Elmia på spåret i Jönköping

| Av Thomas Dietl | RT-Forum | Tipsa redaktionen

Den största järnvägsmässan i Norden pågår på Elmia i Jönköping – Förutom internationella utställare bjuds på ett omfattande konfernesprogram för deltagarna, läs mer här!

Elmia Future Transport, Elmia Nordic Rail och Elmia Nordic Road är en höjdpunkt för alla i branschen, mässan genomförs vart annat år sedan början av 1990-talet och det är alltid udda år som gäller.

Vi kan utlova vårt bästa program någonsin, säger nya projektledaren Magnus Ringqvist.

Experter, branschföreträdare och politiker besöker Jönköping när Elmia Future Transport, Elmia Nordic Rail och Elmia Nordic Roads som öppnade 10 oktober och pågår till och med 12 oktober. Intressanta diskussioner varvas med spännande föreläsningar och seminarier.

– Arbetar man professionellt inom branschen är konferensen den givna mötesplatsen. Från Elmias sida vill vi vara med och utveckla branschen och föra den framåt, säger projektledaren Magnus Ringqvist.

Nytt för i år är att programmet inte är uppdelat efter transportslag utan efter de gemensamma utmaningarna.

– Vi fokuserar på aktuella frågor oavsett om det handlar om järnväg, vägar, hamnar eller flygplatser. På så sätt tar vi ett helhetsgrepp på de frågor som finns att lösa och vi får mer dynamik i diskussionen, säger Magnus Ringqvist.

Under två av mässdagarna arrangeras ett nyckelseminarium med fördjupningar i ett högaktuellt ämne.

– Seminariet om höghastighetsjärnvägen var extra spännande att lyssna på. Det är ett ämne som många har en åsikt om och flera intressanta frågor lyftes fram, säger Magnus Rinqvist.

Fullmatat konferensprogram

Förutom nyckelseminarierna arrangeras det fack- och utställarseminarier varje dag, från morgon till sen eftermiddag. Fackseminarierna har tagits fram av ett programråd bestående av närings-, branschorganisationer och transportmyndigheter från de nordiska länderna. Inriktningen är visioner, regelverk, logistik/transport och affärer. Bland annat med ett tema om signalsystem och trafikstyrning på onsdagen där bland annat Banedanmark och Bane NOR pratar om sina erfarenheter från komplexa system.

Konferensprogrammet tar sikte på framtiden och de långsiktiga visionerna. Elmia vill vara med och utveckla branschen och det gör vi genom att lyfta frågorna om järnvägens utbyggnad, utbyggnad av gatu- och vägnäten och framtiden för våra transporter, säger Magnus Ringqvist. Han fortsätter:

Det kan röra sig om visioner som ligger nära i tiden, men också om framtidsorienterade tankar. Nuvarande regelverk uppfattas av många som svårt och omfattande. Därför ser vi potentialen att ta upp dessa viktiga frågor och behandla dem för samtliga transportslag.

Utveckling och trender

En stor del av konferensen under Elmia Future Transport, Elmia Nordic Rail och Elmia Future Transport handlar om att titta in i framtiden och spana efter utveckling och trender. Bland annat håller Bombardier Transportation i ett seminarie under tisdagen som handlar om både ”big data” för att undvika infarkter i trafiksystemet och sömnlös uppgradering av signalsystemen.

Flera programpunkter är på engelska och på onsdagen blir det en intressant diskussion om hur framtidens tåg kommer att se ut. Rubriken är ”Higher, Longer, Lighter, Hybrids – What is the look and feel of the future trains?” och med på scen finns representanter från både Bombardier Transportation och Alstom.

Nollvisionen

Både i konferensprogrammet och under Elmia Nordic Road uppmärksammas 20-årsjubileet av Nollvisionen – det vill säga målsättningen om noll döda i trafiken – i Sverige. Sedan 1997 har antalet döda i trafiken halverats i Sverige och intresset ute i världen för Nollvisionen är enormt. Under Elmia Nordic Road riktas blicken framåt och nyckelseminariet ”Nystart Nollvisionen – hur går vi vidare?” är ett spännande avstamp för framtiden.

Nollvisionens initiativtagare Claes Tingvall medverkar på seminariet och moderator är förra infrastrukturministern Catharina Elmsäter-Svärd. Det bådar gott för en intressant diskussion, säger Magnus Ringqvist.

Med tanke på 20-årsjubiléet av Nollvisionen blir det extra fokus på säkerhetsarbete under Elmia Nordic Road. I seminarieprogrammet syns det bland annat genom torsdagens tema om oskyddade trafikanter. På mässan genom dagliga krockprover mot olika typer av räcken.

Det här krockprovet visar vad som händer när det brister i underhållet. En smäll mot ett korrekt monterat räcke jämfört med ett felmonterat är ganska brutal. Efter krockproverna finns det möjlighet för eftersnack med sakkunniga i Trafiksäkerhetscenter i Hall At, säger Magnus Ringqvist.

Elmia Nordic Rail har arrangerats vartannat år sedan 1995. För tio år sedan gjorde Elmia Future Transport entré och Elmia Nordic Road arrangerades första gången 2015.

Tillsammans skapar de tre mässorna en gemensam mötesplats för hela transportnätet. När Elmia Nordic Rail och Elmia Nordic Road vänder sig till järnväg respektive väg, tar Elmia Future Transport ett visionärt helhetsgrepp på samtliga transportslag.

Våra tre mässor vänder sig till alla som på något sätt berörs av respektive bransch. Oavsett om du jobbar i en organisation, på en myndighet eller på ett företag. Det är här som alla träffas, säger Magnus Ringqvist.

Krockprov – live två gånger per dag. Det blev mycket skrot av testen men det visar också hur stor skillnad där är på vilket skyddsräcke som finns vid de svenska vägarna. Ett rätt fungerande skyddsräcke räddar liv. Bakom krockproven står Nordic Road Safety, Saferoad Birsta och Ramirent. 



Håll dig uppdaterad med Mentor Newsroom

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Midsommar på danska

Brasor, sång och stora festmåltider - Danskarnas svar på midsommar, Sankt Hans aften, innebär stor fest i hela Danmark, även gruppresearrangörer kan sikta på den helgen, läs här!

Fortsatt het maskinmarknad

Gott om jobb för maskinentreprenörerna - svårare att hitta rätt kompetens.

Regeringskansliet nöjt med Miab

Life science-veteran ny vd för UU holding

Kraftfull satsning inom AI

Nobina axar i Bussförar-SM!

Men bara någon vecka kvar har 349 bussförare genomfört uttagningsprovet till Bussförar-SM 2018 - Keolis leder fortsatt, men nu har Nobinas bussförare kört om Transdev till andraplatsen i anmälningsligen, läs mer här!

Nyhetsbrev

Kulturnatt i Tel Aviv

Allt värre bostadsbrist

Glappet mellan behovet av bostäder och det faktiska nybyggandet bli allt större, enligt Boverket.

Kroppskamera fortsätter i väst

Yaskawa nyanställer för ökad service

Finska finesser på mässan

Växellådan har flyttats bak på Veekmas RG281, en förändring som ska bland annat ska förbättra sikten i den finska hyveln och ge maskinen en mer optimal viktfördelning.

Mekanism som styr risk för MS identifierad

Svenskar är väderberoende

Få saker engagerar svenskarna så mycket som sommarvädret – Oro för dåligt väder får många att boka in semester på vädersäkra destinationer, läs om det här!

Större hytt på ny maskin

Den som sitter skönt jobbar bättre.  Det tror i alla fall Maskino som visade upp en ny Kubotagrävare med stor hytt och fjädrat säte. Företaget slog också ett slag för sitt nya koncept All inclusive.

Mångsidig arm från Ystamaskiner

Ystamaskiner har arbetat tätt tillsammans med tillverkaren och hann precis få med sig en redskapsarm för fem olika redskap. "Den görs bara för oss i Sverige".

Stabil maskin med högre tipplast

Smidigare snöröjning utlovas med Liebherrs nya hjullastare som  ska orka hålla emot även om snön är tung. "Bakhjulen följer med och när snön är tung slipper man att hela maskinen svänger".

Nya tunneltåget visat

Han ropade hem svarta grävaren

Maskinia avslöjar nu vem som vann auktionen och var Doosan DX140W-5 Black Edition numera hör hemma. "Jag blev mycket glad när jag såg att det var jag som till slut tog hem maskinen", säger vinnaren.

Volvo Car gör rejält miljölyft

Varje ny bil ska innehålla minst 25 procent återvunnen råvara från 2025, säger Andreas Andersson, analysingenjör på Volvo Car, till Plastforum.

Jättemixer för blöta massor

När en ny produkt ska lanseras räcker det ibland inte att få entreprenörerna att köpa den – beställarna måste också inse att den behövs, ett uppdrag Allu Sverige tagit på allvar.

Tigon ska ut i verkligheten

Steg IV-motor, drivna järnvägshjul och ett nytt styrsystem är några av finesserna på Huddigs nya serie 1260D. Företaget avslöjar också att Tigon ska testas i verkligheten nästa år.

Diskussionerna bekräftas kring fusion

Blixtrande nyheter från Ljungby

Ljungby Maskin gungar vidare, nu med bättre belysning – ett led i företagets säkerhetstänk. "Det är viktigt att synas bättre till exempel vid vägarbeten".

Satsar på innovativa energilösningar

Azita Shariati: Hållbarhet är lönsamt

200 miljoner till tvärvetenskap

Träfiberkomposit för 3D-utskrift

Krönika: AI i vården – naiv utopi eller självklar framtid?

Ny HR-chef på Apoteksgruppen

Axfood och Lidl naggar på Coop

Willys kommer till Söder

Billig nålkirurgi lika bra som läkemedel

Amazonstädning på gång

Kry tar in halv miljard

Gävle låter fler slåss om kakan

Pythagoras förvärvat norska Evcon

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.122