Destroy har förlorat miljoner

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

"Där stod vi med fordringar på 400 000 och kostnader på 300 000- 350 000."

Oseriösa beställare kan drabba en rivningsentreprenör hårt, rivningen, med mycket maskiner och många mannar, är ofta slutförd innan första fakturan ska betalas.
– Där stod vi med fordringar på 400 000 och kostnader på 300 000- 350 000.

Skogås. Rivningsentreprenören Destroy arbetar främst för gamla beprövade kunder, men ett nytillskott måste alltid till.

– Med en omsättning på 70-80 miljoner per år krävs att det kommer in några nya varje år, säger vd Johan Ahlström.

Att ta sig an nya kunder innebär ett visst mått av osäkerhet. Är beställaren seriös? Kommer vi att få betalt?

Destroy har råkat ut för flera kunder som inte ville eller kunde göra rätt för sig. Ifjol fick de till exempel ett uppdrag av en byggfirma som i sin tur anlitats av ett välrenommerat fastighetsbolag, Destroy skulle utföra en rivning och eftersom det var en helt ny kund försökte de skydda sig så gott de kunde.

– Vi valde att ha en kort betalningstid men det tar ju ändå 1-2 veckor innan man kan skicka första fakturan och sedan är det tio dagars betalningstid på det, konstaterar Johan Ahlström.

När betalningstiden gått ut var Destroy nästan klara med jobbet men några pengar såg de inte röken av.

– Där stod vi med fordringar på 400 000 och kostnader på 300 000- 350 000, vi hade gått in med stora maskiner och 10-15 man och hade anlitat egna underentreprenörer som vi måste betala, säger affärschefen Tony Stigmanslid.

Destroy vände sig omgående till Kronofogden för att få sina pengar och ett betalningsföreläggande skickades ut.

– Men det är en lång process, byggföretaget hann gå i konkurs och när konkursförvaltaren delar ut pengarna går skatter, banker, löner och staten alltid först, säger Johan Ahlström.

– Det var inte bara vi som inte fick betalt, det var elfirman, betongfirman, målningsfirman, ställningsbyggarna med flera, säger Mikael van Krantz, projektledare på Destroy.

Destroy råkade illa ut på ett annat sätt i ett löpande kontrakt. Kunden var ny och Destroy valde därför inledningsvis en kort faktureringstid.

Läs också: Tröskelvärdena har höjts

– Vi satte in maskiner och gubbar och skulle få betalt per gubbe och timme, vi skickade en stor faktura tidigt, 250 000 kronor som skulle betalas på tio dagar, berättar Tony Stigmanslid.

När pengarna landade på kontot drog Destroy en lättnadens suck, men lugnet visade sig vara bedrägligt.

Rivarna fortsatte att jobba och satte inte samma korta tid på nästa faktura. 1,5 månad senare förföll faktura nummer två och den här gången frös pengarna inne.

Beställaren lovade att betalningen var på gång ”snart” och Destroy hann jobba tre veckor till innan de slog till bromsen.

– Det började osa katt, konstaterar Tony Stigmanslid.

Destroy hade vid det laget arbetat i flera månader med 10-15 man och en massa maskiner, de låg ute med över en miljon kronor i kostnader och vände sig omgående till Kronofogden.

– De tar ju tyvärr god tid på sig, särskilt om kunden nekar, säger Tony Stigmanslid.

– Att bestrida kraven är ofta ett sätt att köpa sig tid, inflikar Johan Ahlström.

Frågan gick sedermera vidare till Tingsrätten men byggbolaget fördröjde processen ytterligare genom att byta namn och säte.

–  Fallet kunde därför inte avgöras i Södertörns tingsrätt, konstaterar Johan Ahlström.

Ärendet ska tas upp i en annan tingsrätt i en annan stad, Destroy hoppas få rätt i slutändan men konstaterar att bara fördröjningen skulle ha kunnat få ett mindre företag att gå omkull.

Läs också: Upphandlingsmyndigheten: Städbranschen är en riskbransch

– Är det ett litet företag med 1-2 man blir det rena dödsstöten, säger Mikael van Krantz.

Just det här byggbolaget hävdar att de inte kan betala eftersom de inte fått betalt själva ännu, ett argument som Destroy underkänner.

– Man hör väldigt ofta att beställare säger att ”du får betalt när jag får betalt” men det är ett felaktigt sätt att se på det, då är det du som misslyckats i ditt arbete och det ska inte påverka min fordran, säger Johan Ahlström, som tycker sig se att betalningsviljan minskat under de senaste åren.

– Många företag utnyttjar andra företags välvilja, det är dock stor skillnad på om ett företag går i konkurs på grund av att de misslyckas med sina affärer eller om de medvetet försöker luras.

Om en etablerad kund missar betalningen på grund av ett ärligt misslyckande kan han tänka sig att ta kunden till nåder när denne är på fötter igen.

Lurendrejarna vill han dock slippa.

– Vi är trötta på det här.

Ett besläktat problem är att det ibland kan vara svårt att få betalt för det jobb man faktiskt utför i ett projekt.

– För 20 år sedan räckte det kanske med ett handslag och en muntlig överenskommelse. I dag bör entreprenörer vara betydligt mer noggranna med att få allt skriftligt, råder Johan Ahlström.

– Det är inte ovanligt att beställaren förnekar att jobbet är beställt, ord står mot ord och oftast är det entreprenören som får vika ner sig.

Så kallade ”äta-frågor” är vanliga, problem som uppkommer under arbetets gång och som måste lösas.

– Det kan bli 100 frågor-och-svar under ett projekt men vi märker att beställare kan sätta i system att aldrig besvara ”äta-frågor” skriftligt, de ringer tillbaka och säger ”kör” men vi får inget svart-på-vitt, säger Johan Ahlström.

– Då gäller det att vara trygg med just den platschefen, är det en platschef som är orolig för att ekonomin ska hålla finns risken att de börjar ”kriga” mot sina underentreprenörer.

Destroy har tagit sig an även detta problem.

– Vi instruerar alla våra arbetsledare att kräva ett sms eller ett mejl, vi vill att jobbet beställs skriftligt, annars kommer vi inte att utföra det.

Här finns det utrymme för förbättring både hos beställaren, som måste stå för sina avtal och förtydliga vad de egentligen vill ha, och hos entreprenörerna som bör se om sitt hus, anser Johan Ahlström

– Alla får starta ett aktiebolag, det enda som krävs är 50 000 kronor. Jag skulle gärna se att man var tvungen att gå en kurs i entreprenadjuridik också, så man vet vilka krav som ställs och hur man ska gå till väga.

Leveranstidningen Entreprenad har skrivit mycket mer om detta, se länkarna nedan!

Ta de där jobbiga samtalen, råder Skatteverket. 

Är beställaren seriös eller inte? Så här hittar du informationen.

"Nu är vi trötta på det här, vi vill också varna andra." 

 "Många entreprenörer är alldeles för snälla".

Vad kan Kronofogden göra?———————————————————————————————Entreprenadbranschens egen tidning!

Följ oss på Facebook, Instagram, Twitter och Youtube

Mer om: upphandling


Håll dig uppdaterad med Mentor Newsroom

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Alliansen: Skärp kraven för återvinning

Debatt: Vi måste bli bättre på att ta tillvara och återvinna. För fortsatt ekonomisk tillväxt, minskad klimatpåverkan och skydd av naturens resurser behövs en cirkulär ekonomi där det som en gång bara var avfall blir till nya produkter. För att lyckas krävs tydliga och långsiktiga regler, och därför föreslår Alliansen att kraven skärps på flera områden.

Ledare: Regeringens planekonom

Miljöanpassad snöhantering

i sex säsonger har NCC:s egenutvecklade snöreningsanläggning Snowclean tagit hand om de snömassor som tas bort från Oslos gator och torg. Anläggningen omvandlar snön till vatten och filtrerar bort föroreningarna innan smältvattnet leds vidare till fjorden.

Ständig städning för Svevia

Sju nätter i veckan 36 veckor om året – Svevia har fullt upp med Stockholms tunnlar, små och stora anläggningar med en sak gemensamt – de är riktigt smutsiga.

Specialfordon spolar rent

En jättelik våtdammsugare och skräddarsydda teknikbilar med busshytt och robotarm är grunden när Svevia tvättar tunnlar i Stockholm.

Snabba och kalla duschar

Kallt vatten och lite rengöringsmedel är vapnet som står till buds när Stockholms smutsiga tunnlar rengörs. "Det går inte att använda varmvatten i tunnlarna".

Nyhetsbrev

Rena framtidsvisioner

Betong som bryter ned föroreningar och färg som andas? Utvecklingen går snabbt och nya metoder skulle kunna underlätta städningen och förbättra miljön i de stora tunnlarna.

Städning sämre för kvinnor än för män

Kvinnor som städar mycket, antingen professionellt eller i hemmet, riskerar att på lång sikt få minskad lungkapacitet. Det har norska forskare vid universitetet i Bergen visat i en ny studie.

Resurseffektivare användning av restprodukter

Vinnovaprojektet MinePap, med fokus på att titta närmare på hur man kan utveckla en hållbar affärsmodell kopplad till det cirkulära resursflödet, har nu tagit fart. 

Sodexo och Stora Sköndal i samarbete

Algextrakt kan bli läkemedel

Att förflytta människor med smärta

Plus

Branschorganisationer oense

Sveriges Bussföretag och EU vill att all busstrafik ska få tillgång till bytespunkter och terminaler – Men Svensk Kollektivtrafik vill inte släppa in kommersiella bussar dit, läs om det här!

Många döda i soptippsras

Klartecken för efterlängtad utbildning

-Jag tror att det här är en utbildning som branschen behöver, säger Anders Rickman, verksamhetschef för Yrkeshögskolan i Jönköping.

Rakt genom berget

Nu är det klart hur Trafikverket vill dra nya E4 genom Örnsköldsvik, trafiken ska bort från stadskärnan.

Plus

Leufstadius: "Vi ska vara remissinstans!"

Branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik är sedan ett år petade som remissinstans hos Näringsdepartementet – Något som upprör organisationen, läs här vad som händer nu!

Företag gillar kollektivavtal

60 procent av Sveriges företag vill ha kollektivavtal. Främsta orsaken är att avtalen förbättrar relationen med de anställda och ger företaget bättre anseende på marknaden. Det framkom vid Arbetsmarknadsekonomiska rådets presentation av rapporten "Hur fungerar kollektivavtalen?"

Utökar kapaciteten inom PA12-pulver

En världsnyhet för möbelbranschen

Snabba ryck med bra tryck

Nya innovationer har revolutionerat vägunderhållet hävdar Ströman Maskin. – Laken har förändrat hela vinterväghållningen, den plus höghastighetsspridaren har gett oss en helt annan vinterdrift.

Maxad mix hejdar halkan

Karlstad var ”sämst” på att sopsalta, en transportledare experimenterade sig då fram till en ny lösning – Karlstadlaken som sedan dess ska ha lett till mindre halka, lägre kostnader och färre olyckor.

Laken dög när flingorna flög

Att byta torrsalt mot lake löste inte bara problemet med dammiga skogsvägar, det gav Peab helt nya affärsmöjligheter. "I stället för en återkommande årlig kostnad har vi nu intäkter med bra förtjänst".

Förpackningsinsamlingen vill växla upp

Sverige är bland de bästa i klassen i Europa på att samla in och återvinna förpackningar. Men FTI, Förpacknings- och tidningsinsamlingen, som sköter verksamheten, vill gå ännu längre. Nu efterlyser de politiska beslut som gör det möjligt.

Vaktkameror hos SL

Slutreplik: Våga lyfta blicken från diskhon

FM-utbildning får fortsätta

Hoppfulla ministrar efter möte

Ängelholm städar skolor med robot

Miab/NCA blir Miab

Kriminalvården storrekryterar

Personalen utan bonus

Ny provningsmetod metod med radiologi

Licensaffärer lyfter Bactiguard

Förvärvar inom medicinteknik

Sodexo fick "Gold Class" igen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.197