Drabbad firma vidtar åtgärder

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

"Nu är vi trötta på det här, vi vill också varna andra."

Rivningsentreprenören Destroy har tröttnat på att bli dragna vid näsan och vidtar nu åtgärder för att skydda sig.
– Vi kommer inte att jobba åt ett nytt företag om de inte går med på bankgaranti, säger Johan Ahlström.


Läs också: Golvbranschen slår ett slag för hållbar upphandling

Skogås. Det är viktigt att få nya kunder, samtidigt är det förenat med vissa risker, har man otur kanske man inte ens får betalt och förlusterna kan bli så stora eller betalningen så försenad att det egna företaget går omkull.

– Det finns företag som sysslar med rena bolagsplundringar, säger Johan Ahlström.

Han är vd på rivningsföretaget Destroy, och har bittra erfarenheter av oseriösa beställare, han räknar med ett tiotal kundförluster sedan 1995, det låter inte mycket men i reda pengar är det inget att fnysa åt.

– Vi har nog förlorat 5-8 miljoner kronor totalt.

Läs också: UHM:s mallar för arbetsrättsliga villkor klara

För en mindre entreprenör hade samma facit kunnat få allvarliga konsekvenser.

Risken finns också att väntan på pengarna – om de faktiskt dyker upp till slut – blir så lång att ett litet företag går omkull, tillägger Johan Ahlström.

– Många företag utnyttjar det, de drar på betalningen.

– Ett litet hungrigt företag med 1-2 man som absolut vill ha jobb och som råkar ut för en oseriös beställare kan få stora problem redan efter två veckor utan betalning, säger Mikael van Krantz, projektledare på Destroy.

Läs också: Upphandlingsmyndigheten: Städbranschen är en riskbransch

Destroy vill inte drabbas av fler lurendrejare och har därför vidtagit åtgärder.

– Nu är vi trötta på det här, vi vill också varna andra, säger Johan Ahlström.

Företaget angriper problemet på flera fronter. Det främsta vapnet innebär att man kräver bankgarantier av alla nya beställare.

– Vi kommer inte att jobba åt ett nytt företag om de inte går med på bankgaranti, säger Johan Ahlström.

Läs också: Tröskelvärdena har höjts

Tanken är att beställaren via sin bank garanterar att kontraktsumman säkras så att Destroy kan säkerställa sin betalning, ett system som påminner om hur företag kan kräva att privatpersoner visar att de har de medel som krävs för att betala för ett jobb, ett så kallat byggnadskreditiv där banken, mot en avgift samt ränta, garanterar att byggaren ska få betalt för sitt arbete.

– Om ett företag vill köpa en tjänst som kostar 400 000 kronor men inte kan teckna en bankgaranti, som kostar två procent av kontraktssumman, är det inte ett företag vi vill jobba ihop med, säger Johan Ahlström.

Han påpekar att om en bankgaranti ska utfärdas kommer även banken att granska beställaren, kolla upp eventuella konkurser och hur personerna i ledningen har skött sig tidigare.

Om banken inte går med på att ge dem garantin är det en tydlig signal – då ska vi tacka nej till jobbet.

Läs också: Mjölbys direktupphandling underkänd

Bankgarantier är inte ett nytt påfund, stora beställare avkräver ofta sina underentreprenörer just detta.

– Om vi som underentreprenörer inte kan fullgöra vårt uppdrag så att de måste ta in en ny entreprenör blir det ofta dyrare, då vill de ha garantier för att det finns pengar till detta, säger Johan Ahlström.

– Det nya är att vi vill ställa samma krav på vår beställare.

Vågar man ställa krav på bankgarantier när kampen om uppdragen är hård?

– Tyvärr är det många som tar jobben ändå, och det kan få katastrofala följer, inte minst för små företag – om en entreprenör med få jobb råkar ut för detta kan han få gå ifrån både hus och hem, säger Johan Ahlström.

Visar det sig att kunden hellre tar en annan entreprenör, som kanske lämnat ett högre bud, bara för att slippa kravet på bankgaranti är det bara ett tecken på att beställaren inte är seriös anser han.

–Det blir i så fall ett bevis på att det var ett jobb vi ändå inte ville ha, säger Johan Ahlström.

Han noterar dock att nya hederliga företag kan ha svårigheter att skaffa sig en bankgaranti.

– Det är en balansgång, vi kan bara se bakåt och ta referenser, det är svårt med helt nya företag.

Destroy funderar också på att förändra faktureringsrutinerna, kanske bör fakturor till nya kunder skickas redan efter en vecka och i stället för att ge beställaren 30 dagar på sig att betala kan det räcka med tio. Det kan till och med bli aktuellt med direktbetalning.

– Problemet är att rivningsarbeten ofta är korta och snabba, vi skickar in 8-10 personer i 3-4 veckor, sedan är vi klara. Får de 30 dagar på fakturan är jobbet klart innan deras första betalning ska vara inne, och då står vi där om de inte betalar, säger affärschef Tony Stigmanslid.

Destroy vet av erfarenhet att skenet kan bedra, oseriösa företag kan utnyttja sin position som medlemmar i Sveriges Byggindustrier, eller peka på att deras egen beställare är stor och etablerad.

Man ser lätt sådana saker som en kvalitetsstämpel, man tror att de till exempel ska följa BI:s koder, säger Tony Stigmanslid.

Men det blir ju en chimär i många fall, om de börjar missköta sig är de ju fortfarande medlemmar och det tar lång tid innan de kastas ut, då har fallet kallnat för länge sedan.

Destroy kommer därför att bli än mer noggranna med att kolla upp de företag de gör affärer med.

– Det gäller att vara uppmärksam, hur länge har bolaget funnits? Finns det konkurser i koncernen? Har personerna i ledningen varit inblandade i konkurser? Vi ska se till att göra en slags ”vandelsprövning”, säger Tony Stigmanslid.

Det finns flera olika sätt att göra detta.

– Webbtjänster som allabolag.se är ett bra verktyg, där kan man till exempel se om det finns tidigare konkurser, säger Mikael van Krantz.

Destroy har också anslutit sig till ett kreditupplysningsföretag.

– Det kan vara dyrt för en liten entreprenör men det kan absolut vara värt det, där kan vi se om det finns registreringsbevis, om de betalt skatterna med mera, säger Tony Stigmanslid.

Destroy noterar också hur bolagsstrukturen ser ut.

– I en koncern kan eventuell vinst i dotterbolagen slussas upp till moderbolaget, säger Johan Ahlström.

Om dottern sedan går på knäna kan hon offras samtidigt som en fet och glad moder lever vidare och dotterns underentreprenörer får gå tomhänta från begravningen konstaterar han.

– Ett bolag kan alltså ta jobbet, lura sina underentreprenörer, lägga omkull ett bolag och behålla pengarna i ett annat bolag.

Destroy kontrollerar också om företagen betalt sina skatter.

– Precis som vi måste lämna in skatteblanketten SKV 4820 till vår beställare, vill vi se deras, säger Tony Stigmanslid.

Att till exempel jämföra antalet anställda med inbetalda arbetsgivaravgifter kan ge en vink om företagets inställning till att betala för sig, Destroy intresserar sig också för om företagen betalar sina skatter i tid.

– Det är lätt att förhala det med dagens digitala system och företag som gör det kanske förhalar andra betalningar också, konstaterar Tony Stigmanslid.

Att släpa med skatteinbetalningar är inte svårt, det är bara att skylla på ”fel i systemet” när den första påminnelsen kommer och det tar många veckor och flera påminnelser innan ärendet går vidare till Kronofogden.

Om företaget betalar först när fogdens första formella krav landar i brevlådan har de fortfarande ryggen fri, konstaterar Tony Stigmanslid.

– Då har det gått sex veckor sedan de skulle ha betalat, men företaget får ingen ”prick” för detta. Det ger dock oss en tydlig signal, vi ser att företaget medvetet förhalar.

Destroy vill rikta den kontroll som alltid skett ”nedåt” åt andra hållet.

– Vi blir hela tiden kontrollerade av våra uppdragsgivare, vi är inte vana att kontrollera dem men nu vill vi göra det också, säger Johan Ahlström.

Våga fråga och ställ krav” är mottot han gärna delar med sig av.

Vi ska inte skämmas för att ta betalt och för att vi vill säkra våra betalningar, säger Johan Ahlström.

Han konstaterar att hela byggbranschen handlar om relationer, vem som känner vem och vem som litar på vem.

– Vi ska inte krypa för beställarna – vi är inte underlägsna bara för att det är de som sitter på plånboken, var stolt och använd de verktyg som krävs för att skydda dig.

Leveranstidningen Entreprenad har skrivit mycket mer om detta, se länkarna nedan!

Ta de där jobbiga samtalen, råder Skatteverket. 

Är beställaren seriös eller inte? Så här hittar du informationen.

"Där stod vi med fordringar på 400 000 och kostnader på 300 000- 350 000."  

 "Många entreprenörer är alldeles för snälla".

Vad kan Kronofogden göra?

——————————————————————————————

Entreprenadbranschens egen tidning!

Följ oss på Facebook, Instagram, Twitter och Youtube

Mer om: upphandling


Håll dig uppdaterad med Mentor Newsroom

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Över 200 anmälda till Bussförar-SM

id senaste räkningen hade 205 bussförare gjort uttagningsprovet till Bussförar-SM 2018 – Keolis ligger i topp men en viss doldiskoncern behåller greppet, läs här!

Nu ska plast sorteras som restavfall

Öl bryggd på renat avloppsvatten

På fredag är det premiär för PU:REST, Sveriges första öl bryggd på återvunnet vatten.

Sveriges vackraste tågresa

Nu är Sveriges vackraste tågresa utsedd i tuff konkurrens – Här presenteras vinnaren och de övriga toppensträckorna!

Infrastruktur driver betongproduktion

Välbesökt vattenstämma i Helsingborg

Branschorganisationen Svenskt Vatten har just nu sin årliga vattenstämma. Stämman har väl aldrig varit så välbesökt som denna gång.

Nyhetsbrev

Fokus på el för Wacker Neuson

Elmaskinerna står i fokus i Wacker Neusons monter, företaget vill också visa sin bredd och tar med sig allt från stora till små maskiner.

JCB drar ner volymen

JCB tar med sig sin nya elgrävare till Svenska Maskinmässan. Grävmaskinen lanserades i mars och den brittiska tillverkaren beskriver den som den tystaste i sitt segment och lyfter fram att utsläppen blir noll.

Intensivt nattskift för stora maskiner

Sex grävmaskiner står tätt i Täby en vårvinternatt – en bro över motorvägen ska rivas, en insats som kräver god koordination och snabba redskapsbyten. "Det blir inga kafferaster förrän klockan är på vår sida!"

Bioplast bara ett sidospår

Björn Florman, Materialbiblioteket höll i samband med Produktionsmässorna i Jönköping.....

Miljard satsas på testbäddar i offentlig sektor

Läkemedelsverket förbjuder bilirubinmätare

Säkrare SL med nattstopp

Förbättrad slangservice

Stärker kapaciteten och får in ny kunskap

-Vi har haft en väldigt god kundtillväxt de senaste åren ...

Bökigt för Bellmans vid Slussen

En långsmal remsa mellan storstadstrafiken och Saltsjön, mer plats finns det inte när Bellmans ska bygga vid Slussen. – När jag kom hit fick jag börja med att städa upp lite, annars gick det inte ens att vrida maskinen.

Återvunnen asfalt på dansk motorväg

Stora mängder återvunnen asfalt i ett av Danmarks största motorvägsprojekt.

Genombrott för Sulapac

Hemfrid tar till hammare och pensel

Nu ska Hemfrid även sätta upp hyllor, byta gardiner eller tapetsera om.

Japansk maskin i svensk tappning

Bomfjädring, flytläge och hjulstyrning direkt från fabrik. Söderberg & Haak har sett till att Komatsus nya 15-tonnare ska vara redo för kräsna svenska entreprenörer.

Flyttar produktionen från Norrköping till USA

1

Offentliga upphandlingar underblåser osund konkurrens

Fem av tio arbetsgivare i städbranschen anser att många i näringen tvingas tumma på arbetsmiljöreglerna för att vinna uppdrag.

Bussresenärer nöjdast

Bussresenärerna är nöjdare med sin resa än såväl tåg- som flygresenärerna - Det framgår av Svensk Kvalitetsindex som publicerades 21 maj.

Inga fler ormbon

Sök pengar för att byta jobb

Ny ekonomichef till Inspira

Planerar ny organisation

Plus

Regeringen satsar

Plus

Praktik om avtalen

Plus

Om koncessioner

Plus

Mer av samma...

Plus

En dag i taget

Plus

Sömlös resa

Plus

Datateknik i trafik

Plus

Individuell trafik

Plus

Skyltad kamera bra

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.147