Region Örebro läns nämnd för samhällsbyggnad fattade sitt beslut om kollektivtrafikens kostnader 20 september, sedan tidigare ligger också ett principbeslut om att återta all kollektivtrafik i egen regi med början 2019.
Det mesta av länets kollektivtrafik förblir dock oförändrad, lovar regionledningen. Planerade trafikförändringar påverkar cirka två procent av det regionala buss- och tågresandet. Huvudprincipen är att turer med inga eller ett fåtal resenärer får stå tillbaka för trafik som kommer fler till del.
Kostnader ska enligt planen minskas med 14,9 miljoner kronor år 2018, och med helårseffekt, 24,7 miljoner kronor, 2019.
Under de senaste åren har Region Örebro län gjort stora satsningar på kollektivtrafiken. Kostnaden för busstrafiken har till exempel de sex senaste åren ökat med 30 procent. Det är främst den södra och västra länsdelen, samt inom stadstrafiken som trafiksatsningarna har gjorts. Tågtrafiken har också byggts ut. Satsningarna har medfört fler resenärer.
För att utveckla länets kollektivtrafik måste nu effektiviseringar göras, främst i busstrafiken, men också i tågtrafiken, konstaterar Region Örebro. Fortsatt utveckling av trafiken och linjenätet krävs för att möta invånarnas behov. Länet och invånarnas resvanor förändras, och det kräver justeringar och nytänkande, allt enligt den politiska ledningen.
– En väl utbyggd kollektivtrafik är en viktig förutsättning för att hela länet ska leva. När det gäller kollektivtrafikens utbyggnad handlar det mycket om att göra ansvarsfulla avvägningar. En tom eller en nästintill tom buss kan i stället göra större nytta någon annanstans i länet. Kollektivtrafiken ska göra nytta för så många som möjligt, säger Mats Gunnarsson (MP), ordförande i nämnden för samhällsbyggnad.
Närtrafik på landsbygden
– Kollektivtrafiken måste hela tiden utvecklas. Vi kommer t.ex. att införa en ny typ av anropstyrd närtrafik på landsbygden. Den trafiken går bara då någon behöver den, och kan samordnas ibland med sjukresor och färdtjänst som redan kör till alla adresser på landsbygden. Avsikten är att dra igång försöksverksamhet i någon eller några kommuner under 2018, och inom två år ska den finnas i hela länet. På så sätt utvecklar vi också kollektivtrafiken på landsbygden, säger Mats Gunnarsson.
– Med facit i hand kan vi se att vi har lyckats i våra satsningar att få fler länsbor att resa kollektivt, men på enstaka turer och linjer har inte resenärsunderlaget blivit som vi hade förväntat oss, och det måste vi nu justera. Därför tar vi nu ett steg tillbaka och gör förändringar för att använda våra resurser bättre, säger Anders Ceder (S), vice ordförande i nämnden för samhällsbyggnad.
Vilka turer och linjer inom busstrafiken som ska justeras är inte klart. Turer med få eller inga resenärer kommer att ifrågasättas i det fortsatta effektiviseringsarbetet. Främst är det turer under lågtrafiktid, det vill säga turer tidig morgon, kväll och helg, men i vissa fall även turer mitt på dagen, som kommer att beröras. I något enstaka fall kan hela linjer komma att läggas ned. I stråk med stort resande, eller stor resandepotential, kommer minst justeringar att göras. Principen är att så få resenärer som möjligt ska beröras av förändringen. Förändringen kan dock för enskild resenär få stora konsekvenser för möjligheten att resa kollektivt.
Inom tågtrafiken pågår förhandlingar med Länstrafikens samarbetspartners med avsikten att sänka kostnader. Det kan leda till begränsningar kring vilka tåg i länet resenärerna kan resa på med Länstrafikens färdbevis. På längre sikt kan arbetet också leda till att vissa tågsträckor i länet trafikeras med ett mindre trafikutbud.
FAKTA/Så mycket kostar trafiken i Örebro
Busstrafiken kostar Region Örebro län 490 miljoner kronor och tågtrafiken 91 miljoner kronor. Antal resor med kollektivtrafiken, bussar och tåg: 12 459 481 (2016) Länstrafiken har under de senaste åren genomfört flera satsningar för att göra det kollektiva resandet mer attraktivt. Några exempel:
- sänkt pris på länskortet
- införande av ett pristak för de som har längsta pendlingsavstånden
- införande av en "försäkring" för resenärer med resekort
- införande av familjebiljetter på busstrafiken i hela regionen
- satsning på en sommarbiljett 2017
- utökning av regionbusstrafiken med helt nya busslinjer mellan Nora-Karlskoga samt mellan Degerfors-Karlskoga
- förstärkt expressbusstrafiken mellan Karlskoga-Örebro och mellan Askersund och Örebro
- utökad stadsbusstrafik i Örebro kommun
- utökad tågtrafik Örebro-Laxå
- utökad tågtrafik inom länet på sträckningen Lindesberg-Frövi-Örebro
- utökad tågtrafik mellan Hallsberg och Stockholm.