Att bygga nya stambanor i Sverige är nödvändigt, det verkar alla aktörer och politiker vara eniga om. Men vilken hastighet banorna ska ha, där skiljer sig de försiktga från våghalsarna. Som det ser ut nu landar Sverige i ett litet snabbare tåg än dagens X2000, kommande Ostlänken ska då byggas för 250 km/h, inte för farter över 300 km/h som Sverigeförhandlingens förslag anger.
Just hur viktigt det är med snabbare järnväg och frågan om höghastighetsbanan kan lösa allt problem togs upp på nyckelseminariet på Elmia 10 oktober.
- Nej, höghsdyighetståg löser inte alla problem, problemet är att vi investerat alldeles för litet i våra järnvägar under allt för många år, sa HG Wessberg, förhandlingsperson i Sverigeförhandlingen.
Annars anser han att Sverige måste låna och bygga snabbt, med den ambitionsnivå dagens budget har kommer systemet med 250 km/h inte att vara klart ens om 50 år, det skulle ta ända till slutet av århundratet innan det blir fullt utbyggd.
- Och vem vill investera i fordon som ska köra på en bana som inte är klar förrän 2098? Ingen skulle jag gissa, det är ingen framkomlig väg att bygga på det långsamma sättet, sa HG Wessberg.
Han fick stöd i sina tankegångar från Karin Svensson Smith (MP) ordförande i Riksdagens trafikutskott:
- Höghastighetstågen är helt rimliga, jag håller med HG om att finansieringsfrågan är helt avgörande, sa Karin Svensson Smith.
Trafikverkets Lennart Kalander betonade att det inte är bortkastat att bygga för 250 km/h till att börja med. Även med den ambitionen får Sverige de nödvändiga nya stambanorna.
- För min del skulle vi görna bygga för 300 km/h eller varför inte 400 km/h, men det är inte vi som avgör farten, vi bygger det vi kan för de ekonomiska ramar som vi tilldelas, sa Lennart Kalander.
Jonas Karlsson, projektet Stockholm-Oslo 2:55 tog upp den spännande frågan varför flyget som är flera gånger dyrare mellan nämnda huvudstäder helt konkurrerat ut tåget på sträckan. Svaret är naturligtvis tiden. Tåget tar fem timmar på sig i dag och passerar endast en större stad på vägen.
- Vi vill modifera bansträckningen så att det går att köra sträckan på under tre timmar, då kan vi konkurrera med flyget, sa Jonas Karlsson. Han fortsatte:
- För att inte krångla till det så har vi inte tänkt oss höghastighetståg, det räcker med smärre justeringar av infrastrukturen så går det att klara sträckan på den tid vi har som mål. Dessutom vill vi att banan så gå via Örebro och Mälardalen så att fler människor kan ha nytta av den.
Samtidigt konstaterade en luttrad deltagare att han hört samma tal om höghastighetståg i Sverige de senaste 20 åren. Men att det hittills inte hänt något. Kanske kommer debatten på Elmia Nordic Rail 2037 att låta likartat, den som lever och är med då får se.