

Smurfit Kappa uppgraderar övervakningssystem

För att undvika stillestånd uppgraderar Pappersbruket Smurfit Kappa i Piteå till nästa generations övervakningssystem IMx-8 från SKF.

Underhåll stoppar kärleksyttringar

Det är många kärlekspar som har satt upp hänglås på en bro i Västerås för att manifestera evig kärlek. Nu är det slut med det. Broräcket ska bytas ut.

Låg stresstolerans kan leda till rökning

Framgång för Kollektivtrafik SYD

21 februari genomfördes branschmötet Kollektivtrafik SYD i Luftkastellet utanför Malmö - Runt 60 deltagare är på plats, läs mer här!

NCC-veteran blir Sveviachef

Svevia har fått en ny regionchef för division anläggning Syd-Väst – Sven-Åke Bengtsson

Spårvägsbygge mot Kista

Alliansen: Skärp kraven för återvinning

Debatt: Vi måste bli bättre på att ta tillvara och återvinna. För fortsatt ekonomisk tillväxt, minskad klimatpåverkan och skydd av naturens resurser behövs en cirkulär ekonomi där det som en gång bara var avfall blir till nya produkter. För att lyckas krävs tydliga och långsiktiga regler, och därför föreslår Alliansen att kraven skärps på flera områden.

Ledare: Regeringens planekonom

Miljöanpassad snöhantering

i sex säsonger har NCC:s egenutvecklade snöreningsanläggning Snowclean tagit hand om de snömassor som tas bort från Oslos gator och torg. Anläggningen omvandlar snön till vatten och filtrerar bort föroreningarna innan smältvattnet leds vidare till fjorden.

Ständig städning för Svevia

Sju nätter i veckan 36 veckor om året – Svevia har fullt upp med Stockholms tunnlar, små och stora anläggningar med en sak gemensamt – de är riktigt smutsiga.

Specialfordon spolar rent

En jättelik våtdammsugare och skräddarsydda teknikbilar med busshytt och robotarm är grunden när Svevia tvättar tunnlar i Stockholm.

Snabba och kalla duschar

Kallt vatten och lite rengöringsmedel är vapnet som står till buds när Stockholms smutsiga tunnlar rengörs. "Det går inte att använda varmvatten i tunnlarna".

Rena framtidsvisioner

Betong som bryter ned föroreningar och färg som andas? Utvecklingen går snabbt och nya metoder skulle kunna underlätta städningen och förbättra miljön i de stora tunnlarna.

Algextrakt kan bli läkemedel

Många döda i soptippsras

Vaktkameror hos SL

Slutreplik: Våga lyfta blicken från diskhon

FM-utbildning får fortsätta

Hoppfulla ministrar efter möte

Ängelholm städar skolor med robot

Miab/NCA blir Miab

Kriminalvården storrekryterar

Personalen utan bonus

Ny provningsmetod metod med radiologi

Licensaffärer lyfter Bactiguard

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.15