Elmia på spåret i Jönköping

| Av Thomas Dietl | RT-Forum | Tipsa redaktionen

Den största järnvägsmässan i Norden pågår på Elmia i Jönköping – Förutom internationella utställare bjuds på ett omfattande konfernesprogram för deltagarna, läs mer här!

Elmia Future Transport, Elmia Nordic Rail och Elmia Nordic Road är en höjdpunkt för alla i branschen, mässan genomförs vart annat år sedan början av 1990-talet och det är alltid udda år som gäller.

Vi kan utlova vårt bästa program någonsin, säger nya projektledaren Magnus Ringqvist.

Experter, branschföreträdare och politiker besöker Jönköping när Elmia Future Transport, Elmia Nordic Rail och Elmia Nordic Roads som öppnade 10 oktober och pågår till och med 12 oktober. Intressanta diskussioner varvas med spännande föreläsningar och seminarier.

– Arbetar man professionellt inom branschen är konferensen den givna mötesplatsen. Från Elmias sida vill vi vara med och utveckla branschen och föra den framåt, säger projektledaren Magnus Ringqvist.

Nytt för i år är att programmet inte är uppdelat efter transportslag utan efter de gemensamma utmaningarna.

– Vi fokuserar på aktuella frågor oavsett om det handlar om järnväg, vägar, hamnar eller flygplatser. På så sätt tar vi ett helhetsgrepp på de frågor som finns att lösa och vi får mer dynamik i diskussionen, säger Magnus Ringqvist.

Under två av mässdagarna arrangeras ett nyckelseminarium med fördjupningar i ett högaktuellt ämne.

– Seminariet om höghastighetsjärnvägen var extra spännande att lyssna på. Det är ett ämne som många har en åsikt om och flera intressanta frågor lyftes fram, säger Magnus Rinqvist.

Fullmatat konferensprogram

Förutom nyckelseminarierna arrangeras det fack- och utställarseminarier varje dag, från morgon till sen eftermiddag. Fackseminarierna har tagits fram av ett programråd bestående av närings-, branschorganisationer och transportmyndigheter från de nordiska länderna. Inriktningen är visioner, regelverk, logistik/transport och affärer. Bland annat med ett tema om signalsystem och trafikstyrning på onsdagen där bland annat Banedanmark och Bane NOR pratar om sina erfarenheter från komplexa system.

Konferensprogrammet tar sikte på framtiden och de långsiktiga visionerna. Elmia vill vara med och utveckla branschen och det gör vi genom att lyfta frågorna om järnvägens utbyggnad, utbyggnad av gatu- och vägnäten och framtiden för våra transporter, säger Magnus Ringqvist. Han fortsätter:

Det kan röra sig om visioner som ligger nära i tiden, men också om framtidsorienterade tankar. Nuvarande regelverk uppfattas av många som svårt och omfattande. Därför ser vi potentialen att ta upp dessa viktiga frågor och behandla dem för samtliga transportslag.

Utveckling och trender

En stor del av konferensen under Elmia Future Transport, Elmia Nordic Rail och Elmia Future Transport handlar om att titta in i framtiden och spana efter utveckling och trender. Bland annat håller Bombardier Transportation i ett seminarie under tisdagen som handlar om både ”big data” för att undvika infarkter i trafiksystemet och sömnlös uppgradering av signalsystemen.

Flera programpunkter är på engelska och på onsdagen blir det en intressant diskussion om hur framtidens tåg kommer att se ut. Rubriken är ”Higher, Longer, Lighter, Hybrids – What is the look and feel of the future trains?” och med på scen finns representanter från både Bombardier Transportation och Alstom.

Nollvisionen

Både i konferensprogrammet och under Elmia Nordic Road uppmärksammas 20-årsjubileet av Nollvisionen – det vill säga målsättningen om noll döda i trafiken – i Sverige. Sedan 1997 har antalet döda i trafiken halverats i Sverige och intresset ute i världen för Nollvisionen är enormt. Under Elmia Nordic Road riktas blicken framåt och nyckelseminariet ”Nystart Nollvisionen – hur går vi vidare?” är ett spännande avstamp för framtiden.

Nollvisionens initiativtagare Claes Tingvall medverkar på seminariet och moderator är förra infrastrukturministern Catharina Elmsäter-Svärd. Det bådar gott för en intressant diskussion, säger Magnus Ringqvist.

Med tanke på 20-årsjubiléet av Nollvisionen blir det extra fokus på säkerhetsarbete under Elmia Nordic Road. I seminarieprogrammet syns det bland annat genom torsdagens tema om oskyddade trafikanter. På mässan genom dagliga krockprover mot olika typer av räcken.

Det här krockprovet visar vad som händer när det brister i underhållet. En smäll mot ett korrekt monterat räcke jämfört med ett felmonterat är ganska brutal. Efter krockproverna finns det möjlighet för eftersnack med sakkunniga i Trafiksäkerhetscenter i Hall At, säger Magnus Ringqvist.

Elmia Nordic Rail har arrangerats vartannat år sedan 1995. För tio år sedan gjorde Elmia Future Transport entré och Elmia Nordic Road arrangerades första gången 2015.

Tillsammans skapar de tre mässorna en gemensam mötesplats för hela transportnätet. När Elmia Nordic Rail och Elmia Nordic Road vänder sig till järnväg respektive väg, tar Elmia Future Transport ett visionärt helhetsgrepp på samtliga transportslag.

Våra tre mässor vänder sig till alla som på något sätt berörs av respektive bransch. Oavsett om du jobbar i en organisation, på en myndighet eller på ett företag. Det är här som alla träffas, säger Magnus Ringqvist.

Krockprov – live två gånger per dag. Det blev mycket skrot av testen men det visar också hur stor skillnad där är på vilket skyddsräcke som finns vid de svenska vägarna. Ett rätt fungerande skyddsräcke räddar liv. Bakom krockproven står Nordic Road Safety, Saferoad Birsta och Ramirent. 

Mer om:


Håll dig uppdaterad med Mentor Newsroom

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Sabic startar ny PP-produktion

Grafen farligt att inandas

Förra veckans nyhet om att grafen eventuellt kan bli framtidens desinfektionsmedel i sjukvården har redan fått ett bakslag. Nu visar danska forskningsresultat att det aktuella nanomaterialet, grafenoxid, är farligt att inandas.

Plan för bättre pendeltågstrafik

Trafikförvaltningen och MTR genomför nu en rad åtgärder på kort och lång sikt för att komma tillrätta med de problem som den nya tidtabellen för pendeltågen i Storstockholm drabbats av under första veckorna i december - Läs om hur de tänker göra här!

Hitachi tänder på svenska tänder

Combi Wear Parts är nybliven partner till Hitachi som kommer att använda ett slitdelssystem utvecklat av det Ljungbybaserade företaget till skoporna för nya gräv- och lastmaskiner som tillverkas för den europeiska marknaden

Tvätteriförbundet och Skogomeanstalten ska samarbeta

”Handeln beroende av fysisk plats”

Nyhetsbrev

River och bygger i Mölndal

Miljömärkta inköp med Svanenmärkt penna

Krympande ytor – en handelstrend

Matsmart tar in miljoner och satsar internationellt

NCC hoppas på hologram

Högupplösta hologram blir verklighet vid ett kontorsbygge i Göteborg. – Att visualisera byggnaden i skala 1:1 ute i sin rätta omgivning hjälper oss att minska risken för kollisioner och andra obstruktioner.

Matsmart expanderar internationellt

Rekordstudie för Immunovia

Sushi Yama till Ica

(C): Bygg billigare bostäder

Centerpartiet vill göra Stockholm till ett pilotprojekt för ”affordable housing” för att på så sätt sänka byggkostnaderna. –  Vissa byggkrav som finns idag kan vi rucka på.

Lucka 17 - Titta vem som finns här

Lucka 16 - se vem som döljer sig här

SKL och regeringen överens

Dubbelt så stort i Gävle

Gävle hamn byggs ut för 700 miljoner, det som redan uppges vara Ostkustens största containerhamn ska bli dubbelt så stor. "Våra omfattande nyinvesteringar skapar helt nya förutsättningar för det som jag gärna kallar Stockholms Norra Hamn".

Åkerhielm lämnar Keolis

2

Ny myndighet hamnar i Uppsala

Etikprövningsmyndigheten kommer att ha sitt säte i Uppsala meddelar regeringen.

Digitala backspeglar ökar säkerheten

Utökade synfält och minskat behov av kropps- och huvudrörelser är bara ett par av de fördelar som konstaterats om lastbilarnas konventionella backspeglar byts ut mot digitala. Enligt planerna lanseras produkten på marknaden under 2018.

Svenskt plastreturraff ett sätt att sluta loopen

-En lösning på hur kan all plast skulle kunna återvinnas i en cirkulär ekonomi skulle kunna vara ett plastreturraffinaderi, anser Elin Hermansson, projektledare för Hållbar Kemi 2030.

Bra läsning hela året!

Svårt att hitta julklappar? Ett riktigt bra tips kommer här!

FSC-certifiering bidrar till biologisk mångfald

Starkt jobbat av småföretagen

Kommuner upphandlar golvtjänster utan hållbarhet

Postnord får 400 miljoner

Sandbäckens köper VVS-företag

Dags för mer cirkulära flöden och mindre avfall

Nordiska varumärken banar väg för textilåtervinning

Nästan hundra i Jönköping

Lucka 9 - se vem som döljer sig här

Scania skeptiska till Tesla

Färre drabbas av stroke

OKG väljer lokal leverantör

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.253