Nu hårdnar jakten på byggavfall

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Mineralullsskivor och träspill från tillfälliga konstruktioner är två stora källor till byggavfall. Det konstateras i en undersökning som genomförts av JM och som nu ligger till grund för ett arbete som ska halvera företagets byggavfall senast år 2021.

Byggavfallet står, enligt IVL Svenska Miljöinstitutet, för nästan en fjärdedel av det europeiska sopberget. En viktig anledning till de gigantiska volymerna är att allt för små mängder återvinns eller återanvänds. EU har därför ställt upp ett ambitiöst miljömål om att återvinningsgraden ska upp till 70 procent år 2020. Än värre är att byggsektorn står för en ännu större andel av det avfall som klassas som farligt. IVL:s bedömning är exempelvis att nästan 40 procent av Sveriges farliga avfall kommer från byggsektorn.

Ett av de byggföretag som börjat studera hela processen som resulterar i byggavfall mer noggrant är JM som gör ett avstamp i att byggbranschen genererar ungefär en tredjedel av Sveriges totala mängd avfall på ungefär nio miljoner ton per år. Samtidigt räknar företaget med att ungefär en fjärdedel av det farligt avfallet, cirka 600 000 ton, hänförs till byggsektorn.

Sedan ett år tillbaka har JM tagit ett djupare tag i problemet och utrett möjligheterna att inte bara öka återvinningen utan att möta problemet direkt vid källan och begränsa byggavfallet som internt i företaget bedöms uppgå till ungefär 29 kilo avfall per kvadratmeter bruttoarea BTA, det vill säga summan av arean på samtliga våningsplan.

En viktig del i det inledande arbetet har varit att titta närmare på ett flertal av de material som är vanligt förekommande på byggarbetsplatserna. Utvärderingen visar att den största delen av avfallet kommer från mineralbaserade produkter som tegel, betong, isolering, gips, schakt- och muddermassor. En annan stor bov i dramat är träspill från tillfälliga konstruktioner.

Redan nu finns en rad förslag till lösningar som minskar avfallet.

Ett är att använda lösull i stället för skivor av mineralull som genererar mycket spill eftersom de måste skäras till för att passa.

Ett annat är att byta ut de skyddsräcken som fortfarande byggs på plats av trä mot inhyrda av metall samt att byta ut tillfälliga dörrar av träfiberskivor mot inhyrda dörrar.

Ett tredje är att utveckla verktygen för digitalt byggande (BIM, byggnadsinformationsmodellering) för att kunna göra mer exakta beställningar. De möjligheter som redan finns för att returnera vissa material som beställts i för stoa mängder kan vara svåra att utnyttja i praktiken, bland annat på grund av höga transportkostnader.

Nu lägger företaget utredningsfasen bakom sig för att under de närmaste två åren försöka implementera nya rutiner och strategier som ska leda till en halverad mängd byggavfall senast år 2021.



Håll dig uppdaterad med Mentor Newsroom

Kommentarer

Göran Törnkvist
Hej!
Träavfall kan väl flisas och eldas upp i alla fjärrvärmepannor. Det måste väl vara det enklaste sättet. Då kanske man inte behöver transportera spån och flis kors och tvärs igenom Sverige.
Hälsningar från mig

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Ledare: Underkänd näringspolitik

Slutbedömningen är att företagsklimatet i Sverige är det sämsta sedan den här typen av undersökningar inleddes 2008.

Siemens och Northvolt inleder samarbete

Gener har olika betydelse för hjärntumör

Större däck på ny hjullastare

JCB tar med sig sin 419S hjullastare till Svenska Maskinmässan.

Förarfokus i ny bandgrävare

JCB:s nya tunga grävare hänger med till Solvalla, företaget visar sin 220X som premiärvisades i England tidigare i vår, en maskin där man anser sig ha månat extra mycket om förarens komfort.

Tunga nyheter från Wirtgen Group

Wirtgen Group, med både Wirtgen, Vögele, Hamm, Kleemann och Benninghoven bjuder in till en Solvallamonter packad med vältar, läggare, fräsar, krossar och siktar.

Nyhetsbrev

Domen mot Nordkalk fastställd

En enig hovrätt har fastställt domen mot Nordkalk gällande dödsolyckan 2011. Platschefen fälls därmed för arbetsmiljöbrott.

Bemanningsföretagen = Kompetensföretagen

Spårvagnskrock – flera skadade

Två spårvagnar har kolliderat på Göta älvbron i Göteborg – Flera personer skadades, minst två är förda till sjukhus, läs mer här!

Coor Finlands vd slutar

Rådgivning till tusen

Pigg 50-åring går under jorden

Närmare 400 Toyota Hilux ingår i LKAB:s flotta av fordon för transporter i gruvverksamheten i Kiruna.

Stora planer för Komatsu i Sverige

Efter två år med Komatsu har Söderberg & Haak täckt in de vita fläckarna, nu finns organisationen på plats och målet är att få märket att lyfta i Sverige. – Inom fem år ska vi ha en tvåsiffrig andel av marknaden.

Så får Umeå Entreprenad verksamheten att lyfta

Umeå Entreprenad samarbetar på djupet med sina kunder, något som gör det möjligt att ha en riktigt god framförhållning – orderstocken för 2018 är redan klar. – Vi har också klart med 50 miljoner för 2019.

Tvåårskontrakt på bullerplank

Ny plastingenjörsutbildning drar igång i augusti

Sectra närmare omfattande avtal i Australien

Över 200 anmälda till Bussförar-SM

id senaste räkningen hade 205 bussförare gjort uttagningsprovet till Bussförar-SM 2018 – Keolis ligger i topp men en viss doldiskoncern behåller greppet, läs här!

Här ska plast sorteras som restavfall

Öl bryggd på renat avloppsvatten

På fredag är det premiär för PU:REST, Sveriges första öl bryggd på återvunnet vatten.

Sveriges vackraste tågresa

Nu är Sveriges vackraste tågresa utsedd i tuff konkurrens – Här presenteras vinnaren och de övriga toppensträckorna!

Infrastruktur driver betongproduktion

Välbesökt vattenstämma i Helsingborg

Branschorganisationen Svenskt Vatten har just nu sin årliga vattenstämma. Stämman har väl aldrig varit så välbesökt som denna gång.

Fokus på el för Wacker Neuson

Elmaskinerna står i fokus i Wacker Neusons monter, företaget vill också visa sin bredd och tar med sig allt från stora till små maskiner.

Inga fler ormbon

Sök pengar för att byta jobb

Ny ekonomichef till Inspira

Planerar ny organisation

Plus

Regeringen satsar

Plus

Praktik om avtalen

Plus

Om koncessioner

Plus

Mer av samma...

Plus

En dag i taget

Plus

Sömlös resa

Plus

Datateknik i trafik

Plus

Individuell trafik

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.119