DEBATT
Målet med aktiviteten är att bland annat att få folk att ställa personbilen och istället gå, cykla och resa med kollektiva färdmedel. Och vad gör då Stockholms stad? Jo, man förbjuder bussar att köra i det avstängda, bilfria området!
Bussar som kör i SL:s linjetrafik får köra i det avstängda området men inte bussar med turister och andra besökare. Turism- och besöksnäringarna är starkt växande näringar. Det är många som vill besöka vår vackra huvudstad. För näringslivet och även Stockholms stad är det värdefullt med alla turister som besöker Stockholm och spenderar pengar här. Allt borde tala för att Stockholms stad vill framstå som en ”turistvänlig stad”, men icke.
Bussbranschen har fått det ”lugnande beskedet” från politiker i Stockholm att det alltid är möjligt att ansöka om dispens för att få köra i det avstängda området. Vid motsvarande aktivitet söndag 18 september 2016 var det inget företag som beviljades dispens!
Ett stort antal kryssningsfartyg anlöper Stockholms hamnar varje sommar. Omkring 650 000 kryssningsresenärer ankommer under denna sommar och har några timmar på sig att se staden. Flertalet väljer att resa med buss på en rundtur. Söndag 17 september ankommer kryssningsfartyget Norwegian Getaway till Nynäshamn klockan 08.00 med 4000 passagerare. De har knappast tänkt sig att stanna i Nynäshamn utan har naturligtvis tänkt sig en rundtur i Stockholm med buss för att titta på Stockholms Slott och andra sevärdheter. Den rundturen blir dock inte vad de förväntat sig!
Det är ett genuint dåligt och ologiskt beslut från stadens sida att utestänga turister och andra besökare som reser med buss under den bilfria dagen i Stockholm den 17 september. Det är ett beslut som medför omfattande problem för turisterna och de kommer inte uppfatta Stockholm som en besöksvänlig stad. Staden bör underlätta för turisterna istället för att försämra och sabotera för dem!
Bussbranschen kräver:
- att alla bussar tillåts under framtida ”bilfria dagar”. Busstrafik är nyttotrafik och ett kollektivt resande av personer som lämnat bilen hemma,
- att förutsättningarna i Stockholm förbättras för turisterna som reser med buss. Framkomligheten för bussarna och parkeringsmöjligheterna måste förbättras,
- att staden har en dialog med representanter för näringslivet tidigt i planeringen av olika trafiklösningar och vid olika arrangemang. Utnyttja den kunskap som finns så blir lösningarna bättre.
Pär Åkerberg, ordförande i Stockholms läns Bussbranschförening och vd i Åkerbergs Trafik i Trosa.
Det här debattinlägget är också skrivet som ett öppet brev som skickats till Stockholms stads trafikkontor och ansvariga lokala trafikpolitker.