23948sdkhjf

Avfallsprojekt uppgraderas för att passa alla

Livsmedelshandlarnas avfallsprojekt går nu under hösten in i en ny fas, Avfallsprojektet 2.0.

Med nya lokala, regionala och nationella entreprenörer som samlas i en portal under Svensk Avfallsrådgivnings webbsida kommer utbudet för handlarna att bli större och det blir enklare att hitta en lösning som passar för båda parter.

– Den naturliga konkurrenssituation som uppstår i portalen där alla avfallsentreprenörer, stora som små, lokala, regionala och nationella, visar upp vad de kan erbjuda och var, och till vilket pris, kommer att göra det lättare för både entreprenörer och handlare att hitta varandra och knyta överenskommelser som är fördelaktiga för båda parter, säger Peter Johansson, vd Svensk Avfallsrådgivning, i ett pressmeddelande.

Det är nu snart fyra år sedan Livsmedelshandlarna i samarbete med Svensk Avfallsrådgivning tog fram ett ramavtal för Livsmedelshandlarnas medlemmar för en effektivare, billigare och mer transparent lösning för avfallshantering. Tre stora entreprenörer, Hans Andersson Recycling, Stena Recycling och Suez, knöts till avtalet.

Sedan dess har flera hundra handlare skrivit på ramavtalet som ger handlarna bättre villkor i såväl pris som hantering. Men det är främst handlare i större städer och tätorter som lyckats få bättre avfallslösningar med Livsmedelshandlarnas avtal. I mindre orter och i avlägsna delar av Sverige har det inte gått lika bra.

– Vi har märkt att våra stora entreprenörer inte varit lika pigga på att kontakta handlare som ligger långt ifrån entreprenörernas normala logistikvägar. Det vill säga, om handlaren befinner sig för långt bort från där entreprenören vanligtvis har service, så har de inte tagit sitt ansvar. De har helt enkelt inte varit intresserade av att ens ta kontakt med handlare som ligger utanför deras lönsamma områden, konstaterar Peter Johansson.

Följden av det här har blivit att en mycket stor andel av Livsmedelshandlarnas medlemmar inte fått vare sig ett telefonsamtal eller ens ett besök av en entreprenör som enligt avtal ansvarar för området handlaren verkar i. Det har kostat mer än vad det har smakat för entreprenören i fråga.

– När vi gjorde den här upptäckten blev vi tvungna att tänka om. Vi har ju både handlarens och entreprenörens bästa i fokus. Och då insåg vi att det inte går att tvinga de stora entreprenörerna att ingå avtal som de inte tjänar något på, säger Peter Johansson.

Resultatet blev att hitta en lösning där även de lokala och regionala entreprenörerna kunde vara med och konkurrera i Livsmedelshandlarnas ramavtal för avfallshantering.

Så från och med i höst när portalen är färdig kan vilken avfallsentreprenör som helst i hela Sverige lägga in sina uppgifter.

– Det vi från Svensk Avfallsrådgivnings sida kommer att göra då är att gå igenom, hos varje handlare som är intresserad, hur deras nuvarande situation ser ut. Om den är bra eller bättre än de lösningar som portalen kan erbjuda så får det stanna där. Om inte, så hjälper vi handlaren vidare till rätt entreprenör för att få en så effektiv och modern lösning vi kan erbjuda, säger Peter Johansson.

Förhoppningen är att man kommer att se en mängd nya lokala och regionala entreprenörer i portalen.  Man hoppas också att de övriga stora entreprenörerna kommer att gå in i portalen och redovisa vad de kan erbjuda. Det är ju en stor chans för dem att få nya kunder på deras egna villkor.

Under hösten kommer en intensiv informationskampanj om uppgraderingen att bedrivas, framför allt via branschorganisationer inom återvinningsindustrin. Man kommer också att rikta sig till Sveriges Åkeriförening där mindre åkerier som delvis jobbar med avfallshantering finns. Dessutom kommer Svensk Avfallsrådgivning tillsammans med Pär Bygdeson, VD på Livsmedelshandlarna, att genomföra en Road Show runtom i Sverige för att visa vad portalen handlar om och vad den göra för entreprenörer.

Portalen blir klar under hösten och kommer då att kunna nås både via Svensk Avfallrådgivnings hemsida som Livsmedelshandlarnas.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11