Destroy har förlorat miljoner

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

"Där stod vi med fordringar på 400 000 och kostnader på 300 000- 350 000."

Oseriösa beställare kan drabba en rivningsentreprenör hårt, rivningen, med mycket maskiner och många mannar, är ofta slutförd innan första fakturan ska betalas.
– Där stod vi med fordringar på 400 000 och kostnader på 300 000- 350 000.


Läs också: Ny vägledning: Så undviker du oseriösa företag

Skogås. Rivningsentreprenören Destroy arbetar främst för gamla beprövade kunder, men ett nytillskott måste alltid till.

– Med en omsättning på 70-80 miljoner per år krävs att det kommer in några nya varje år, säger vd Johan Ahlström.

Att ta sig an nya kunder innebär ett visst mått av osäkerhet. Är beställaren seriös? Kommer vi att få betalt?

Destroy har råkat ut för flera kunder som inte ville eller kunde göra rätt för sig. Ifjol fick de till exempel ett uppdrag av en byggfirma som i sin tur anlitats av ett välrenommerat fastighetsbolag, Destroy skulle utföra en rivning och eftersom det var en helt ny kund försökte de skydda sig så gott de kunde.

Läs också: Sectra närmare omfattande avtal i Australien

– Vi valde att ha en kort betalningstid men det tar ju ändå 1-2 veckor innan man kan skicka första fakturan och sedan är det tio dagars betalningstid på det, konstaterar Johan Ahlström.

När betalningstiden gått ut var Destroy nästan klara med jobbet men några pengar såg de inte röken av.

– Där stod vi med fordringar på 400 000 och kostnader på 300 000- 350 000, vi hade gått in med stora maskiner och 10-15 man och hade anlitat egna underentreprenörer som vi måste betala, säger affärschefen Tony Stigmanslid.

Destroy vände sig omgående till Kronofogden för att få sina pengar och ett betalningsföreläggande skickades ut.

Läs också: Golvbranschen slår ett slag för hållbar upphandling

– Men det är en lång process, byggföretaget hann gå i konkurs och när konkursförvaltaren delar ut pengarna går skatter, banker, löner och staten alltid först, säger Johan Ahlström.

– Det var inte bara vi som inte fick betalt, det var elfirman, betongfirman, målningsfirman, ställningsbyggarna med flera, säger Mikael van Krantz, projektledare på Destroy.

Destroy råkade illa ut på ett annat sätt i ett löpande kontrakt. Kunden var ny och Destroy valde därför inledningsvis en kort faktureringstid.

– Vi satte in maskiner och gubbar och skulle få betalt per gubbe och timme, vi skickade en stor faktura tidigt, 250 000 kronor som skulle betalas på tio dagar, berättar Tony Stigmanslid.

Läs också: UHM:s mallar för arbetsrättsliga villkor klara

När pengarna landade på kontot drog Destroy en lättnadens suck, men lugnet visade sig vara bedrägligt.

Rivarna fortsatte att jobba och satte inte samma korta tid på nästa faktura. 1,5 månad senare förföll faktura nummer två och den här gången frös pengarna inne.

Beställaren lovade att betalningen var på gång ”snart” och Destroy hann jobba tre veckor till innan de slog till bromsen.

– Det började osa katt, konstaterar Tony Stigmanslid.

Läs också: Upphandlingsmyndigheten: Städbranschen är en riskbransch

Destroy hade vid det laget arbetat i flera månader med 10-15 man och en massa maskiner, de låg ute med över en miljon kronor i kostnader och vände sig omgående till Kronofogden.

– De tar ju tyvärr god tid på sig, särskilt om kunden nekar, säger Tony Stigmanslid.

– Att bestrida kraven är ofta ett sätt att köpa sig tid, inflikar Johan Ahlström.

Frågan gick sedermera vidare till Tingsrätten men byggbolaget fördröjde processen ytterligare genom att byta namn och säte.

–  Fallet kunde därför inte avgöras i Södertörns tingsrätt, konstaterar Johan Ahlström.

Ärendet ska tas upp i en annan tingsrätt i en annan stad, Destroy hoppas få rätt i slutändan men konstaterar att bara fördröjningen skulle ha kunnat få ett mindre företag att gå omkull.

– Är det ett litet företag med 1-2 man blir det rena dödsstöten, säger Mikael van Krantz.

Just det här byggbolaget hävdar att de inte kan betala eftersom de inte fått betalt själva ännu, ett argument som Destroy underkänner.

– Man hör väldigt ofta att beställare säger att ”du får betalt när jag får betalt” men det är ett felaktigt sätt att se på det, då är det du som misslyckats i ditt arbete och det ska inte påverka min fordran, säger Johan Ahlström, som tycker sig se att betalningsviljan minskat under de senaste åren.

– Många företag utnyttjar andra företags välvilja, det är dock stor skillnad på om ett företag går i konkurs på grund av att de misslyckas med sina affärer eller om de medvetet försöker luras.

Om en etablerad kund missar betalningen på grund av ett ärligt misslyckande kan han tänka sig att ta kunden till nåder när denne är på fötter igen.

Lurendrejarna vill han dock slippa.

– Vi är trötta på det här.

Ett besläktat problem är att det ibland kan vara svårt att få betalt för det jobb man faktiskt utför i ett projekt.

– För 20 år sedan räckte det kanske med ett handslag och en muntlig överenskommelse. I dag bör entreprenörer vara betydligt mer noggranna med att få allt skriftligt, råder Johan Ahlström.

– Det är inte ovanligt att beställaren förnekar att jobbet är beställt, ord står mot ord och oftast är det entreprenören som får vika ner sig.

Så kallade ”äta-frågor” är vanliga, problem som uppkommer under arbetets gång och som måste lösas.

– Det kan bli 100 frågor-och-svar under ett projekt men vi märker att beställare kan sätta i system att aldrig besvara ”äta-frågor” skriftligt, de ringer tillbaka och säger ”kör” men vi får inget svart-på-vitt, säger Johan Ahlström.

– Då gäller det att vara trygg med just den platschefen, är det en platschef som är orolig för att ekonomin ska hålla finns risken att de börjar ”kriga” mot sina underentreprenörer.

Destroy har tagit sig an även detta problem.

– Vi instruerar alla våra arbetsledare att kräva ett sms eller ett mejl, vi vill att jobbet beställs skriftligt, annars kommer vi inte att utföra det.

Här finns det utrymme för förbättring både hos beställaren, som måste stå för sina avtal och förtydliga vad de egentligen vill ha, och hos entreprenörerna som bör se om sitt hus, anser Johan Ahlström

– Alla får starta ett aktiebolag, det enda som krävs är 50 000 kronor. Jag skulle gärna se att man var tvungen att gå en kurs i entreprenadjuridik också, så man vet vilka krav som ställs och hur man ska gå till väga.

Leveranstidningen Entreprenad har skrivit mycket mer om detta, se länkarna nedan!

Ta de där jobbiga samtalen, råder Skatteverket. 

Är beställaren seriös eller inte? Så här hittar du informationen.

"Nu är vi trötta på det här, vi vill också varna andra." 

 "Många entreprenörer är alldeles för snälla".

Vad kan Kronofogden göra?———————————————————————————————Entreprenadbranschens egen tidning!

Följ oss på Facebook, Instagram, Twitter och Youtube

Mer om: upphandling


Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Diabetes förkortar liv

De bygger kulturkvarter i Örebro

Peak Performance tappar vd – går till Baby Björn

Efter fyra år lämnar Nicolas Warchalowski modesportföretaget.

En motorväg in i arbetslivet

Den 27 augusti drar polymeringenjörsutbildningen på 400 YH-poäng igång i Jönköping och Värnamo.

Han utreder järnvägsunderhållet

Det blir kommunstyrelsens ordförande i Valdemarsvik, Erland Olauson, som ska tala om för regeringen hur det basunderhåll för järnvägen som i dag genomförs av Infranord ska överföras till Trafikverket.

Vd-skifte i järnvägsbyggare

Infranords före detta vd Lars Öhman tillträder 15 september tjänsten som vd för VR Track Sweden, verksamt inom bland annat järnvägsbyggnad.

Nyhetsbrev

Ny packlösning för minskat matsvinn

Ny tungviktare från Komatsu

Komatsus nya 142 tons tipptruck, är den första CE-certifierade HD1500-modellen och tillverkaren utlovar bland annat låg bränsleförbrukning, god förarkomfort och förbättrade säkerhetsfunktioner i den nya maskinen.

Ecolean planerar för ny fabrik

Kyrkor energieffektiviseras med ny teknik

Miljörivarna utökar i syd

Miljörivarna förvärvar en majoritetspost i ett småländskt rivningsbolag. – I och med förvärvet expanderar vi mot Småland, Halland och Östergötland.

Norskt samarbete bygger elektriskt och självkörande containerfartyg 

Yara automatiserar sina transporter mellan fabriken och hamnarna i Brevik och Larvik.

Han går från Ica till Hobbex

E-handelschefen blir ny vd på prylföretaget.

Rekord för limträ

Tyder på teknikskifte

Klarar cancer med en zombiegen

Elefanter drabbas sällan av cancer, trots att de har omkring hundra gånger fler potentiella cancerceller än människor.

Handheld förlänger med världsledande kund

Snabbare stackläggning

En ny stackläggare kombinerar svängkrans och larver, ett koncept som ska göra det enklare att skapa lagringseffektiva solfjäderformade upplag hävdar Fredheim Maskin.

Precisionsgrävning i Paris

Tiltrotatorn fortsätter att erövra världen, SMP Parts utvecklar därför sina enklare produkter och förklarar att marknaden mognar även utanför Norden. – På sikt kommer även de att vilja ha mer avancerade produkter.

Företagsförvärv tillför ingenjörskompetens

Det schweiziska företaget NSB Gas Processing ingår nu i den internationella Buschkoncernen.

Stor skärm på ny dator

En ny fältdator ska förbättra och förenkla mätning i fält lovar Trimble som lanserar nya kontrollenheten TSC7.

Överviktsoperation ökar risk för frakturer

Energibolag tar ställning i plastfrågan

Inga engångsprodukter av plast. Ett tydligt producentansvar. Styrmedel högt upp i avfallstrappan. Och att fossila utsläpp från plast belastar upphandlare av avfallsbehandlingstjänster. Det är kärnan i Öresundskrafts syn på plastfrågan.

Wargön Innovations test- och demoanläggning invigd

Nästan på dagen ett år efter att första spadtaget togs är nu Wargön Innovations test- och demoanläggning invigd.

Stjärnarkitekter i samarbete med Sveriges Byggindustrier

Vd Catharina Elmsäter-Svärd: "Nu tar vi ytterligare ett steg för att skapa en attraktiv, sund och säker byggbransch"

Nu kan du prata med MonICA

Boom för alkoholfritt öl: Upp 56 procent

Nytt sätt att förbygga infektion?

Klart med Postnords nya ordförande

USA-ambassad säljer toapapper

Brand vid Trioplast

Kraxande renhållningsarbetare…

Hon tar över på Astrazeneca

Ikaros börjar sälja städmateriel

Nu kan man panta påsar med mobilen

The Body Shop värvar vd från Adidas

Hit kommer Lidl härnäst

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.165